Loading...

Bangunan baru pamer lambang "salib gergasi" di Pulau Pinang

HEBOH di media sosial tentang kewujudan lambang salib gergasi di tengah-tengah Bandar Jelutong, Pulau Pinang yang kelihatan dipamerkan pada sebuah bangunan baru di kawasan berkenaan.

Perkara itu menjadi perbualan dan perbincangan hangat netizen yang mana segelintir menggelarkannya sebagai lambang salib paling besar di dunia.

Salib gergasi Pulau Pinang

Namun lambang salib itu bukanlah dalam bentuk fizikal sebagai sebuah objek bersilang, sebaliknya ia merupakan pancaran cahaya dari reka bentuk bangunan berkenaan yang menghasilkan cahaya berbentuk salib jika dipandang dari kejauhan.

Selain itu, difahamkan, lambang salib itu hanya akan muncul dengan jelas pada waktu malam.

Aku ada buat carian, menerusi Google Street View. Apa yang aku jumpa, bangunan yang memancarkan cahaya berbentuk salib ini terletak di Jalan Ahmad Nor, Jelutong Pulau Pinang.





Paparan bangunan itu dalam Google Map yang terkini ialah pada bulan May 2018. Pada masa itu bangunan ni belum siap dan masih dalam pembinaan.

Bangunan Salib

Kalau kita lihat dari Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu, menerusi susur keluar ke Jelutong, boleh nampak memang ada bentuk "t" pada bangunan itu, kalau hidupkan lampu pada waktu malam tidak hairanlah memang akan nampak seperti bentuk salib gergasi.

TAG

Orang Melayu dalam negara majoriti umat Islam seperti Malaysia ini memang sensitif dengan lambang salib, jadi bila pihak pemaju buat bangunan tu siap dengan cahaya bentuk salib gergasi macam tu memang akan jadi isu.

Lagi pula reka bentuk salib itu nampak seperti memang disengajakan.

Post a Comment

19 Comments

  1. Ini negara bertunjangkan Islam..

    Mana boleh..Di China, Myanmar semua benda2 ni tak berlaku..

    Bodo punya manusia cari cari pasal.

    Jgn cakap kebetulan..kerja Arkitek tak pakai otak?

    ReplyDelete
  2. baguslah....buat lagi byk mcm tu...tak sampai PRU15....kerajaan PH akan tumbang....dgn syarat semua MP islam bersatu hati utamakan perpaduan...tolak PH..

    ReplyDelete
  3. sign of racial and religions harmony <3

    soon the PH government shall abolish any form of Bumi Priviledge policies....remove all tongkat...let all rakyat compete based on their own capabilities....only then malaysia can improve and become a developed nation

    budak malas yg dimanja teruk dengki kepada pencapaian orang lain yg gigih berusaha...will still remain as budak malas in the end of the day wakakaka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budak malas tu siapa? Kau budak pendatang lah yer?

      Delete
    2. Azrin terasa hikhik

      Delete
    3. Azrin pun pendatang jugak. Semua org pun pendatang.
      Dinosaur yg patut dapat hak bumiputera, bukan orang Melayu Cina India.

      Understand?
      Skrg tahun 2019 masih mau bincang racism lagi, x malu ka.

      Delete
  4. tetamu dah jadi besar kepala sebab tuan tanah
    lembik

    ReplyDelete
  5. sengaja design mcm tu.. xyah nak berdalih lagi...bodoh lah sape2 yg bersangka baik dengan hal macam ni...kalau korang perati..menara speker masjid pun banyak kontraktor ca ya nun alif buat ada salib.. seluruh malaysia ...believe me ...aku perasan bila ada org luar kawasan tnya masjid tu gereja ke?...apa korang nk jawab jika diajukan soalan mcm tu?...

    ReplyDelete
  6. Ada banyak cara dan kaedah orang berniaga.kalau kita rasa pakai lambang salib itu menguntungkan perniagaan kita.apa salahnya kita gunakan.begitu juga kalau kita rasa menguntungkan mengunakan lambang islam,maka kita patut gunakan.contoh terdekat...kalau kita mahukan keselamatan dalam perjalanan.lihat kepada kenderaan anda.apakah yang dilekatkan atau digantungkan disana.mungkin juga sesetengahnya melekatkan sticker dengan doa islam atau doa kristen.jadi semua ini bukan isu untuk melemahkan iman seseorang.tetapi ianya lebih kepada keamanan hidup diduniawi.isu bangunan bertanda salib yang didakwa seperti ini.kalau kita rasa kita takut untuk membeli,janganlah kita beli.biar pemaju itu tanggung kerugian kerana membinanya.sama juga macam kita menumpang kenderaan.kalau kita rasa kita tak selesa menumpang kenderaan yang bertanda salib.kita carilah kenderaan yang tak bertanda salib.

    ReplyDelete
  7. Mana raja2 melayu.? Xkan kerja makan tidoq saja.bersepah raja2 melayu tp semua bodoh.

    ReplyDelete
  8. Bodoh.. salip sja pun trus tergugat ka iman kmu sbgai islam ? Di sarawak dan sabah Aman makmur sja.. x mcm semenanjung. Nampk sikit salib trus mcm kepanasan mcm iblis..

    ReplyDelete
  9. Melayu bodoh dan islam dungu yang takut dengan salib ni. Berapa banyak gereja2 dan rumah ibadat bukan islam dinegara2 bukan islam yang telah bertukar menjadi masjid? Di UK banyak gereja2 yang bertukar menjadi masjid. Ini bermakna umat islam disana tak takut atau phobia dengan salib bahkan mereka kuat berdakwah dalam negara yang memang mengamalkan agama kristian dan banyak lambang2 salib. Hanya melayu yang lembik dan lemah iman yang terlampau sensitif dengan salib ni sebab bagi mereka iman mereka adalah iman hipokrit yang terletak pada kopiah, pada serban, jubah dan simbol bukan terletak dan terbina dengan amalan dan dakwah. Bilalah umat Islam di Malaysia ni nak berubah dari lemah semangat dan rendah iman serta ciput akal dan phobia ilmu? Mungkin sebab itulah orang melayu paling rendah daya dakwah berbanding dengan bangsa2 lain yang duduk di negara bukan islam tetapi dapat menambah jumlah penganut Islam dalam masa yang singkat. Orang melayu yang dah lama duduk bersama2 dengan bangsa asing dan berlainan agama langsung tak berdaya untuk mengajak sahabat2 mereka itu menjadi penganut agama islam sebab islam dan iman mereka pun sangat ciput dan hampeh! Orang melayu yang over sensitif dan terlampau manja sehingga orang bukan islam melihat islam sebagai agama yang lemah, mundur malah sangat kuat mengamalkan perkauman. Ini semua adalah hasil dari amalan songsang yang dipegang oleh melayu yang jahil dan lemah iman.

    Nick.
    Cape Tiger.

    ReplyDelete
  10. wajib buat bantahan.

    ReplyDelete
  11. how about onion...hahahahhahahahahahahhaahhaha

    ReplyDelete
  12. Too free until nothing to complain is it?
    The traffic light junction is also a cross, why are you still using it?
    Make everything circle lah, asshole.

    If you are too free, please go to orphanage or old folks home to do volunteer works.

    If you have time, please go and reflect on the mirror, instead of barking nonsense. Now is 2019, stop playing racism game. You already grown up, please be responsible of what you have said. Stop dragging your selfish thoughts with religion. Religion doesn't taught you that way.

    ReplyDelete

Anda boleh tulis apa sahaja dalam ruangan komen ini (ini blog yang menjunjung demokrasi), tetapi anda juga perlu bertanggung jawab atas setiap tulisan anda