Loading...

Ini contoh bagaimana kebodohan tentang coronavirus boleh bertukar menjadi fitnah

BEBERAPA hari lalu, seorang individu menggunakan akaun Facebook bernama Hamizura Osman, telah mengirim satu dokumen dengan kepala surat Hospital Pakar Seremban.

Dokumen itu kelihatan seperti keputusan makmal (laboratory test result) yang menunjukkan kehadiran RNA coronavirus NL63 daripada sampel diambil dari seorang pesakit yang diterima dan dilaporkan pada tarikh yang sama 25 Januari 2020.

fitnah

Maka kehadiran coronavirus NL63 RNA ditulis sebagai "detected" (dikesan) dalam dokumen berkenaan.

Sama ada kerana kebodohan dan kejahilan, atau kerana niat jahat yang membuak-buak terhadap kerajaan, Hamizura tanpa usul periksa telah menyebarkan dokumen itu menerusi akaun Facebook miliknya.

"Lagi kes baru coronavirus dikesan di Seremban, risau kalau ianya merebak, PM China dah umum keadaan negaranya kritikal," tulis Hamizura di Facebook di kala seluruh dunia tidak terkecuali Malaysia sedang heboh dengan isu penularan virus novel coronavirus.

Fitnah

Rakan-rakan Facebook Hamizura tanpa usul periksa ditambah dengan kebodohan terus menyebarkan dokumen itu, di pelbagai grup-grup WhatsApp, Facebook dan Twitter.

Orang ramai yang menerima dokumen itu terutama di Seremban dan Negeri Sembilan pula, ramai juga yang tidak "tabayyun," mula merasa bimbang dan panik apabila melihat kononnya "bukti," kehadiran coronavirus NL63 di salah sebuah hospital di Seremban.

Namun sebenarnya coronavirus NL63 yang dikesan di hospital Seremban itu bukanlah virus yang sedang heboh diperkatakan seluruh dunia waktu ini.

Coronavirus NL63 juga disebut sebagai Human Coronavirus NL63 atau kod perubatannya HCoV-NL63 telah dikesan pada penghujung tahun 2004 pada seorang bayi berusia 7 bulan yang menghidap brongkiolitis di Belanda.

Kajian juga mendapati bahawa virus HCoV-NL63 bukanlah virus yang baru muncul tiba-tiba, sebaliknya sudah lama berada dalam persekitaran manusia sebab itulah namanya pun human (manusia) coronavirus.

Virus yang sedang hangat diperkatakan hari ini yalah virus yang berasal dari sebuah pasar borong menjual haiwan liar di Wuhan China, virus itu disebut novel corona virus (virus jenis baru yang tak pernah ditemui sebelum ini) dan sebab itu manusia belum lagi jumpa kaedah rawatan yang terbaik untuk tangani jangkitannya.

Tak perlu jadi virologist untuk tahu nama-nama virus dan sejak bila virus itu dikenal pasti. Cukup sekadar tahu gunakan enjin pencarian seperti Google untuk taip nama virus, dalam beberapa saat sudah boleh dapat jawapan.

Human Coronavirus NL63

Post a Comment

12 Comments

  1. muka dia pun bodoh! orang macam nie lah yang selalu percaya bumi ini leper dan tidak mahu anak mereka divaksin! Memang bodoh seperti juga parpukari dan papagomo yang dah sakit mental! virus gila, bodoh dan kuat meroyan! kah! kah! kah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. muka pun dengan makeup tebal macam beruk! ptuih!

      Delete
  2. Semenjak berleluasanya penggunaan media sosial, orang2 yg berhati busuk, berniat jahat atau pure and simple jahil(sedap sikit bunyinya drp BODOH) dah tak dapat dikekang lg. Semua nak jd hero atau paling popular dalam grup masing2!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak ada bezanya dgn muka2 beruk yg buat fitnah sblm pru14 ke atas kerajaan terdahulu.
      Begitu juga beruk2 tua yg pernah buat janji2 palsu kpd raykat.
      Cuma yg terlalu percaya dgn semua itu dah tak kesah pon meneguk kencing2 hanceng yg dihidang pada mrk...hihihi

      Apa2 pon kita sama2 berdoa agar raykat negara kita tak dijangkiti virus wuhan yg dibawa oleh pelancung2 china.
      Dan kpd mrk yg berkorban diri menjaga dan memantau pesakit2 tersebut di pusat kuarantin seluruh negara agar tabah dan penuh komited.
      Biar KERAjaan yg pernah cuba menarik balik elaun kritikal anda sedar akan kebangangan diri mrk 100%.Nak suruh raykat ikat perut tapi gaji mencecah ratusan ribu sebulan tapi hasil kpd raykat macam bangsat. Lebih teruk dpd kerajaan lalu tapi sempoi menidakkan kebodohan mrk.

      Delete
    2. Humbankan saja puak UMNO, Najib,Rosmah serta parpukari dan papagomo yang perabis beras dan udara di Malaysia nie ke Wuhan! Biar semua mampus!

      Delete
  3. Kalau di China, Rusia dan Amerika, najib, rosmah sekeluarga dan balaci-balacinya sudah tentu dihukum mati dan segala harta yang dicuri akan dirampas! Kah! Kah! Kah! Kah! Pahlawan bugis penipu! kah! kah! kah!

    ReplyDelete
  4. Saya Anita dari Malaysia tetapi saya tinggal di Indonesia, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada Ny. Deborah Avant yang kebetulan adalah Allah mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada Allah untuk memberkati dia hari ini. Tolong izinkan kami mengambil pinjaman dari sesama orang Indonesia.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nesty Binti Steven dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke Mrs. Deborah Avant.
    Email: (avantloanson@gmail.com)
    WhatsApp: +6281334785906

    Saya memutuskan untuk menghubungi Steven Nesty Binti untuk mengkonfirmasi apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari Nyonya Deborah, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria, katanya sangat mudah dari Ny. DEBORAH, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir dan mengirimkannya kepadanya, mengirimnya scan identitas saya. kartu, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya, bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab itu semua yang telah dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

    Saya menghubungi Mrs. Deborah Avant dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui, tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. DEBORAH AVANT dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini sebagai kejutan terbesar saya, saya menerima pinjaman saya sebesar Rp400.000.000,00. Jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. DEBORAH AVANT via
    email: (avantloanson@gmail.com) atau
    WhatsApp: +6281334785906
    untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (lansamanita@gmail.com)

    ReplyDelete
  5. Nama saya Asep Darjat. Pesan ini ditujukan untuk semua warga negara Indonesia. Biarkan mengambil pinjaman dari sesama orang Indonesia.
    Saya benar-benar akan berterima kasih kepada Allah atas kebaikan yang Anda lakukan dengan membantu saya dan hari ini saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp250.000.000,00 untuk menyelesaikan masalah saya.
    Saya menerima telepon di ponsel saya pagi ini dari Bank CIMB yang menyatakan bahwa saya berhasil mendapatkan pinjaman di akun saya.
    Saya berterima kasih kepada nyonya Debora karena saya tetap mempercayai Anda dan atas karunia Allah, saya telah menerima pinjaman saya dengan sukses.
    Terima kasih banyak.
    Saya juga akan memberi tahu Anda teman-teman dan orang-orang terkasih yang membutuhkan pinjaman. Terima kasih banyak Nyonya Deborah, saya berdoa semoga Allah menyertai Anda.
    Hubungi Ibu Deborah melalui
    email: avantloanson@gmail.com
    WhatsApp: +6281334785906

    ReplyDelete
  6. Hoi anon 18:54. Jgnlah dok perbodohkan diri kamu. KERAjaan dulu hidup lg mewah. Tengok sj najib, rosmah dll menteri, wakil rakyat,ketua kampung umno/bn. Semua hidup mewah atas duit rasuah dan salahguna kuasa. Kerajaan skrg yg kaya raya cuma Atok dan yg hidup mewah mcm umno cuma Azmin dan mungkin satu dua lagi. Sbb itu kerajaan PH kena singkir segera Atok dan Azmin serta sekutu dia

    ReplyDelete
  7. Data pribadi
    negara Indonesia
    Nama: Arif Hidayat
    Alamat: Jl.ds.lamangkona tawaeli
    Sudah dua tahun sekarang saya telah memberikan kesaksian tentang bagaimana saya meminjam Rp30 juta dari AVANT Loan Company dan beberapa orang meragukan saya karena tingkat penipuan online. AVANT Loan telah memberi saya satu hal lagi untuk tersenyum karena setelah menyelesaikan angsuran pinjaman bulanan yang saya pinjam sebelumnya, saya memohon kepada Ibu Deborah bahwa saya ingin pergi untuk ekspansi bisnis lebih lanjut sehingga saya menyerahkan tambahan Rp250 juta setelah melalui proses hukum saya. pinjaman disetujui oleh manajemen mereka dan saya menerima pinjaman saya dalam waktu kurang dari 2 jam di rekening bank BCA saya. Saya tidak memiliki tantangan dengan bank karena Bu Deborah dan tim manajemen pinjaman terbatas Avant telah dianggap sebagai pemberi pinjaman yang sah sehingga tidak ada masalah sama sekali.
    Untuk pinjaman apa pun, saya sangat merekomendasikan Avant Loans Limited hari ini dan selalu
    e_mail: [avantloanson@gmail.com]

    WhatsApp: +6281334785906

    Waalaikumsalam Warahmatullahi Wabarakatuh.

    ReplyDelete
  8. PERUSAHAAN PINJAMAN KARINA ROLAND
    SELAMAT DATANG DI KARINA ROLAND LOAN COMPANY, (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp hanya di +1(585)708-3478, tujuan kami adalah untuk menyediakan Layanan Profesional Sangat Baik.

    Apakah Anda seorang pria atau wanita bisnis? Apakah Anda dalam kekacauan keuangan atau Anda perlu dana untuk memulai bisnis Anda sendiri? Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk memulai Skala Kecil dan bisnis menengah yang bagus? Apakah Anda memiliki skor kredit yang rendah dan Anda kesulitan mendapatkan modal dari bank lokal dan lembaga keuangan lainnya?

    Pinjaman kami diasuransikan dengan baik untuk keamanan maksimum adalah prioritas kami, tujuan utama kami adalah untuk membantu Anda mendapatkan layanan yang Anda pantas, Program kami adalah cara tercepat untuk mendapatkan apa yang Anda butuhkan dalam sekejap. Kurangi pembayaran Anda untuk mengurangi beban pengeluaran bulanan Anda. Dapatkan fleksibilitas yang dapat Anda gunakan untuk tujuan apa pun - mulai dari liburan, pendidikan, hingga pembelian unik

    Kami menawarkan semua jenis layanan keuangan kepada individu yang membutuhkan pinjaman yang meliputi: Pinjaman Pribadi, pinjaman konsolidasi Utang, Pinjaman Bisnis, Pinjaman Pendidikan, Pinjaman Aman Hipotek, Pinjaman Tanpa Jaminan, Pinjaman Hipotek, Pinjaman Gaji, Pinjaman Siswa, Pinjaman Komersial, Pinjaman Investasi , Pinjaman Pembangunan, Pinjaman Otomatis, Pinjaman Konstruksi, dengan suku bunga rendah 2% per tahun untuk perorangan, perusahaan dan badan hukum. Dapatkan yang terbaik untuk keluarga Anda dan miliki rumah impian Anda juga dengan skema Pinjaman Umum kami.

    Silakan, hubungi kami untuk informasi lebih lanjut jika Anda tertarik: (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp kami hanya di +1(585)708-3478

    ReplyDelete
  9. Semua terima kasih kepada mrs KARINA ROLAND untuk membantu saya dengan pinjaman saya selepas ditangkap oleh orang-orang palsu yang kerang menjadi peminjam pinjaman.
    Nama saya Annika amahle mokoena, saya dari Afrika Selatan dan saya tinggal di bandar Johannesburg. Suatu bulan yang lalu saya sedang mencari pinjaman dalam talian dan saya melihat pemberi pinjaman pinjaman yang berbeza di internet dan saya memohon dari mereka dan semua saya mendapat adalah penipu saya menggunakan lebih daripada 2 syarikat dan saya ditipu semua melalui. Jadi saya berputus asa sehingga saya memutuskan untuk menyemak semula jika saya akan mencari bantuan seperti yang saya cari dan saya menetap untuk mencari syarikat pinjaman legit saya jumpa syarikat ini bernama KARINA ROLAND LOAN COMPANY saya melihat banyak testimoni yang dimaklumkan oleh orang dia tetapi kerana saya ditipu secara serentak saya fikir ia adalah penipuan tetapi saya melakukan apa yang saya diminta lakukan dan saya menunggu untuk pinjaman saya dan Puan KARINA ROLAND memberitahu saya dalam masa kurang dari 24 jam anda dengan pinjaman saya dengan selamat saya tidak percaya sebab saya fikir ia juga satu penipuan sehingga hari itu adalah waktu malam di Afrika Selatan dan saya tidur pagi esok ketika saya bangun saya menerima amaran dari akaun bank saya dan segera saya memanggil pengurus bank saya untuk mengesahkan dan pengurus bank memberitahu saya untuk datang ke bank dengan serta-merta dan saya pergi dengan serta-merta ketika saya sampai di sana pengurus bank memeriksa akaun saya dan melihat sejumlah $ 127,000.00 USD yang Dolar Amerika Syarikat dan saya menjelaskan kepada pengurus saya bahawa saya memohon pinjaman dalam talian dan bank saya pengurus terkejut jika ada masih sebuah syarikat pinjaman sebenar dan legit online saya sangat gembira semua terima kasih kepada MRS KARINA ROLAND saya memutuskan untuk menulis di internet kerana saya melihat orang lain melakukannya dan memberi keterangan tentang syarikat ini sebabnya saya menghantar mesej ini secara online kepada sesiapa sahaja yang memerlukan pinjaman walaupun anda telah ditipu sebelum memohon dari syarikat ini dan yakinlah bahawa syarikat ini tidak akan membiarkan anda turun. Salam kepada sesiapa sahaja yang membaca mesej saya dan anda boleh menghubungi syarikat ini melalui pos (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp sahaja +1 (585) 708-3478, Sekali lagi saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua orang yang membaca kesaksian ini, anda boleh menghubungi saya juga untuk maklumat lanjut ..... annikaamahlemokoena@gmail.com

    ReplyDelete

Anda boleh tulis apa sahaja dalam ruangan komen ini (ini blog yang menjunjung demokrasi), tetapi anda juga perlu bertanggung jawab atas setiap tulisan anda