Loading...

Lelaki lapor polis azan masjid berdekatan rumah terlalu kuat

SEORANG lelaki Melayu membuat laporan polis mendakwa laungan azan dari masjid berdekatan rumahnya terlalu kuat dan bising sehingga mengganggu kesihatan dirinya.

Salinan laporan polis yang dibuat lelaki berusia 57 tahun itu, tersebar di media sosial Facebook dan aplikasi WhatsApp.

Salinan laporan polis

Berdasarkan laporan polis itu, individu bernama Abdul Halim bin Muhamad Said yang tinggal di Taman Koperasi Polis, Batu Caves Selangor mendakwa gangguan bunyi bising dari Masjid Bilal Ibn Robah berhampiran rumahnya terlalu kuat ketika azan, ceramah, bacaan Al-quran dan Qiamullail.

Gangguan itu dakwanya menyebabkan dia mengalami sakit dada selain kesihatan serta ketenteramannya terganggu.

Perkara itu telah diadukan kepada pihak Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, menteri di Jabatan Perdana Menteri Hal Ehwal Islam (Datuk Dr Mujahid Yusof) lapornya.

Dakwanya lagi, bunyi bising itu telah mengganggu dan menyakiti dirinya bertahun-tahun lamanya.

Post a Comment

28 Comments

  1. Inilah contoh puka-puak liberal khadam kafir harbi DAP yang telah berjaya menumbangkan kerajaan Melayu selama ini memperjuangkan orang Melayu.

    Orang macam ini pasti akan bersorak gembira dengan kekalahan pemimpin Melayu yang selama ini menentang kafir harbi DAP habis-habisan.

    Adakah kita masih nak duduk diam agam kita dihina dan dipijak-pijak oleh khadam DAP seperti ini?

    Sedarlah anak bangsa ku!

    Ayuh bangkit dri tidur, hapuskan puak liberal!

    ReplyDelete
    Replies
    1. bodo mu ni...

      Delete
    2. Jari tengah aku bagi kat ko, BODO walaun @ macai

      Delete
    3. Islam yg di bawa oleh Nabi...penuh dgn hikmah...sbb tu Allah turunkan AlQuran 22 th 2 bln 22 hari...agar ajaran Islam di hadam secara hikmah...maknanya penuh dgn hujah, ilmu dan kasih syg....bukan dgn emosi dan penuh kebencian...mcm puak isis..daesh....khawarij....sepatutnya speaker tu kena tune down agar tdk menganggu org lain...

      Delete
    4. zikir d mulit DAP,DAP,DAP..bodoh mung nie..

      Delete
    5. semua kesalahan DAP? minta pakai otak kalau ada

      Delete
    6. Saudara Azman Dahlan, belajarlah menjadi penganut Islam yang lebih bijak. Malu saya sebagai sebagai saudara seagama melihat/membaca komentar saudara. Kalau tidak suka kepada parti lawan kepada parti saudara pun janganlah saudara menidakcerdikkan diri sendiri. Malulah sedikit kepada Allah SWT dan Rasulullah SAW.

      Delete
    7. ko ni bodoh macam babi sebenarnya tak payah nak bangkit2. aku bangkit kaki aku ke muka ko ada. tahu salahkan orang jek puak babi sekor ni.

      Delete
  2. Ni contoh ternakan melayu yang bodoh. Rasulullah SAW sendiri melarang membaca Alquran kuat2 ketika dalam masjid kerana mungkin menganggu orang lain tapi melayu ternakan menyangka kononnya menjerit2 dan melaungkan azan serta bacaan kaset Al Quran yang hingar bingar diwaktu subuh itu lah ajaran islam sedangkan itu perbuatan syaitan. Melayu ternakan UMNO dan PAS memang jahil tentang islam tetapi berangan2 kononnya merekalah pejuang Islam. Ternakan2 bodoh nilah penyebab Islam dipandang serong dan dianggap sebagai mundur. Islam tidak mundur tetapi ternakan2 UMNO dan PAS ni adalah sebodoh lembu.

    Nick.
    cape Tiger.

    ReplyDelete
    Replies
    1. awk pun jgn emosi...biar pihak jabatan agama uruskan masalah ni....ramai jer di kalangan kita yg belajar agama separuh separuh...tu sbb emosi semacam....apa pun betullah awk ckp. tu..Nabi melarang baca Alquran kuat kuat dlm masjid agar tdk ganggu org tgh solat...

      zaman nabi xde speaker...takde pun org mengaji kuat kuat sblum subuh....yg ada mengaji sendiri sendiri...solat tahajud sndri....zikir sndri....x ganggu org lain...zaman skrng byk yg pelik pelik...

      Delete
    2. Saudara Nick, saya bersetuju dengan anda, cuma bab bodoh macam lembu tu agak kasar. Heheee...

      Delete
  3. Kebanyakkan org masjid dan surau berfikiran Allah beri mrk lesen terbuka utk buat apa sj ikut kehendak nafsu. Org lain muslim atau non yg tinggal berdekatan jgn berani tegur. Ini negeri islam kami. Mrk cukup mahir pasang recording (bukan baca sendiri!) bacaan Quran dan ceramah kuat2 dan paksakannya kpd semua org yg tinggal berdekatan. Cuba bayangkan jk org lain pula pasang bacaan mantra agama mrk kuat2, tentu mrk akan mengamuk gila. Tolonglah jgn terlalu overzealous. Mungkin Rasulullah saw pun tak approve cara kamu. Ya, sudah tentu kamu akan tuduh aku anjing DAP! Apa lagi kan?

    ReplyDelete
  4. (Pasang) bacaan Quran melalui speaker masjid/surau sebelum subuh wajib atau sunat?
    Ganggu ketenteraman jiran dapat pahala atau dosa?
    Lu fikirlah sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bakar mercun smpi pagi mcm nk pecah dunia ni betol ker. Minggu taun baru

      Delete
  5. Biar la dia nak komplen. Bukan menghina pun. Yang pergi sebar tapi tak padam nama ni kenapa. Nak bagi dia kene pukul dia ramai2 ke.

    ReplyDelete
  6. anonymous awk plak x dgr ke India kalau kat kuil bgendang kuat2 smpi nk pekak telinga. xde had masa. cina main mercun, mlm taun baru, sminggu main mercun smpi pagi, tiada had masa, kalau kena nombor, buat mkn2 n nyanyi2 kat dpn tokong, tokong plak sblh umah perkampungan melayu, very loud speaker, smpi sminggu, lau mati plak pasang lagu punya kuat, satu kampung dengar, xde had masa. org Islam azan pling lama subuh 4minit, xkan lebih dri tu.. lau mengaji sebelum azan subuh dlm 10minit.. sbb akan berenti sblm azan... yg mana lebih teruk awk rasa. Islam pun x benarkan menggangu jiran2. baik yg Islam or bkn Islam. tpi org India n cina ada fikir apa dorg buat selama ni.. melayu makan hati lg banyak tau....

    ReplyDelete
    Replies
    1. india cina ade buat bising 5 kali sehari tiap2 hari ke?

      Delete
    2. melayu yang buat report ni. ini takde kaitan dengan lain kaum. bukan semua kesalahan ialah cina, india atau DAP.

      Delete
    3. Alamak, terkait juga dengan Cina dan India, ya? Aduhai, letihnya berhadapan dengan orang yang berfikiran sedemikian. Tuan, kalau tuan tidak puas hati dengan kebisingan kaum lain, sila buat laporan polis seperti yang pak cik itu buat. Tak usahlah bermain dengan perkauman begitu. Tak molek.

      Delete
  7. mati lg baik......lahanat punya org

    ReplyDelete
  8. pokcik halim tu penyokong pas seumur hidup tau,,

    ReplyDelete
  9. Orang Islam buat laporan polis. Orang bukan Islam terpaksa diam sebab tidak mahu buat kecoh. Saya harap polis akan mengambil tindakan yang sewajarnya di setiap kawasan perumahan.

    ReplyDelete
  10. Bila ada mana-mana individu, kumpulan atau mana-mana pihak yang membuat teguran, tentu ada yang tak kena.

    Bukan masalah liveral, bukan sokong parti mana tetapi apa pun yang dibuat jangan sehingga ada pihak buat teguran.

    Pandangan peribadi!

    ReplyDelete
  11. Tahun 1999-2000 dulu jadi jugak tempat aku. Tapi Dia Campak Surat Kat dlm surau. Dia marah bising Dan masa tu jugak baru Pakai mike masa sembahyang, mengaji. Last imam tempat aku ugut nak sembahyang hajat, org tu dtg mengaku. Org sebelah surau. TaK Berapa campur org sgt. Tapi kenduri Kendara dia dtg. Imam Dah Arwah pun, buat undi pada semua makmum Dan juga org sekeliling. Last2 Lebih 2/3 kata menganggu. Pas tu Cuma azan, sembahyang isyak Dan maghrib je Pakai mike luar. Selabihnya semua Cuma speker dlm surau je. Termasuk syarahan. Sampai sekarang. Patut pakcik tu cakap Kat ahli surau dulu. Kalau tak layan. Baru ambik Yg paling Atas. TaK Salah nak beribadat, benda wajib. Tapi kalau Sampai menganggu org. Menganggu keselesaan org keliling tu, payah skit. Islam ni berserdehana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, tuan. Dalam kes ini, mungkin Pak Cik Halim tu dah berusaha atasi masalah itu secara muafakat. Mungkin begitu. Namun, kalau pun tidak, kita tentu faham masalah yang dialaminya. Bertahun-tahun dah, katanya, masalah itu berlaku. Kasihan.

      Delete
  12. Bala dah turun nanti baru nak perlahankan azan. Salah guna kuasa sampai non-muslim pun dah berfikiran negatif. Melayu yang asalnya bukan keturunan Islam, jahil & memalukan.

    ReplyDelete

Anda boleh tulis apa sahaja dalam ruangan komen ini (ini blog yang menjunjung demokrasi), tetapi anda juga perlu bertanggung jawab atas setiap tulisan anda