Loading...

Dari mana Anwar Ibrahim dapat duit beli rumah RM4 juta di Bukit Segambut secara tunai?

PIHAK pembangkang sering mempersoalkan dari mana Datuk Seri Anwar Ibrahim mendapat wang untuk membeli rumah berharga RM4 juta secara tunai di Bukit Segambut, Kuala Lumpur.

Soalan ini sebenarnya sudah dijawab berulang kali oleh Ahli Parlimen Port Dickson itu, namun askar-askar siber pembangkang terus juga bertanyakan soalan sama berulang-ulang untuk menimbulkan kekeliruan sekaligus menyebarkan penipuan di kalangan rakyat.

Pada 12 Januari 2020 yang lalu, dalam program Diwan Reformasi yang diadakan di Hotel, De Palma Ampang, Anwar sekali lagi menjawab soalan berkenaan.

Anwar Ibrahim

Menurutnya, rumah yang terletak di Bukit Segambut Kuala Lumpur itu dibeli hasil penjualan rumahnya sebelum ini yang terletak di Bukit Damansara.

"Saya jual rumah (lama), saya beli di Bukit Damansara pada masa itu RM17 satu kaki persegi, tahun 1987, tahun 2005 saya keluar (penjara), saya jual (rumah Bukit Damansara) harganya RM390 satu kaki persegi,"

"Saya beli 'cash' rumah di Segambut, satu ekar sebab rumah Segambut masa itu murah RM90 satu kaki persegi," katanya.

Menurutnya, beliau tidak marah orang bertanya soalan berkenaan rumah itu meskipun ada yang bertanya dengan cara yang kurang sopan.

"Kalau orang tanya saya tak marah, saya tak jadi masalah, setengah orang dia marah, walaupun ada seorang tu dia tanya macam kurang ajar sikit, tapi saya tak marah saya kata okey," katanya.

Tambahnya lagi, Syaidina Umar pernah dipersoal integritinya apabila ada orang bertanya tentang baju yang dipakainya justeru tidak ada sebab orang tidak boleh bertanya tentang rumahnya yang besar itu.

"Kalau Syaidina Umar boleh ditanya pasal baju dia, kenapa orang tak boleh tanya pasal rumah saya, dan rumah saya pula besar," jelasnya.

Berdasarkan butiran jawapan oleh Anwar Ibrahim ini maklumat yang boleh kita proses ialah:

1. Anwar beli rumah di Bukit Damansara pada tahun 1987 (33 tahun yang lalu) pada harga RM17 satu kaki persegi.

2. Kemudian beliau menjual semula rumah itu pada tahun 2005 (18 tahun kemudian) pada harga RM390 satu kaki persegi sekaligus nilai rumahnya meningkat sebanyak 2,294 peratus.

3. Hasil jualan itulah beliau membeli rumah baru seluas 1 ekar di Bukit Segambut pada harga RM90 sekaki persegi. Maknanya secara kasar harga rumah itu sebelum dicampur yuran guaman dan lain-lain ialah RM3,920,400 (1 ekar = 43,560 kaki persegi)

Difahamkan nilai rumah Anwar Ibrahim di Bukit Segambut itu kini sudah meningkat kepada RM9.5 juta (peningkatan harga lebih 100% sejak 2005)  mengikut penilaian semasa tahun lepas (2019).

Di bawah ini petikan rakaman kenyataan beliau berhubung isu rumah tersebut dalam program berkenaan.



Meskipun sekali lagi jawapan berkenaan rumah ini telah diberikan, aku percaya askar-askar siber pembangkang tetap akan terus bertanya lagi soalan ini berulang-ulang untuk mengelirukan rakyat.

Taktik mengulang-ulang soalan ini tidak lain dan tidak bukan merupakan teknik propaganda "repetition" yang biasa digunakan oleh Joseph Goebbles, Menteri Propaganda Nazi Jerman sebagai strategi "perang saraf," untuk mengelirukan rakyat Jerman pada zamannya.

Kata Joseph Goebbles,

"Satu penipuan jika diberitahu sekali akan kekal sebagai penipuan, namun jika diberitahu 1,000 kali akan bertukar jadi kebenaran,"

Post a Comment

9 Comments

  1. Anwar kena buat macam Najib. Selalu posting segala persoalan dan jawapan di facebook.

    mohon exchange bloglist tuan :

    thefakhirin.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Kita pun kena selalu tanya knp lebai yg terpaksa berhutang nak bayar gaji kakitangan tapi sanggup menghabiskan wang yg banyak utk puaskan nafsu guna mercedez. Mungkin dia tepati BMF kot, iaitu Buy Mercedez First.....! hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atas nasihat azmin kot?
      Setelah kerajaan pas dapat bnyk wang dpd royalti minyak yg sepatutnya mrk dpt dpd KERAjaan semburit rasanya tak salah mrk nak beli merc.
      Kereta merc kan ada yg dipasang di negara kita. Lagipun dgn jumlah wang yg besar tersebut tak terganggu pon belanjawan negeri.
      Tak spt KERAjaan semburit...sedar ekonomi negara makin merundum dan hutang menjangkau impian mangkuk tua iaitu 1trillion tapi ada hati nak beli vellfire berpuluh2 biji serta 2000 honda accord. Sedar2 lah sikit!!!
      Raykat tahu syarikat2 kroni yg menunggu jadi partner after sale spt sebuah syarikat yg tidak disambung kontrak mrk. Repair tak repair tetap masyuukkkkk.
      Tu semua era proksi dan kroni yg tamak haloba zaman peeM ke4.

      Kalau ekonomi negara makin cemerlang, gemilang dan terbilang dan kehidupan raykat pula makin selesa tak kesah pon pak2 menteri nak pakai apa.
      Seorg sebijik keta terbang pon tak ada masalah[dah ada ker keta terbang... ��]

      Sblm nak bergaya dinasihatkan menteri2 KERAjaan semburit tunaikan janji dan ikrar mrk dulu.
      Setakat tol dikurangkan tapi tempoh dilanjutkan buat apa!
      Inilah dia bila akauntan tak bertauliah menjaga ekonomi negara. PeeM pula sibuk melayan proksi dan kroni dgn menjual harta negara yg memguntungkan mrk. Raykat dapat apa??!!!
      Ditegur...merajuk nak lepaskan jwtn. Rasanya mmg patut pon lepas jwtn. Ko..menteri yg bagus mcm mazslee ko pecat angkara tidak memyambung kontrak bestarinet kroni tersayang.
      Klu dah kelajuan internet mrk spt dlm gua dan harga pulak memang tak masuk akal buat apa nak sambung. Betul2 lubuk duit.
      Samalah ko sakit hati dgn najib yg hapuskan perjanjian konsesi ipp syarikat2 kroni kesayangan ko. Mrk untung atas angin!!!

      Pelik...nak teruskan balik ker legasi busuk 22tahun tu??!!

      Delete
  3. Anon 16:14. Tapi knp lobai sokong mati2an Atok jd PM penuh penggal? Licik sungguh mainan lobai.

    ReplyDelete
  4. Saya Anita dari Malaysia tetapi saya tinggal di Indonesia, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada Ny. Deborah Avant yang kebetulan adalah Allah mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada Allah untuk memberkati dia hari ini. Tolong izinkan kami mengambil pinjaman dari sesama orang Indonesia.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nesty Binti Steven dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke Mrs. Deborah Avant.
    Email: (avantloanson@gmail.com)
    WhatsApp: +6281334785906

    Saya memutuskan untuk menghubungi Steven Nesty Binti untuk mengkonfirmasi apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari Nyonya Deborah, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria, katanya sangat mudah dari Ny. DEBORAH, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir dan mengirimkannya kepadanya, mengirimnya scan identitas saya. kartu, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya, bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab itu semua yang telah dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

    Saya menghubungi Mrs. Deborah Avant dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui, tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. DEBORAH AVANT dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini sebagai kejutan terbesar saya, saya menerima pinjaman saya sebesar Rp400.000.000,00. Jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. DEBORAH AVANT via
    email: (avantloanson@gmail.com) atau
    WhatsApp: +6281334785906
    untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (lansamanita@gmail.com)

    ReplyDelete
  5. Nama saya Asep Darjat. Pesan ini ditujukan untuk semua warga negara Indonesia. Biarkan mengambil pinjaman dari sesama orang Indonesia.
    Saya benar-benar akan berterima kasih kepada Allah atas kebaikan yang Anda lakukan dengan membantu saya dan hari ini saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp250.000.000,00 untuk menyelesaikan masalah saya.
    Saya menerima telepon di ponsel saya pagi ini dari Bank CIMB yang menyatakan bahwa saya berhasil mendapatkan pinjaman di akun saya.
    Saya berterima kasih kepada nyonya Debora karena saya tetap mempercayai Anda dan atas karunia Allah, saya telah menerima pinjaman saya dengan sukses.
    Terima kasih banyak.
    Saya juga akan memberi tahu Anda teman-teman dan orang-orang terkasih yang membutuhkan pinjaman. Terima kasih banyak Nyonya Deborah, saya berdoa semoga Allah menyertai Anda.
    Hubungi Ibu Deborah melalui
    email: avantloanson@gmail.com
    WhatsApp: +6281334785906

    ReplyDelete
  6. Nama saya Steven Nesty Binti. Pesan ini ditujukan kepada semua warga negara Indonesia. Biarkan mengambil pinjaman dari sesama orang Indonesia. Saya ingin membagikan kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini sehingga semua pencari pinjaman akan berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet

    Setelah beberapa waktu mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman online tetapi saya ditipu dan kehilangan Rp 10,7 juta, untuk seorang pria di Afrika.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya Ny. Tieka Melawati (tiemelaw@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya kepada Ny. Deborah, Manajer Kantor Pinjaman AVANT, jadi teman saya meminta saya untuk memproses pinjaman saya dengan Bu Debora. Jadi saya menghubungi Ibu Deborah melalui email: (avantloanson@gmail.com) dan juga di WhatsApp: +6281334785906

    Saya mengajukan pinjaman sebesar IDR 380 juta dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman itu disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk transfer pinjaman, Saya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam, uang pinjaman saya dimasukkan ke dalam rekening bank saya.

    Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan IDR380 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan telah menjawab doa saya dan dia telah memberi saya keinginan hati saya.

    Semoga Tuhan memberkati Mrs. Deborah untuk memberikan kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. Deborah melalui email: (avantloanson@gmail.com) atau melalui WhatsApp: +6281334785906 untuk pinjaman Anda

    Akhirnya, saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian sejati hidup saya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nestybintisteven@gmail.com) Salam

    ReplyDelete
  7. Semua terima kasih kepada Ny. KARINA ROLAND untuk membantu saya dengan pinjaman saya setelah ditipu oleh orang-orang palsu yang telah menjadi peminjam pinjaman.
    Nama saya Annika amahle mokoena, saya dari Afrika Selatan dan saya tinggal di kota Johannesburg. Sebulan yang lalu saya sedang mencari pinjaman online dan saya melihat pemberi pinjaman pinjaman yang berbeda di internet dan saya melamar dari mereka dan semua yang saya dapatkan adalah scammers, saya melamar lebih dari 2 perusahaan dan saya ditipu sepanjang waktu. Jadi saya menyerah harapan sampai saya memutuskan untuk memeriksa lagi apakah saya akan menemukan bantuan ketika saya mencari dan saya memutuskan untuk mencari perusahaan pinjaman yang sah. Saya menemukan perusahaan ini bernama KARINA ROLAND LOAN COMPANY. Saya melihat banyak kesaksian yang dikomentari orang tentang dia tetapi karena saya ditipu beberapa kali saya pikir itu scam tapi saya melakukan apa yang saya diminta untuk lakukan dan saya menunggu pinjaman saya dan Nyonya KARINA ROLAND mengatakan kepada saya dalam waktu kurang dari 24 jam waktu Anda dengan pinjaman saya dengan aman saya tidak percaya Karena saya pikir itu juga scam sehingga hari itu malam hari di Afrika Selatan dan saya tidur di pagi hari berikutnya ketika saya bangun saya menerima peringatan dari rekening bank saya dan segera saya menelepon manajer bank saya untuk konfirmasi dan manajer bank mengatakan kepada saya untuk segera datang ke bank dan saya segera pergi begitu saya tiba di sana manajer bank memeriksa akun saya dan melihat sejumlah $ 127,000.00 USD yang merupakan Dolar Amerika Serikat dan saya menjelaskan kepada manajer saya bahwa saya mengajukan pinjaman online dan bank saya Manajer terkejut jika ada masih perusahaan pinjaman nyata dan sah secara online saya sangat senang semua berkat MRS KARINA ROLAND saya memutuskan untuk menulis di internet karena saya melihat orang lain melakukannya dan bersaksi tentang perusahaan ini itu sebabnya saya memposting pesan ini secara online kepada siapa pun yang membutuhkan pinjaman bahkan jika Anda telah ditipu sebelum mengajukan permohonan dari perusahaan ini dan yakinlah bahwa perusahaan ini tidak akan mengecewakan Anda. Salam kepada siapa pun yang membaca pesan saya dan Anda dapat menghubungi perusahaan ini melalui surat (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp hanya +1 (585) 708-3478, Sekali lagi saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua orang yang membaca kesaksian ini, Anda dapat menghubungi saya juga untuk informasi lebih lanjut ..... annikaamahlemokoena@gmail.com

    ReplyDelete
  8. Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

     Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

    ReplyDelete

Anda boleh tulis apa sahaja dalam ruangan komen ini (ini blog yang menjunjung demokrasi), tetapi anda juga perlu bertanggung jawab atas setiap tulisan anda