Loading...

Alamat Bangunan Yayasan Akal Budi Zahid Hamidi cuma tapak kosong

KECOH dan heboh sejak tiga hari lalu apabila pemeriksaan di alamat bangunan Yayasan Akal Budi milik bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Zahid Hamidi (No 69E-4 Jalan Raja Abdullah, Kampung Baru) oleh wartawan The Malaysian Insight membawa kepada sebuah tapak kosong.

Yayasan Akal Budi itu difahamkan telah didaftar sejak Mac 1997 lagi. Pelik bin hairan bin Ajaib apabila sebuah yayasan yang sudah didaftarkan sejak lebih 20 tahun lalu baru terbongkar bahawa alamat bangunannya adalah sebuah tanah kosong.

Aku ada juga ada buat carian di Google Maps, dengan memasukkan alamat No 69E-4 Jalan Raja Abdullah, Kampung Baru, apa yang aku jumpa ialah tapak kosong yang penuh dengan bendera Barisan Nasional (maknanya pihak Google baru sahaja ambil gambar ketika musim PRU14 tempoh hari).



Puas aku cari bangunan Yayasan Akalbudi di internet, gagal jumpa. Akhirnya aku jumpa juga sebuah bangunan yang nama hampir sama, iaitu Pusat Tuisyen Akal Budi hehehe...



Zahid dituduh di mahkamah dengan 45 tuduhan menyeleweng melibatkan wang berjumlah RM114 juta, antaranya dia didakwa sebagai ejen iaitu pemegang amanah Yayasan Akal Budi melakukan pecah amanah wang berjumlah RM20,833,128 milik yayasan itu.

Zahid didakwa melakukan perbuatan itu di Affin Bank Berhad cawangan Jalan Bunus No 133 Jalan Bunus off Jalan Masjid India, antara 13 Januari 2014 dan 11 Januari 2016.

Bagi perbuatan itu Zahid didakwa mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan yang memperuntuk hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan serta denda, jika sabit kesalahan.

Post a Comment

4 Comments

  1. YayasaN HILANg akal, pulak ni, akan ditubuhkan!

    ReplyDelete
  2. Memang kalau daftar Yayasan kena Ada pejabat sendiri walaupun Yayasan tu ahli-ahlinya sanak saudara, Ahli keluarga Dan kawan-kawan pengasas? 🤔

    Aku cari takde pulak katanya kena ada bangunan sendiri. Katanya kena Ada at least RM1 juta dan surat kelulusan daripada Menteri untuk guna title "Yayasan" dalam nama je 🤔

    ReplyDelete
  3. Nama saya Elang Endah Saya seorang wanita bisnis di Indonesia dan saya bepergian ke negara lain karena bisnis, saya beberapa waktu yang lalu saya memiliki kemunduran dalam bisnis saya karena seseorang yang saya percayai begitu banyak berbohong kepada saya dan mengambil banyak uang saya. modal dengan harapan mengirimi saya barang. Saya mulai mencari bantuan dan seorang teman memperkenalkan saya ke Arab Credit Group Beberapa bulan yang lalu, saya takut karena cerita yang saya dengar tentang pinjaman online sebelumnya, tetapi saya berkata pada diri sendiri bahwa saya harus mencobanya, setelah menyelesaikan semua persyaratan yang saya miliki. pinjaman sebesar 700jt telah ditransfer kepada saya dan hari ini saya sepenuhnya kembali ke bisnis, jika Anda memiliki tantangan keuangan atau Anda mencari modal untuk memulai bisnis Anda sendiri di sini adalah kesempatan Anda, jika mereka dapat membantu saya tahu mereka akan membantu Anda juga . hubungi Arab Credit Group hari ini dan Anda akan senang melakukannya.

    Detail saya
    nama: Elang Endah
    email: elangendah7@gmail.com

    hubungi Arab Credit Group menggunakan.
    Perusahaan: Arab Credit Group 
    Email: Arabcreditgroup@gmail.com

    ReplyDelete

Anda boleh tulis apa sahaja dalam ruangan komen ini (ini blog yang menjunjung demokrasi), tetapi anda juga perlu bertanggung jawab atas setiap tulisan anda