Loading...

Kerana aduan peguam, masjid akur perlahankan azan


Sebelum ini MiLo SuaM telah menyiarkan sepucuk surat aduan seorang peguam bukan Islam yang turut mengaku dirinya sebagai Ahli seumur hidup MCA, membantah laungan azan kerana mendakwa ia mengganggu tidurnya di waktu pagi, dan turut mengganggu waktu rehatnya. Sila rujuk link ini untuk membaca surat tersebut Peguam bantah laungan azan

Lantaran surat aduan yang dihantar oleh peguam berbangsa cina itu kepada Perdana Menteri Najib, Hishamuddin, Raja Nong Chik, Jamil Khir, Nazri Aziz dan Koh Tsu Koon pada 20 Dis 2010 lalu, pihak masjid terpaksa akur dengan aduan peguam bukan Islam terbabit, yang mendakwa azan dari masjid terlalu kuat dan mengganggu tidurnya di waktu awal pagi. [Sumber berita]

Akibat tekanan dari pihak atasan, pihak pengurusan Masjid Al-Ikhlasiah terpaksa akur dan mengambil tindakan memperlahankan azan setiap kali waktu solat, malah terpaksa menggunakan hanya speaker di dalam masjid semasa bacaan khutbah solat Jumaat.

ReJaM kira tindakan peguam bukan Islam ini benar-benar telah mengguris hati kebanyakkan umat Islam di negara ini. Niat sebenar peguam bukan Islam ini membuat aduan begini turut diragui, kerana kedudukan tempat tinggalnya dan masjid adalah sejauh kira-kira satu kilometer. Benarkah suara azan yang hanya berkumandang selama beberapa minit ini mengganggu tidurnya?

Apa yang lebih menghairankan, mengapakah hanya dia sahaja yang menghantar surat aduan kepada Perdana menteri? Penduduk lain di kawasan tersebut tidak pula membantah laungan azan tersebut. Jelas di sini, demi mendapatkan sokongan politik dari masyarakat bukan Islam, Perdana Menteri terpaksa akur dengan tuntutan dangkal peguam ini. Inilah pengorbanan yang terpaksa dilakukan oleh Perdana menteri demi menjaga setia kawan kepada MCA, malangnya, kesucian Agama islam yang terpaksa dikorbankan.


ReJaM© "Apa nak buat, bila berkawan dengan parti rasis yang anti Islam seperti MCA, maka Islam menjadi taruhannya demi kepentingan dan survival politik BN"

Post a Comment

32 Comments

  1. ya Allah, xpaham betui la ngn Malaysia skg nih, naik fed up gak ak bila agama t'paksa akur dsebabkn politik.. this is the reason why i never rooted for any party politik... xtaw knapa tp mmg dh mls,, semata2 nk dpt sokongn, sggup gadaikn agama, insaf la ckit. yg peguam cina ni pun satu, dh xthn tu, juai je umah tu, pndh, dok sebelah tokong ka gereja ka senang cerita.

    ReplyDelete
  2. ape ahli parlimen pantai buat????....emmm

    ReplyDelete
  3. peminat milosuam14 January 2011 at 05:52

    Anon kat atas ni dah mula nak spin
    Surat dihantar kepada perdana menteri
    bukan dihantar kepada MP Pantai...
    Kalau antar surat ni pada Ahli Parlimen
    Pantai, mau makan penampar cina MCA ni...
    MP Pantai wakil rakyat bukannya ahli nujum...
    Kalau tak dapat surat aduan, macam mana dia
    nak tahu cerita ni... bila dah didedahkan barulah dia tahu...

    ReplyDelete
  4. JAKIM, MAIM, AHLI2 MUFTI NEGERI Malaysia apa komen ?

    ReplyDelete
  5. dorg wat mcm biase la...'diam' jer..hehehe

    ReplyDelete
  6. Songkok Tinggi, 'Melayu itu Islam',Papa Gomo tak komenkah???

    ReplyDelete
  7. bagus jgk perlahankan, bukannya xde terus.. mgkin ni salah satu toleransi dlm islam.. islam tidak memusuhi agama lain..ia jelas memperlihatkan kebenaran islam itu sendiri

    wallahulam

    ReplyDelete
  8. kepala hotak ko roy...ko nak agama islam
    diperlekehkeh ker.jahil
    memang jahil tukir

    ReplyDelete
  9. dah agak dah...
    mesti masjid dengan jabatan yang berkenaan menurut..sebab aduan daripada ahli mca..yang amat degeruni oleh pihak bee end...itu sebab kepala surat tulis besar besar ahli seumur hidup mca...

    betul kata sesetengah yang memberi komen...kita ni (atasan pemerintah) akan menurut apa saja kata kroni samada mca atau mic...

    sebab depa tahu orang melayu islam takan ada siapa pun nak menyokong..apa lagi nak mempertahankan..semua kerana gaji..gaji.. yang akan dibawa masuk kubur macam ahli mca tu..mati nanti nak bawa rumah..duit..pump minyak dan juga driver yang bersongkok ...tak percaya kalu lihat saja upacara pembakaran mayat dia orang..sama macam sesetengah pemimpin islam juga..he he he

    ReplyDelete
  10. masalahnya orang yg tak tau pengadu ni MCA..dia akan bantai semua org Cina yg tade masalah ngan isu ni..so jadilah permusuhan antara melayu Islam ngan cina..

    ReplyDelete
  11. mna p kebebasan beragama...
    yg dok bunti loceng 2 xpa lak..
    yg dok sepah2kan kelapa 2 xpa lak...
    awt kna akur lak...

    ReplyDelete
  12. Politik ni cntik klu ikt acuan yg Nabi ajar...
    Yahudi, Majusi blh jaidup aman n hormat menghormati...
    lbh kurng cm situasi negara skng nih...
    mcm2 agama n mcm2 bngsa ada...
    mntak pemimpin kembali kpa ajaran yg Nabi Muhammad s.a.w bwk...
    klu ikt,insyaAllah xkan ada bnd2 cmni jd...

    ReplyDelete
  13. Ada beza kot Majid Al-Ikhlasiah, Kampung Kerinchi dengan Masjid Al-Khadijah Pantai Dalam.

    Yang kena bagi slow tu kat Majid Al-Ikhlasiah, Kampung Kerinchi. Yang ahli MCA tu komplen kat Masjid Al-Khadijah Pantai Dalam. Dia sendiri cakap surat dia tak pernah dilayan walaupun berulang kali dia tulis...

    ReplyDelete
  14. klu cmtu ak pn nk wat aduan gak...
    bau colok kat tokong dkat umh ak ni kuat sgt...
    nk mnta tlong kurng kn leh???

    bdn ak pn dh berasap bce artikel ni...

    ReplyDelete
  15. kiamatlah dunia kalau suara azan hilang dari dunia.

    ReplyDelete
  16. bukan pengadu tu dh mengadu ke bunyi nya kuat sgt sampai 1km?

    ReplyDelete
  17. kalu x silap aku laa...dl pnh ader kes mamat cina komplen laungan azan kat masjid telipot, kb...bising time azan...area tu kan cam beverly hill ler kat klate...aper yg dia org buat (org2 kuat masjid) makin kuatkan azan....suruh mamat tu pindah jerrr...rase ni zmn dl2 time ayah mertua aku masih aderr...

    korg x rase pas ni...ader komplen lain x dr masjid lain lak coz kire loyer tu menang lerrr....aku rase ramai yg ikut pas niii...

    ReplyDelete
  18. ermm ape la nak jadi dengan malaysia nie..sebab nak survive jer agama dipertaruhkan ....adooiii....

    ReplyDelete
  19. sampai kemana kita ingin mnegakkan ketuanan melayu ini? ada dalam ajaran islam ke berbangga dengan bangsa ? jangan sampai jadi seprti bangsa yahudi,dilaknat oleh Allah,hanya kerana terlalu berbangga dengan bangsa sendiri...takkan bertolak ansur pon tak boleh?? bukan die mntak azan tu dimansuhkan,,cube kite bagi sikit tolak ansur,agar insyallah terdetik hati mereka ni akan keindahan islam,bukan kite balas balik dengan makian,sumpah seranah,,,nabi ada buat ka??? Pernah di zaman nabi dahulu,ada seorang kafir slalu kencing didalam masjid,,tapi apa yg nabi kate?..nabi telah mnyuruh sahabat2 supaya jgn mngganggu kafir itu,,hasilnya? kafir itu masuk islam,,,(kalau sy tak silap),,and satu lg yg sy slalu perhatikan,,setiap kali ade kes begini,,mesti cepat melenting,,tak berfikir dahulu sebelum berkate,,tidak dikaji dahulu akan sejarah2 islam,,Anda akan lihat,,betapa toleransinya rasulullah kepada masyarakat bukan islam....fikirkanlah,,berkatalah berdasarkan alquran dan sunnah,,,bukan berdasarkan nafsu dan amarah....

    ReplyDelete
  20. ini hanya politik. saya sendiri bukan orang islam tetapi tidak timbul isu ini sebab ramai lagi saudara saya yang beragama islam. kalau nak belajar toleransi, jom datang SABAH kami akan tunjukan apa itu maksud 'toleransi dan perpaduan'. dulu time study di shah alam rumah sewa betul2 kat depan pintu surau. 2tahun duduk sana tiada sebarang masalah.

    ReplyDelete
  21. Teruskan azan sebagaimana kehendak syariat ajaran Nabi saw. Itu saja. Jangan peduli apa syaitan nak kata. Selagi mengikut syarak maka ia tetap benar tanpa ragu2. Walau karihal kaafiruun, munafiquun..

    Akhirnya kita akan tahu siapa beriman, siapa munafik dalam kes ini.

    Dan apabila mereka bertemu dengan orang-orang yang beriman, mereka berkata: ” Kami telah beriman “, dan manakala mereka kembali kepada syaitan-syaitan mereka, mereka berkata pula:” Sesungguhnya kami tetap bersama kamu, sebenarnya kami hanya memperolok-olok (akan orang-orang yang beriman)”.

    Al Baqarah , 14

    ReplyDelete
  22. asah parang la apa lagi

    ReplyDelete
  23. nak buat aduan anjing jiran depan rumah aku menyalak tiap2 malam, ganggu anak aku nak tido....bodoh!!
    ikut hati...nak je aku racun atau balun dgn besi paip!!!

    ReplyDelete
  24. KAEL sebenarnya takde masalah azan yg kuat pon kerana masjid yg berusia lebih 30 tahun itu telah ade sebelum ade hillpark lagi.dan sebelum ini tidak pernah ade pon kes aduan azan yang kuat.ini disebabkan politik semate2 kerana dalam surat yang di pos kan kepada PM itu disertakan ahli MCA seumur idup...sedih dengan agame islam hanya dilekeh2 kan..

    ReplyDelete
  25. Anonymous said January 14, 2011 3:44 PM

    Masalah sama blaku kat umah aku, dulu2 ajing2 nih slalu je kluar masuk laman umah aku & jiran2 lain. Ada jiran2 pkul ajing2 tu sampai jd kes polis. Last2 aku bg telor ayam campur racun tikus, campak kat anjing tuh, selesai masalah tu hingga kini. Ehehehhe

    ReplyDelete
  26. ni bukan soal toleransi ke hape.. ni soal nk memperlekehkan Islam.. loyer tu memang nk mampos aku rase.. kerajaan najib seperti kita sedia maklum xde telor... aku pelik dgn orang melayu bn ni.. kalau orang bangsa cina atau india ape pun boleh, tp kalau melayu Islam, bertegas.. tgk kes namwee maki hamun negara, maki hamun tnb, ape tindakan yg diambil.. baguskan kerajaan sangat tolenransi.. tapi kalau orang melayu Islam silap sikit jer, pasti kena gam la, kena tindakan yg bagai2 la... bab sahabat yg kencing dalam masjid tu nabi xkasi usik kerana xnak air kencingnya itu terpancut ke merata2, cube kita kencing sambil berlari.. tp adakah zaman nabi, nabi bertoleransi dgn memberhentikan usaha dakwah yang disuruh oleh pihak jahiliah?? ada otak pikir skit la bangang..

    ReplyDelete
  27. Habis kalau undi PR, ingat boleh azan kuat-kuat? DAP nak letak mana? PKR yang separuh ahlinya bukan Islam nak letak mana? PAS mana boleh buat apa, jual arak kat S. Alam pun tak boleh elak. Kalau nak betul-betul kuat dan nak pasang Azan sampai telinga pecah, PAS dengan UMNO wajib bergabung, itu je caranya.

    ReplyDelete
  28. Sape laaa bodoh benor Anonymous January 14, 2011 8:22 PM...

    ReplyDelete
  29. tak perlu emosi dalam perkara ini...
    orang bukan islam tetap menganggap azan "mengganggu" mereka...
    cara terbaik,buat dialog denagn orang bukan islam...
    mereka sebenarnya masih keliru dengan islam....

    ReplyDelete
  30. urusan masjid/surau d parlimen lembah pantai/wilayah persekutuan d bwh kuasa raja nong chik..hehehe..lu pikir la beb

    ReplyDelete
  31. Aku sangat stuju dgn ulasan Dr Mohd Asri Zainul Abidin.

    http://malaysiakini.com/news/153502

    ReplyDelete
  32. untuk permulaan mmg lah dia mintak perlahankan azan,bila dah dapat dia mintak pulak azan dimansuhkan...tak kan tak tau dia orang tu...selalu mintak lebih.....yang anjing diaorang menyalak tiap2 mlam tu x mengganggu ke.....

    ReplyDelete

Anda boleh tulis apa sahaja dalam ruangan komen ini (ini blog yang menjunjung demokrasi), tetapi anda juga perlu bertanggung jawab atas setiap tulisan anda