Anggota JPJ dituduh minta RM400 dalam video yang viral, buat laporan polis

SALAH seorang anggota Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) membuat laporan polis susulan tularnya rakaman video 4 orang anggota jabatan itu yang dituduh meminta wang sebanyak RM400 dari seorang pemandu lori.

Laporan Polis JPJ

BACA ARTIKEL SEBELUM INI — Pemandu lori rakam video dakwa 4 anggota JPJ minta RM400



Laporan polis itu dibuat oleh Mohd Faisal Bin Md Nor, pada 14 Januari 2019 (kelmarin), selepas mendapati video berkenaan tular di media sosial facebook dan WhatsApp bagi menafikan tuduhan dan mengelakan salah sangka terhadap pasukannya dan JPJ.

Berdasarkan laporan polis berkenaan, pada 14 Januari 2019, Faisal bersama sepasukan penguatkuasa JPJ Stesen Kalumpang telah menahan sebuah lori treler jenis tangki simen dengan nombor pendaftaran BKY5166 kerana disyaki lebih muatan.

Bagaimanapun lori berkenaan tidak mahu berhenti, Faisal bersama pasukannya mengejar lori itu dan berjaya menahannya di pintu masuk pelan S.E Konkrit sebelum meminta lesen memandu dan kad pengenalan bagi membuat pemeriksaan.

Saman dikeluarkan

Selepas pemeriksaan dibuat saman telah dikeluarkan terhadap seorang lelaki bernama Haresh Varmer A/L Mogan yang tinggal di Puchong Selangor, atas tiga (3) kesalahan:

1. Cukai jalan penggerak utama dan trailer tamat tempoh.
2. Puspakom penggerak utama dan treler tamat tempoh
3. Notis 82(1) Akta 715 lebih muatan.

Pemandu lori larikan diri

Semasa saman dikeluarkan pemandu bertindak merampas kad pengenalan dan lesen memandunya sebelum melarikan diri bersama lori masuk ke dalam kawasan plan untuk tujuan membuang muatan dan enggan memberi kerjasama.

JPJ dituduh minta RM400

JPJ kejar mahu serahkan saman

Oleh kerana tidak dapat menyerahkan saman tersebut yang belum ditandatangan, Faisal dan pasukannya masuk ke dalam kawasan plan bagi tujuan menyerahkan saman dan mendapatkan tandatangan pemandu lori tersebut.

jpj dituduh rasuah

Namun pemandu lori berkenaan masih tetap enggan menandatangan saman berkenaan, sebaliknya dia mula bercakap kasar dengan menuduh anggota JPJ meminta wang RM400 serta menuduh mereka menceroboh kawasan plan sambil merakam video untuk disebarkan dan diserahkan kepada SPRM.

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan