Tengku Adnan dijatuhkan hukuman penjara 12 bulan dan denda RM2 juta

HARI ini Mahkamah Tinggi telah mensabitkan bekas Menteri Wilayah Persekutuan, Tengku Adnan Tengku Mansor atas kesalahan menerima rasuah berjumlah RM2 juta.



Hakim Mohamed Zaini menjatuhkan hukuman penjara selama 12 bulan dan denda berjumlah RM2 juta ke atas Tengku Adnan Mansor yang juga merupakan Ahli Parlimen Putrajaya, atas sabitan bersalah di bawah Seksyen 165 Kanun Keseksaan.

Tengku adnan mansor penjara 12 bulan

Hakim bagaimanapun membenarkan penangguhan hukuman bagi pihak pembelaan untuk memfailkan rayuan di peringkat mahkamah seterusnya. 

Ketua Peguam Bela Datuk Tan Hock Chuan berkata pihaknya akan memfailkan rayuan dalam masa 14 hari.

Sebelum Hakim Mahkamah Tinggi Mohamed Zaini Mazlan menjatuhkan hukuman penjara atau denda, pihak pembelaan yang mewakili Tengku Adnan, iaitu Datuk Tan Hock Chuan menyampaikan hujah bagi proses mitigasi.

Ketua peguambela memohon Hakim mengenakan hukuman denda di bawah nilai RM2,000 kerana mengambil kira sumbangan Tengku Adnan sebagai seorang ahli politik termasuk niat beliau menyediakan perumahan mampu milik untuk kakitangan DBKL dan penduduk Kuala Lumpur yang kurang berkemampuan.

Menurutnya lagi demi niat itu, pemaju sendiri iaitu Tan Sri Chai Kin Kong juga telah menanggung kerugian berjumlah RM100,000 apabila unit yang disediakan melalui projek itu adalah di bawah harga pasaran.


Namun pihak pendakwaan, timbalan pendakwa raya Julia menegaskan bahawa secara prinsip hukuman perlu bersifat 'deterrent' (pencegahan) agar menjadi teladan kepada orang lain untuk mengulangi kesalahan itu.

Tambahnya lagi kerugian RM100,000 yang ditanggung oleh pemaju kononnya untuk kebaikan rakyat, maka dana RM2 juta juga perlu diambil kira sebagai kerugian pemaju kerana ia dibayar sebagai dana politik untuk balasan bagi mendapatkan projek.

Berhubung hukuman denda sahaja yang dipohon oleh pihak pembela, kata Julia merujuk kes di bawah seksyen yang sama melibatkan bekas Menteri Besar Selangor, Khir Toyo: "Perbicaraan penuh sehingga ke peringkat lebih tinggi, tetapi hukuman tetap dikekalkan dengan satu tahun penjara,"

Tambahnya lagi, wakil rakyat datang dan pergi, sekiranya Tengku Adnan hilang kelayakan sebagai wakil rakyat maka orang lain boleh melalui proses untuk mengganti dan berkhidmat kepada rakyat.


"Mereka di kedudukan amat berkuasa, dan amat berpengaruh, tindak tanduk mereka dilihat semua orang, perbuatan jadi turutan dan tauladan," katanya.

Oleh itu Julia memohon Hakim menjatuhkan hukuman denda lebih RM2 juta berserta hukuman penjara bagi memenuhi prinsip 'deterrent' supaya menjadi teladan kepada orang awam.

"Saya menyebut kenyataan tertuduh sendiri bahawa RM2 juta hanyalah seperti 'duit poket' maka ia dianggap tidak munasabah jika hukuman denda hanya di bawah RM2,000 seperti yang dimohon oleh pihak pembelaan," kata Julia.

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan