Loading...

Berapa sebenarnya jumlah peserta Himpunan ICERD semalam?

SUDAH menjadi kebiasaan, selepas sesebuah himpunan dijalankan, orang ramai akan cuba menganggarkan berapa ramaikah peserta yang menghadiri himpunan itu.

Semalam (8 Disember 2018) baru berlangsung sebuah himpunan besar di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur iaitu himpunan yang pada awalnya mahu membantah ratifikasi ICERD namun telah ditukar menjadi himpunan kesyukuran kerana kerajaan sudah membatalkan ratifikasi berkenaan.

Berapa ramaikah yang telah menghadiri himpunan semalam? Mari kita lihat sumber-sumber maklumat yang boleh kita perolehi di internet (maklumat akan ditambah dari masa ke semasa).

1. Peserta Himpunan seramai 1 juta orang

Portal video milik Malaysiakini iaitu kinitv.com menyiarkan kenyataan Tun Mahathir yang menyebutkan ucapan "terima kasih," kepada 1 juta peserta Himpunan Syukur ICERD.

Tun Mahathir

"Kita tahu bahawa perhimpunan hari ini dihadiri oleh satu juta orang, jadi saya ucap terima kasihlah pada mereka kerana mereka berkumpul untuk kesyukuran, 1 juta orang, 1 juta orang keluar, terima kasih," kata Tun Mahathir dalam satu sidang media.

2. Peserta Himpunan 55,000 orang

Sumber berita Sinar online melaporkan seramai 55,000 peserta hadir menyertai Himpunan Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).

Polis KL

Sinar Harian difahamkan memetik ucapan itu dari pengumuman Ketua Polis, Kuala Lumpur, Datuk Seri Mazlan Lazim.

3. Peserta Himpunan berjumlah ratusan ribu

Bekas Menteri Besar Perak, Zambry Kadir yang turut hadir himpunan ICERD dalam akaun Twitter miliknya mendakwa ratusan ribu manusia dilihatnya sendiri menyertai himpunan ICERD.

"Ada berita-berita pemerintah yang melaporkan hanya 7K, kemudian 15K kemudian tak lebih 30K. Saya menyaksikan sendiri — ratusan ribu manusia. Sesak tidak dapat bergerak," tulisnya.

Zambry Kadir

Bagaimana cara dia anggarkan peserta himpunan kita pun tak tahu, sedangkan pada waktu itu dia berada dalam himpunan.

Selain itu kita juga tidak tahu dari mana dia dapat angka kononnya sumber berita kerajaan melaporkan hanya seramai 7K, 15K dan tak lebih 30K menyertai himpunan ICERD.

4. Sejumlah 80,000 peserta himpunan ICERD pada waktu puncak.

Portal Malaysiakini pula menganggarkan seramai kira-kira 80,000 orang membanjiri Dataran Merdeka pada waktu kemuncak perhimpunan terbabit.

Malaysiakini

5. Zahid Hamidi kata setengah juta peserta Himpunan ICERD

Ketika berucapan dalam himpunan tersebut, Presiden Umno Zahid Hamidi berkata, setengah juta orang berkumpul.

"Kita berkumpul sebelum ini di Pasir Salak, panglima Pasir Salak ada di sini. Kalau di Pasir Salak ada 50,000 hari ini 500,000 berkumpul di hadapan Dataran Merdeka ini," katanya

6. Datuk Seri Mukhriz Mahathir anggarkan lebih 100,000 sertai Himpunan ICERD

Timbalan Presiden BERSATU, anggarkan lebih 100,000 peserta himpunan ICERD semalam.

"Anggaran yang kami ada, lebih dari 100,000 (peserta berhimpun), itu pada anggaran kamilah," katanya.

BACA - Mukhriz anggar lebih 100,000 hadir Himpunan Icerd

Kalau kita lihat nampaknya menerusi sumber-sumber yang dipaparkan di atas memberikan angka-angka yang berbeza berhubung jumlah peserta himpunan ICERD. Bagaimana pula dengan penilaian anda?

Jika anda ada maklumat lain berhubung jumlah peserta himpunan ICERD, boleh tinggalkan komen di bawah.

Post a Comment

12 Comments

  1. yg hadir banyakk,semua melayu malaysia turunn,,tp cmna nk menang pru kalau melayu ja,,xda sokongan kaum lain,cmna nk menang?

    ReplyDelete
  2. Berapa pun yang mereka anggar kan, jumlah tersebut tidak dapat memecahkan rekod yang di capai oleh Himpunan BERSIH.

    Yang patut di anggar kan ia lah berapa jumlah penyokong UMNO dan berapa jumlah penyokong PAS?

    PAS 22,000

    UMNO 57,000

    Yang lain bagaimana

    ReplyDelete
  3. yg penting lebih ramai dari penyokong icerd anjuran suhakam hari ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana ada himpunan Suhakam hari ni, himpunan Sambutan Hak Asasi Manusia 10 Disember setiap tahun.

      Tolol

      Delete
  4. kalau amik kira budak2 bayi2 dlm kereta sorong anak2 dlm kandungan jejak 1juta. Itu belim dicampur peseta rombongan yang tersesat di sogo chow kit medan tuanku midvaleey termasuk aku sempat singgah jumpa awek lama mahu 2juta orang kot.

    ReplyDelete
  5. Mungkin 700,000 hingga 1,000,000. Jumlahnya mengalahkan gabungan kesemua demo Bersih dulu.. itu pasti!!

    ReplyDelete
  6. semuanya ada lebih 4 juta la bos...

    3 juta ahli UMNO
    1 Juta ahli PAS

    dan lebih kurang 170 ribu bijik telur dalam kerandut....

    Hahaha

    ReplyDelete
  7. Apa yang Pasti lebih 2 juta peserta himpunan kalau Tun Mahathir pun dah kata 1 juta, maknanya jumlah sebenar lebih dua kali ganda.

    Tahniah orang Melayu berjaya buktikan kita kuat dan hebat.

    ReplyDelete
  8. Apalah bodoh sangat keleper korang ni... tun m dah kata 1 juta... mesti ada intel yg infor kat pm... itu pun tak boleh nak paham .. bodoh bangak terlajak betul.

    ReplyDelete
  9. PINJAMAN PINJAMAN BERLAKU SEKARANG CEPAT DAN DINAMIS.
    Selamat siang, saya Susil Nabi dengan nama dan saya tinggal di Indonesia, saya tertarik untuk berbicara tentang kebaikan Tuhan dalam hidup saya setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan telah ditipu sehingga saya menjadi putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman secara online kemudian saya melihat komentar dari seorang teman bernama PENDU FAJAR (pendufajar@gmail.com) dan dia berbicara tentang perusahaan pinjaman yang sah ini di mana dia mendapat pinjaman cepat dan mudah tanpa tekanan sehingga dia memperkenalkan saya kepada seorang wanita bernama Nyonya CHERYL yang mengendalikan perusahaan bernama CHERYL MARTINS LOAN FIRM, Jadi saya mengajukan permohonan untuk jumlah pinjaman total (Rp 899.000.000,00) dengan suku bunga rendah 1%, sehingga pinjaman disetujui dan setelah proses berikut sedang dilakukan oleh perusahaan dengan 24 jam dana saya dimasukkan ke dalam rekening bank saya yaitu bagaimana saya bisa mendapatkan pinjaman saya untuk menjaga bisnis saya tetap berjalan dan juga untuk membayar tagihan saya jadi saya terburu-buru Pastikan semua orang tertarik dalam mendapatkan pinjaman cepat dan mudah untuk menghubungi mereka melalui email: {cheril.martinsloanfirm@gmail.com} untuk mendapatkan pinjaman apa pun yang Anda butuhkan hari ini, Anda masih dapat menghubungi saya untuk info lebih lanjut Email saya: (susilnabi@gmail.com) terima kasih telah membaca kesaksian yang terbesar dalam hidup saya.

    ReplyDelete
  10. PINJAMAN PINJAMAN BERLAKU SEKARANG CEPAT DAN DINAMIS.
    Selamat siang, saya Susil Nabi dengan nama dan saya tinggal di Indonesia, saya tertarik untuk berbicara tentang kebaikan Tuhan dalam hidup saya setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan telah ditipu sehingga saya menjadi putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman secara online kemudian saya melihat komentar dari seorang teman bernama PENDU FAJAR (pendufajar@gmail.com) dan dia berbicara tentang perusahaan pinjaman yang sah ini di mana dia mendapat pinjaman cepat dan mudah tanpa tekanan sehingga dia memperkenalkan saya kepada seorang wanita bernama Nyonya CHERYL yang mengendalikan perusahaan bernama CHERYL MARTINS LOAN FIRM, Jadi saya mengajukan permohonan untuk jumlah pinjaman total (Rp 899.000.000,00) dengan suku bunga rendah 1%, sehingga pinjaman disetujui dan setelah proses berikut sedang dilakukan oleh perusahaan dengan 24 jam dana saya dimasukkan ke dalam rekening bank saya yaitu bagaimana saya bisa mendapatkan pinjaman saya untuk menjaga bisnis saya tetap berjalan dan juga untuk membayar tagihan saya jadi saya terburu-buru Pastikan semua orang tertarik dalam mendapatkan pinjaman cepat dan mudah untuk menghubungi mereka melalui email: {cheril.martinsloanfirm@gmail.com} untuk mendapatkan pinjaman apa pun yang Anda butuhkan hari ini, Anda masih dapat menghubungi saya untuk info lebih lanjut Email saya: (susilnabi@gmail.com) terima kasih telah membaca kesaksian yang terbesar dalam hidup saya.

    ReplyDelete
  11. Salam kepada semua warganegara Malaysia, indonesia dan semua ASIA, nama saya adalah Puan Kim Wani, sila, saya ingin berkongsi kesaksian saya tentang kehidupan di sini di platform ini untuk semua warga Indonesia, Malaysia dan semua warga Asia, terutamanya warganegara Malaysia saya berhati-hati dengan peminjam pinjaman di internet, Allah telah benar-benar menyokong saya melalui ibu yang baik Puan Ivana Pedro

     Selepas beberapa tempoh cuba mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan dan ditolak, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman dalam talian tetapi saya ditipu dan saya kehilangan RM 3,500 dengan pemberi pinjaman yang berbeza selepas membayar beberapa yuran dan tidak mendapat pinjaman .

    Saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan rakan saya yang kemudiannya mengadu saya kepada Puan Ivana, yang merupakan Pengarah sebuah syarikat LoanMe, jadi kawan saya meminta saya memohon dari Puan Ivana, jadi saya berkumpul berani dan hubungi Puan Ivana.

    Saya memohon pinjaman sebanyak RM 150,000 dengan kadar faedah sebanyak 2%, jadi pinjaman itu diluluskan tanpa tekanan dan semua pengaturan dibuat atas pindahan kredit, disebabkan oleh fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pemindahan pinjaman saya hanya diperintahkan untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen permohonan mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya dikreditkan dengan jumlah sebanyak RM 150,000. Saya sangat gembira bahawa Allah akhirnya menjawab doa saya dengan memerintahkan pinjaman saya dengan pinjaman asal saya, yang memberi saya keinginan hati saya.

    Mereka juga mempunyai satu pasukan pakar yang akan menasihatkan anda mengenai jenis perniagaan yang anda ingin melabur dan bagaimana untuk melabur wang anda, jadi anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup anda.

    Semoga ALLAH memberkati Puan Ivana Pedro untuk membuat hidup mudah bagi saya, jadi saya menasihatkan sesiapa yang berminat mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Ivana melalui e-mel: ivanapedro85@gmail.com untuk pinjaman anda

    Terdapat syarikat palsu lain dalam talian menggunakan kesaksian saya untuk mencapai keinginan mementingkan diri mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, sila berhati-hati terhadap orang-orang ini.

    Akhirnya saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda kerana meluangkan masa untuk membaca kesaksian yang benar tentang hidup saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Allah akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Sekali lagi nama saya ialah Kim Wani, anda boleh menghubungi saya untuk mendapatkan maklumat lanjut melalui e-mel saya: kimwani305@gmail.com

    ReplyDelete

Anda boleh tulis apa sahaja dalam ruangan komen ini (ini blog yang menjunjung demokrasi), tetapi anda juga perlu bertanggung jawab atas setiap tulisan anda