Pensyarah sedih bukan Islam kutuk hotel patuh syariah Terengganu di media sosial

PENSYARAH Kanan Fakulti Pengajian Quran dan Sunnah, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Dr Ahmad Sanusi sedih melihat kutukan dan perlian bukan Islam di media sosial terhadap hotel patuh syariah yang diumumkan oleh kerajaan Negeri Terengganu.

Dr Ahmad Sanusi

Menerusi kiriman di halaman facebook, Dr Ahmad turut merasa terkejut dengan respon yang diterima dari golongan bukan Islam.

"Kebanyakan mereka melontarkan kutukan dan perlian terhadap sistem hotel patuh syariah ini. Mereka menyifatkan konsep ini sebagai langkah yang mundur, bahkan ada juga yang menggunakan kata-kata yang kesat dalam komen mereka,"

"Ini yang menyedihkan, mereka menyifatkan Melayu sebagai rasis dan muslim sebagai ekstremis, tetapi pada hakikat nya mereka sendiri bersifat demikian, malah lebih rasis dan ekstrimis dari Melayu dan muslim itu sendiri," tulisnya.

Dr Ahmad turut mempersoalkan bahawa dalam negara demokrasi rakyat berhak menentukan kehendak mereka, namun apabila Terengganu inginkan Islam mereka menolak bahkan mencaci pilihan Muslim.

"Apakah mereka lupa bahawa Islam termaktub dalam perlembagaan Malaysia?" soalnya.

Dalam kiriman itu beliau turut mengirimkan beberapa "screenshots" komen-komen kutukan dan perlian terhadap hotel patuh syariah berkenaan.

Komen

Komen

5 Comments

  1. Sesungguhnya Allah memasukkan orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh ke dalam surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai.
    Dan orang-orang yang kafir itu bersenang-senang (di dunia) dan mereka makan seperti makannya binatang-binatang.
    Dan neraka adalah tempat tinggal mereka.

    apakah kamu mengira bahwa kebanyakan mereka itu mendengar atau memahami. Mereka itu tidak lain, hanyalah seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat jalannya (dari binatang ternak itu).


    tm
    oarang kapir ynag duk dalam negara islam
    bukan orang islam duk dalam negara kapir
    kapir tak mau pi itu hotel tarak jadi kudis

    kapir disisi Allah lagi terok dari natang

    ReplyDelete
  2. benda ini bukan isu pun. dicanangkan semata for political mileage; konon dah tegakkan Islam. konon dah pejuangkan Islam tak spt negeri dibwh PH.

    wlpn 'hudud' ditganu dah lulus dan dpt pkenan sultan; tp tak kuatkuasakan…

    apa keperluan beritau org ramai bhw hotel tu patuh Syariah? padahal tak ada sangkut paut pun dgn org luar. patuh Syariah hanya pada peraturan dlmn aje.

    kalau nak ikut pakaian, hotel putra kepunyaan maiwp diKL depan ijn tu pun dah patuh Syariah.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Ulasan saudara sangat tepat! Saya bersetuju.

      Delete
  3. Org akan lebih impress jk kerajaan negeri2 pas berjaya memajukan ekonomi negeri mrk. Bukan la nak harap pembangunan mcm Dubai! Dan tak perlu meminta2 kpd kerajaan persekutuan bila nak bayar gaji kakitangan negeri

    ReplyDelete
  4. SEPATUTNYA ORANG ALIM SEPERTI PENSYARAH ITU MELIHAT KUTUKAN ORANG BUKAN ISLAM TERHADAP LANGKAH KERAJAAN TERENGGANU PERKENALKAN HOTEL PATUH SYARIAH SEBAGAI PELUANG UNTUK BERDAKWAH. BERJIWA BESARLAH. ITULAH CABARAN YANG PERLU DIPIKUL. DULU KETIKA RASULULLAH MENYEBARKAN ISLAM, BUKAN SEDIKIT KUTUKAN (MALAH TENTANGAN FIZIKAL) DIHADAPI, NAMUN PELUANG ITU DIAMBIL DENGAN BIJAKSANA HINGGA TERTUBUH NEGARA ISLAM DI MADINAH DAN KEMUDIANNYA MEKAH BERJAYA PULA DITAWAN. JADI, TAK PERLULAH PENSYARAH ITU MERUNGUT DALAM MUKA BUKU (FACEBOOK). TURUN PADANGLAH. BERDAKWAH. AYUH. SAYA DOAKAN USAHA ITU BERJAYA.

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan