Loading...

Kelajuan Bukan Faktor Utama Kemalangan, Rakyat Terus Diperangkap!

Kelajuan Bukan Faktor Utama Kemalangan, Rakyat Terus Diperangkap!

Syukurlah, walaupun sedikit demi sedikit kesabaran di bulan puasa ini tergugat, dek kenaikkan harga ayam, kenaikkan harga sayur, kenaikkan harga gas dan sebelum itu kenaikkan harga tiket bas, akhirnya ada juga penurunan yang diumumkan baru-baru ini. Daripada 110 turun menjadi 100, dari 90 turun menjadi 80, ini cukup bermakna buat semua pengguna jalanraya sempena musim perayaan.

Kononnya, demi mengurangkan statistik kadar kemalangan jalanraya di musim raya, halaju kebangsaan diberi diskaun oleh pihak kerajaan. Hanya seratus kilometer sejam sahaja kelajuan maksimum di seluruh rangkaian lebuhraya seantero Malaya, rangkaian lebuhraya yang dikatakan terbaik di dunia. Hanya 100km/j untuk semua jenama kereta.

Persoalannya, benarkah kelajuan itu faktor utama kemalangan jalanraya di Malaysia? Atau sebenarnya penurunan hadlaju kebangsaan ini sebuah skim cepat saman?

Dalam pengamatan saya, kesusahan dan kesengsaraan rakyat adalah sebenarnya antara faktor utama kemalangan jalanraya, bukan faktor kelajuan semata-mata. Tipikal rakyat Malaysia khususnya yang telah berkahwin dan punyai anak, walau macamana susah dan sempitnya kehidupan, hari raya wajib disambut. Hari raya tidak bermakna tanpa balik kampung, tidak kira samada kampung suami ataupun isteri. Biasanya dua-dua kampung menjadi destinasi, yang kerap menjadi titik perbalahan adalah untuk memilih kampung siapa di malam dan pagi raya pertama. 

Bila ekonomi rakyat tidak seberapa, kenaikkan kos sara hidup tidak terkawal, maka rakyat perlu memilih risiko balik kampung dalam keadaan kondisi kenderaan yang 'longgar'. Jika selenggara sekalipun, lazimnya rakyat akan tanya apa yang murah untuk tayarnya, untuk minyak hitamnya, untuk keperluan 'spare-part'nya demi menjimatkan kos. Jika ada bahagian yang perlu ditukar atau diperbaiki, maka tangguhlah dulu kerana rakyat nak balik raya, banyak kosnya. Ketika ini juga tayar terpakai cukup laris di pasaran. Ori atau lokal, untuk jimat kos, ambillah lokal. Kalau ada tiruan, ambil tiruan. 

Risiko ini diambil bukan memperjudikan keselamatan sendiri sahaja, tetapi juga nasib pengguna jalanraya yang lain. Akibat penyelenggaraan kenderaan yang sangat tidak sempurna, jalanraya menjadi medan bahana biarpun tanpa kelajuan. 

Rakyat yang tertekan dengan sosial kehidupan seperti masalah kewangan yang membawa kepada masalah rumahtangga, akan lebih banyak berkhayal ketika memandu. Tidak fokus ketika memandu dan boleh menyebabkan kecelakaan.

Skop penyelenggaraan kenderaan secara tidak selamat ini juga bukan dipraktik dari kalangan individu sahaja, malah pengusaha bas, pengusaha lori juga akan memilih jalan penjimatan yang sama demi mengurangkan kos untuk menjana sedikit lebihan keuntungan. Tayar celup pun tidak mengapa, asal barang boleh jalan.

Berapakah banyaknya kenderaan yang tidak berada dalam kondisi yang baik di atas jalanraya ketika ini?

Dalam masa yang sama, rakyat mencari duit lebih untuk sambut Aidilfitri, maka kerja pun lebih masa. Bagi pemandu bas dan lori, trip juga perlu lebih dari biasa dan untuk ambil trip lebih dari biasa, perlukan tenaga tahan mengantuk yang luar biasa. Di sini juga jalanraya terdedah kepada bahaya akibat pemandu yang mengantuk dan tidak cukup kuderat kerana telah mengulang trip dalam hari yang sama. Ini lebih seram, lori dan bas bergerak secara automatik sekali sekala tanpa pemandu.

Rakyat mencari sesuap nasi, mana-mana kontraktor kelas rendah perlu belajar rasuah untuk dapat sub-projek, projek tampal jalan seumpamanya. Tetapi oleh kerana sudah keluar kos luar jangka untuk dapat projek, maka kos tar berkualiti untuk menampal jalan juga terpaksa dikurangkan. Akhirnya jalan kembali berlubang juga dalam tempoh masa yang tidak dijangka, jauh lebih awal dari sepatutnya. Lihatlah bagaimana jalanraya di negara ini banyak berlubang, walaupun telah ditampal, jalan tetap kembali berlubang. 

Cuma lebuhraya menjadi pilihan yang lebih selamat berbanding jalan biasa. Lebuhraya tidak berlubang, hanya berlendut dan kurang rata. Namun bagi rakyat yang menghargai masa dan wang ringgit, apakah berbaloi untuk membayar tol dalam keadaan kesesakkan lebuhraya yang melampau? Jika duit bukan soal, pasti tiada masalah untuk bayar tol walaupun lalulintasnya tidak lancar sepanjang jalan.

Percayalah, jika rakyat tidak susah, 'spare-part' tiruan dan tayar terpakai tidak akan laku di pasaran maka jalanraya lebih selamat. Jika rakyat ada kemampuan, pemandu bas dan lori tidak ambil trip lebih dari sepatutnya, lebih baik duduk rumah rehat dan bermain dengan anak, maka jalanraya lebih selamat. 

Bukan sahaja jalanraya lebih selamat, malah jalanraya akan lebih berkualiti, mampu dicengkam oleh tayar dan tidak berlubang sekiranya rakyat tidak memberi dan menerima rasuah, yang juga berpunca dari kehidupan yang sempit. Tiada lagi rakyat yang tertekan ketika memandu, jika kehidupan berjalan baik tanpa masalah kewangan dan seterusnya rumahtangga aman.

Kerana itu saya katakan, kesusahan dan kesengsaraan rakyat menjadi punca utama mengapa jumlah kemalangan jalanraya di negara ini meninggi setiap tahun. Statistik kemalangan tidak mampu dikurangkan melainkan berlaku revolusi rakyat, di mana ketika itu rakyat senang dan tenang dengan kualiti kehidupan yang baik. Hidup ketika itu juga tidak dalam tergesa-gesa seperti hari ini, malah rakyat tidak perlu diugut supaya dikurangkan kelajuan. AES juga tidak perlu ketika itu.

Justeru itu, saya menilai bahawa tindakan kerajaan menurunkan halaju kebangsaan sebenarnya untuk perangkap rakyat, bukan untuk mengurangkan statistik kemalangan jalanraya. Tiada hujah kukuh yang mengatakan kelajuan faktor utama kemalangan.

Apakah dalam notis yang singkat, semua pemandu akan menyedari bahawa halaju kebangsaan telah dikurangkan bermula hari ini? Apakah ada papantanda sementara di sepanjang jalan? Bukan semua orang tengok berita, dan bukan semua orang maklum penurunan ini, ia perangkap!

Bermula hari ini hingga 18 ogos, semua mesin kamera AES akan menjalankan operasi 'menjala' dan 'memukat', tidak lagi memancing. Inilah yang dinamakan Skim Cepat Saman, kita sangka kita patuh halaju kebangsaan, rupa-rupanya kita terlebih 10km/j. Maka penuhlah kantung kerajaan untuk bayar BRIM tahun hadapan.


EDY NOOR REDUAN
Aktivis Blogger
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

Post a Comment

149 Comments

  1. tetapkan kelajuan kereta hanya pada 100 km/j sahaja,lebih dr tu enjin kereta akan terhenti dengan sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lama betul milosuam ni bercuti raya...ke dh tak masyukk tu yg malas update..kih..kih..

      Delete
  2. Berhati hati dijalan raya !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berhati2 jangan sampai kena tipu ngan umno laknatullah. Umno bangkai babi memang suka menipu sebab memang dasar setan kaki tipu. Berhatilah wahai kaum muslimin. Selamat hariraya kecuali umno biar mampos cepat.

      Delete
    2. Silap2 dlu org tua ko pon dlu ahli umno...
      Belajar dgn tok guru ke cara2 doakan org mcm tu..

      Delete
  3. Ada logiknya..rakyat hari ini hidup dgn bebanan kewangan, kiri knn ats bwh semua nak wang..yang tak nak berhutang kena hutang..yang lemah iman terlibat rasuah..atas jalan raya jadi medan pertaruhan nyawa, yg ngantuk sebab kerja lebih masa, letih pasal jem, tertekan pasal hrga barang, minyak naik, tol merata2,masa di luar rumah terlalu lama..Al hasil masa ibadat kurang, mendorong kepada masalah mengawal emosi..Ye la hati susah, semua tak kena..ditambah lagi Aes yang tak masuk akal had lajunya..Rakyat lagi kna bayar..tambah lagi la tekanan pemandu di jalan raya..hmmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ikut peraturan x payah takutlah kena saman.lol
      Puak2 yang x ikut peraturan adalah dari kalangan puak ko nilah

      Delete
    2. 0950.dangkal lg naif.

      Delete
    3. 2017 bangang lagi bahlol.ikutlah peraturan.x kan kena saman.bangang cam ko lah yg selalu kena saman.pastu melalak macam hanjing.

      Delete
    4. 2019 bahasa dasar anak kurang ajar.sahih spesis pemimpin bersin pun bertepuk tangan.ko tu yg bangang,bahlol,baghal,bodoh,mangkuk hayun,buta perut tiada akai.ko tu ler yg melalak mcm anjing kurap umporno laknatullah.

      Delete
    5. 2024 adalah bangsa hanjing ngn babi kurap
      Tak dak akai bodoh bebak dasar haramjadah

      Delete
    6. O95O...lurus tak bertempat. Patuh xberfikir.

      Delete
    7. Kalau lh aes ni di bg kat syarikat kroni pr mesti xde masalah..mesti ekonomi rakyat bkn jd ukuran...betul tak milosuam???

      Delete
    8. mau kebulur habis kroni umporno nie.lawak lawak.mau runtuh pwtc nie jika pihak PR menguruskan aes.PR pun tak hingin dengan aes nie.

      Delete
    9. Mau tp malu dong ahhhh..

      Delete
  4. Penulis blog menulis seolah hanya di Malaysia berlaku benda-benda macam ni(kenaikkan kos), sebenarnya kenaikkan kos berlaku diseluruh dunia, harap penulis lebih jujur dalam menulis, jangan memerangkap minda rakyat seolah kerajaan Malaysia terlalu zalim, lain lah jika hanya di Malaysia yang berlaku peningkatan kos dan negara lain pula kosnya turun mendadak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dh namanya bloger samm.biasalah tu kalau x mengutuk x sah.....
      Kelajuan mmg bokeh membunuh x kan x fahamkot risiko nya
      Mentality samm bangang lol

      Delete
    2. kos meningkat pada kadar munasabah.pemerintah yg bertanggungjawab akan memastikan kenaikan kos hidup pada kadar tidak membebankan rakyat.pemerintah yg jujur akan memaksimakan bebanan rakyat.malaysia bukan negara miskin.malaysia kaya dengan sumber alam.

      Delete
    3. Setuju atau tidak kos meningkat lebih 100% bila belanja PRU-12 rm200 juta tapi pada PRU-13 sebanyak rm400 juta siap mohon peruntukan tambahan dalam rang undang2 perbekalan di Dewan Rakyat baru-baru ni.bagi saya kenaikan kos itu tidak masuk akal.saya Polis bertugas di IPD Dang Wangi jaga saluran pada PRU-13 dan dimaklumkan sebelumnya Polis tugas saluran layak terima alaun dalam jumlah tidak ditentukan di mana PRU sebelum ini Polis tidak layak terima.sehingga sekarang SPR gagal buat bayaran walaupun sudah terima no akaun gaji beberapa hari lepas pilihanraya daripada Polis yang bertugas.dengan tidak terlalu mengharap,sehingga kini saya fikir kalaulah mereka tidak buat bayaran kepada semua Polis yang bertugas saluran,kemanakah wang peruntukan itu disalurkan...

      Delete
    4. wang tu jgn tanye pengerusi spr.dia nie bodoh tak tau aper aper.konon nyer lah.

      Delete
  5. Pengurangan kelajuan hanyalah sementara, dengan penambahan jumlah kenderaan dijalanraya sudah tentu sesuatu perlu dilakukan, jangan lah hanya tahu membangkang dan terus membangkang, adakalanya kita perlu bersetuju dengan musuh, tentang peningkatan kos hidup..siapa yang lebih terasa? Dah tentu orang Melayu, Allah tidak akan merubah sesuatu kaum itu andai kaum itu sendiri yang tidak mahu berubah, kenapa orang Melayu masih tertekan? Kerana tiadanya kesatuan dalam bangsa Melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang dia tahu hasad dengki khianat.

      Delete
  6. Pelbagai subsidi disediakan kerajaan, khasnya untuk bangsa Melayu, sehingga menimbulkan ketidakpuashatian kepada bangsa lain, dan jalan penyelesainnya ialah menarik balik subsidi, untuk menjadikan bangsa Melayu lebih produktif tapi malangnya peningkatan kos akibat pengurangan subsidi pula yang jadi tohmahan, harga murah pun kena hentam harga naik pun kena hentam, jadilah pembangkang yang berjiwa rakyat bukan pembangkang yang memusnahkan rakyat, dah tiba masa bangsa Melayu bersatu di Tanah Melayu Tanah Jawi ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nama pun pembangkng mulut mcm longkg...

      Delete
    2. Anon 01.49 nama pun omnu mult macam lubang jamban. Heh heh heh.

      Delete
  7. Tak masuk akal...satu persepsi yg sgt berat sebelah...seluruh dunia tahu ,'speed kills'....kecuali uolls...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kecuaian adalah faktor utama.. Bukan kelajuan.. Harap maklum..

      Delete
    2. Samalah tu bila cuai dia pandu laju2 pas x boleh kawal langgar orang lain yang x berdosa yang menanggong akibatnya.

      Delete
  8. 120 kmh ok lah...ni 100kmh.....apekejadahnye...ko nk bawak slow lantak ko lah...

    ReplyDelete
  9. Woi beb negara org...barang naik gaji pn naik...kita....barang naik...gaji tangtu gak...apa barang....rakyat asyik kena tenyeh je...kena lah melawan skit....jgn jadi seperti krbo d cucuk hidung...khkhkh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu mcm tu pegi keja cari duit lebih..bukan kinja2 kat jalanan buang masa..kih..kih..

      Delete
    2. Gua malam tadi dapat putri umno cunlah bro..mengemut2lah memang pandai geleklah..gua sempat 3 raun je semua lubang gua kasi loh.

      Delete
  10. Lagi satu...kalu stakat 120kmh pn ko tak leh nk bawak...ketak lutut...ko spatutnye x layak dapat lesen memandu...bawak je kete lombu...khkhkh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn lagaklah bro...aku bawak konstan 180km tak bising pun...
      Yang penting kena alert dan ingat tuhan...pastikan fizikal dan mental ready sepenuhnya...

      Delete
    2. Aku macam KJ bawak 200km tak apa2 pun tak kena saman pun? Yg penting cepat sampai klu apa2 hal tu takdir. Ketua bahgian umno seremban lagi laju agak aku 300km tak bising pun klu kena saman tunjuk kad ketua bhgian umno jadi terlepas saman..tak bising pun?

      Delete
  11. lembu2 jgn sebut nt macai bn marah sbb otak diorang pun mcm lembu kak ijat.kahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Otak ko kah mcm otak babi dapigs main sondol jer.x kira dpn blkang

      Delete
    2. betul tu.lembu jgn sebut.lembu sekarang nie bos bersin pun lembu lembu haprak bertepuk tangan.

      Delete
    3. Bangkai babi lagi teruk bos nyuntut pun dpa suka sesangat maksom katanya

      Delete
  12. Apada susah...klu aq fikir lu bodoh lu laju2222 dgn susah lu...tp lu pandai aaa bw slow222222 ada ukur baju ikut badan ma

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang2 umno dinasihatkan bawaklah laju2 biar mampos cepat nanti negara selamat. Ok.

      Delete
  13. Ikut suka lu lah nak pandu 250 ksj ke 300 ksj ke lantak lu lu lah tang nak mampos lu sorang jangan libatkan pengguba yang lain dh dasar puak kamu ni mmg suka
    x ikut peraturan macam ni lah jadi nya.lol

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketua putera umno Aziz paria bawak laju 180...200km tak apa2 pun tak pernah kena saman pun? Sama juga nadim anak nazri botak 200-300km tak pernah kena saman pun? Asalkan nama umno bangkai babi mana pernah kena saman. Big bos umno lagi pulak rogol bunuh letupkan abok pun tak kena saman malah mahkamah dan polis kecut buah pelir.

      Delete
    2. Azeez Rahim patut disingkirkan atau dia sendiri letak jawatan sebagai pengerusi Tabung Haji . Tanda-tanda sakauan bermula apabila gaji dinaikkan bagi anak syarikat Tabung Haji yang tak buat untung dekat Arab Saudi iaitu TH Real Estate Company (TH RE) yang telah ditubuhkan pada 2009. Pasti pihak media ingin tahu mengapa TH Real Estate Company yang masih tidak mampu memberi sebarang pendapatan (zero revenue) perlu menghabiskan SR2.5 juta setahun untuk kos gaji dan elaun pekerja yang hanya 5 orang sahaja (1 CEO, 2 orang pekerja Malaysia dan 2 pekerja Arab)? Pihak media pasti ingin tahu benarkah gaji CEO TH Real Estate telah dinaikkan dari RM30k sebulan ke RM70k sebulan? Takkan nak diam je kott??? Jangan dibiar lama2 , duit rakyat tuuu

      Delete
  14. aiya bnyknya macai bn lembu nfc bkubang disini.kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. kubang lain dah penuh dengan lembu lembu dr myanmar,maka lembu lembu kak ijat pun mai brkubang ler kat sini.

      Delete
    2. Ait mat pig ni dh x sebut bangla dh ker.napa bangla dh x ada dh terbukti ripu kerr maka x sebut lagi bangla dsar puak pakatoon ni mmg karton bozo

      Delete
    3. Ait mat umnu babi hutan ni dah tak sebut altantuya ke? Tak sebut cincin 24 juta ke? Kiu kiu kiu.

      Delete
  15. meh brkubang...tempatneh postdiapon semakin lawak je.mcm lah telekas palemen yb222222 pmbgkg tunjuk2222222 x depoleo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni kubang pig ni....

      Delete
    2. Taklah ni kubang bangkai babi umno laknatullah. Heh heh heh.

      Delete
  16. aiya macai bn dah alahan pada pig kot.aritu lembu,la ni pig,lps ni ayam plak sbb menteri bn bijak jawab isu harga ayam.kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg puak pakaton ni semua nya pigs

      Delete
    2. Haahahahaaaaa kiok...betul tu!

      Delete
    3. Orang2 umno bangkai babi laknatullah dinasihatkan bawak laju222 biar cepat mampos nanti negara kita akan terselamat. Ok ok ok ... memang kiok betul lah tu ..ha hahaha

      Delete
  17. nanti raya bnyk bangla turun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah raya pun tarak bangla turun? Yg ado putri umno wa dapat suntut bontot ..huu pandai goyang beb!! Bayar murah je rm 10 jah.

      Delete
  18. punya ler pnjg artikel utk spin minda supaya org terima aaa laa betul la sebenar punca utama kemalangan jalan raya di Malaysia sbb rakyat miskin

    apa yg ko merepek ni mangkuk org kaya x kena kemalangan?

    aku ingat pembangkang ni bodoh tapi silap mereka ni dah hilang kewarasan dah GILA mcm pemimpin2 dia gak

    berhati-hati dijalanraya kalau ikut hujah pembangkang ni

    JAUHI KERETA ANDA DENGAN KENDERAAN MURAH

    PANDULAH KERETA ANDA HANYA BERHAMPIRAN DENGAN KENDERAAN MEWAH SAHAJA

    HEHEHE

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha lawak2 next raya buat kempen bawa laju x ape asal jauh dari kenderaan murah

      JAUHI KENDERAAN MURAH INGATLAH ORANG YANG TERSAYANG

      Delete
  19. wahai macai bn umporngok:ape ko merepek ni syetan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mrk tu tengah syok mendubor dan melancap depan pc..tak heran

      Delete
    2. Anon 17.15..tu korjo lancap tu serah pada nazri botak memang dari kecik korjo dia lancap batang. Rosmoh takdo korjo gentel kelentit jo sambil gentel tetek. Keh keh keh.

      Delete
  20. Kita hutang byk jadi beban sebab belanja x ukur baju badan sendiri. Gaji ciput nak pakai kereta canggih2, gajet xyah cakap la kalau boleh semua nak up to date. Pastu nak salahkan kerajaan semuanya. Aku ada ramai sedara dok KL boleh ja himpun duit beli rumah besar2 walaupun gaji x byk. Sebabnya cara hidup dorang besederhana. Pakai kereta yg mampu, gajet2 xyah kejor sgt lah. Pakaian pon beli yg mampu ja. Yg dok komplain2 ni semuanya muda mudi yg xtau susah payah or yg dah dibuai kesenangan. Hutang sana sini pasal nak bergaya. Org bagi duit Belajar main2. Hutang ptptn pon jadi isu. Bangsa cina blajar score lebih 80% xyah bayar pon. Ukur baju badan sendiri la.

    ReplyDelete
  21. awat bingung macai bn sekor ni.org mrh sbb penyelewengan kerajaan.hutang ptptn tuntut mcm penjenayah.hutang nfc 250juta pulak tu,hangus mcmtu je xda tindakan pun.belum benda2 lain lg.belum kira harga beg tangan kak mah ratus ribu, tp suruh org wasatiyah....

    ReplyDelete
  22. kaki hutang cam perangai kaki judi...hero2 mcm maputtt setel masalah kuin kononya la tu.moralnya xpyh nak citer sbb aq pun xtau kakaka..

    ReplyDelete
  23. macai pgayr ini tk berani komen tentang surat misteri urusniaga nuar juboq dgn karpal singki ke.tk sentuh langsung hal trsebut.
    takut ke macai.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bos hanya tau saman sbb klu saman orang dh x boleh cakap lagi nnt hina mahkamah plak.
      Itulag kejanya dpa ni .aparahhh
      Kalau x ada angin masakan pokok bergoyang.....

      Delete
    2. Kalau crite bab saman,mmg aku risau.haha..
      Aku yg complete atas jln ni pun takut bile jumpe roadblock,ade je yg xkne. Itu aku bwk van kerje,kne tahan trafic.boleh die ckp knp xpkai seatbelt.aku diam je tp dlm hati.. "bodoh ke bro tu,kenderaan komersial xperlu seatbelt la". Pui

      Delete
    3. 1157 aku rasa ko lah yg bodo mmg kenderaan komersil x perlu pakai rtali pinggang keledar tp demi nyawa ko sendiri apa salahnya ko pakai.bangang bg nasehatt x mau dengar.

      Delete
  24. pencacai umporno bodoh bangang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai pakatan lg lol sbb selalu kena kencing

      Delete
  25. jauhi kete murah
    ingatlah org tesayang

    ReplyDelete
  26. Mari undi pakatan pada pru14, korang bole mandu 380kmj balik raya dn terus sondol pondok tol krana tol akn dimansuhkan dibwh pakatan kaki kencing!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jlnraya msia byk lembu..nasib tak baik lembu yg sondol

      Delete
    2. Lembu x menyondol tp babi yang kuatt menyondol x kira tempat hotel.dalam k/api.depan laptop.dalam jamban semua ada.

      Delete
    3. Babi lu 13:38, tak abis2 nak mnyodol je kejenya..

      Delete
    4. 0742 gua rasa lu lah babi dapigs yang kuat nyondol macam bos ko

      Delete
  27. apa lg lembu2 bn dok menyundal kat sini.dh nak raya pun dok sebok melalak fitnah sana sini.hahaha

    ReplyDelete
  28. Bawak kereta macam sakai sebab itulah kemalangan , tengok orang umno bawak kereta macam mana , rilex aja , lepas raya ini ikut aku isi borang umno...hehehe

    ReplyDelete
  29. Memang bahlol dan bangang statement ni........kau tahu yg banyak berlaku acident sbb apa.......laju la bodoh,pusing kelain buat apa

    ReplyDelete
  30. Sape yg sokong umno adalah kafir,sape yg berhimpun menentang umno adalah jihad fi sabilillah,umno menentang islam dan mcm2 lagi tpi pakatan adalah yg terbaik gabungan pas dap dan pkr adalah yg terbaik utk melindungi islam dimalaysia ini yg dah nak jadi negara kafir,tengok pilihanraya terbaru parti islam bertambah kerusi dlm pkr,insyaAllah akan datang pas akan menambah kerusinya......Aku sanggup undi dap daripada umno yg byk rasuah.....pkr tak ada rasuah.....terbaik,moral terbaik,aaaaaaaaaaaaaaaaptuihhhhhhhhhh

    ReplyDelete
  31. Pas dah jahanam dah ! tengok umno masih kekal dengan prinsip perjuangannya , maaf cakaplah islam pas hanya kulit sahaja , tak boleh buat role model langsong !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul....betul....betul....I like!!!!

      Delete
    2. Kira islam umno bagi kau adalah isi sebenar islam ke???

      Kau tahu tugas pemimpin???
      Siapa yang dilantik sebagai pemimpin apa tugas dia???

      Pernah secara jujur dalam sepanjang kita diperintah pemimpin umno ada berkata pada rakyat solat lah, dan amalkan ajaran islam yang sebenar berapa banyak pemimpin yang kau rasa Islamic dalam umno tu yang buat kau rasa islam pas cuma kulit tu...
      Datang pada rakyat dan menyeru kepada islam???

      Kira bagi anon 916 umno role model islam??? Atau kepimpinan islam???

      Bagi tahu aku pemimpin umno mana yang menyeru kepada rukun iman dan islam

      Delete
  32. syiah , katakan tidak untok pas !

    ReplyDelete
  33. kita bantai pas cukop cukop ! blog milo kita gunakan , sebab syiah dah rasuk lebai lebai dalam parti pas itu !

    ReplyDelete
  34. Yang ada.pangkat kedudukan dan gelaran boleh pecut dgn kereta mewah meteka di lebuhraya. saman nanti boleh di batalkan. hanya rakyat biasa yg jadi "cashcow" buat kocek kerajaan BN.

    ReplyDelete
  35. raktyat biasa ni umpama lembu2 je oleh ameno bn tu sbb macai ameno bodo2 belaka.lawan tetap lawan

    ReplyDelete
  36. Bagi aku
    1. Bukan laju masalah sekarang ni.. Laju bukan punca kemalangan tapi kelajuan boleh menampah risiko maut...... just that
    2. Persoalannya kenapa aes jadi jalan penyelesaian... Kalau korang dengan dia punya kampen aes macam kempen UMNO dah dalam radio hahaha.
    3. Kenapa kerajaan membazir dari sudut pembayaran kepada syarikat tertentu ni... Yang korang pun tahu siapa.
    4. Kalau laju membunuh kenderaan milik pm pun tak boleh speed tau... Hang tgk aja kalau kenderaan menteri lalu kat highway berapa laju???
    Kata laju ini membunuh???
    Menteri patut paling slow tau.
    5. Berapa kajian dah dibuat sebelum perlaksannan aes ini dari segi fisibility study apa semua???
    Adakah betul ia akan kurangkan kemalangan???
    Mana bukti rekod kalau ada???
    6. Berapa bayaran yang diterima syarikat pembekal juga harus didedahkan, jenis kontrak sama ada direct nego atau tender terbuka
    7. Korang sedar tak untuk selamat rakyat kene kaya???? Kasta alam melayu...
    Korang tgk kalau tak kaya... Mana mampu beli kereta full spec ada air bag..
    8. Kenapa kerajaan tak wajibkan semua kereta at mininum pun kene ada air bag untuk keselamatan??? Kata kerajaan perihatin.. Tahu tak ada air bag tu berapa jauh beza keselamatan pemandu ketika kemalangan??? Kan umno prihatin???
    9. Kenapa dasar kerajaan jarang menyebelahi rakyat??? Tapi menambah beban??? Dalam elok sesuatu usaha tu ada agenda disebalik... Serious gua bosan..
    10. Kaji dulu jangan gopoh gapah nak pasang aes tiba2 aja sebagai solution kalau jumlah bayaran yang dikenekan tu digunakan untuk tambah penjawatan bagi yang berkenaan pun ok jugak... Ini yang lama dok tak cemerlang nak tambah baru ini kata buat tanpa rancang...
    11. Aes tak bagus pun kalau tak kenapa dia stop kalau bagus apa pun isu akan diteruskan jugak itu aja ..... Noktah

    Salam aidil fitri
    John jo

    ReplyDelete
    Replies
    1. john jo dtg lagi dgn komen2 asal janji bangkang jer apa yg BN buat

      1.apa lak laju bukan punca kemalangan? kemampuan brek dan kestabilan membelok bergantung kpd kelajuan

      2.penguatkuasaan undang2 perlu utk memaksa org ramai mematuhi peraturan

      3.knape kerajaan membazir?apa yg membazirnya bukan kerajaan beli pun alat tu swasta yg beli

      4.menteri laju sbb keperluan tugas sama mcm ambulan bomba dan mereka di escort oleh polis yg terlatih

      5.mengapa x buat kajian? sbb memang pengetahuan umum speed kill cuma PR yg corner2 nak menghujahkan kemalangan sbb kemiskinan

      6. yg ni aku setuju kita jgn terikat dgn parti politik yg mana patut sokong disokong yg patut bangkang dibangkang baru boleh kata matang berpolitik hmmm.. utk ini yg aku rasa patut diperhalusi adalah penambahbaikan sistem perlaksanaan sistem ini

      7.yg ni baru leh kata air bag hanya mampu mengurangkan risiko kemalangan maut bukan apa yg ko sebut dlm komen ko para 1.

      8.mcm mana kerajaan nak wat undang2 kereta kena full spec klu nak mansuhkan kreta yg berusia dan uzur pun PR pernah bangkang?

      9.yg beban sbb x ikut peraturan cer ko bawa slow x lah kena saman

      10. kadang2 sesuatu tu kena buat dulu baru kita boleh buat penambahbaikan kelemahan yg timbul xder perkara dlm dunia buat terus perfect

      11.dia stop bukan sbb x bagus tapi sbb desakan org ramai yg tau nak bangkang jer

      PRU baru selesai hormatilah pilihan org lain juga

      bukan semua org yg undi BN sokong 100% yg BN buat cam aku sokong BN sbb PR belum stabil cacamarba lagi

      slmt hari raya aidilfitri huhu xder keje arini boring2 reply komen kat sini hanya berkongsi pandangan shj

      Delete
    2. Aduh biasalah Ramadan dah habis now kerajaan pun sibuk buat income hahahaha...

      1. Kau baca kajian lah bro kelajuan memberi impak kemalangan tapi kecuaian punca utama ok

      2. Aku kutuk iklan aes kau tak dengar kat radio ke??? Sistem banyak bro kaji dulu dalam2 bukan saman seberono aja..
      Negara lain ada yang speed lagi tinggi ok kalau speed tu bahaya lah taknya kereta dibuat dengan laju...

      3. Hahahaha kerajaan membazir lah berapa dia bayar syarikat swasta tu pulak??? Ini join venture ada masyuk punya lah bro... Direct nego bro..

      4. So kelajuan bukan lah punca dia sebab menteri speed tak apa??? Lorrrr menteri juga rakyat ma... Kau mesti nak menteri kau selamatkan?? So menteri pun kene slow...
      So speed tak boleh dijadikan alasanlah..
      Kecuaian lah sebab utama...

      5. Jangan tuduh pakatan konon semua benda nak tolak yang pakatan tolak ialah utamakan kroni tu aja...

      6. Thank sebab setuju.. Sorry lah aku lagi bijak dari menteri depa cuma nampak saman as Solution isu kemalangan...
      Aku siap bagi solution lagi.. Tapi harap kerajaan prihatin tu aja.

      8. Sebab kereta mahal and biasanya cadangan kerajaan akan kayakan kroni..
      Hapuskan eksais duty kenderaan tempatan so rakyat akan mampu...
      Jangan cuma pandai amik duit rakyat aja... And gunakan rakyat...

      9. Dia di stop sebab kerajaan nak kaji balik dol, buat benda tak habis kaji itu masalah umno dari dulu sampai sekarang...
      Asal duit masyuk...
      Atas nama rakyat dan pembangunan

      Kau boleh buat kajian sendiri lah bro ada negara lagi tinggi and takde direct relation antara speed dengan punca kemalangan ok bro...

      It all about the money, hahahahah


      Delete
    3. :) anda komen dgn emosi huhuhu :)

      saya dah bg tau pendapat saya x setuju terpulang la

      x puashati tunggu PRU14 :)




      Delete
    4. Biasalah dengan si jo ni.dia nikan macai pakatan.dia x kan terima apa pendapat dan pandangan orang lain.dia jer lah yang betul.
      Piraaaaaaaah hang jo.

      Delete
    5. Hahahaha aku rasa pendapat aku pun kau tak terimakan???

      So korang ni nak digelar apa pulak???

      Sorry lah aku bukan macai berbayar macam sesetengah tu...
      Aku penulis bebas musafir lalu.

      Korang apa umno buat semua halal lagi hina beb semua backup....
      Jangan lupa baca buku pak lah.

      Mungkin kalau korang rajin dengar tazkirah ke apa ke insyallah banyak benda kau faham....
      Emmmm lupa pulak kalau umno mana boleh buat tazkirah.

      Tahniah lah umno

      Delete
    6. Anon 1434

      Kalau kau baca dengan imiginasi bahasa itu lembut kau akan faham berata lembutnya bahasa aku tu... Hahahahaha

      Kalau minda kau set bahasa aku kasar kasar lah jadinya tau

      Macam kau jugak aku bagi pendapat aku...

      Kita orang kene tunggu dulu jugak tapi di pihak umno bila2 masa pun adalah masa menghentam pakatan sebab media dikawal UMNO.

      Ps.. Rakyat bukan tempat kerajaan cari duit kau kene faham.

      Delete
    7. ingatkn john jo lama brtapa akan bagi hujah yang bernas tapi yang aku baca lagi bangang adalah...jo..jo.. kesian aku tgk ko ni..

      Delete
    8. Kira kau kata semua betul,ke???

      Bagi hujah, silakan nak tgk kau bangang je tak...

      Kau sokong umno pun jelas tunjuk kau bangang...
      Belum lagi perlu kau bukak mulut untuk berhujah...

      Setakat hujah... Yang aku baca kat atas banyak mencarut dan ntah apa...

      Sila beri hujan saudara tanpa nama

      John jo...
      Ps kalau kau baca mamat sorang tu siap setuju pendapat aku yang kau kutuk

      Delete
    9. aku sokong. umno pn sbab x da. parti ln yg blh mnjaga tanah melayu n bangsa melayu....nk harap pd pas takut nti mati nanti dlm kesesatan syiah nk harap pd pkr hdup dlm kefasikkn ...sapa lg yg blh diharap bro..brp byk yg mamat tu setuju bro hnya 1 aje bro dr 11 ko pnya hujah...maaf bro x trcapai kuasa aku untuk melebihi kekuasaan Allah untuk turunkn hujan....aku hanya mampu brdoa...aku tgk ko skrg dh kurang hujah bro ko dh malu ke sbagai ahli pas yg mndokong syiah...sjk dr puak kafir bt onak mmprmainkn islam ko senyap aje ko takut tk masyuk ke dr dap....

      Delete
    10. Lor kau baca utusan banyak sangat bro...
      Bila masa pas sokong syiah...

      Kalau dah buta tuli dek umno inilah hasilnya.
      Kau tahu apa amanah dipegang as pemimpin bro???

      Selama ini umno dok perintah lepas merdeka.
      Nabi berdakwah berapa puluh tahun???
      Umno perintah berapa puluh tahun dan tu memerintah kepada yang memang dah beragama islam...

      Apa jadi dengan islam di Malaysia diperintah pemimpin Islam...
      Pernah kau dengar pemimpin umno dok ucap saya menyeru agar umat islam kembali kepada Allah, kembali dan bersolatlah hadir bersama berjemaah...
      Pernah kau tgk rakaman pm bersama rakyat solat subuh di masjid???

      Hang dok sibuk pasal melayu..
      Biar aku mati as islam tanpa aku kira bangsa apa aku dilahirkan bro. Itu lagi utama bagi aku...

      Macam mana syiah boleh tembus Malaysia dan berkembang???
      Dan kau salahkan pas???
      Ini masalah umah bro jangan dangkal sangat akal kau walau pun kau macai..

      Aku tak pernah sokong mana2 kafir macam UMNO diam bila mca hina islam cai...
      Pada zaman pemerintahan siapa semua ni berlaku???
      Semua berani sebab pemimpin islam negara ni lah macam mana???

      Dan kau terus menerus menegakkan pemimpin yang begini apa hukum dia???
      Bila politik cina kau hina???
      Bab projek bagi cina jugak....
      Chitttttt

      Kau tunjuk mana pemimpin islam umno yang ajak rakyat mengesakan Allah dan berdakwah dalam kepimpinan untuk kau layak panggil pemimpin islam????

      Macam mana cina nak respect kalau dalam kepimpinan islam modern yang dibanggakan umno langsung tak mampu menyedarkan orang islam inikan pulak bukan islam...

      Sekurang2 dalam pas mampu kita tgk, India cina pakai baju bertulis kami mahu kepimpinan islam....
      Umno mampu buat???
      Orang cina pun mahu kepimpinan ulamak...di bawah pas

      Nak cakap pasal syiah...
      Benarkanlah majlis di surau kenapa disekat???
      Kenapa majlis ilmu disekat konon nak sekat politik...
      Dalam tv tiap hari umno berpolitik lagi kau cerita ka???

      Kalau kau selalu ke surau kau akan dengar ustaz berceramah tentang pemimpin tapi macai macam lu confirm kata itu ulama pas...
      Ayat ini semua timbul dari umno...
      Sedangkan islam itu satu tapi umno lahirkah kononannya ada pulak islam pas... Hudud pas maka macai pun turut bersahut...

      Demi Allah ingat ni bro...

      1. Apabila telah datang pertolongan Allah dan Kemenangan.
      2. dan engkau melihat manusia berbondong-bondong masuk agama Allah.
      3. maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah ampunan kepadaNya. Sungguh Dia Maha penerima tobat.

      Gua John jo...

      Delete
    11. Pemimpin pas boleh brtaqiyyah bro...parti mana yg mengkafirkn sesama islam ada ko pnh dengar umno mengkafirkn pas walaupn berlainan ideologi...mazhab mana yg mengkafirkn sesama islam walaupn terang2 mereka ni dlm kekufuran dn kesesatan dlm menghina sahabat nabi Ahlu Baiyt..ko pn tahu pemimpin yg manakn..so ko rasa klu org islam yg brfahaman umno tetap masuk nerakalh wlpn dia mjaga solat dn serta rukun islam dn imannya..sokong pas tetap masuk syurgalh wlpn hidup pnh dgn hati kodu utk mengkafirkn sesama islam..jangan dangkal sgt bro..syurga neraka hak Allah bro..ko ckp pemimpin umno tkda brdakwah menyeru kembali Allah dn brjemaah aku nk tnya ko pulak ada tk pemimpin pas @ pemimpin yg ko snjungi yg berdakwah semasa bt himpunan blackout @ bersih yg dh byk x menyeru puak kafir menerima dn menganuti Islam bhwsa Islam itu agama yg sbnrnya di mukabumi ini sedangkn mereka tahu akan ujudnya ALLAH SWT.Ko bg aku jwb ini aku jwb pertanyaan ko itu nti .Mmg syiah masaalah umum ada ko pnh dgr Umno yg menaungi syiah..sbb apa syiah mudah masuk pd negara sebab org2 yg brfahaman pas lh yg mudah menerima syiah ini atas dasar Islam tp bila dh tahu kesesatannya salahkn umno dn kerajaan knpa tk mnghalangnya..dh jadi barah macai mcmna nk bendung lg..klu mereka brtaqqiyah di balik janggut n jubah pas masyrakat pn pyh nk kenal cai...
      Betul di zaman bn n Umno memerintah ini berlaku dh 60thn selepas trgedi 13mei ada brlaku lagi. x tkdakn di era Tun M ada x org2 kafir hina Islam xdh kn..sebb apa xda sbb adanya undang ISA OSA akta yg mengawal negara..tapi yg jadi pertualang negara org mcm ko ni lh cai yg mmbntah agar dmansuhkn akta tu kononnya nk bersuara aktanya hnyn tangkap org politik pdhal klu politik mnyesatkn pn blh di humban..bila dh byk brlaku tembak menembak n bunuh membunuh n hina mnghina agama ko slhkn kerajaan pula..klu x di jolok sarang tebuan..tebuan xkn menyengat cai..skrg serupa ludah kahak kelangit jatuh kat muka ko blik..kat tempat aku selalu bt takzirah n ada kuliah cai x di sekat pn boleh aje..yg di sekat hnyalh klu ceramah menghina kerajaan mcm lh kerajaan ini zalim mmbunuh rakyatnya mcm d syria..aku nk tnya ko selama krjaan mmerintah ada.x ahli keluarga ko mati sbb salah dasar kerajaan..

      aku jebat

      Delete
    12. hahaha....murahnya n dangkalnya harga diri cai bila puak cina n india pakai baju pas terima kepimpinan islam.cai dh pernah tanya ke puak kafir ini klu dh pakai baju pas tu blh tak masuk dn terima islam dgn ikhlas...patutlh puak pas mcm cai mudah kena tipu dgn dap pakai baju melayu n songkok konon dh terima islam..pg masuk surau bt meditasi pn sebab terima islam..apalagi jual kalimah ALLAH utk bible akan buka hati menerima islam...nti nampak puak kafir pakai jubah,pakai serban bela janggut tp makan bak ku teh pn ckp islam dh terima...macai2 bertaubatlh cai sblm malaikat mencabut nyawa...jgn hnya jd macai yg terima byran tp hidup utk mnyesatkn org dgn ajaran yg memesong akidah umat..ckup2lh yg brlaku di mesir dn syria

      Delete
    13. Lor bukan zalim dikira membunuh aja..
      Ini fikiran budak2.
      Kau membebankan rakyat juga zalim...
      Kalau nak bertekak pasal ni memang tak sudah lah..
      Tapi aku bagu contoh harga kereta, kau akan kata pasal jaga proton jaga ini yang aku nampak satu jalan tindas rakyat...
      Kroni kaya....
      Ini namanya zalim tak tahu lah kalau kitab kau baca zalim tu cuma berbunuhan aja...

      Cai bukan kau tak baca tazkirah tak dibenarkan??? Kau pun tahu...
      Bila politik lantang menegur pemimpin semua di gam islam apa kau rasa UMNO bawak.
      Dr maza pernah kata bila benda berkaitan negara kita boleh tegur secara terbuka...
      Berkaitan pribadi maka sesama sendiri...
      Dalam masjid kalau berkata tentang kerajaan dan kesalahan kerajaan kesilapan kerajaan yang di lihat salah dari sudut syara' adakah kesalah???

      Pertualang negara hahahaha bro apa kau buta banyak yang kene tahan dulu pun cuma orang politik aja lah cai yang lantang menyerang UMNO.
      Ini fakta...
      Dan kau lupa ke Najib kata pemansuhan ini usaha dia???
      Pertualang mana kau maksudkan ni...
      Apa yang ludah tadi....

      Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menepis dakwaan bahawa langkah kerajaan memansuhkan akta ISA adalah "hasil perjuangan" Pakatan Rakyat.

      Sebaliknya langkah berkenaan merupakan keputusan yang dibuat oleh BN "kerana kita dengar isi hati rakyat yang mahu perubahan."

      "Jadi jangan ada orang hendak 'claim credit' kononnya pengumuman itu adalah hasil perjuangan mereka." Beliau berkata demikian sebagai mengulas reaksi segera yang ditimbulkan pemimpin Pakatan sebaik beliau membuat pengumuman tersebut pada malam Khamis lalu.

      Dipetik dari anak,sungai derhaka...

      Dan lagi satu sengal orang mintak mansuh isa bukan ordinan darurat...
      Isa tangkapan tanpa bicara tu...
      Yang dok libanglibu mansuh lain2 tu siapa yang sengal jebattttt oiiiii
      Siapa pertualang negara???

      Nak minyak murah,
      Pendidikan percuma,
      Taraf hidup baik,
      Keadilan sosio ekonomi, bebas rasuah bebes ketirisan tu yang dinamakan pertualang negara???

      Aduh tgklah macam mana umno meresap dalam otak kau hebat oiiii

      Penyatuan rakyat perkembangan agama aku tak kata bawah umno aku kata bawah pemimpin...
      Now yang memimpin ini umno,
      Kalau kau nak tahu apa beban yang diletakkan keatas pemimpin kau buka Quran jebat... Bukan aku salahkan kerajaan

      Nabi Saw pernah bersabda: “Pemimpin suatu kelompok adalah pelayan kelompok tersebut.” Oleh sebab itu, pemimpin hendaklah ia melayani dan bukan dilayani, serta menolong orang lain untuk maju.

      Hadits Nabi dari :Tamim bin Aws
      meriwayatkan bahwasanya Rasulullah Saw. pernah bersabda:
      “Agama adalah nasihat.” Kami berkata: “Kepada siapa?”
      Beliau menjawab: “Kepada Allah, Kitab-Nya, Rasul-Nya, Pemimpin umat Islam dan kepada masyarakat kamu.”

      Setiap kalian adalah pemimpin dan bertanggung jawab atas apa yang di pimpinnya, Seorang penguasa adalah pemimpin bagi rakyatnya dan bertanggung jawab atas mereka, seorang istri adalah pemimpin di rumah suaminya dan dia bertanggung jawab atasnya. Seorang hamba sahaya adalah penjaga harga tuannya dan dia bertanggung jawab atasnya. (HR Bukhari)

      Delete
    14. Ini pulak bukti kalau bercanggah pendapat kembali pada islam bukan pada UMNO

      Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Quran) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya". (Qs : 4:59)

      Ini jawapan pada persoalan bab kafir di atas, ulama bercakap menurut ilmu wahai sahabat ku jebat, siapa kafir siapa zalim semua ada dalam quran

      Ikutilah apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu dan janganlah kamu mengikuti pemimpin-pemimpin selain-Nya . Amat sedikitlah kamu mengambil pelajaran (daripadanya)". (Qs: 7 :3)

      "..Barangsiapa yang tidak memutuskan menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir..." (Qs :5:44)
      "..Barangsiapa tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang zalim..." (Qs: 5 45)
      "..Barangsiapa tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang fasik.." (Qs: 5 :47)
      " Apakah hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin ?". (Qs : 5 :50)

      Ini pulak hadith pasal, letak anak ke apa dalam satu tempat..
      Rasulullah SAW, "Barang siapa yang menempatkan seseorang karena hubungan kerabat, sedangkan masih ada orang yang lebih Allah ridhoi, maka sesungguhnya dia telah mengkhianati Allah, Rasul-Nya dan orang mukmin". (HR Al Hakim).

      Umar bin Khatab; "Siapa yang menempatkan seseorang pada jabatan tertentu, karena rasa cinta atau karena hubungan kekerabatan, dia melakukannya hanya atas pertimbangan itu, maka seseungguhnya dia telah mengkhianati Allah, Rasul-Nya dan kaum mukminin".

      Kau baca jebat khianat Allah ke khianat melayu???
      Khianat orang mukmin kan???
      Soalan free boleh lantik jadi pemimpin tak???
      Permata negara bawah siapa???

      Ini
      Hadith
      Sumber
      http://new.drisalah.com/index.php/inspirasi/25-pemimpin-dalam-islam.html

      Dan bila pulak kata semua pas masuk syurga....
      Ini dalil nya...

      Allah berfirman:

      الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ طَيِّبِينَ ۙ يَقُولُونَ سَلَامٌ عَلَيْكُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ

      orang-orang yang diwafatkan DALAM KEADAAN BAIK oleh para malaikat mengatakan kepada mereka (dihari kiamat kelak): “Salaamun’alaikum, MASUKLAH kamu ke dalam SURGA itu DISEBABKAN APA YANG KAMU KERJAKAN”.

      (QS an Nahl: 32)

      Sedangkan Rasuulullaah shallallaahu ‘alayhi wa sallam bersabda:

      لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ أَحَدٌ بِعَمَلِهِ قِيْلَ وَلاَ أَنْتَ يَا رَسُوْلَ اللهِ؟ قَالَ وَلاَ أَنَا إِلاَّ أَنْ يَتَغَمَّدَنِيَ اللهُ بِرَحْمَتِهِ

      Tidaklah seseorang masuk surga dengan amalnya. Ditanyakan, “Sekalipun engkau wahai Rasulullah?” Beliau bersabda, “Sekalipun saya, hanya saja Alloh telah memberikan rahmat kepadaku.”

      (HR. Bukhari dan Muslim)

      Delete
    15. Kalau Quran kata kafir ulama sebut kafir lah atas sesuatu perbuatan tu...

      Kalau 4 dosa besar diadakan sebab tu ribut melanda....
      Datang halau penabur fitnah...
      Melayang khemah biru....
      Main reka2... Cakap nak kaut undi bodohkan rakyat.

      Ps jebat Anwar buat umrah tak apa pendapt kau dia buat umrah ke itu lakonan jugak???
      Aku pun tak tahu dia buat umrah ke tak..

      Anon 1609

      Kau sebut pasal Mesir syria baik2 cai...
      Aku menyokong perjuangan syria dan Mesir...
      Ini perang akidah lah Labu... Jangan tunjuk bodoh

      Umno dok guna isu arab spring konon itu akan jadi kalau pakatan memerintah
      Macai macam lu pun main ikut...
      Orang bodoh macam lu terikutlah

      Yusuf Qadawi ulama dunia suruh kita sokong penentangan di Mesir dan syria cakap jangan macam orang bodoh...
      Dah keluar fatwa
      Wajib sokong ada faham ka

      Aku tahu lah macai memang bodoh tapi simpan lah untuk isu lain
      Jangan jadi macai sampah ok

      Gua John jo

      Delete
    16. ko msh tk jawab soalan adakh pemimpin pas dn pemimpin yg ko snjungi sgt berjihad smbil berdakwah menyeru org kafir ini menganuti dn menerima islam?sedangkn byk kali ada peluang semasa himpunan bersih blckout kenapa pemimpin yg kononnya perjuangkn islam tk trucap pn sepatah kata menyeru puak kafir ini kembali ke jalan Allah..sedangkn Rasullullah berjihad berdakwah dgn puaj quarisy mmeluk islam bg brjihad bg mngembangkn agama islam..tp klu solat hajat utk mnghancurkn umno yg sesama islam dn akidah sggup buat..betul ke itu ajaran islam yg Rasullullah terapkn pd umatnya.
      p/s jo anwar bt umrah kat mana mekah ke karbala..betul ke dia berniat umrah dn pakai ihram @ sje wayang pi jalan2 cari makan..selama dia berumrah ada tk video dia bersumpah laknat di hadapan kaabah tidak pernah melakukn liwat dn zina..aku pn nk tahu juga....

      Yusuf Qardawi pun tk mampu utk menyatukn rakyatnya sendiri..di manalh dia sekarangkn di saat rakyatnya brjuang br jihad hingga syahid menentang tentera syiah mesir..
      Mmg betul kita sbgai rakyat malaysia yg difatwakn wajib beriktikad mngikut aliran ASWJ seharusnya membantu dn bg sokongan dn brdoa agar Allah menyelamat rakyat mesir dn syria yg di tindas syiah..tp tak tahulh aku puak pas ni sokongan yg mana sampai ads pemimpin pas pn mnyokong dn mengamal ajaran syiah..sapa nk jwb tu....

      p/s..jo. Yusof Qardawi dh tgk tak video nuar chinadoll n stopa ali..dia x ckp apa2 ke..aku pn nk tahu juga..
      p/s ..jo klu di takdirkn pakatan mmerintah malaysia ni blh bersih dari fahaman syiah tk..aku nk tahu juga...takut2 nti rakyat dn puak pas trpesong akidah ckp mat sabu tuhan pula mcm d syria yg tentera syiah mnyuruh mngaku bassar. laknatullah sbagai Tuhan..nauzubillah..

      Delete
    17. Aku jawab dari bawah je atas... Walau pun isu kepimpiman yang dijelaskan dalam Quran masih kau berdiam...
      Sebab aku persoalkan pemimpin melayu umno yang sekarang memerintah negara kau pun tak jawab...

      Syiah masalah ummah.. Musuh Islam yang mana bercanggahnya akidah kita dengan mereka syiah...
      Tanggungjawab ini jatuh pada pemimpin negara khalifah pemerintah...
      Bila kau lantik dengan kau tahua dia tak laksanakan hukum Allah apa kau fikir tiada saham bagi kita???

      Asyik soalan bodoh pasal jaminan...
      Kau pernah sakit gigi ke???
      Kenapa tak cabut semua gigi apa jaminan gigi lain akan tak sakit...
      Aduhhh

      Pasal video tu itu tugas korang lah macai bagi tahu...
      Apa lagi korang sebarkan lah bagi tunjuk itukan kerja korang.

      Kau nak cakap pasal sokong Mesir pun kau nak hina pas... Apa pegangan Najib isu syria??? Isu mesir???
      Kenapa kurang kita nak ambik berat srbagi negara islam moden yang korang dok kempen selama ni apahal diam isu ni sebarkanlah kenapa ngo2 aja bertindak..

      Punya busuk hati kau...
      Apa dia nak buat kat karbala yang kau dok kata kalau kau tak pasti kau diam jangan kau cakap...
      Bila bagi gambar itu lakonan kalau yang burukkan Anwar kau terus kata ye benar...

      Nak tahu pas berjuang atas apa pas sanggup bergabung asal umno laksana islam dengan sepenuhnya noktah...

      Lu kecoh2 pun umno masih makin duit negara...
      Kau punya penulisan pun kemana aku tanya pasal dakwah pemimpin negara yang selama ni diterajui umno..
      Kau masuk bab liwat lah bab syiah pas lah.. Bab yusuf qadawi dah tgk video Anwar belum...

      Kalau melayu macam kau bro patut lah umno masih wujud sebab kau ni nyata bodoh abadi punya...

      Gua John jo
      Bosan jumpa macai bodoh macam lu minda kampung...
      Umno confirm suka macai macam lu ini setia sampai mati punya ni

      Delete
    18. Hur2...byk lu spin macai bengap..biarlh aku bodoh asal akidah dn ,amalan pegangan islam aku mjadi kukuh semoga.Allah menerima amalan dn matikn dlm keadaan keimananNya.. dn biarlh dari aku tk mnjadi terlalu bijak utk sanggup mnjual kalimah Allah pada puak kafir hanya utk meraih kuasa didunia yg sementara ini,yg pastinya akn menyesatkn anak cucu ku kelak klu dibiarkn berleluasa..aku pn malas nk layan macai pas mcm ko ni yg hidup kononnya perjuangan Islam tp satu dakwah utk mmperkukuhkn Islam pd masyrakat pn tkda makin memecah belahkn islam adalh dgn amanat2 songsang..dtambah lg dgn fahaman syiah yg mjadi model pas..biarlh islam ku dgn kesederhanaan asal tidak trgelincir kepada kesesatan dn kekufuran...

      Delete
    19. pkr dn dap mesti suka macai mcm ko ni sng nk songgok bagi duit utk mjadi macai yg mmecahkn umat islam khasnya org melayu..bagi isu sikit hentam kerajaan..busuknya hati orang islam mcm ko ni jo..

      Delete
    20. Hahahah
      Lu kelakar bro....

      Aku nak tanya lu lah siapa tuhan orang kritian Yahudi orang hindu dan binatang sekalipun apa nama tuhan mereka???
      Apa nama tuhan mereka???

      Dan Allah dan sebut dalam Quran dan siapa mereka yang musyrik ni akan jawab...
      Ayat Allah mana lagi yang kau nak nafikan???

      Lu nak komen aku pun guna ayat aku pada kau nyata otak kau kurang berfungsi....

      Bukan hentam kerajaan...
      Aku tegur... Apa umno buat...
      Ini namanya dakwah...
      Kalau dah perintah kuasa dakwah tu ada kau pulak asyik salahkan pas konon pas syiah....
      Ini lah namanya bodoh...

      Kau perintah kau bela agama...
      Pemimpin kene pastikan rakyat ikut agama ini perintah Allah cai bukan aku..
      Sebab kalau rakyat banyak sesat pemimpin tanggung... Ini kasih sayang aku as Muslim pada puak umno bodoh macam korang.

      Anwar buat umrah kau kata ke karbalah...
      Pas syiah bro???
      Hahahaha

      Umno pakai kitab apa perintah negara???
      Quran letak mana???
      Seruan islam pergi mana???

      Kalau aku menegur macam ni pun kau nak bising tak puas hati susahlah...

      Aku tegur umno yang menjadi pemerintah negara aku...
      Aku seru pemimpin aku...
      Bangkitkan islam dalam negara aku.. Kembalikan dan jadilah pemimpin yang mengimamkan solat subuh aku..
      Yang mengajak aku... Beriman pada Allah.. Mengesakan Allah...
      Yang lantang menkritik iran dan kesesatan syiah...
      Kerana Allah tuhan kita...

      Aku nak pemimpin negara aku skg yang dah dipilih rakyat...
      Jadikan Quran sebgai asas kekuatan negara...
      Ayuh umno kita bangkit dengan mengamalkan sunnah junjungan kita...
      Ayuh pemimpin umno yang memenangi mandat rakyat...
      Bimbing kami rakyat seru kami ke jalan Allah...
      Berkhidmat untuk kami seperti yang Allah perintahkan...

      Aku nak pemimpin negara aku.. Membawa kepimpinan khalifah dalam negara seperti zaman kegemilangan islam dulu...
      Aku nak kitab Quran menjadi landasan undang2 negara...
      Aku nak pemimpin kita menjadikan pakaian kepimpinan itu dari Quran dan sunnah..
      Pemimpin aku dari UMNO bawaklah rakyat Malaysia ke arah kepimpinan islam...
      Kau yang diberi amanah...

      Aku harap sangat pemimpin aku yang dah dilantik ini... Setiap hari keluar tv memetik ayat Quran dan memuji Allah...
      Menyeru rakyat beriman pada Allah..rasul Quran.. Seperti mana yang diperintahkan kepada kita.

      Amacam ni pun kau nak marah???
      Apa kata macai kau sokong tak aku kali ni???

      Gua John jo..
      Aku menanti jawapan korang

      Delete
    21. ini bukti pemimpin kanan PAS sokong syiah

      http://www.youtube.com/watch?v=t3BcHbcO9kQ&feature=youtube_gdata_player

      aku tunggu spin dari john jo :)

      Delete
    22. Oh kalau mat sabu syiah maka tangkap lah dakwah lah ini tugas ummah apa nak heran brother...
      Tugas kau juga...

      Macam aku kata tanggungjawab pemimpin, yang mana skg ini di bawah umno lah cai...
      Pemimpin islam kita tu wajib pantau dan tegas isu ini...


      U see takde spin kan direct and mudah dalam agama kita tegas...

      Tapi bila kau kata pas syiah sebab mat sabu macam mana pulak tu?? aku syiah sebab aku sokong pas ke???

      Isu aku bangkit pasal pemimpin langsung kau tak berani sentuh takpe aku tahu cara kau... Bila kene hentam kau lari isu lain alih perhatian...
      Well itu tugas macai...

      Now jawab pulak isu pemimpin mengikut islam yang aku utarakan dan kau setuju tak cakap aku...
      Banyak tu aku tanya langsung tak jawab sepatah pun...

      Jawab ni...
      1. Siapa tuhan orang Kristian, Yahudi dan nasrani...
      2. Siapa nama Tuhan mereka???
      3. Perlu tak pemimpin yang dilantik sekarang melaksanakan undang2 agama islam menurut al Quran dan sunnah....
      Apa hukum kalau tak ikut???


      Isu syiah pulak meh lihat ni

      http://www.pencacai-semalaysia.com/2012/11/bongkar-menteri-umno-yang-jaga-agama.html?m=1

      http://omakkau.blogspot.com/2012/07/najib-restu-dan-sokong-ajaran.html?m=1

      Najib lancar novel faizal tehrani...
      Kau kenal tak akan faizal tehrani ni???

      Now aku tgk kau punya spin berapa jantan kau nak jawab...

      Gua John jo

      Delete
    23. haha aku dah agak ko mesti emo punye nak aku jawab nah dgr baik2

      aku bukan penyokong fanatik mana2 parti aku sokong ISLAM

      kita sokong mana yg baik dgn islam dan tolak yg buruk dgn islam

      aku dah jelaskan dulu pnjg lebar sebelum PRU13 pilih org bukan ikut parti

      tanggungjawab kita pilih pemimpin lepas tu tanggunjawab pemimpin tu pulak melaksanakan amanah

      tu sebenarnya konsep pilih pemimpin dlm islam hmm... mcm mana klu x ade yg baik seseorang kena calonkan org yg baik bertanding bebas klu x seluruh kariah tersebut bakal bertanggungjawab

      cth mcm apa yg ISMA buat tu klu xder calon yg baik dia letak calon pada aku sepatutnya semua gerakan NGO islam buat perkara yg sama letak calon di kawasan yg TIADA calon yg baik

      ni x aku tgk klu penyokong UMNO apa yg umno buat wajib sokong

      bg penyokong PAS apa yg PAS buat wajib sokong

      haha sok klu malaikat tanya dlm kubur apa agama kamu? korang jwb la nama parti korang masing yer :)

      aku din anon 12 0gos 16:15 dan 18 ogos 11:42

      DIN sokong mana yg betul tolak yg mana salah

      UMNO dan PAS dua2 islam jom kita tolak org yg menentang islam dlm BN dan PR :) sape menang BN ker PR nanti tu baru kita serah kpd Allah yg tentukan





      Delete
    24. owh yer di bulan yg baik ni aku harap penyokong dua2 belah parti berhenti la memaki antara satu sama lain kita semua org islam bersaudara

      PRU baru jer lepas masing2 ada hujah masing2 mengapa dia undi tu bukan undi ini siapa betul siapa salah siapa pandai siapa bodoh biar la siapa masuk syurga siapa masuk neraka biar la Allah yg menilai

      slmt hari raya dari DIN :)

      Delete
    25. Aiiii baca lah dengan nada mesra mesti bunyi pun mesra hahahaha...

      Aku katakan lagi...
      Kalau sentuh bab syiah ia masalah ummah...
      Bila tahu Najib rasmi buku menjerumus pada syiah aku rasa semua pun terkedukan???
      Dok cari jalan nak back up..

      Aku John jo
      Aku berkeras mahu pemimpin yang dilantik macam korang kata ketentuan Allah ini takdirnya mengalahkan pkr yang korang gelar bathil...

      Maka aku menuntut islam di utamakan dan pemimpin kembali kepada Quran dan sunnah dalam pentadbiran negara..

      Pada mana2 yang menang sekalipun itu tuntutan nya..
      Jangan kita leka dengan apa yang ada islam makin dah terhakis dikalangan masyarakat kita...

      Bagus din kau nak islam aku nak islam dan aku rasa kau pun patut tuntut yang sama dari pemimpin kita yang ada sekarang...

      Jangan kita Alpa dengan permainan Yahudi...
      Jangan terlewat bangsa kita makin lemah bila islam jauh dari diri...

      Gua John jo...

      Delete
    26. bagus john jo kau nak islam bersatu lah di bawah islam bukan parti

      jgn kita alpa permainan yahudi yg melagakan ummah

      umno dan pas dua2 islam yg masalah cuma beberapa individu dlm umno dan pas bukan semua ahli2 parti

      jgn terlewat bangsa kita makin lemah bila parti lebih dekat dgn diri dari islam

      tolak najib tolak mat sabu

      yg aku nmpk ok mb melaka yg baru dgn mb kelantan yg baru nmpk ok boleh la... tapi klu ada yg lebih baik jom sama2 naik kan populariti org tu.... amacam john jo berenti la dok adu domba ni aku x nmpk apa2 faedah kpd islam kau kutuk penyokong umno pastu penyokong umno balas balik smpi sudah x abis

      umno dan pas hanya parti politik shj

      aku din :)


      Delete
    27. Aku John jo...

      Aku nak islam gemilang supaya musuh kita dapat hadap suatu hari yang dijanji tiba nanti...

      Aku pun tolak mana pemimpin yang tak dapat bangun and membangun dengan islam...
      Yang tak bawak kepada agama semua tolak tepi rak kira berapa kau pump duit bagi rakyat...

      Aku nak kepimpinan islam

      Ini aku sependapat dengan kau...
      So takde masalah di sini...

      Insyallah aku pun dok dakwah dengan cara aku jugak...

      John jo
      Ps.. Hidup di dunia ni sekelip mata pun tak sampai...
      Di sana kita kekal selamanya...
      Jangan sia2kan yang sedikit ini...
      Sebab ia bekalan untuk di sana....

      Inna solati wanusuki wamahyaya wammamati lillahi rabbil'alamin...

      Delete
    28. aku din

      aku pun setuju nak kepimpinan islam

      aku tolak org yg menjaja nama islam dan berlagak tuhan dgn menentukan sape masuk syurga sape masuk neraka

      tolak anasir yg melagakan ummah semua org boleh berdakwah melalui pelbagai cara dan pertubuhan x kisah melalui UMNO,PAS,NGO,silat,nasyid dan bnyk lagi la x larat nak taip bnyk2

      semua org islam adalah bersaudara

      Delete
    29. Tapi bukan dari ularmak flip flop

      Delete
    30. Ok lah nak tgk flop flop korang ni pejuang atau macai sejati

      Cuba komen pasal perlantikan anak sendiri tu...
      Dan pasal perlantikan shahrizat dalam akbar hari ni jawatan setaraf menteri..

      Nak tgk korang punya pegangan

      Gua John jo

      Delete
    31. biasa la dlm setandan pisang x semua yg molek bagai perumpaan org dulu2 sama mcm BN dan PR skrg cerita nya PRU baru jer lepas bulan syawal pun belum habis terima jer la ketentuan Allah cuba lagi lain kali pasti ada hikmah di sebalik takdir Allah itu

      Delete
    32. mungkin PAS lemah dlm memainkan peranan bersuara membela islam dlm negara itu yg Allah takdirkan PAS masih gagal memerintah negara barangkali ada benarnya hadi awang adalah pak lah versi PAS dlm isu syiah pun nmpk PAS terlalu tenggelam dlm bersuara rujuk

      http://m.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/21460-isu-sunni-syiah-agenda-lemahkan-umat-islam

      bnyk lagi isu yg klu dulu PAS lantang bersuara kini nmpk agak perlahan suaranya mungkin kerana menjaga sokongan rakan dlm pakatan

      apa2 pun hanya Allah yg tahu mengapa takdir ketentuanNya begitu

      Delete
    33. Tak,menjawab soalan langsung...
      Bab ni lari kot takpelah korang lebih kepada macai dari pejuang...

      Jadi lah macai
      Kalau korang nak...

      Aku John jo..
      Bila bercakap aku sangka ada jugak pejuang dalam umno...
      Rupanya semata2 macai
      Bosan gila melihat macai aku dok kata pasal isu shahrizat and anak nazri...
      Dok spin pi mana pun aku tak tahu...

      Dan by the way bukan kalah itu bila kita kurang undian tapi kalau itu bila aku berhenti berjuang dan mengalah.

      John jo

      Delete
    34. john jo kau pun macai gak ingatkan pejuang islam ker apa rupa nyer macai kpd ahli politik PR pirahhh!!!!

      klu nazri dgn sharizat tu pengundi umno pun x pertahankan sbb kami bukan macai cam kau

      mcm kau leh la gelar macai sejati apa2 pun org PR buat wajib pertahankan sbb dia org semua maksum ulamak semuanya kecuali klu keluar PAS mcm nasarudin mat isa dgn hassan ali tu tetiba jer kena tarik tauliah ustaz bila lwn pakatan huhuhu

      apa nasib islam lantak ler... janji PR memerintah Anwar jadi PM huhuhu

      macai detected!!!

      Delete
    35. Ini pehal pulak ni hahaha

      Aiiiii melompat-lompat aku panggil macai marah ke???

      Kau baca shocking newa about ic projek tak???
      And pasal kes antartuya depa nak buat rayuan Jumaat ni???

      Aku cakap benar pun marah aduh macai oh macai...
      Ini mesti jenis bayar tinggi ni sebab agak tegar...

      Sorry lah gi mampus umno....

      Soalan aku pasal pemimpin skg wajib tak dia ikut undang2 islam macai semua diam hahaha

      Bosan serious bosan kau takde Point ke sampai perlu serang aku...

      Cuba kritik sikit nazri and shahrizat bro nak jugak dengan macai umno kritik meh le sedas dua kritik.

      Join the club kritik...

      John jo
      Ps gua nak sangat baca macai yang kata tak backup tu kritik...

      Delete
    36. x de hal bro setakat nazri aziz tu mmg org umno pun x suka dulu pun dia gak yg sokong inter-faith commision (IFC) tu yg ada usaha nak tendang dia menggunakan khidmat pengerusi KITA kedah

      hah skrg giliran ko lak kritik nak tgk ko ni macai ker x gua pun nak sgt tgk lu kritik mat sabu

      ayuh john jo buktikan ko ni bukan pencacai ahli politik PR



      Delete
    37. john jo ini memamg berfahaman syiah..skrg sedang bertaqiyahlh ini...mana dia berani nak kritik mat sabu..sedangkn anwar dan stopa ali pun dia backup...tapi kalau najib kes altantuya di serang tanpa bukti...

      Delete
    38. Ikut kau lah Labu...

      Apa punya macai lah aku ulang
      Siapa rasmi buku faisal tehrani syiah...
      Perempuan nak bercinta.

      Aku rasa aku dah cakap kalau mat sabu di dapati betul syiah sila amik tindakan apa susah tangkap dakwah lah.
      Syiah bahayakan ummah kita tak boleh toleransi langsung.

      Kalau bukti cukup sila lah tangkap Anwar dan mustafa ali sila tampil bawak lah azhar sulaiman ke apa ke korang nak sila lah...
      Bawak bukti and sabitkan bukan melalak dalam blog...
      Ini kerja macai suruh bos korang dakwa lah korang kan percaya dengan bukti so dakwa lah apa susah..

      Tangkap sekali yang ada kes ngan astis tu...jangan pandai tukar orang jabatan agama aja

      .... Tak nya aku kisah.

      Aku tanya perlu tak Najib ikut hukum undang2 islam dalam negara.

      Kenapa Najib rasmi buku syiah.

      Pasal kes mongol tu aku info aja rayuan akan dibuat bila pulak aku sebut pasal Najib.

      Hahahaha...
      Kalau dah macai tu macai ajalah bro..
      Ikut lah utusan semua kau panggil syiah.

      Kalau macam tu semua orang kau tuduh syiah silap2 kau pun syiah...
      Apa bukti kau bukan syiah???

      Jangan hujah macam budak bodoh...
      Walau pun kau bodoh sebab sokong umno...
      Simpan lah untuk tempat lain kebodohan kau tu

      John jo...

      Delete
    39. kan dah kantoi john jo ni pencacai politik PR aku dah sahut cabaran kau utk kritik nazri aziz dlm komen ko 20 0gos 22:47 bila aku cabar ko kritik mat sabu pun x berani

      kritik jer pun cai x kan takut kot?

      cer ko kritik mat sabu yg sokong syiah syria tu?sikit jer x yah spin2 sikit jer nak sgt dgr

      terang lagi bersuluh yg ko sebenarnya bukan pejuang islam tapi PENCACAI politik PR

      Delete
    40. ker ko nak aku kritik najib x der hal la bro gua bukan pencacai mcm lu bro kami kutuk tindakan najib merasmikan buku penulis syiah walau apa jua alasannya

      skrg buktikan ko lak buktikan bukan pencacai PR katakan yg ko kutuk tindakan mat sabu pergi ke syria utk mengatakan sokongan kpd kerajaan bashar syria

      Delete
    41. Lor itu aja ke???

      Aku menentang basyar syiah,
      Kehadiran mat sabu ke sana jika menyokong tindakan syiah memang sial lah apa...
      Aku tak mendokong syiah bangsat

      Itu masalah ummah.
      Kalau dia syiah kerajaan patut bertindak...
      Aku rasa aku dah cakap dengan jelas perkara ni...

      Hak tetap hak bathil tetap bathil

      Delete
    42. boleh pun kutuk mat sabu

      aku nak tunjukkan yg x semua org undi BN setuju dgn apa yg BN buat tu jer...

      mcm aku PRU13 lepas aku undi BN sbb x nak org2 mcm mat sabu dan anasir2 yg x baik yg lain cth PSM dan calon PKR yg jual pil kuda ambil kesempatan tu jer...

      kami pun bnyk perkara x setuju dgn BN cuma yg kata nak ganti tu iaitu PR kami x brape nak yakin sbb ada yg bathil menyelit sama dlm pakatan

      yer BN bnyk rasuah tapi dlm PR ada golongan2 yg membawa anasir2 yg merbahaya

      bak kata ISMA bila x ade yg baik kita pilih yg kurang mendatangkan mudarat

      bersihkan pakatan rakyat insyaAllah kami akan membantu berkempen utk anda

      Delete
    43. Inilah masalahnya john jo otaknya dah didoktrinkn oleh bosnya..Anwar Ibrahim..Apa yg anwar cakap tetap jadi MACAI..Bukti video chinadoll dah ada pn dia masih tk percaya juga.sebabnya kurang 3 saksi itulh yg dia spin selalu..pdhal eskay dh bersumpah laknat..Sampai kiamatlh tkkn jumpa 3 saksi. tp TAK MUSTAHIL kalau cctv tu mmg dh dipasang di bilik tu merakam pasangan yg memantat dlm bilik itu tk kira siapa...nasib x baik pada anwar video brzina dgn chinadoll dirakam dlm bilik tu...itu aje..sebabtu Eskay bersumpah laknat yg mengatakan yg dia berada dlm bilik tu..dia x blh tuduh anwar sebab tk dpt buktikn saksi..itu yg Anwar boleh spin sebab tkda saksi..kes Stopa pn sama cctv ni merakam sesiapa yg berzina dlm bilik hotel tu..Nasib stopa ali x baik kantoi juga.Allah nk tunjukkan pada kita semua...Sebab tu orang yg berakal boleh nilai..yg bodoh jadilah MACAI termasuk john jo ni asyik spin aje suruh kemukan saksi....

      Delete
  37. article yg bagus, tapi kita sebenarnya mungkin dah terlupa cerita pasal azeez rahim, dia tak layak terajui tabung haji. soal degree beli tu bukan isu besar sgt ,masalahnya kita tak mau orang kaki sakau lead tabung haji, azeez tolong letak sendiri jawatan dlm tabung haji sebelum ko diterajang rakyat. buat macam2 program masyarakat, ekspedisi bantuan itu dan ini , rupanya ada udang di sebalik batu, peruntukkan berapa? berapa banyak lagi yg azeez sapu??? pasal kegiatan x senonoh lain tu... takkanlah nak tunggu sampai org campak gambar??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro...aku sokong bn gak...tapi klu ada vip bn yg buat dajal dgn bukti bergambar....sebarkan.Tak nak ada taik dlm bn.
      Tak mcm pakatan...taik2 mrk simpan dan jilat mcm mat dubur tu.....lol

      Delete
  38. Jangan naikkan apa2. Milo suam segelas dua kupang je. Nescaya rakyat hidup selesa. Tanya milo suam

    ReplyDelete
  39. Tak ada entry lain ker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bapak tak bagi duit raya...tak pun....dah kena kapur...

      Delete
  40. X masyuk sbb x ada artikel lain yang dok ada ni dh hampir 12 hari catat rekod entry yang paling lama
    Hahahahahaha

    ReplyDelete
  41. 1827 ko juga dh baca ker apa pak lah cakap bukan dia yang menulis buku tu dan yang tulis lebih2 tu mangkoj ayun 2 ekor tu jer yang tokok tambah dan pak lah dh nafikan.ko ni mmg cpt sangat dengan mangkoj ayun ko tu

    ReplyDelete
  42. Pegi beraya rmh kwn2 pas n pkr...mgutuk rosmah tak tutup aurat..
    Senyum...stopa ali dan anwar brahim tak tutup aurat dgn lakonan blue mrk...boleh tak nampak pulak.
    Bosan...nak jalan beraya...asyik2 hal politik jer kluar.Bila bangsa nak maju....hampeh...

    ReplyDelete
  43. Kesian kt milo ni dh 12 hari x dak arrikel lain dan samm pun sengap jer.x dak isu ker nak buat ataupon dh x dapat uft......lagi ker......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kah kah kah.. brader, lu jaga entri ni tentu susah hati tak ada artikel nak condem..bulan raya ni milosuam sibuk nak raya, takda masa nak layan siberuuk trooper mcm lu.. baik lu cari blog pr yg lain.. takut2 takde masyuuk.

      Delete
    2. TAU PUN MILO SUAM DH KENA GAM ATAU KENA TIPU SIAN DIA

      Delete
  44. Sebenarnya milo suam dh sedar dh kena tipu dan begitu gak dengan samm sbb itu tiada lagi artikel baru
    Samm pun dh senyap sepi kesian kesian kesian

    ReplyDelete
  45. Kelajuan memang bukan penyebab utama kemalangan ...tapi kemalangan MAUT penyebab utamanya adalah kelajuan

    ReplyDelete
  46. dah tu jgn gado2 lg.kita semua mmg dah tau cai umno mmg bodo2 dan bengap2 belaka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup tu tak boleh nafi lagi memang bodo...
      Poyo....

      Gua ada jugak kawan member umno tapi semua tak suka kepimpinan Najib...

      At lease gua nampak jugak depa sayang lagi negara... Di samping umno.
      Depa still nak negara di tadbir dengan lebih baik.

      Macai sini semua bengong punya sokong membawa rebah... Bukan pada umno tapi negara rebah

      Tariff elektrik nak dinaikkan
      Barang mula naik
      Perjanjian perdagangan dah nak mula.
      Aes pun dah nak di ambik kerajaan...
      Rakyat jadi mangsa pembaziran kerajaan rakyat di bebankan dengan benda2 ni.

      Macai semua sokong semua sapu setuju tak nampak and buta apa yang tengah berlaku.

      Proton luar negara lagi murah apahal???
      Kenapa dalam negara sendiri lagi mahal???

      Mana macai nak backup???

      Jadi lah perjuang rakyat iaitu anda sendiri jangan jadi macai barua pemimpin.
      Bukan kita khidmat untuk depa depa tu kerja untuk kita.
      Itu pun macai tak nampak

      John jo

      Delete
  47. Ini adalah untuk memberitahu orang awam Lelaki atau Perempuan yang sihat
    dan 100% serius
    dalam mendermakan buah pinggang mereka harus menghubungi Dr.
    johnson, saya seorang ahli nefrologi di Hospital Umum ..
    Kerana kita mempunyai banyak pesakit yang berada di sini untuk pemindahan buah pinggang, Adakah
    anda mencari peluang untuk menderma buah pinggang anda untuk wang kerana
    Kerosakan kewangan, Hospital kami khusus dalam Pembedahan / Pemindahan Buah Pinggang
    dan rawatan organ lain, kami juga berurusan dengan membeli dan
    pemindahan buah pinggang
    dengan donor.we yang hidup dan sihat menawarkan $ 400,000.00 USD untuk
    buah pinggang anda Jika
    anda berminat untuk menderma buah pinggang anda jangan teragak-agak
    hubungi kami melalui E-mel; generalhospital121@gmail.com

    ReplyDelete

Anda boleh tulis apa sahaja dalam ruangan komen ini (ini blog yang menjunjung demokrasi), tetapi anda juga perlu bertanggung jawab atas setiap tulisan anda