Anwar gesa beri Latheefa ruang jalankan tugas ketuai SPRM

DATUK Seri Anwar Ibrahim dilapor memberikan sokongan terhadap keputusan Tun Dr Mahathir Mohamad melantik peguam Latheefa Koya untuk mengetuai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), meskipun perkara itu ditentang oleh segelintir pemimpin Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN).

Anwar

Presiden KEADILAN itu juga menyeru orang ramai untuk memberi ruang kepada Latheefa untuk menjalankan tugas, selain yakin bahawa Perdana Menteri dan pakatan pimpinan Pakatan Harapan (PH) mengambil kira maklum balas orang ramai dan akan menjelaskan keputusan itu kepada kabinet dan majlis presiden lapor Malay Mail.

"Saya seru kepada semua rakan-rakan untuk menerima keputusan Tun Dr Mahathir dan memberikan ruang kepada Latheefa dan SPRM untuk menjalankan tugas mereka dengan tegas dan berkesan," katanya dalam satu kenyataan.

Sebelum ini sebilangan pimpinan KEADILAN menentang lantikan Latheefa sebagai ketua pesuruhjaya SPRM kerana disifatkan melanggar manifesto PH untuk tidak melantik orang politik mengetuai agensi-agensi penting kerajaan.

Satu petisyen atas talian bagi mendesak Latheefa untuk meletak jawatan turut dilancarkan menerusi laman web — change.org

10 Comments

  1. Dah TAKUTlah tu. si anwar HOMO PARIA PERASUAH/PEROM PAK-si EJEN MOSSAD/CIA ni!! Haritu di KEJInya si tipah koya, skrg. nak BODEK pula!!! Lihat si PENYAMAQ anwar PARIA/PKR bangkai ANJING PENGGANAS ni, di –

    https://journal-neo.org/2018/09/02/washington-post-covers-up-us-meddling-in-malaysia/

    Washington Post Covers Up US Meddling in Malaysia

    Tony Cartalucci

    New Eastern Outlook
    02.09.18:

    "......Virtually every aspect of Malaysia’s opposition, from pro-opposition media organizations like Malaysiakini, to street fronts like Bersih, to legal organizations like “Lawyers for Liberty,” and even the defacto opposition party leader himself – Anwar Ibrahim (PDF) – are recipients of extensive US government support spanning well over a decade via the National Endowment for Democracy (NED) and its many subsidiaries and affiliates.

    President of NED subsidiary, the International Republican Institute (IRI) Daniel Twining – almost as if wounded by the Washington Post’s omission of his organization’s extensive political meddling in Malaysia – would boast on social media while linking to the Post article, that:

    [IRI] has worked to strengthen Malaysian opposition parties since 2002. For 1st time since 1957 they won & are in power. Democrats around the world can play a long game confident that sooner or later, their time will come..........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lihat lagi RASUAH2/PENGGUBAHAN WANG HARAM oleh anwar HOMO/PKR ni (yg. sampai skrg. TAK menyaman RPK atau buat repot POLIS kalau berita ni TAK benaq), TIPAH KOYA oi, di -

      https://www.malaysia-today.net/2019/04/13/now-lets-talk-about-pkrs-funder-john-soh

      Now let’s talk about PKR’s funder, John Soh

      By Raja Petra Kamarudin

      Malaysia Today
      Last updated Apr 13, 2019 !!

      Delete
    2. Lihat lagi, yg. mana NED adalah CIA, dan geng depa, Zionis SOROS pula, adalah LEFTENAN kanan Empayar ZIONIS Rothschild, yg. MENUBUHkan rejim PENGGANAS/PENJAJAH ISrael bangkai ANJING, di -

      1. https://williamblum.org/chapters/rogue-state/trojan-horse-the-national-endowment-for-democracy

      Trojan Horse: The National Endowment for Democracy: This is a chapter from Rogue State: A Guide to the World’s Only Superpower

      by William Blum

      William Blum Org.;

      2. https://www.bibliotecapleyades.net/sociopolitica/secretsoc_20century/secretsoc_20century10.htm

      GEORGE SOROS AND THE ROTHSCHILD CONNECTION

      Chapter 56

      Bibliotecapleyades net ; dan di

      3. http://www.wrongkindofgreen.org/2012/09/24/the-cia-soros-partnership/

      The CIA-Soros Partnership

      By Admin

      Wrong Kind of Green org.
      September 23, 2012.

      Delete
  2. Macai2 tengah meroyan sebab UMNO melingkup dan PAS pun dok tersungkur masa PRU14 walaupun berselingkuh untuk menipu pengundi2. Sekarang ni tengah melalak untuk mengapi2kan permusuhan kaum dan agama dengan menjadikan DAP sasaran. Ini semua adalah taktik celaka dan bangsat macai2 yang mendapat arahan dari kepimpinan UMNO yang sedang berusaha untuk memperdaya dan menipu orang islam dengan mengalihkan pandangan orang islam dari kerja2 jenayah dan rasuah UMNO.

    Maka di fitnah dan dimomokkan seolah2 DAP adalah parti politik yang jahat yang sedang cuba memurtadkan umat islam dan menjadikan Malaysia sebagai negara komunis sedangkan DAP adalah parti politik yang SAH di Malaysia dalam sistem demokrasi. DAP dituduh sebagai musuh Islam sedangkan UMNO dan balaci2nya yang duduk dalam BN seperti MCA, MIC dan Gerakan adalah penentang keras kepada gerak kerja islam di Malaysia. Hakikatnya musuh utama umat Islam bukanlah DAP apatah lagi PH tetapi musuh utama umat Islam adalah para penipu, penyamun , perasuah, perompak dan penunggang agama.

    DAP sudah berada dalam politik Malaysia berdekad2 tetapi tidak ada seorang pun umat Islam yang sudah mereka murtadkan. Ketika PAS berada dalam PR dulu, takde pun PAS menuduh DAP sebagai musuh Islam malah Arwah TGNA juga melihat DAP sebagai rakan utama untuk menumbangkan para perasuah dan perompak. sekarang ni bila duduk semeja dengan penyamun PAS pula menuduh DAP sebagai musuh Islam. Ini jelas menunjukkan PAS adalah lalang, gunting dalam lipatan dan munafik dalam berpolitik.

    Sedarlah bahawa UMNO yang sudah lebih 60 tahun telah menzalimi, menganiaya dan merompak hak2 orang melayu sehingga orang melayu menjadi bangsa paling miskin, paling lemah dan paling banyak melanggar ajaran Islam apabila diajar oleh UMNO untuk suka melahap duit2 haram, riba dan rasuah. DAP hanyalah "hantu momok" yang digunakan oleh UMNO untuk menyembunyikan kemungkaran, kemaksiatan dan jenayah yang UMNO sudah lakukan berdekad2 di Malaysia. Jika UMNO dapat memerintah lagi negara ini, bukan sahaja bangsa melayu akan menderita bahkan agama Islam akan tergugat akibat dari kemungkaran yang dipelopori oleh UMNo.

    Maka jangan percaya dengan segala fitnah2 dan momokan macai2 UMNO yang diupah dan dan dirasuahkan untuk menutup pekong UMNO. Merekalah melayu2 jahat yang khianat kepada umat Islam dan bangsa melayu kerana mereka bersubahat dengan penjahat2 dan penunggang agama untuk menipu bangsa mereka sendiri. Cukup2lah kerosakan yang UMNO buat selama 60 tahun memerintah Malaysia. Jangan bagi peluang lagi untuk penyamun2 ini menjarah harta negara. Jangan masukkan tangan ke lubang yang sama setelah di patuk ular didalam lubang itu. Itu adalah amaran Rasulullah SAW kepada umat islam yang beriman.

    Nick.
    Cape Tiger.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, tuan. Mereka sedang kepanasan.

      Delete
    2. MATI BERAGAN LAH SI UAR AL JUBURI.....KIHKIHKIH...

      Delete
    3. 22 TAHUN JADI PIEM....MELAYU TETAP JADI MISKIN DAN PEMALAS.....YG KAYO RAYO ANAK BERANAK CUCU CIICT DAN PUAK KRONI...

      Delete
    4. PH JANJI SEBELUM PRU14 NAK LETAK KAN SPRM BAWAH PARLIMEN….JANJI HANYA TINGGAL JANJI

      Selepas berkonspirasi dengan saksi kes, kini Shukri KP SPRM arah sekat peguam Najib akses fail bank

      Kekalahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada kes berprofil tinggi bekas Exco Johor, Datuk Abdul Latif Bandi bersama anaknya Ahmad Fauzan Hatim dan perunding hartanah, Amir Shariffuddin Abd Raub, tanpa dipanggil membela diri sangat memalukan SPRM. Kesimpulannya kes SPRM kalah kes itu.

      Ketiga-tiga mereka dibebaskan daripada 37 pertuduhan rasuah serta kes Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (AMLA) berjumlah lebih RM30 juta.

      SPRM dilaporkan akan mengemukakan rayuan ke Mahkamah Tinggi susulan keputusan Mahkamah Sesyen melepas dan membebaskan Datuk Abdul Latif Bandi. Tapi percayalah SPRM akan terus kalah kes tersebut.

      Kerapuhan SPRM dan kebodohan pegawainya

      Keghairahan Dato’ Seri Shukri KP SPRM untuk membalas dendam hanya akan memerangkapnya dikemudian hari.

      Delete

  3. Membawa pegawai SPRM dari TM, KPKPj Mohamad Zamri Zainul Abidin, mengurus AMLA akan lebih memburukkan SPRM. Kalah kes Datuk Mirza Mohammad Taiyab Ketua Pengarah Lembaga Penggalakkan Pelancongan Malaysia (LPPM), gagal pada Ops Gergaji’ walau 519 akaun syarikat dan individu bernilai hampir RM700 juta dibekukan, terbaru kes Latif Bandi dan banyak lagi kes beliau gagal kerana jenis terburu-buru dan tidak terperinci.

    KPKPj Mohamad Zamri Zainul Abidin
    Pegawai bermasalah itu pasti akan menambahkan lagi koleksi kekalahan kes SPRM dan tidak mustahil kes SRC dan 1MDB yang dihadapi oleh Dato’ Sri Najib sekarang.

    AG, Pendakwa dan SPRM sekarang hanya mampu memainkan persepsi media rakyat untuk membunuh imej Najib namun secara teknikal SPRM mengakui terdapat banyak kekurangan mereka untuk bertempur dengan pasukan peguam bela Najib. Oleh itu mereka akan menghalang segala cara untuk melumpuhkan pasukan peguam bela Najib.

    Saman sivil pelucutan hak barang rampasan

    Terdesak tidak dapat membuat pendakwaan terhadap barang rampasan 8 Mei lalu kerana kekurangan bukti Peguam Negara dan kerajaan PH mengambil langkah membuat saman sivil bagi pelucutan hak barang rampasan. Tujuannya hanya satu tempoh sitaan itu akan luput dua hari lagi pada 18 Mei ini jadi mereka perlu melengahkan lagi kes itu. Lebih buruk barang bernilai RM710 juta tu bukan milik Najib seorang tetapi individu, syarikat dan badan lain.

    Membuktikan SPRM menjadi suruhan untuk melawan kes Najib, 9 Mei lalu media melaporkan Saksi ke-34 mengaku SPRM telah membantu bina ayat bagi keterangannya sebagai saksi di mahkamah

    Amirah saksi ke 34 mengaku maklumatnya disusun oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Nampak tak permainan SPRM?

    ReplyDelete

  4. SPRM sekat akses fail bank

    Betapa takutnya SPRM… semua transaksi perlu dilihat kepada siapa dan kemana. Kenapa nak pilih item-item tertentu. Namapun akaun Najib. Jadi Peguam perlu tahu kemana semua urusan itu. Dan mengesahkan bagaimana wang itu mudah dipindahkan kepada pelbagai pihak

    Najib dalam facebooknya mendakwa sebelum ini, pihak pendakwa raya berulang-kali menolak permintaan proses “discovery” dari peguamnya untuk mendapat dokumen-dokumen berkatian dengan kes SRC dari pihak SPRM dan Pendakwa Raya.

    Terbaru 15 Mei 2019 SPRM tiba-tiba menghantar surat kepada pihak bank untuk menyekat butiran-butiran transaksi akaun milik Najib daripada dihantar kepada peguam-peguam belanya. Untuk apa sekatan itu?

    Sebelum ini, mahkamah juga telah diberitahu bahawa adanya dokumen bank yang membuktikan Kementerian Kewangan Arab Saudi dan putera-putera Arab pernah menghantar dana kepada akaun bank Najib.

    Jadi semua transaksi itu perlu diteliti. Mengapa SPRM menghalang jika tidak kerana bimbang.

    Tahukah anda siapakah yang membuat arahan dari SPRM untuk menghalang Najib dan peguamnya akses ke akaun Najib?

    Tidak lain dan tidak bukan Mohamad Zamri Zainul Abidin budak suruhan Dato’ Seri Shukri KP SPRM.


    laporan MalaysiaKini:
    Pembelaan bantah arahan SPRM sekat akses fail Ambank
    1.45 tengah hari: Perbicaraan disambung dengan pasukan pembelaan menyuarakan rasa tidak puas hati kepada hakim berkenaan arahan yang dikeluarkan SPRM kepada Ambank, yang menghalang Najib dan peguamnya untuk mendapatkan dokumen berkenaan akaun banknya yang telah ditutup.

    Peguam Muhammad Shafee Abdullah dan Harvinderjit Singh berkata Ambank telah memberikan dokumen yang diperlukan selama setahun setengah kepada mereka untuk membuat persediaan dalam perbicaraan.

    Namun, kata mereka, ia terhenti baru-baru ini apabila seorang pegawai Ambank memberitahu pihaknya telah diarah oleh SPRM untuk tidak memberikan sebarang dokumen berkenaan akaun Najib tanpa kebenaran mereka.

    Kata Shafee, arahan itu menjejaskan persediaan pembelaan anak guamnya dan pengesahan dokumen-dokumen utama.

    “Kami memerlukan dan berhak ke atas dokumen ini. Pemegang akaun sentiasa berhak terhadap dokumen, sama ada ia masih diteruskan atau telah ditutup… Untuk tahu transaksi (yang dibuat).

    “Tiada asas untuk SPRM untuk melakukannya. Mereka tidak boleh berbuat demikian, kerana ini akaun anak guam saya,” kata Shafee.

    Dia mendakwa arahan itu diberi oleh pegawai penyiasat SPRM yang dikenali sebagai Rosli ( anak buah Mohamad Zamri Zainul Abidin).

    Pasukan pembelaan memberitahu hakim mereka telah menghantar emel berkenaan perkara itu kepada mahkamah.

    Seorang anggota pendakwaan kemudian memberitahu mahkamah bahawa mereka perlu membincangkan perkara itu terlebih dahulu sebelum memberi maklum balas, memandangkan emel itu yang diterima sebaik sebelum mahkamah berehat pada pukul satu tengah hari tadi. https://www.malaysiakini.com/news/476168

    Kamu nampak betapa buruknya jika Pegawai SPRM menjadi anjing Kerajaan PH? Sebab itu kes Shafie Apdal yang terang-terang saksinya pegawai Gred 54 memiliki wang RM29 juta pun boleh bebas tak didakwa hanya kerana semata-mata ‘kawtim’ untuk menutup kes rasuah Shafie Apdal.

    Sumber LINK

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan