Saturday

Tarif air Johor naik senyap-senyap


Kalau dilihat sebelum ini, kecoh di media arus perdana milik kerajaan tentang isu kenaikkan tarif air di Negeri Kedah. Kerajaan Negeri Kedah disifatkan sebagai menekan rakyat, menyusahkan rakyat, malah para penyokong kerajaan ada yang berarak di jalanan untuk membantah kenaikkan tarif air negeri Kedah yang dikatakan menyusahkan rakyat.

Namun apabila Negeri Johor menaikkan tarif air, seorang pun tak bising. tak ada isu dibangkitkan di media arus perdana dan pembangkang. Mengapa jadi begini? Adakah rakyat Johor memang dah kaya semua sampai tarif air naik pun tidak menjadi beban kepada mereka? Berikut laporan berita tentang kenaikkan tarif air Johor yang dipetik dari Sinar Harian.

JOHOR BAHRU - SAJ Holdings Sdn Bhd (SAJ Holdings), operator bekalan air di negeri ini semalam mengumumkan pelarasan tarif air berkuat kuasa 1 November ini bagi seluruh Johor sebagaimana yang diluluskan Kerajaan Persekutuan baru-baru ini.

Ketua Pegawai Eksekutif SAJ Holdings, Abdul Wahab Abdul Hamid berkata, pelarasan itu tidak membebankan pengguna di negeri ini di mana kenaikan bil air kepada pengguna-pengguna majoriti adalah purata RM1.85 sebulan sahaja.

Bagaimanapun ia mempunyai elemen-elemen bagi menggalakkan penjimatan penggunaan air di kalangan pengguna sambil mengekang pembaziran air yang melampau.

“Pelarasan ini juga dapat memenuhi peningkatan kos operasi bekalan air yang meningkat serta untuk membina aset baru yang akan membantu SAJ Holdings untuk menyediakan bekalan air yang berterusan dan berkualiti kepada rakyat Johor.

“Di samping itu, selepas pelarasan ini dilaksanakan, pengguna berhemah yang menggunakan hanya 20,000 liter air sebulan akan mendapat penjimatan 25 sen sebulan daripada bil bulanan asal mereka, iaitu bayaran pada RM12.25 pada kadar tarif lama kepada RM12.00 pada kadar tarif baru ini untuk 20,000 liter.

Bagi pengguna yang menggunakan 25,000 liter air sebulan pula, peningkatan bil bulanan adalah amat minima iaitu sebanyak RM1.45 sahaja,” katanya. [Sinar]

Pelik tapi benar, Tarif Air Negeri Johor sebelum dinaikkan adalah tarif air paling tinggi di dalam Malaysia! Negeri yang mempunyai tarif air paling tinggi di Malaysia ini masih mahu menaikkan tarif airnya kerana rakyat Johor semuanya sudah terlebih duit maka mereka tidak tahu kemana duit-duit yang banyak itu mahu dibelanjakan!

Jadi dengan kenaikkan tarif air ini Rakyat Johor akan bersyukur, tidak seperti Negeri Kedah, meskipun memiliki tarif air antara yang terendah di dalam Malaysia, rakyat Kedah miskin, naik sikit pun akan ada yang berarak di jalanan dan menjadi topik utama media kerajaan seperti Utusan Malaysia, Berita Harian dan TV3.

Berikut senarai tarif air yang diambil dari website rasmi Jabatan Bekalan Air malaysia. Sila klik untuk membesarkan image.




ReJaM© "Syukur Alhamdulillah air Johor naik lagi!"

36 comments

Di mana BN kuat di situ rakyat jadi bodoh dan diperbodohkan! Air naik pun senyap-senyap mana rakyat nak tahu? BN memang celaka! air dah mahal lagi dia nak naikkan! Celaka celaka celaka!

Mak aih Sabah negeri paling miskin dalam Malaysia tapi air paling mahal?!!! kah kah kah kah! Rakyat Sabah memang diperbodohkan! BN bongok lagi membongokkan!

tarif air di johor naik ada disiarkan dlm berita tv3..tapi cuma berita sepintas lalu, tanpa ada ulasan rakyat atau lain2 pihak sebagaimana laporan semasa tarif air kedah dinaikkan.

rakyat yg buta dan tuli lagi bebal akan terus diperbodohkan kerajaan BN.

Tak mau kecoh-kecoh air Johor naik! Nanti BN Johor malu...!

Jgn la memaki hamun..kawal emosi..x kn korg sebab politik pon snggup gadaikan ketaqwaan korg..sedarlah..jgn nk hentam kerajaan je..kita pun byk kkurgn..if ada salah,tegur secara berhemah bukan dgn memaki hamun..wallauhualam

rakyat johor mane nak bising pasal kenaikan air..mereka sendiri telah dipukau oleh BN dgn janji2 manisnya..sampai kebenaran pn diorg dh x nmpak sbb mata diorg telah ditutup oleh BN nie..

BN johor memang celaka! bodohkan rakyat! Lepas tu kata rakyat didahulukan! lepas tu puji diri konon mereka pembela rakyatlah pembela bangsalah.. tapi rakyat Johor diperbodohkan, ditipu hidup-hidup! Tapi rakyat Johor masih tak sedaar! Masih anggap BN baik! BN bagus! Aku salah sorang rakyat johor ni pening kepala! Apa nak jadi dgn org negeri aku ni? bangang sangat!

pew la kowg.... korg yg slap sndr pon xnmpk.... aku nie bukan la sokong manew2 pihak... aku xsokong pembangkang, aku pon xsokong pemerintah... bab2 politik nie aku kurang minat.... so.. kesimpulan pada cerita tersebut... sebenarny... ada silap korg gak... kalu rakyat johor boleh belanja air sebulan cume Rm30 dgn kadar liter yang kurang... tapi rakyat kedah pulak belanjakan Rm30 sebulan tapi dengan kadar yang banyak... tue kan name nya, pembaziran bagi korg... cube korg jimat cermat.... mayb johor naek kan tarif air... sebab SAJ tue bukan bawah kerajaan, satu point kat citue... terang2 dia dh tulis SAJ HOLDING kan.... so tue syarikat swasta.... mnew adew kene mngena dgn kerajaan.... so kte plak kene pkir kearah positif pada kerajaan... jangan ke negatif.... kita masih dibawah kerajaan berdaulat.... kita masih adew raja yang memerintah dan meluluskan setiap rancangan dalam negeri mahupun negara.... xkira la, parti pemerintah atau pembankang yang memerintah negara nie... tapi kita masih adew raja yang kuat... cube kita igt balek sejarah... tanpa raja kita yang berdaulat, dah tentu kita dah dijajah oleh orang asing seperti mana singapore.... sedangkan singapore tue sndri dl adlh tnah melayu.... tapi skunk dah dikawal sepenuhnya oleh republik tersebut... kalau salah saya, sila perbetulkan... kenapa sesame islam sendiri nak bergaduh dan nak bertengkar mulut.... sedangkan nabi nak semua umat islam bersatu.... igt kate org tue2.... bersatu kita teguh.. bercerai kita roboh.... dimana bumi di pijak, disitu langit dijunjung... xd guna kt bergaduh demi kepentingan sseowg yg gilakn kuasa.... kita sepatutny bersatu utk bangunkn negara malaysia, supaya kita dapat tandingi negara asing yang melayu nie xbodoh, xlayu, dan xlupa... yang penting kita igt... kita masih adew agama, kita masih adew allah... dan negara kita adew raja.... kalau manew2 pemenrintah nak wat sesuatu pon... mesty adew kelulusan dari raja... sedangkan setiap isu sendiri pon digubalkan dalam parlimen.... so dah terang dan jelas... xkira siapa pon pemerintah.... tetap raja yang akan putuskan segala idea yang para pemimpin kita bentangkan.... so, buat pew kita rebut2.... jikalau satu hari parti pembangkang adew rezeki jadi pemerintah pulak.... kalau janji yang dowg janjikan seperti skunk xdapt dowg tunaikan... pew yang korg akan buat plak... mesty kowg jadi lalang plak... g ke parti lain utk bangkang parti tersebut.... so cube korg pkir2 pew yang aku hujah kan... aku xmemaksa utk korg sokong mane2 parti, hak korg sume.... tapi tue la... yang pntg pkir positif.... jangan jatuh kan bangsa sendiri.... org yg bodoh jerk yang jatuhkan bangsa sendiri..... orang asing makin maju kedepan tapi kita yang makin mudur.... so korg pikir2kan la.... minta maap kalau aku adew tersalah bahasa dan terkasar bahasa..... yang penting kita pikir kearah positif dan terus maju kehadapan utk masa depan genrasi kita.... dan jangan lupa dan alpa pada agama.... igt, dimana kita berada sekali pon... bumi ini tetap milik allah.... lita cume khalifah dia sahaja.... sekian...

Kesimpulan kat sini mudah je... bila kedah nak naik tarif air kerajaan UMNO BN akan hantar org membantah berarak! kuarkan isu dalam media! buat kecoh supaya kerajaan pakatan Rakyat nampak buruk dan tak bagus! Tapi kalau Kerajaan BN yang naikkan harga air, rakyat kena sabar, kena hormat.. kena berjimat cermat! jgn bising-bising! Aku nak ucapkan BAPAK KAU kat kerajaan NM! BAPAK KAU!

maaf menyampuk tp klu syrikat swasta pon nk kne amik kbenaran kt krajaan tuk luluskan knaikan tarif air kan kan kan.... mcm nie la politik kt malaysia x same lgsg ngan kt indon... akbar n rncangan tv diorang manede de trikat ngan krajaan maupon pmbgkg... so rkyt dpt lihat ksalahan pemimpin... klu kt malaysia ksalahan pmbgkg jela nmpak dah stesen tv krajaan pgang...

haha, media pom kerajaan y punye. nak kecoh camne, yg BN die senyap ler, yg pembangakang die perbesrkan. antara contah y ade: ISLAMMIC FASHION FESTIVAL hari tu, isu tanah di tempat pembangkang, pasl bajet pon mane leh kutuk kerajaan.

x kan nk bertekak kt forum je?mulakan dgn ubah diri kita dulu..tanya diri kita..solat kita jaga x?hati kita jaga x?kuatkanlah diri kita dulu..jgn nk maki2 org..if kita rasa kita dh bagus,kita pimpin diri kita dulu..pimpin keluarga kita..lahirkan zuriat yg punyai ilmu dan beragama..

Rakyat Johor x kisah tarif naik.. Kome yg dari negeri yg Pembangkang khususnya please Shut-Up.. Berjuangla untuk kebajikan di negeri kamu xpayah sebok2 nk cmpur urusan negeri lain. Kamu semua pengampu DAP. Pengampu Syaitan!

sape mukhlis bodoh ni?

SAJ holding tu kira glc la bongok. cam syabas kat selangor. keperluan asas cam air ngn api mana leh naik sukati tanpa lulus kerajaan negeri dulu. bodoh biol!

to budak

hey budak,klu ko rase mukhlis tu bodoh,ko lgi bodoh n bangang...die ckp elok2 tpi knp nk b'ksar? tu ke care nyer? aq kasar dgn ko sbb ko kasar dgn org. nak tegur silap org ade carenyer,org ckp elok2 kte blas elok2..org bdoh n bangang mcm ko ckp kasar,kne blas lgi kasar.

Mukhlis tu sebenarnya penyokong kerajaan aku rasa, dia berlindung di sebalik kata-kata "tidak menyokong mana-mana pihak". Samada bab air dipegang oleh kerajaan ataupun swasta, pokok ceritanya adalah sama iaitu "naik". Jika disebut naik bermakna bayar lebih dari yang sebelumnya. Mukhlis tu tak mahu mengaku yang hakikatnya tarif air johor naik tapi beri macam-macam hujah untuk mengelak dari mengakuinya sebab kerajaan johor adalah kerajaan UMNO barisan nasional. Ada pulak yang kata rakyat johor tak bising pun kerana air naik. Siapa kata rakyat johor tak bising? aku rakyat johor aku pun bising. Penyokong UMNO/BN ni sanggup bayar mahal walau berapa pun pada kerajaan UMNO/BN, tapi kalau pada pembangkang 2-3 sen pun mereka kata mahal. Zaman pak Lah rakyat terbeban dengan kenaikan harga petrol sehingga RM 1.80 tapi penyokong UMNO/BN bayar juga kerana sayangkan parti itu walaupun poket dah rabak. Sebab hati mereka dah gelap untuk nampak keburukan UMNO/BN. Esok lusa kalau petrol naik hingga RM 10 seliter mereka pun bayar juga, taat tak memasal-masal!

Anonymous tu kata penyokong kerajaan tu pengampu DAP tapi dia lupa kalau dia sokong UMNO/BN dia pula pengampu MCA khususnya
Chua Soi Lek. Dia kutuk DAP, dia tak tau yang jual rezab melayu kat negeri Johor adalah parti kesayangannya iaitu UMNO bukan PKR,DAP mahupun PAS. Kg plentong baru, kg pendas, siapa yang jual kat tokey kalau tak UMNO. Tarif air johor memang mahal. Kalau sendiri pun dah susah duit kerana kos sara hidup meningkatm mengaku sajalah, kita ni pun bukan gaji puluh ribu.

air johor ambik dr singapore...sbb tu mahal...

minta maap, pada semua kalu hujah saya salah.... saya memang betul... tidak menyokong mana2 pihak.... saya tidak minat pada bab2 politik.... sebab buang masa dengan pergaduhan yang takde faedah.... sebab kalau saya gaduh dalam hal nie pon... hati saya sakit... so, benda tetap berlaku.... memang kita dapat rasa kebebanan dalam sara hidup sekarang.... tapi kita mula lah dengan jimat cermat... jangan terlalu boros dengan ikut kehendak yang kita dah ade n nk lagi... its for nothing you know.... so... saya memang cakap betul... saya tidak sokong mana2 pihak, mahupun pemerintah atau pebangkang... ikhlas saya cakap.... k, mcm nie... klu korg rs korg leyh jadi pemimpin... jadi la pemimpin dalam keluarga dahulu.... kalau keluarga kita bahagia, anak2 kita berjaya, islam di dada kuat, perintah allah tak pernah tinggal (amar makruf nahi mungkar), n dapat bimbing keluarga ke arah masa depan yang cemerlang.... baru la saya ade respect org mcm tue.... klu korg stakat pndai ckap jerk.... tapi kalau segala beban di beri, xdapat nak tertanggung.... mcm mn tu... klu hanya dilidah... semua dapat buat... betul tak... minta maap kalu kali hujah saya menyakitkan hati sesiapa.... takde niat pon... tapi yang penting, saya tak sokong mane2 parti.... sebab buang masa saya nak bertekak, baik saya tumpukan pada keluarga saya dulu.... n bina hidup saya dahulu... sekian...

Air JOHOR NAIK.....Tertinggi.....Ishh....Syiok nye.....SOKONG SOKONG....

Salam..berpikrlh secara matang,sebaik-baik keadaan adalah sederhana dalam semua hal..spatutnya kita kaji dahulu perkara sbenar, barulh memberi kata,..berkenaan dgn pemerintah,amanah atau tidak, sesungguhnya Allahlah sebaik-baik pembalas..

kita tunggu pilihan raya akan dtg

Pemerintah yang tak amanah memang akan mendapat balasan Allah di akhirat kelak akan tetapi yang menaikan pemimpin yang tak amanah itu siapa? Tangan siapa yang mengundi menyebabkan pemimpin itu naik dan mendapat jawatan menteri contohnya. Takan pemimpin tu naik sendiri macam tepung naik sendiri kot? Siapa yang menyokong dan mengundi pemimpin berkenaan sehingga menang dan pegang jawatan bertahun-tahun maka akan menanggung dosa bersubahat. Orang yang memenangkan pemimpin yang tak amanah akan sama-sama mendapat balasan Allah taala kelak, jangan tak tau saudara-saudara ku semua. Siapa yang tak mengundi sehingga pemimpin tak amanah menang pun sama dapat dosa. Bila kita undi seseorang pemimpin, kemudian bila pemimpin tu menang dapat jawatan dia luluskan kilang arak, pusat judi, rumah urut, disko, pusat karaoke. Kemudian luluskan tayangan filem tak senonoh di tv dan di panggung wayang, maka siapa yang memangkah pemimpin tersebut semasa pilihanraya maka tanggunglah dosa bersubahat tersebut selagi mana parti itu memerintah negara. Kena ingat saudara ku semua.
Tanah PUB siapa punya kerja pajak dengan singapura? siapa punya perancangan jual air kat singapura kemudian beli balik dengan harga yang mahal? siapa yang buat perjanjian air yang merugikan rakyat dan negara ini kalau tidak parti UMNO/BN, biar sedar sikit penyokong UMNO!!

Penyokonng UMNO ni agaknya tak pernah membaca buku laporan ketua audit negara pada tahun 2006 dan juga pendedahan yang dibuat oleh akhbar alternatif. Menurut laporan ketua audit negara, Kementerian yang paling banyak berlaku penyelewengan ialah kementerian pertahanan dan kementerian belia dan sukan. Banyak berlaku tuntutan tak munasabah spt digital kamera, pemutar skru dengan harga yang tak masuk akal. Duit kerajaan itu bererti duit rakyat iaitu duit kita semua. Jadi yang bacul hanya terkebil-kebil jadi pak turut bila duit petronas, duit tabung haji, duit KWSP disalah guna. Itu tak cerita lagi pasal penyelewengan duit bantuan banjir di johor 2006. Semua tahu yang duit bantuan banjir disalurkan kepada orang-orang UMNO. Habis sanak saudara yang tak ada kena mengena dengan banjir masuk senarai nama dan dapat duit. Orang yang hatinya gelap takan dapat melihat perkara mungkar, semua dia kata betul, betul, dah tak boleh fikir...

Eloklah tu tarif air naik kat Johor,lagi naik lagi bagus...undila lagi BN tu, undi lagi.. undi lagi....padam muka kau orang.Dah la semua syarikat milik kerajaan dulu dah bagi kat swasta.. itulah akibatnya.Kalau swasta mestilah dia fikir untung..untung...untung....

orang berarak marah... sebab menifesto PAS.. negara berkebajikan.. da pnah dijanjikan waktu ceramah2 kat tempat diorang tu.. kat johor.. umno/BN tak pnah menjanjikan langit dan bumi mcm PAS buat. ada paham ka emosi org yg disajikan dgn janji2 mcm tu?.. ada paham ka?.. lain kali, nak buat menifesto, fikir dulu.. bukan sedap2 mulut.. kalau kat selangor tak pnah dijanjikan harga air takkan naik.. ada org nak marah?.. kalau kat kedah tidak dijanjikan dgn 'kebajikan' ada org nak marah?.. mesti la ada kan.. tapi degree nya.. tak sama dgn org yg dijanjikan..
contoh: abah janji nak bawak pegi singapore cuti ni, tapi dia bawak pg n9 je.. ko rasa anak2 dia memekik tak?.. melainkan abah dia janji nak bawak jalan2 je.

Anonymous | November 8, 2010 6:22 AM

Lagi sorang penjilat kerajaan BN kahkahkah... jawapan tah hape-hape...

Penjilat UMNO/BN memang ramai, poket dah rabak kerana kenaikan kos sara hidup seperti petrol,gas memasak, tarif air, letrik dan telefon. Belum campur lagi kenaikan harga barang-barang keperluan harian seperti gula, tepung dan lain-lain. Yang jadi
penjilat UMNO/BN tu pun bukannya senang sangat,sesak juga daa, tapi oleh kerana dah dasar penjilat sanggup sokong apa saja. Esok kalau pemimpin UMNO jual diri mereka untuk dapatkan duit pun mereka sanggup. Tahun depan nak naik sekolah jawablah belanja barang-barang keperluan sekolah. Ampu lagi BN...

Memalukan umno dan penyokong umno johor saja lah. Kenaikan sekecil itu tidak langsung mengambarkan semangat patriotik mereka kepada umno dan bn.

Sepatutnya dinaikkan tarif air selaras dengan kadar harga petrol Ron 97. Barulah kerajaan selangor merasa malu kerana menghalang kenaikan tarif air di selangor sedangkan umno johor sedia berkorban begitu sekali demi negara.

"Jangan tanya apa yg negara boleh beri kepada kamu, tetapi tanya berapa banyak kita boleh beri kepada kroni2 umno dan bn".

Demikian slogan yg sering diguna pemimpin bn.

Berkembangnya kadar pertumbuhan ekonomi negara BERMAKNA bertambah naiknya harga semua keperluan hidup rakyat.

beruk di pakaikan baju BeNd pon orang johor undi pumya... janji BeNd.. mesti diorang pangkah...

rakyat johor yang sokong b/end je yang bodohla...

Mukhlis..

... kenapa sesame islam sendiri nak bergaduh dan nak bertengkar mulut.... sedangkan nabi nak semua umat islam bersatu.... igt kate org tue2.... bersatu kita teguh.. bercerai kita roboh.... dimana bumi di pijak, disitu langit dijunjung... xd guna kt bergaduh demi kepentingan sseowg yg gilakn kuasa....
_______________________________________

JAKA jawab :

Adik mukhlis,

Sikit je nk cakap...pi belajar lagi. Tak guna tulis panjang kalau khayalan. Ckp bersatu ni pakcik nak tanya lah...

Tau tak siapa yg pecahkan melayu umno hingga ketahap ini? Siapa yg pecat Anwar secara zalim?
Bukankah Anwar masa tu umno?

Sebelum minta melayu bersatu, suruh umno dulu bersatu sesama mereka. baca lah sejarah umno, tak pernah bersatu.

Cukuplah sikit. kalau mukhlis ada dekat ni, pakcik nak suruh ketuk ketapi 100x.

Ok pi baca buku ok. Salam dari pakcik

Harga Naik, siapa salah.
Jawaban: masyarakat pengundi negeri johor

Selagi anda menyokong BN, bermakna anda mempunyai kemungkinan yg BESAR bersubahat dgn rasuah, pembunuhan, pecah amanah, rompakan siang hari & juga malam hari, pembaziran secara syaitan, pencabulan, penipuan dll. Ini sudah nyata. Org UMNO lg tahu.

Kau org tahukan dgn taraf org yg bersubahat kan.

Tarif air johor lebih berbanding negeri lain sebab ...... bekalan air johor adalah TERAWAT SEPENUHNYA mcm air spore...............bukak paip boleh terus minum..........so resonable harga tu.....kos rawat tu ingat nilai 3 sen ker? Negeri 2 mana ada air yg terawat sepenuhnya........air dicampur klorin ada ler ......lepas tu berkarat plak mmg ler tarif boleh jadi serendah 0, 33 sen


EmoticonEmoticon