Larangan pembesar suara masjid di Pulau Pinang kembali hangat

ISU larangan penggunaan pembesar suara masjid dan surau selain dari azan dan iqamat di Pulau Pinang kembali hangat, atau kembali cuba dihangatkan oleh pihak tertentu untuk tujuan politik.


Sinar Harian melaporkan lebih 30 ahli daripada Gabungan Badan Bukan Kerajaan (NGO) Islam Pulau Pinang mengadakan demonstrasi Aman bagi membantah larangan penggunaan pembesar suara di masjid dan surau.

Bantahan itu dibuat susulan pekeliling yang bertarikh 15 Oktober memaklumkan bahawa pembesar suara luar masjid hanya dibenarkan untuk kegunaan azan dan iqamah manakala pembesar suara dalam boleh digunakan untuk solat dan kuliah agama.

Surat yang ditandatangani Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang, Mohd Zakuan Zakaria itu memandang serius penggunaan kembali pembesar suara dan memohon pihak terbabit memberi perhatian yang sewajarnya.

Sumber — Sinar Harian

Larangan Pembesar Suara Masjid

Isu itu juga nampaknya cuba dihangatkan di media sosial Facebook dan Twitter. 

Ini sebenarnya bukanlah perkara baru, perkara ini sudah diperdebat dan dibahaskan sejak bertahun-tahun lamanya.

Malah negeri lain juga telah mewartakan fatwa yang sama melarang penggunaan pembesar suara di luar masjid dan surau selain untuk azan dan iqamat.


Sebagai contoh, mesyuarat jawatankuasa fatwa negeri Perlis kali ke-36 pada tahun 2018, telah memutuskan fatwa berhubung isu-isu hukum yang menjadi khilaf di kalangan masyarakat negeri Perlis berhubung penggunaan pembesar suara di luar masjid.

"Islam mengajar umatnya menghormati hak orang lain. oleh itu seluruh masjid di negeri Perlis adalah dilarang menggunakan pembesar suara luar untuk selain azan dan iqamah jika ia mengganggu ketenteraman orang ramai."

"Termasuklah memperdengarkan al-quran, siaran kuliah dan seumpamanya. penggunaan pembesar suara luar masjid adalah khusus untuk laungan azan tanda masuk waktu solat fardu dan laungan iqamah sahaja." tulis kenyataan itu.

Selain itu pembesar suara di luar masjid boleh juga digunakan untuk pengumuman ringkas yang membabitkan kepentingan bersama.

Anda boleh rujuk sendiri di website Majlis Fatwa Perlis — mufti.perlis.gov.my

Fatwa Pembesar Suara Masjid Perlis

1 Comments

  1. YE KE, SEMUA SALAH DAP?

    "Sebagai contoh, mesyuarat jawatankuasa fatwa negeri Perlis kali ke-36 pada tahun 2018, telah memutuskan fatwa berhubung isu-isu hukum yang menjadi khilaf di kalangan masyarakat negeri Perlis berhubung penggunaan pembesar suara di luar masjid"

    "Islam mengajar umatnya menghormati hak orang lain. oleh itu seluruh masjid di negeri Perlis adalah dilarang menggunakan pembesar suara luar untuk selain azan dan iqamah jika ia mengganggu ketenteraman orang ramai."

    PERLIS PUN IKUT DAP?

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan