Loading...

Bekas Ahli Parlimen anti-Muslim kini memeluk Islam, hatinya berubah ketika tulis buku kritik Islam

BEKAS ahli parlimen parti PVV dari Belanda terkenal dengan sikapnya yang anti Islam, dilaporkan telah memeluk agama itu selepas berubah hati ketika menulis sebuah buku yang bersifat kritikal terhadap Islam.

Joram Van Klaveren, berkata pandangannya terhadap Islam berubah ketika sedang menulis dan dia kini secara rasminya telah menjadi seorang Muslim.



Joram Van Klaveren

"Ketika sedang menulis, saya bertemu dengan banyak perkara yang telah membuatkan pandangan saya terhadap Islam menjadi goyah," katanya kepada Dutch Radio.

"Jika anda percaya dengan satu tuhan dan Muhammad merupakan seorang utusan, bersama dengan Jesus dan Moses, maka anda seorang Muslim," kata Van Klaveren yang sebelum ini merupakan penganut Kristian Ortodok bermazhab Protestant, lapor dutchnews.nl

Tindakannya itu dilapor mengikut jejak langkah Arnoud van Doorn, seorang lagi bekas ahli parlimen Parti PVV yang telah memeluk Islam sebelum ini.

Van Doorn turut menyampaikan ucapan tahniah dan pujian kepada Van Klaveren menerusi akaun Twitter.

Sepanjang tujuh tahun menjadi ahli parlimen untuk parti PVV yang anti-Islam, Van Klaveren merupakan seorang pengkritik Islam yang lantang, sering menyebut "Islam satu penipuan," dan "Quran adalah racun,".

Ditanya bagaimana dia berdepan sentimen anti Muslim yang pernah diciptanya dahulu, Van Kleveren berkata dia berterus ditanya sekiranya dia benci dengan golongan gay, sama ada dia merancang untuk pergi ke Syria, dan adakah dia kini sudah boleh memukul anjing.

"Saya telah menyumbang di dalam mencipta dan mengekalkan imej buruk terhadap Islam, namun anda tidak boleh bayangkan bagaimana prasangka berlaku, single anda berdepan dengannya sendiri," katanya.

Post a Comment

10 Comments

  1. Di antara manusia ada yang mengatakan: "Kami beriman kepada Allah dan Hari kemudian", padahal mereka itu sesungguhnya bukan orang-orang yang beriman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tuan - berimanlah dengan jiwa raga, bukannya beretorik dengan kosa kata dan sejumlah busana.

      Delete
    2. Sama dgn seorg tua tu...sana sini menyebut anti rasuah tapi hakikatnya dialah yg mengkayakan anak..waris..proksi dan kroninya dgn rasuah dan salah guna kuasa.

      Berlakon kasi rakyat terpegun dgn kredibiliti kata2nya tetapi hakikatnya menyusun strategi bersama2 para kroni menjarah harta negara.

      Dulu bersih..cekap dan amanah mottonya..
      Bersih..cekap dan amanah membantu anak..proksi dan kroni
      Hampehhh!!!

      Projek ecrl dibatal...muncul kroni besar pemegang saham terbesar projek.
      Mgkin dikatakan menarik diri tetapi proksi akan jadi pengganti...

      Siapa yg tak kenal bapak segala TOLol yg bijak menyusun strategi??!!!!!

      Delete
  2. Ambil ikhtibar.

    Dia benci Islam. Lalu dia tulis buku.

    Satu lagi angkat Islam. Guna agama untuk tujuan berpolitik.

    Dia yang menulis dari benci menjadi se orang Islam.

    Dia yang berpolitik semakin kuat sembang sehingga menjadi pendusta dan cakap berbelit.

    Hidayah sampai ke hati kerana niat yang suci. Hati yang gelap setelah di beri ilmu akan terus gelap.

    Wallahhuaqlam

    ReplyDelete
  3. Sebijik penceritaannya umpama peeM kita skrg.Dulu dia anti habis dapigs sampai meroyan2 kata2nya mengutuk dapigs.
    Skrg dia dah tobat lahum tak mengutuk dapigs dah demi kuasa dunia yg secebis.
    Tobatnya amat benar sehingga lupa kencing pekatnya sukar dihilangkan walau bermandi setelaga jus limau kasturi.
    Syukur dia dah dpt menerima dapigs sebagai pegangannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama mcm lebai tu yg dulu peluk cium dap, la ni tgk gambar pun x blh.. haramm...
      Skrg dh dok peluk cium penyamun pulak.. gulai campur daging babi pun dh halal la ni.. kahkahkah..

      Delete
    2. Dia yang dulj benci DAP lah yang berani berkeras tak bagi Israel masuk dalam negara.

      DAP tak kata apa-apa pun.

      Lalu dia di sanjung dan nama negara miniti dari mulut ke mulut.

      Yang memalukan negara dengan merompak itu yang di jadi kan kawan.

      Delete
    3. Setakat nama dipuja di luar negara tetapi di dlm negara rakyat dikencingnya....hampeh!!

      Delete
  4. Dulu walaun2 beria2 berjihad nak mengalahkan UMNO tetapi sekarang dah jadi jihad pulak untuk memenangkan UMNO. Aik? Berjihad utk menangkan parti kleptokrat bukannya berjihad menegakkan keadilan yang menjadi teras islam? Sesungguhnya adalah lebih baik keadaan seorang bukan islam yang berubah menjadi islam daripada keadaan parti islam yang kononnya berjuang menegakkan islam tetapi akhirnya menjadi pejuang kleptokrasi dan menjulang assobiah. Dengan sebab itulah umat islam disuruh berdoa agar menereka mendapat pengakhiran yang baik (husnul khatimah) bukannya permulaannya gerakan islam tapi akhirnya jadi parti perkauman yang memperjuangkan dedak (su'ul khatimah). Itulah peringatan kepada umat islam agar jangan mengeji dan terus menghukum "non-muslim" sebagai ahli neraka kerana itu semua takdir Allah dan kita sendiri belum tahu pengakhiran kita di sana nanti.

    Nick.
    Cape Tiger.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukur...demi kuasa dunia dan menjarah harta negara demi anak..waris..proksi dan kroni maka bertobatlah penyamun tua setelah ditarbiahkan oleh kalifah lim kit sial.
      Disaksikan oleh kalifah nobita dan ostad mujahit.....

      Maka segala skandal kewangan era pm ke4 dilupuskan dlm sejarah keRA_jaan kencing pekat.

      Aman hidup dlm keRA_jaan kencing pekat dgn minyak rm1.50 seliter tanpa tolOL dan rm50 penuh 3 troli bangang kencing pekat....hihihi

      Pak2 menterinya penuh bijaksana dgn tiada yg meroyan gila kalau ditegur oleh rakyat marhaen...hihihi

      Semoga nilai ringgit lebih tinggi dpd rupiah....hihihi

      Delete

Anda boleh tulis apa sahaja dalam ruangan komen ini (ini blog yang menjunjung demokrasi), tetapi anda juga perlu bertanggung jawab atas setiap tulisan anda