Waran tangkap Yusuf Qaradhawi: Anwar gesa Malaysia gasak interpol

MALAM tadi saya sempat menelefon Sheikh Yusuf Al-Qaradawi untuk mendapatkan maklumat terkini bersabit tindakan Interpol.

Dunia Islam Antarabangsa nyata sekali terkejut dengan tindakan Interpol yang mengeluarkan waran tangkap ke atas beliau, atas justifikasi perkaitan beliau dengan ativisme Ikhwanul Muslimin di Mesir.

Alhamdulillah, Sheikh Yusuf tetap bersemangat dan sekelumitpun tidak tergugat dengan intimidasi ini. Di samping beliau terharu dengan keprihatinan dan solidariti masyarakat Islam antarabangsa, beliau sempat meminta saya menyampaikan salam beliau buat sekalian rakyat Malaysia dan menghargai sokongan yang diberikan.

Saya merakamkan perasaan dukacita dan kekesalan terhadap kezaliman Jeneral Abdel Fattah al-Sisi di Mesir atas tindakan ini ke atas seorang ulama' muktabar yang disanjung dunia Islam seluruhnya.

Justeru saya menggesa Interpol menarik balik notis merah yang telah dikeluarkan ke atas Sheikh Yusuf kerana jelas sekali tindakan tersebut tidak berasas dan hanya memperlihatkan Interpol diperalat oleh diktator yang zalim.

Dalam masa yang sama, mewakili Pakatan Rakyat saya turut menggesa pertimbangan serius Perdana Menteri Dato' Sri Najib serta Kerajaan Malaysia amnya untuk mengambil satu pendirian serta ketetapan yang tegas untuk membantah tindakan tersebut. 

Jelas, tindakan ini keterlaluan malah secara sentimental turut mengesani Malaysia yang dahulunya telah menobatkan Sheikh Yusuf sebagai Tokoh Maal Hijrah Peringkat Antarabanga pada tahun 2009 serta anugerah Ijazah Kehormat Universiti Islam Antarabangsa Malaysia pada tahun 1996.

Sumbangan beliau dalam dunia Islam tiada taranya, maka sewajarnya Malaysia selaku model negara Islam mendepani inisiatif mengasak Interpol agar bersikap profesional ke atas Sheikh Yusuf Al-Qaradawi ketimbang menjadi alat sang penguasa desperado.

ANWAR IBRAHIM

22 Disember 2014

16 Comments

  1. Kenapa Anwar suruh kerajaan Malaysia gasak Interpol. Patutnya dia yang gasak Interpol kerana dulu mendabik dada Qardawi menyokongnya. Habis satu Malaysia dia goreng Qardawi bersamanya dalam isu liwat 2. PAS parti paling bodoh percaya buta2.

    Sekarang Qardawi dalam dilemma, mana Anwar? Cuci tangan ke? Kalau meyokong Yahudi dan hina negara sanggup buat kenyataan dimedia antarabangsa. Dalam hal ni tolak pada orang lain. Baik punya strategi yang boleh meyakinkan PAS ysng bodoh2 belaka tetapi bukan pada orang yan siuman.

    Dalam kes Qardawi, kerajaan Malaysia mesti pastikan perkara sebenar sebelum membuat kenyataan.

    Anwar adalah orang paling baik untuk gasak Interpol bukan kerajaan Malaysia.

    Pada Anwar itu bukan saya punya hal. Saya susah saya akan guna kamu. Kamu susah kamu pergi mampuslah.

    ReplyDelete
  2. Sebenarnya Qardawi tu pun dah rasa menyesal sbb dulu dia back Anwar, skg tengok apa dah jadi.. Anwar lepas tangan,betul2 Kelentong habis..

    ReplyDelete
  3. Tolong la back up ulama... xpyah kaitkan politik ....skg ni bkn ms politik skg ms pk kan islam.... umno x hbis2 kaitkan politik...murahan pnya isu

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO tak kait dengan politik. SiJubur tu yg kaitkan dengan politik. Qardawi ditangkap pasal politik Yahudi dan Amerika. Anwar lepas tangan. Kau tengoklah nanti dia tuduh UMNO tak sokong ulama dunia dalam perkara ini. Anwar memang pukimak.

      Cakaplah diCNN atau BBC bantahannya atas orang yang digunakan untuk liwat 2.

      Ada berani ke sipukimak tu nak tegur Interpol? Pada dia baik belasah china doll daripada melalak pertahankan Qardawi. Madu dah dapat hampas dia buang.

      Delete
  4. Dahlah bodoh bengong pula itulah puak umnongok. Tak dapat membezakan politik dengan Islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xd pon BUKTI rakman telepon antra anuar dn qardwi.
      Si milo ni main tulis dn sembang je.
      Aku pon bole tulis drama.

      Delete
    2. Anwar yang cakap. Semua orang tahu. Kau tu tak tahu atau buat2 tak tahu.

      Delete
    3. Kau tu ngok. Tak tahu antara politik dan Islam. Pakai tembak je. Bodoh punya orang.

      Delete
  5. Dahlah bodoh bengong. Itulah puak pr.Gagal membezakn mana babi mana lembu...main peluk tk tentu hala.....

    ReplyDelete
  6. Apa yang akan berlaku pada Ulama Qardawi, Anwar Ibrahimlah kena bertanggung jawab.. Sudah tiba masanya Anwar Ibrahim membalas jasa Ulama tersebut yang didakwa Ulama tersebut mengarah beliau supaya jgn buat sumpah Laknat dalam Isu Liwat yg dilakukan Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  7. Anwar Ibrahim yg menjadi punca segala apa yg berlaku pada Ulama Qardawi sehingga nak ditangkap olih Polis Interpol,tak lama lagi Ulama Pas pula nak kena tangkap dgn Polis Interpol sbb Anwar menghasud pasal Hukum Hudud, Puak2 Yahudi memang suka.. Berhati2lah dgn Anwar Ibrahim..

    ReplyDelete
  8. Lepas ni kita tengok apa Bala pula yang dicetuskan olih Anwar Ibrahim..

    ReplyDelete
  9. Salah satu yg amat penting yg patut kita ketahui mengenai Balasungkawa Anwar Ibrahim... Sepanjang hayat beliau semasa hidup didunia menyusahkan orang lain..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kata Karpal Singh "Anwar perlu bertaubat. He has done enough trouble to this country".

      Last2 bala pun pergi kepada Karpal.

      Delete
  10. Apa pnya bodoh pncacai semua.isunya ulamak Islam nk kena ganyang oleh bkn Islam laknatullah.brsatulah.

    ReplyDelete
  11. Anwar nak dapat kredit dengan penulisan dia tu... pakar spin pakar manipulasi... ramai terkena tapi yg hati hitam je sanggup telan keburukan Anwar. Terbukti kerakusan anwar dgn langkah kajang, 16 sept ke putra jaya...40k pengundi hantu... cuba selak balik ... yg kluar dari mulut busuk anwar... pon masih nk percaya dia lagi.

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan