Terpaksa minum air kotor punca Orang Asli bangkit melawan

TERPAKSA minum air kotor menjadi salah satu punca utama Orang Asli Gua Musang, Kelantan bangkit menentang dan melawan tauke balak daripada meneruskan aktiviti pembalakan di penempatan kediaman mereka.

Aktiviti pembalakan sebelum ini didakwa telah mencemarkan sungai yang menjadi punca bekalan air digunakan oleh orang asli untuk mandi, membasuh malah untuk memasak dan minum.

Aktiviti pembalakan yang tidak mengambil kira pencemaran alam membuatkan berlakunya hakisan tanah yang teruk, tanah-tanah yang terhakis itu pula masuk ke sungai-sungai dibawa oleh runtuhan tanah dan aliran air hujan menyebabkan sumber air menjadi sangat kotor.


Salah seorang aktivis yang masuk ke penempatan orang asli itu telah mendedahkan rakaman video bagaimana orang asli terpaksa minum air kotor untuk meneruskan hidup akibat aktiviti pembalakan telah mencemarkan punca air mereka.


Air yang diminum oleh mereka, anak-anak mereka termasuk bayi yang baru dilahirkan begitu kotor saling tak tumpah seperti air lecak yang dikutip dari lopak-lopak air selepas hujan.

Jika sudah sampai tahap anak dan isteri terpaksa minum air kotor untuk teruskan hidup, jangan kata orang asli, aku sendiri sanggup berputih tulang lawan tauke balak dan sesiapa sahaja yang bersekongkol dengan mereka.

Di bawah ini video rakaman yang dimaksudkan sila klik untuk menonton.

4 Comments

  1. Zalim...zalim...zalim
    Negeri yg diperintah oleh lobai2
    Yg utama diperjuangkan hudud...yg terzalim akibat ketidakperihatinan kerajaan lobai2 utk rakyatnya dibiarkan.
    Beginikah contoh kerajaan islam lobai yg dilaung2kan???
    Punah lobai kau kali ni.

    ReplyDelete
  2. Nampak sgt berdendam geng PAN ni. Dari pi buat rakaman tanpa bg solusi, baik korek telaga bg dia org ni. Kata byk duit dana bantuan **P, nk guna utk perjatuh parti lama saja ka? buat la kebajikan skit. Kemboja, rohingya & sekitar Champa blh plak kita usahakan ya? ttg pencemaran tu, buat repot & bw saja ke mahkamah. Jgn nk cari publisiti murahan saja.

    ReplyDelete
  3. Pemimpin yg ZALIM tak akan kekal lama.
    Doa org2 terZALIM akan dimakbulkan.

    Rosakkan nama Islam
    Pakai aja lobai tapi ZALIM dan menindas rakyat.

    ReplyDelete
  4. Kalau dulu.. Yang memalukan org pantai timur ni adalah sikap rakyat mereka yang berhijrah (maaf kata.. BUKAN SEMUA) tp skrg.. Pemimpin mereka pulak.. (maaf kata.. BUKAN SEMUA)

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan