Loading...

Tidak yakin keselamatan WhatsApp, PBB arah para pegawai tidak guna aplikasi itu untuk berhubung

PARA pegawai Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) dilapor tidak menggunakan aplikasi WhatsApp untuk berkomunikasi kerana "ia tidak disokong oleh mekanisma keselamatan," kata seorang jurucakap PBB semalam, selepas pakar PBB menuduh Arab Saudi menggunakan platform komunikasi atas talian itu untuk menggodam telefon bimbit Ketua Eksekutif Amazon dan pemilik Washington Post Jeff Bezos.

WhatsApp

Pakar-pakar bebas PBB berkata pada hari rabu, mereka mempunyai informasi menunjukkan "kemungkinan penglibatan," Putera Mahkota Arab Saudi Muhammad bin Salman dalam dakwaan serangan siber 2018 terhadap CEO amazon.com.

Mereka menyeru satu siasatan segera dilakukan oleh Amerika Syarikat dan pihak berkuasa lain, berdasarkan satu laporan forensik oleh FTI Consulting yang berpengkalan di Washington. Laporan itu mendakwa bahawa iPhone milik Bezo telah digodam melalui sebuah fail video berniat jahat yang dihantar dari akaun WhatsApp yang digunakan oleh Putera Mahkota.

Ketika ditanya sama ada setiausaha agung PBB Antonio Quterres pernah berkomunikasi dengan putera mahkota itu atau mana-mana pemimpin dunia menggunakan WhatsApp, jurucakap PBB Farhan Haq berkata, "pegawai-pegawai kanan PBB telah diarahkan untuk tidak menggunakan WhatsApp, ya tidak disokong dengan mekanisme keselamatan,"

"Jadi tidak, saya tidak percaya setiausaha agung menggunakannya," kata Farhan Haq. tambahnya lagi arahan untuk tidak menggunakan WhatsApp telah diberikan kepada pegawai-pegawai PBB sejak bulan Jun tahun lalu.

Ketika ditanya tentang langkah diambil oleh PBB itu, WhatsApp berkata ia menyediakan industri yang menerajui keselamatan untuk lebih dari 1.5 bilion pengguna.

"Setiap mesej peribadi dilindungi oleh penyulitan hujung ke hujung, bagi membantu mencegah WhatsApp atau pihak lain untuk melihat perbualan. Teknologi penyulitan yang telah kami majukan bersama Signal dipandang tinggi oleh pakar-pakar keselamatan dan kekal sebagai yang terbaik untuk orang ramai seluruh dunia," kata Pengarah Komunikasi WhatsApp, Carl Woog.

Oleh itu, sebarang pengharaman yang memulaukan WhatsApp secara spesifik, yang dimiliki oleh Facebook, mungkin membuatkan pakar-pakar keselamatan digital menggaru kepala mereka.

WhatsApp "Memandang tinggi keselamatan dengan sangat serius berbanding yang lain," kata penyelidik Oded Vanunu pemilik syarikat yang berpengkalan di Tel Aviv dan sering menemukan kelemahan-kelemahan pada aplikasi mesej.

"Setiap aplikasi mempunyai kelemahan-kelemahan yang boleh dieksplotasikan dengan cara tertentu," katanya, sebelum menegaskan bahawa WhatsApp terutamanya bagus di dalam memperbaikinya. "Syarikat-syarikat mesej pesanan segera yang lain hanya boleh bermimpi untuk memiliki prosedur keselamatan seperti itu,"

Post a Comment

10 Comments

  1. Aku tak tahu mana pegi otak menteri2 semburit nie. Raykat kita ditegah ke china tapi rakyat china pula digalakkan ke negara kita dlm wabak coronavirus dikatakan 10x lebih teruk dpd sars.
    Skrg dh 4 mangsa asal china positif virus tersebut dlm hospital negara kita. Di langkawi berlambak pelancung china dan belum lagi di tempat lain. Negara jiran kita dah ada kes dan ada yg tutup terus pintu masuk rakyat china ke negara mrk.
    Mgkin menteri2 semburit menunggu sedara mara atau anak mrk jadi mangsa barulah nak tutup pintu masuk ke negara kita. Banganglah!!!!
    Di china sendiri bandar2 yg terlibat dah ditutup buat org luar dan pergerakan keluar disekat oleh tentera dgn kempen hapuskan segera virus tersebut.
    Haraplah menteri2 semburit jangan leka kencing merata2 jer. Ambiklah langkah2 tegas dan penuh komited mencegah virus tersebut dpd menular ke negara kita. Batalkan buat sementara waktu visa percuma sehingga kes tersebut selesai!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Check your fact, sars jauh lebih teruk dari coronavirus, masa SARS dulu pun kerajaan tak halang pelancong cina masuk Malaysia

      Delete
    2. Woi bangang pecinta semburit!!!
      Saintis mengatakan virus semburit coronavirus 10x ganda lebih teruk dpd sars!!!
      Baik menteri2 pujaan hati ko tu jaga pusat kuarantin dan sambut salam org2 china tu di pintu masuk negara.
      Negara jiran semua sekat dan halang tapi bangang pujaan korang jer gila nak raikan tahun melawat negara tanpa peduli wabak tengah mengganas!!!
      Dpd atas sampai ke macai semuanya bangang2 belaka!!!
      Sedap sangat ker kencing hancing mangkuk2 bangang tu?!!!

      Mgkin sedap utk pecinta semburit....hihuhu

      Delete
    3. Tun mangkuk dah kata ada 2juta pelancung china dlm negara kita. Mmg sukar nak kesan mrk.

      Haraplah 2juta org tu suci bersih dpd wabak penyakit.
      Visa percuma utk setahun cukup mudah bagi mrk melarikan diri dpd negara mrk yg dilanda wabak.
      Rasanya pihak kerajaan hanceng perlu sekat visa percuma tu buat sementara waktu. Dah selesai bolehlah diteruskan kembali.
      Bukan senang nak handle warga china nie kalau ada yg jenis degil spt puak dapigs Bershit 2.0.
      Yg kena tahan di airport meronta2 minta dilepaskan. Yg dikuarantin boleh hilang.
      Rasanya baik menteri2 semburit pi jaga mrk nie di pusat kuarantin dan pintu masuk negara.
      Mgkin mrk lentuk sikit spt macai2 yg kena kencing tu.

      Delete
  2. Kerajaan haprak bodo!!

    ReplyDelete
  3. Terima kasih KERAjaan semburit yg menggantung sementara visa percuma kemasukan raykat china ke negara yg tercinta ini. Dgn 8 kes positif skrg mampu mencegah sebelum terlambat.
    Terima kasih krn mendengar keluhan majoriti raykat dan bukannya sekadar mendengar suara2 mahacai yg masih mabuk kencing hanceeng yg menyokong kemasukan raykat china dgn membanding kebodohan mrk dgn kebodohan sesama mrk.
    Terima kasih...

    ReplyDelete
  4. Saya Anita dari Malaysia tetapi saya tinggal di Indonesia, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada Ny. Deborah Avant yang kebetulan adalah Allah mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada Allah untuk memberkati dia hari ini. Tolong izinkan kami mengambil pinjaman dari sesama orang Indonesia.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nesty Binti Steven dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke Mrs. Deborah Avant.
    Email: (avantloanson@gmail.com)
    WhatsApp: +6281334785906

    Saya memutuskan untuk menghubungi Steven Nesty Binti untuk mengkonfirmasi apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari Nyonya Deborah, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria, katanya sangat mudah dari Ny. DEBORAH, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir dan mengirimkannya kepadanya, mengirimnya scan identitas saya. kartu, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya, bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab itu semua yang telah dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

    Saya menghubungi Mrs. Deborah Avant dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui, tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. DEBORAH AVANT dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini sebagai kejutan terbesar saya, saya menerima pinjaman saya sebesar Rp400.000.000,00. Jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. DEBORAH AVANT via
    email: (avantloanson@gmail.com) atau
    WhatsApp: +6281334785906
    untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (lansamanita@gmail.com)

    ReplyDelete
  5. Nama saya Asep Darjat. Pesan ini ditujukan untuk semua warga negara Indonesia. Biarkan mengambil pinjaman dari sesama orang Indonesia.
    Saya benar-benar akan berterima kasih kepada Allah atas kebaikan yang Anda lakukan dengan membantu saya dan hari ini saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp250.000.000,00 untuk menyelesaikan masalah saya.
    Saya menerima telepon di ponsel saya pagi ini dari Bank CIMB yang menyatakan bahwa saya berhasil mendapatkan pinjaman di akun saya.
    Saya berterima kasih kepada nyonya Debora karena saya tetap mempercayai Anda dan atas karunia Allah, saya telah menerima pinjaman saya dengan sukses.
    Terima kasih banyak.
    Saya juga akan memberi tahu Anda teman-teman dan orang-orang terkasih yang membutuhkan pinjaman. Terima kasih banyak Nyonya Deborah, saya berdoa semoga Allah menyertai Anda.
    Hubungi Ibu Deborah melalui
    email: avantloanson@gmail.com
    WhatsApp: +6281334785906

    ReplyDelete
  6. Nama saya Steven Nesty Binti. Pesan ini ditujukan kepada semua warga negara Indonesia. Biarkan mengambil pinjaman dari sesama orang Indonesia. Saya ingin membagikan kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini sehingga semua pencari pinjaman akan berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet

    Setelah beberapa waktu mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman online tetapi saya ditipu dan kehilangan Rp 10,7 juta, untuk seorang pria di Afrika.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya Ny. Tieka Melawati (tiemelaw@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya kepada Ny. Deborah, Manajer Kantor Pinjaman AVANT, jadi teman saya meminta saya untuk memproses pinjaman saya dengan Bu Debora. Jadi saya menghubungi Ibu Deborah melalui email: (avantloanson@gmail.com) dan juga di WhatsApp: +6281334785906

    Saya mengajukan pinjaman sebesar IDR 380 juta dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman itu disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk transfer pinjaman, Saya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam, uang pinjaman saya dimasukkan ke dalam rekening bank saya.

    Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan IDR380 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan telah menjawab doa saya dan dia telah memberi saya keinginan hati saya.

    Semoga Tuhan memberkati Mrs. Deborah untuk memberikan kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. Deborah melalui email: (avantloanson@gmail.com) atau melalui WhatsApp: +6281334785906 untuk pinjaman Anda

    Akhirnya, saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian sejati hidup saya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nestybintisteven@gmail.com) Salam

    ReplyDelete
  7. PERUSAHAAN PINJAMAN KARINA ROLAND
    EMAIL: karinarolandloancompany@gmail.com
    W / S: +1(585)708-3478

    Ny. Karina SELAMAT DATANG DI PERUSAHAAN KARANG ROLAND KARINA, (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp hanya di +1(585)708-3478, tujuan kami adalah memberikan Layanan Profesional yang Unggul.
    Apakah Anda seorang pria atau wanita bisnis? Apakah Anda berada dalam kekacauan keuangan atau apakah Anda memerlukan dana untuk memulai bisnis Anda sendiri? Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk memulai Skala Kecil dan bisnis menengah yang bagus? Apakah Anda memiliki skor kredit yang rendah dan Anda kesulitan mendapatkan modal dari bank lokal dan lembaga keuangan lainnya?

    Pinjaman kami diasuransikan dengan baik untuk keamanan maksimum adalah prioritas kami, tujuan utama kami adalah untuk membantu Anda mendapatkan layanan yang Anda pantas, Program kami adalah cara tercepat untuk mendapatkan apa yang Anda butuhkan dalam sekejap. Kurangi pembayaran Anda untuk mengurangi beban pengeluaran bulanan Anda. Dapatkan fleksibilitas yang dapat Anda gunakan untuk tujuan apa pun - mulai dari liburan, pendidikan, hingga pembelian unik

    Kami menawarkan semua jenis layanan keuangan kepada individu yang membutuhkan pinjaman yang meliputi: Pinjaman Pribadi, pinjaman konsolidasi Utang, Pinjaman Bisnis, Pinjaman Pendidikan, Pinjaman Terjamin Hipotek, Pinjaman Tanpa Jaminan, Pinjaman Hipotek, Pinjaman Gaji, Pinjaman Siswa, Pinjaman Komersial, Pinjaman Investasi , Pinjaman Pembangunan, Pinjaman Otomatis, Pinjaman Konstruksi, dengan suku bunga rendah 2% per tahun untuk perorangan, perusahaan dan badan hukum. Dapatkan yang terbaik untuk keluarga Anda dan miliki rumah impian Anda juga dengan skema Pinjaman Umum kami.

    Silakan, hubungi kami untuk informasi lebih lanjut jika Anda tertarik: (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp kami hanya di +1(585)708-3478

    ReplyDelete

Anda boleh tulis apa sahaja dalam ruangan komen ini (ini blog yang menjunjung demokrasi), tetapi anda juga perlu bertanggung jawab atas setiap tulisan anda