Loading...

Penganalisis cadang kerajaan potong elaun menteri dan pegawai tertinggi

MANA-MANA elaun yang sudah tidak releven wajar dipotong lebih-lebih lagi dalam suasana ekonomi negara yang tidak mengizinkan pembaziran kata Awang Azman, penganalisis dari Universiti Malaya.





"Selain pemansuhan elaun kritikal, kerajaan sepatutnya memikirkan bagaimana nak potong elaun menteri yang terlalu banyak." katanya.

Awang Azman Universiti Malaya

Menurutnya sudah tiba masa kerajaan menilai semula kewajaran elaun yang diberi kepada menteri dan pegawai tertinggi sektor awam dalam keadaan ekonomi negara hari ini.

"Sudah tiba masanya kerajaan menilai sama ada gaji dan elaun mereka sesuai atau tidak dalam keadaan ekonomi sekarang ini,"

"Jadilah kerajaan yang mendengar suara rakyat yang sekarang ini mahu elaun Menteri dipotong. Banyak lagi elaun lain yang boleh dikaji, yang tiada keperluan," katanya seperti dia yang dipetik oleh FMT.

Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dilapor telah mengesahkan pemansuhan Bayaran Insentif Perkhidmatan Kritikal (BIPK) kepada bakal penjawat awam baru yang dilantik bermula 1 Januari 2020.

Pelbagai pihak memberikan reaksi terhadap kenyataan itu, antaranya termasuk Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad dan Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang menyuarakan bantahan terhadap pemansuhan berkenaan.

Rata-rata pengguna di media sosial menuntut kerajaan memotong elaun menteri, dan bukannya elaun kakitangan awam terlibat.

Menurut Awang Azman, elaun pegawai tertinggi kerajaan seperti kategori Jusa dan Turus juga perlu dinilai dan mana-mana elaun yang sudah tidak wajar perlu dimansuhkan.

"Bukan sahaja golongan berpendapatan di bawah gred 54 diberi perhatian, tetapi perlu dilihat dalam kalangan pegawai Turus dan Jusa ini," katanya.

tambahnya lagi kerajaan tidak seharusnya hanya mengharapkan rakyat berkorban untuk negara.

"Bukan kerajaan sahaja meminta pengorbanan daripada rakyat, tapi rakyat juga ingin wakil rakyat berkorban dari segi elaun diterima yang dilihat tidak munasabah. Sama-sama berkorban,"

"Apabila berada di tampuk kuasa mereka seharusnya menjadi lebih sedar dan insaf dengan jurang kedudukan rakyat dan kedudukan mereka yang di atas,"

Post a comment

2 Comments

  1. Untuk bukti pencairan W / A: +6281617538564
    Nama ******* Neni Syahir
    kota: ******** Bandung
    jumlah pinjaman: ****** Rp5,5 miliar
    suku bunga: ******* 1%
    @Twitter ikuti sekarang: *********** @AasimahaLoan

    Saya adalah korban penipuan di tangan kreditor palsu. Saya kehilangan sekitar Rp.65.000.000 karena saya membutuhkan modal besar Rp. 5,5 miliar. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi dan bisnis saya hancur, dan dalam proses itu saya kehilangan suami saya. Saya tidak tahan lagi. 4 November 2019, saya bertemu dengan seorang teman lama di sebuah restuarant di Bandung yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ny. AASIMAHA ADILA MEMILIKI PERUSAHAAN PINJAMAN, yang akhirnya membantu saya dengan pinjaman besar untuk membayar hutang bank saya. Tolong, bantu saya untuk berterima kasih kepada ibu-ibu Muslim yang memberikan perusahaan pinjaman besar milik sendiri, pemilik pabrik dan individu pribadi untuk meningkatkan kehidupan dan bisnis mereka. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk menasihati sesama orang Indonesia. Jika Anda menginginkan pinjaman modal besar, Anda dapat menghubungi mereka dan melihat situs web mereka. Anda perlu tahu bahwa ada banyak scammer di blog ini yang tidak memiliki situs web di peta Google,. perusahaan pinjaman resmi AASIMAHA ADILA AHMED LOAN memberi saya pinjaman Rp5,5 miliar dengan tingkat bunga sangat rendah untuk 1% seiring dengan pinjaman berjangka dengan persetujuan cepat dan pencairan mendesak. Jika Anda menginginkan kapita investasi yang besar dan Anda ingin membayar hutang Anda, segera terapkan dan berbahagia seperti banyak orang di sini.
                                          Batas aplikasi di bawah ini

    E-mail: *******aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ::: ************ + 447723553516
    Email saya; ***************** nenisyahir@gmail.com

    ReplyDelete
  2. Ocean Credit menyediakan pinjaman Pribadi / Pinjaman bisnis / keuangan perdagangan / impor & ekspor / pinjaman proyek untuk perusahaan dan individu. Kami menyediakan layanan keuangan untuk pertumbuhan bisnis Anda dan untuk kebutuhan pribadi Anda.

    Tanpa jargon, tidak ada biaya tersembunyi
    Proses persetujuan sederhana dan cepat
    Bisnis cepat & pinjaman pribadi didanai hanya dalam 2-3 hari kerja
    Suku Bunga 2% rendah & terjangkau
    Perusahaan dapat menguntungkan atau memiliki laba bersih negatif
    Sebelum kebangkrutan diterima
    Diperlukan pemeriksaan kredit nol
    Individu dengan kredit buruk dapat berlaku
    Jadwal pembayaran yang fleksibel
    CIS & KYC diperlukan untuk semua pemohon pinjaman terlepas dari lokasi / negara
    Durasi Pinjaman dari maksimal 1 tahun - 20 tahun
    Masa tenggang 12 - 24 bulan untuk pinjaman usaha besar / modal kerja
    Pendanaan / Pendanaan Pinjaman tidak terbatas pada lokasi geografis atau negara apa pun

    Kami membangun pembiayaan yang tepat untuk setiap klien, dengan prosedur sederhana, bebas stres, dokumen sederhana, persetujuan cepat, dan jadwal pembayaran yang fleksibel. Untuk keterangan lebih lanjut, silakan hubungi kami melalui email. Dengan penuh keyakinan, kami akan bekerja sama untuk keuntungan semua pihak yang terlibat, Berharap untuk memberikan layanan keuangan terbaik kami kepada semua klien yang terhormat secara global.


    OCEAN CREDIT
    Email: oceancreditfinancial@gmail.com
    Whatsapp: +1-315-284-1764
    Instagram: @oceancreditfinancial

    ReplyDelete

Anda boleh tulis apa sahaja dalam ruangan komen ini (ini blog yang menjunjung demokrasi), tetapi anda juga perlu bertanggung jawab atas setiap tulisan anda