Benarkah Anwar janji turun harga minyak jika tawan Putrajaya ketika PRU14?

ASKAR-ASKAR Cyber pembangkang terutama dari Pas dan Umno, berulang kali tanpa jemu, menyebarkan rakaman video ucapan Presiden KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang pernah berjanji untuk turunkan harga minyak jika berjaya tawan Putrajaya.

Jika kita masuk di Facebook, Twitter dan Instagram, berulang kali mereka akan siarkan ucapan Anwar berjanji untuk turunkan harga minyak itu.

Mereka menyindir dengan perkataan "saya ulang!" berulang-ulang kali.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj1U6LZNKvxLGcgTzKM8olMK2i2vm1WXTMlTW7eyLHRPjB1KG0_ycWcLW-6_NLLvC_09TA_nNKCAIMq0Fjmua3SB4nU3R_gXXq3hWiRNcfxoj9pVYGQmp-vmBGz0cYxwvEK6TegD_6-qEON/s1600/janji-turun-harga-minyak-798451.png

Kemudian mereka mengaitkan kononnya ucapan Anwar itu adalah salah satu Manifesto Pakatan Harapan dalam pilihan raya umum ke-14 yang tidak ditunaikan.

Namun tahukah anda bahawa ketika pilihan raya umum ke-14, Anwar Ibrahim dalam penjara? Dan beliau hanya dibebaskan seminggu selepas kemenangan Pakatan Harapan?

Dalam erti kata lain sepanjang kempen pilihanraya Pakatan Harapan, Anwar tidak pernah berucap dalam mana-mana kempen pilihanraya kerana beliau berada di dalam penjara.

Ucapan yang disebarkan berulang-ulang oleh machai-machai Umno dan Pas itu sebenarnya adalah ucapan hampir 10 tahun lalu di Taman Dahlia, Johor Bahru bertarikh 2 Mei 2011. 

Janji Harga Minyak Turun

Askar-askar siber pembangkang tahu bahawa video itu dirakam 10 tahun lalu. Mereka juga tahu bahawa semasa pilihan raya umum ke 14 (PRU14), Anwar Ibrahim dalam penjara.

Persoalannya walaupun mereka tahu video itu merupakan penipuan terang-terangan, tapi kenapa mereka tetap menyebarkan video itu?

Jawapannya mudah, ini merupakan tektik propaganda yang pernah diamalkan oleh kerajaan Nazi pimpinan Hitler suatu masa dahulu untuk memperdaya dan mengelirukan rakyatnya.

Menteri Propaganda Nazi, Joseph Goebbles menggunakan taktik mengulang-ulang penipuan berulang kali supaya orang ramai menyangka ia adalah satu kebenaran.

"A lie told once remains as a lie. A lie told a thousand time become the truth, (Satu penipuan yang diberitahu sekali akan kekal sebagai penipuan. Satu penipuan yang diberitahu 1000 kali akan jadi kebenaran)," — Joseph Goebbles

Mereka tahu kebenaran, tapi tetap menyebarkan kepalsuan.

Baiklah selesai bab itu, kita pergi ke topik seterusnya berkaitan bahan api ini.

Apa sebenarnya Manifesto Pakatan Harapan berkaitan bahan api pada pilihan raya umum ke-14 yang lalu?

Fakta sebenar, gabungan KEADILAN, DAP, AMANAH, dan PPBM itu berjanji untuk menstabilkan harga minyak supaya dapat mengawal harga-harga barangan lain terutama barangan keperluan harian.

Tindakan kerajaan menetapkan harga siling (harga maksimum) kepada bahan api RON95 hari ini telah berjaya mengekang kenaikan harga barang tanpa kawalan.

Dalam erti kata lain, Manifesto Pakatan Harapan tentang harga minyak telah dilaksanakan.

7 Comments

  1. Macai2 pas kaki fitnah. Jgn dok sebut islam lagi lain kali. Memalukan. Apa tok guru2 lobai buat? Bersekongkol?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak ada bezanya dgn pakatan semburit...
      Kaki fitnah sama spesis dgn pemimpin mrk.
      Kaki kencing sampai mabuk mahacainya....

      Delete
  2. Dsai kata turun1 sen je klau dia dipilih pru 12 dan 13. Pru 14 tak ade. Biol punya amenuk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia janji turun berapa sen...aku tak kesah pon krn sedar dia tu mmg penipu.
      Sampai skrg kes memuki chinadoll dan mendubur saipul tak mampu nak bersumpah laknat. Dlm hati majoriti besar rakyat....ko takut krn ko mmg sah bersalah.
      Datuk eskay yg rakam video cctv tu pernah bersumpah laknat pelakunya anwar sampai tertinggal jam tgn omega. Saipul yg jadi mangsa liwat berani bersumpah laknat didubur anwar. Nak percaya dgn janji rm1. 50 seliter dpd anwar????

      Delete
  3. PERKARA YANG TIDAK2 ITU(PALSU) JIKA DI ULANG BERKALI-KALI AKHIR NYA MENJADI BENAR....Falsafah yahudi yng di tiru dari Iblis & syaitan sentiasa berbisik- bisik di hati manusia yng lupa Allah...
    Hari ini kita amalkan apa yng yahudi dendangkan bagi memecah belahkan masyarakat dunia sehingga DAJJAL zahir...
    AWAS !!! pada pengamal politik ideologi demokrasi barat di tanah air ini...
    Jngan ikut nafsu bila membuat sesuatu tanpa panduan IMAN & AQAL...nanti terpesung aqidah ..amalan di tolak maka NERAKA Allah tempat kekal abadi...Wanauzubillahiminzalik
    BERPADA- PADA DALAM MENJALANI KEHIDUPAN INI..
    JANGAN NAK JADI HERO ?
    SELEPAS NABI SAW AKAN ADA ADIWIRA BARU MUNCUL...
    IA NYA AL - MAHDI !!!
    KUATKAN IMAN & TERUS BERAMAL....
    WAULAHUAKLAM...

    ReplyDelete
  4. Dulu pernah jadi penasihat ekonomi selangor zaman tski. Minta gaji rm1 sebulan tapi buat tuntutan peejalanan beribu kali ganda. Apa pelaburan yg dia bawa ke selangor?????
    Kalau tski tak kena pecat sebagai mb tak akan tahu cerita di sebalik gaji rm1 sebulan nuar tu. Jumlah tuntutan selama beberapa tahun sebagai punaisihat mencecah jutaan ringgit. Kononnya rm1...

    Satu lagi utk mahacai pgayR nie..klu dia nak buat ceramah atau kempen di masjid lain kali kalau azan tgh berkumandang..nasihatkan dia solat berjemaah dgn pengikut/pengundinya dulu.
    Jangan terus berambus. Nanti org fitnah mcm ada simpan saka dlm badan. Saka kan takut mendengar suara azan.
    Just reminder jer...tak nak ikut takper krn dijangka pru15 raykat dah muak dh dgn kaki2 kencing nie!!!

    ReplyDelete
  5. Yg rosak reputasi anwar bukan pembangkang.
    Anwar yg merosakkan reputasinya sendiri.

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan