Laporan audit dedah SPR bantu BN pindah pengundi tentera sebelum PRU14

LAPORAN audit urusniaga pertukaran tanah yang kini dalam siasatan pihak berkuasa mendedahkan, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan Kementerian Pertahanan (Kementah) dilapor bersekongkol membina 4 kem tentera sebelum pilihanraya umum ke-14 untuk membantu kemenangan Barisan Nasional lapor The Malaysian Insight.

"Beberapa kem tentera termasuk Bera, Segamat, Paloh dan hutan melintang dibina bagi tujuan politik untuk memindahkan pengundi sebelum PRU14," kata laporan itu yang dilihat oleh TMI.

Kem Tentera Segamat

Beberapa pegawai SPR turut didedahkan terlibat menasihati BN mengenai persiapan di kem berkenaan sebelum pengundi tentera boleh dipindahkan menjelang suku ketiga tahun 2017.

Maklumat itu terkandung dalam laporan audit oleh bekas Ketua Audit Negara Ambrin Buang.

Kerajaan baru Pakatan Harapan telah menugaskan Ambrin untuk meneliti dan menyiasat isu-isu tadbir urus, perolehan dan kewangan negara yang dilakukan oleh kerajaan sebelum ini.

laporan urus niaga tukar tanah yang berlaku antara Julai dan Disember tahun lalu akan dikeluarkan Khamis ini apabila Menteri Pertahanan Mohamad Sabu membentangkannya di Dewan Negara.

Pada bulan Februari lalu Mohamad telah mendedahkan bahawa kerajaan rugi sebanyak RM500 juta susulan urusniaga tukaran tanah tersebut.

Laporan audit itu turut menyebut beberapa pegawai SPR melawat kem hutan melintang tiga kali pada tahun 2017, ketika itu kem hutan melintang masih dalam pembinaan.

Lawatan tersebut adalah bagi memastikan semua perkara penting sudah ada sebelum pengundi tentera boleh dipindahkan ke kem baharu.

Laporan itu turut menyebut SPR memindahkan 1,536 pengundi dari kem tentera di Tambun dan Kamunting di Perak ke Hutan Melintang, yang terletak dalam kawasan parlimen Bagan Datuk.

Kawasan itu diwakili oleh presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi yang juga bekas Timbalan Perdana Menteri dan menteri pertahanan.

Selain Hutan melintang laporan itu memperincikan permintaan daripada setiausaha politik Menteri Pertahanan pada tahun 2016 untuk sebuah kem tentera dan barek tentera dibina di Paloh, yang terletak dalam kawasan parlimen Sembrong.

Menteri Pertahanan pada masa itu ialah Hishammuddin Hussein, yang berjaya mengekalkan kemenangan yang di Sembrong pada PRU14 setahun yang lalu.

Kem Paloh dibuat untuk menambah sokongan pengundi di kerusi negeri Paloh. Pada PRU13, BN hanya menang tipis di kerusi itu dengan majoriti 103 undi.

Namun pada PRU14, BN gagal mengekalkan kemenangan apabila calon Pakatan Harapan, Sheikh Umar Ali dari DAP menang kerusi berkenaan dengan majoriti 783 undi.

Selain laporan audit itu mengenal pasti 4 kem — Bera, Segamat, Paloh dan Hutan Melintang yang disebut sebagai projek politik, ia juga turut menyebut beberapa lagi urusniaga tukaran tanah untuk keuntungan komersial.

10 urusniaga yang datang daripada cadangan syarikat swasta untuk membina kem sebagai ganti mendapatkan tanah tertentu yang dimiliki oleh Kementah bagi tujuan pembangunan hartanah.

Keseluruhan 16 urusniaga dengan lima disenaraikan sebagai siap, dua dalam pembinaan dan satu dibatalkan sementara yang lain masih dalam peringkat kelulusan.

2 Comments

  1. TAK habis2 nak MENIPU si blog bangkai ANJING CIA/MOSSAD-SOROS, MInsight DAPembunuh ni!!!

    TAK habis2 nak mengHASUT akan ATM kami, setelah memPERMAINkan2 KUASA dan HAK EKSEKUTIF DYMM YDPA sbg. PEMIMPIN TERTINGGI ATM, mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN Per. 41 (telah diLESAPkan dr. laman web JPA) dgn. SURAT pro-SYIAH, dr. PTD tempoh hari!

    Seolah ALLAH SWT pula yg. BERCAKAP dlm. SURAT HARAM JADAH dan PENIPU ni, kononnya umat ISLAM kena MENYOKONG puak SYIAH!! KURANG AJAQ betul mengHINA dan MENIPU ISLAM/umatnya dan AL-QURAN suci kami dgn. amat KEJI mcm. ni, dan sewenangnya memperGUNAkan ATM !! Mana POLIS oi?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Lihat di –

    http://www.utusan.com.my/berita/nasional/persoalan-di-sebalik-surat-dari-meja-ptd-1.894721

    Persoalan di sebalik surat 'Dari Meja PTD'

    Mohamad Hafiz Yusoff Bakri

    04 Mei 2019

    Maka, APA KEJADAHnya ATM yg. dah diBANGANGkan oleh si PERASUAH GILA BABI-EJEN PENGGANAS/PENJAJAH/PERASUAH/PEROMPAK/PENIPU/PENYANGAK DAP BANGKAI ANJING homo JIJIK ZIonis ISrael, mat sabu ni, mcm. ATM ni KEPALA BAPA dia dan DAP PENGGANAS tu punya oi?!! inilah akibatnya bila ATM telah diSABOTAJ dan diJAHANAMkan oleh si mat sabu BANGKAI ANJING dan DAP Zionis MUSUH2 NEGARA amat CELAKA tu!!

    Sebenaqnya tujuan surat ni, memperGUNAkan agama ISLAM kita dgn. mat JIJIK, adalah kerna nak MENGHALANG umat ISLAM/MELAYU kita dr. terus MENENTANG DAP bangkai ANJING HOMO jijik ZIONIS ISrael, si TUAN mat sabu PERASUAH tu - dgn. mempergunakan dan mempermainkan ALLAH SWT dan ISLAM dgn. amat KEJI mcm. ni!!

    Liuhat RASUAH dr. DAP PENGGANAS utk. mat sabu sebnyk $16,000 SEBULAN dulu - maka DAP PENGGANAS Zionis ISrael ni dah berjaya MENGUASAI akan ATM kami sebenaqnya, kerana TIMBALAN MENTERI PERTAHANAN pun si puaka DAP ANJING ni!! Lihat di -

    https://www.thethirdforce.net/pendedahan-panas-tony-pua-lim-guan-eng-dan-agenda-anti-islam-anti-bahasa-melayu-pro-komunis-dan-pro-zionis-dap/

    PENDEDAHAN PENUH: TONY PUA, LIM GUAN ENG DAN AGENDA ANTI-ISLAM, ANTI-BAHASA MELAYU, PRO-KOMUNIS DAN PRO-ZIONIS DAP: Kenapa DAP tidak berani saman Mohamad Razali bin Abdul Rahman semenjak tahun 2011 sedangkan beliau telah membuat dakwa ini di merata-rata tempat di Malaysia?

    Raggie Jessy

    Third Force
    February 3, 2019.

    Maka, mana si PENIPU2 syukri HOMO jijik/SPRM bangkai ANJING tu oi?!!!



    ReplyDelete
    Replies
    1. Meroyan panjang macai bila rahsia terbuka Umno BN didedah. Umno BN main politik kotor dan hancing. Umno BN jenis lawan politik ala Sanjut. Jenis kaki kepit. Jenis tak ada batu. Jenis yang nak duduk berlengas bawah ketiak masam tengik TMJ. Kahkahkah.

      Delete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan