Angka kes jangkitan Coronavirus hampiri wabak SARS

JUMLAH kes jangkitan coronavirus kini meningkat kepada 7,158 orang di China pada hari rabu, lapor sumber berita tempatan yang memetik sumber pihak berkuasa kesihatan negara itu, membawa kepada jumlah keseluruhan kes di seluruh dunia kepada 7,251 orang — sekaligus menghampiri jumlah kes wabak SARS yang pernah berlaku dalam tahun 2002 - 2003.

coronavirus

Kadar kematian juga dilaporkan semakin meningkat secara drastik kepada 170 orang setakat hari rabu.

Wabak coronavirus dipercayai berasal dari sebuah pasar borong yang menjual haiwan-haiwan liar di Wuhan, China bulan lalu. Jangkitan virus itu sudah merebak melangkaui sempadan negara China sehingga ke Hong Kong, Macau, Taiwan, Amerika Syarikat, Jepun, Korea Selatan, dan beberapa lagi negara termasuk Malaysia sejak kerajaan China melaporkan kewujudan virus itu pada hujung bulan Disember tahun lalu.

Parti Komunis China yang mengetuai usaha pencegahan coronavirus dipengerusikan oleh presiden Li Keqiang pada hari rabu dilapor menyebut situasi terkini wabak berkenaan sebagai "rumit dan serius," selepas menyaksikan beberapa wilayah mengalami peningkatan drastik jangkitan berkenaan.

Kes-kes yang disahkan dilaporkan berlaku hampir setiap daerah di China. Menurut pihak berkuasa kesihatan, di samping kes-kes yang telah disahkan, masih terdapat lebih 9000 individu yang disyaki dijangkiti beras tersebut di seluruh China.

Menurut media tempatan, kumpulan itu mensarankan selepas cuti Tahun Baru Cina yang akan tamat pada hari Ahad, agensi kerajaan patut membenarkan pekerja dari bandar-bandar yang mempunyai jumlah tinggi jangkitan supaya meneruskan kerja dari rumah dan tidak perlu datang ke pejabat.

Kumpulan itu juga menekankan langkah-langkah yang patut diambil untuk memberikan tekanan kepada pengilang bagi menangani kekurangan perkakas perubatan dan kesihatan seperti topeng muka agar mereka dapat mula beroperasi secepat mungkin.

Virus coronavirus boleh berjangkit dari orang kepada orang. Dalam satu kes yang dilaporkan pada hari Rabu, seorang warga negara Jerman yang tinggal di Munich telah dijangkiti oleh virus berkenaan berpunca dari seorang rakan sekerja yang berasal dari Shanghai yang telah melawat tempat kerjanya.

Kes itu dipercayai merupakan kes pertama jangkitan orang kepada orang di Eropah. Kes-kes lain jangkitan serupa juga turut dilaporkan di Jepun Vietnam dan Taiwan.

4 Comments

  1. humbankan parpukari, papagomo serta umno ke wuhan untuk dijadikan subjek test sama ada binatang-binatang rasis ini kalis virus atau tidak! kah! kah! kah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau semua binatang tu dah mampus di wuhan, bakar dan longgokkan semua sampah sarap itu di pusat pembuangan sampah di wuhan! kah! kah! kah!

      Delete
  2. Data pribadi
    negara Indonesia
    Nama: Arif Hidayat
    Alamat: Jl.ds.lamangkona tawaeli
    Sudah dua tahun sekarang saya telah memberikan kesaksian tentang bagaimana saya meminjam Rp30 juta dari AVANT Loan Company dan beberapa orang meragukan saya karena tingkat penipuan online. AVANT Loan telah memberi saya satu hal lagi untuk tersenyum karena setelah menyelesaikan angsuran pinjaman bulanan yang saya pinjam sebelumnya, saya memohon kepada Ibu Deborah bahwa saya ingin pergi untuk ekspansi bisnis lebih lanjut sehingga saya menyerahkan tambahan Rp250 juta setelah melalui proses hukum saya. pinjaman disetujui oleh manajemen mereka dan saya menerima pinjaman saya dalam waktu kurang dari 2 jam di rekening bank BCA saya. Saya tidak memiliki tantangan dengan bank karena Bu Deborah dan tim manajemen pinjaman terbatas Avant telah dianggap sebagai pemberi pinjaman yang sah sehingga tidak ada masalah sama sekali.
    Untuk pinjaman apa pun, saya sangat merekomendasikan Avant Loans Limited hari ini dan selalu
    e_mail: [avantloanson@gmail.com]

    WhatsApp: +6281334785906

    Waalaikumsalam Warahmatullahi Wabarakatuh.

    ReplyDelete
  3. Halo, saya Ryan Ceanic, pemberi pinjaman yang memberikan pinjaman seumur hidup. Apakah Anda memerlukan pinjaman mendesak untuk menghapus hutang Anda atau Anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan bisnis Anda? Kami membantu orang dalam kesulitan keuangan yang telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? tidak perlu mencari lagi karena kami ada di sini untuk menjadikan semua masalah keuangan Anda sebagai masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan dengan tingkat bunga 1%. kami memberikan bantuan yang dapat diandalkan dan penerima. Untuk aplikasi dan informasi lebih lanjut, kirim balasan ke yang berikut ini
    Alamat email: ryanceanicloanfm@protonmail.ch
    Whatsapps: +4915772501298

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan