Islam bakal jadi agama kedua terbesar di Amerika Syarikat

ISLAM dijangka muncul sebagai kumpulan agama kedua paling besar di Amerika Syarikat selepas Kristian menjelang 2040, berdasarkan laporan yang dipetik oleh sumber berita Al-Jazeera.

Menurut kajian oleh Pusat Kajian Pew yang dipetik oleh Al-Jazeera, seramai 3.45 juta penganut agama Islam tinggal di Amerika Syarikat pada tahun 2017 mewakili kira-kira 1.1 peratus daripada populasi keseluruhan negara itu.


muslim amerika
Ketika ini jumlah orang-orang Yahudi mengatasi penganut Islam sekaligus muncul sebagai kumpulan agama kedua paling besar, namun ia dijangka berubah menjelang 2040 kerana "Populasi Muslim Amerika meningkat lebih cepat berbanding populasi Yahudi," tulis laporan itu.

Jumlah Muslim di Amerika bakal meningkat kepada 8.1 juta atau mewakili 2.1 peratus daripada populasi negara itu pada tahun 2050.

Pew Centre ketika menjalankan kajian melalui tinjauan dan demografi mendapati penganut Islam meningkat pada kadar sekitar 100,000 setahun disebabkan kemasukan orang-orang Islam, dan kadar kesuburan di kalangan umat Islam Amerika.

"Sejak jangkaan pertama kami [2007] tentang saiz populasi Muslim Amerika, jumlah populasi Muslim Amerika telah meningkat dengan begitu mendadak," dakwanya.

Kristian bagaimanapun sehingga kini kekal sebagai agama paling banyak dianuti di Amerika Syarikat, mewakili sebanyak 71 peratus daripada keseluruhan populasi negara tersebut.

2 Comments

  1. morning bos ku ayuk di coba bergabung di agen kami yang proses deposit dan withdraw nya sangat cepat hanya butuh 2 menit saja
    www s128agen org / www s128agen com,
    - sabung ayam ( hot game )
    - sportsbook
    - tangkasnet ( hot game )
    - tembak ikan
    - ANA poker ( New Games )
    ayo join segera dan daftar kan akun kalian bersama kami , karena kami masih punya banyak games menarik untuk kalian semua
    mainkan :*
    Contact Kami :
    BBM : D8B84EE1
    Line id : agens1288
    WhatsApp : 0878-6720-2559

    ReplyDelete
  2. Bersama Kami Agen Bolavita Game Online Terpercaya
    Dapatkan Promo Bonus Yang Menarik
    Langsung Saja Kunjungi www(titik)bolavita(titik)org
    Untuk Info Lebih Lanjut Bisa Hubungi :
    BBM : D8C363CA
    wechat : bolavita
    whatup : 6281377055002
    Email : cs@bolavita .com

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan