Rusuhan 13 May boleh berulang jika Dong Zong tidak diharamkan — Gamis

GABUNGAN Pelajar Muslim Malaysia (Gamis) hari ini dilapor memberi amaran peristiwa rusuhan berdarah 13 Mei 1969 boleh berulang selagi Pertubuhan Pendidikan Cina, Dong Zong masih wujud.

Pejabat Dong Zong

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan, presidennya Saifullah Baiduri menyeru Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan polis mengharamkan kumpulan pendidikan Cina itu, sambil mendakwa ia menentang dasar-dasar kerajaan ke arah perpaduan.

"Dong Zong sebuah organisasi yang menjadi nanah dalam perpaduan negara, dan menyemai doktrin anti nasional dalam kalangan masyarakat Cina," katanya.

"Selagi organisasi ini masih bertapak, pihak berkuasa seakan merestui sejarah hitam 13 Mei 1969 untuk berulang kembali," tambahnya.

Ia merujuk kepada rusuhan kaum yang berlaku pada 13 Mei hingga 13 Julai 1969 yang mana mengorbankan seramai 196 orang manakala segelintir lagi mendakwa angka korban dalam peristiwa itu lebih tinggi.

Tragedi itu yang berlaku selepas pilihan raya umum ke-3 dilapor turut mengakibatkan sejumlah 6,000 orang hilang tempat tinggal dan sekurang-kurangnya sejumlah 211 kenderaan dan 753 bangunan musnah atau hancur dijilat api

Saifullah juga menyeru semua pelajar tanpa mengira bangsa dan agama untuk bersuara menentang Dong Zong sehingga persatuan itu diharamkan.

"Gamis dengan tegas menyatakan bahawa tindakan rasis Dong Zong ini jelas melanggar Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan dan implikasinya bakal mencetuskan kekacauan serta menimbulkan perpecahan kaum,"

Perkara 152 menyatakan bahawa "bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan,"

Kenyataan itu susulan persatuan Dong Jiao Zong bertugas untuk meneruskan Kongres tertutup Persatuan Cina pada hari Sabtu ini dengan tujuan menyakinkan kerajaan untuk membatalkan keputusannya memasukkan subjek pembelajaran jawi di sekolah-sekolah vernakular.

Kenyataan Gamis ini dilihat selari dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh seorang pemimpin Pas, yang sebelum ini menyeru pihak polis untuk campurtangan dan menghentikan Kongres Persatuan Cina bagi mengelakkan rusuhan Kuil Hindu Sri Maha Mariamman di Subang jaya pada tahun 2017 berulang.

Ahli parlimen PAS Kuala Nerus, Datuk Mohd Khairuddin Aman Razali juga menyeru Menteri Dalam Negeri untuk membatalkan pendaftaran Pertubuhan Dong Jiao Zong di bawah Akta Pertubuhan 1966.

Kongres Dong Jiao Zong itu turut akan diikuti oleh satu lagi kumpulan yang menggelarkan mereka sebagai Pasukan Bertindak Gabungan Seni Khat, yang turut menentang pengajaran jawi dalam sekolah sekolah vernakular.

Pada bulan Ogos Menteri Pendidikan, mengesahkan akan tetap memperkenalkan seni khat tahun hadapan sebagai sebahagian daripada subjek Bahasa Melayu untuk pelajar tahun empat.

Post a comment

3 Comments

  1. Yg ini aku setuju!!!

    ReplyDelete
  2. Nama: __ Hendi Zikri Didi
    Kota: _______________ Malacca
    pekerjaan: _ Pemilik bisnis
    Setiap pemberitahuan: ____ hendidi01@gmail.com

    Halo semua, harap berhati-hati tentang mendapatkan pinjaman di sini, saya telah bertemu banyak pemberi pinjaman palsu di internet, saya tipuan saya hampir menyerah, sampai saya bertemu seorang teman yang baru saja mengajukan pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa stres, jadi dia memperkenalkan saya pada PERUSAHAAN PINJAMAN AASIMAHA ADILA AASIMAHA ADILA yang sah, saya mengajukan permohonan untuk Rm1, 3 juta. Saya memiliki pinjaman dalam waktu kurang dari 2 jam hanya dalam 1% tanpa jaminan. Saya sangat senang karena saya diselamatkan dari menjadi miskin dengan hutang. jadi saya menyarankan semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda.

    Aplikasi / Pusat Kontak
    E-mail: ._________ aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ____________________ + 447723553516

    ReplyDelete
  3. Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
    Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

    ReplyDelete

Anda boleh tulis apa sahaja dalam ruangan komen ini (ini blog yang menjunjung demokrasi), tetapi anda juga perlu bertanggung jawab atas setiap tulisan anda