Loading...

Ahmad Idham hairan kenapa rakyat terbeban dengan harga minyak

PELAKON dan pengarah filem terkenal, Ahmad Idham meluahkan rasa hairan mengapa Rakyat Malaysia terbeban dengan kenaikan harga minyak sedangkan negara ini merupakan negara pengeluar minyak namun dalam masa yang sama pemimpin mampu hidup mewah.

Beliau menimbulkan persoalan itu menerusi akaun twitter miliknya,

"Kalau kita negara pengeluar minyak, tapi rakyat pula rasa terbeban dengan harga minyak, tapi pemimpin mampu hidup mewah tak rasa pelik ke?" tulis beliau di akaun Twitter miliknya dua hari lalu.


Tulisan itu menjadi viral menerima lebih 4,000 retweet, selain orang ramai turut menyiarkan semula 'screenshot' tersebut di facebook dan whatsapp.

Kadar harga minyak petrol terkini (20 Februari 2017) bagi 10 negara-negara pengeluar minyak dunia (dalam RM) bagi setiap liter adalah seperti berikut.


Venezuela kekal sebagai negara paling murah menjual minyak kepada rakyatnya di kalangan negara pengeluar dengan harga hanya 4 sen (RM0.04) per liter manakala Qatar di tangga ke 10 teratas di kalangan negara pengeluar minyak dengan harga RM2 per liter. 

Berbalik kepada persoalan oleh Ahmad Idham, kenapa rakyat Malaysia terbeban dengan harga minyak, tetapi pemimpin boleh hidup mewah, mana tidaknya pemimpin kerajaan terutama menteri-menteri, termasuk perdana menteri tidak perlu membayar kos minyak kenderaan mereka kerana ia ditanggung sepenuhnya oleh rakyat.

Jadi perdana menteri dan menteri-menteri kabinet, peduli apa dengan kenaikan harga minyak, mereka bukan perlu bayar kos minyak pun. Contohnya Najib, naik jet peribadi ke sana ke mari, kos minyak pesawat berjuta ringgit satu sen dia tak perlu keluar duit.

Post a Comment

7 Comments

  1. aku tidak mengharap Negara jadi hebat mcm Saudi sebb pemimpin Saudi beriman.. pemimpin sini klepet.

    tapi at least jadilah mcm Venezuela.

    bila agaknya Negara nk jadi sehebat venezuela

    ReplyDelete
  2. Malaysia blh jadi macam Venezuala bilamana Parti Umngok diKuborkan dari Bumi Malaysia termasuk pemimpin pemimpin yang rakyat Malaysia ALLAH SWT MELAKNAT MEREKA SEMUA.INSYAALLAH

    ReplyDelete
  3. Arab saudi nak ikut mesia buat gst. Mesia tak nak ke ikut mcm arab saudi tak ambik income tax?

    ReplyDelete
  4. artikelnya bagus bhanget gan, thanks sudah share ya gan :))

    ReplyDelete
  5. Syabas kpd sdr ahmad idham, satu2nya pelakon/artis yg mampu berfikir dan berani bersuara. Artis biasanya bukan boleh berfikir atau ikut arus, takut kena gam

    ReplyDelete
  6. najibun kan babi yang bertopengkan rosmahbadaki pukimak anak haramiah heh

    ReplyDelete
  7. sekarang apa dah jadi?...

    Harga minyak dah turun macam Venezuela ke?
    Menteri-menteri Pakatan tak pakai duit rakyat ke bayar minyak?

    ataupun Ahmad Idham dan macai2 Pakatan dan kenyang dengan harga pengeluar minyak yang ditetapkan sampai hujung tahun.

    ReplyDelete

Anda boleh tulis apa sahaja dalam ruangan komen ini (ini blog yang menjunjung demokrasi), tetapi anda juga perlu bertanggung jawab atas setiap tulisan anda