Bagi duit pada guru nanti negara bankrap - Pak Din



Sebelum ini Muhyidin Yassin membidas kenyataan Anwar Ibrahim yang ingin memberikan imbuhan khas kepada guru-guru sebanyak Rm 500 setiap bulan sekiramya pakatan rakyat berjaya memerintah Malaysia. Muhyidin kata, negara akan bankrap jika kerajaan buat beri duit RM 500 sebulan kepada guru.

Jawapan ini adalah jenis jawapan yang popular yang selalu keluar dari mulut pemimpin Barisan Nasional dan UMNO. Sebelum ini pemimpin UMNO dan BN kata negara akan bankrap jika mengikut kata Anwar, menurunkan minyak sebanyak 50 sen. Tapi selepas perdebatan hangat tidak seimbang antara Anwar dan Shabery Chik yang menyaksikan Shabery Chik dengan mulut berbuih-buihnya ditewaskan 10-0 dalam debat tersebut, kerajaan menurunkan juga minyak sebanyak 50 sen. Tak bankrap pun?

Dalam isu negeri Selangor, Khir Toyo pernah membidas janji Pakatan Rakyat untuk memberikan air percuma di negeri Selangor. Khir Toyo kata negeri akan bankrap kalau bagi rakyat air percuma. Tapi bila Selangor melaksanakan air percuma, tak bankrap pun?

Benarkah negara akan bankrap jika kerajaan bagi duit kepada rakyat? Kami rakyat Malaysia tidak mahu menyusahkan negara, tidak mahu bankrapkan negara! Kalau benar negara akan bankrap jika bagi rakyat duit, tak mengapalah tak payahlah bagi. Kami bukan rakyat yang mahu menghancurkan negara.

Tapi daripada duit-duit yang ada dibazirkan oleh kerajaan untuk memberikan subsidi gas kepada syarikat kroni sebanyak 19 Billion setahun, 5 billion untuk Menara Warisan, bayaran APCO 77 juta setahun, pembaziran empangan Bakun yang terbengkalai 6 Billion, dan 28 billion ketirisan dianggarkan akibat rasuah setahun. Bukankah duit-duit seperti itu lebih baik disedekahkan sahaja kepada rakyat?

Sekiranya wang-wang pembaziran di atas diberikan kepada rakyat, maka tidak wujud lagilah rakyat miskin di Malaysia ini. Bukankah asas ekonomi bagi pemerintah sesuatu negara ialah untuk menaikkan taraf hidup rakyat? Mengapa kerajaan fokus pada perkara lain?

Sekiranya kerajaan benar-benar ingin menaikkan taraf hidup rakyat sesuai dengan asas tanggung jawabnya sebagai pemerintah, jangankan guru, penganggur pun boleh diberi gaji dengan kebijaksanaan kerajaan melalui strategi penjimatan dan sebagainya.



Contohnya di Britain, tiada rumah orang tua, kerajaan Britain memilih untuk membelanjakan wang membuat rumah orang tua kepada wang imbuhan kepada penganggur yang sanggup menjaga orang tua mereka. Ini contoh tindakan bijak. Bukan seperti kerajaan yang mementingkan kroni, memilih untuk membina rumah orang tua untuk memboncetkan perut kroni.


ReJaM©"Bagi duit kepada rakyat tak boleh takut bankrap, tapi membazir berbillion-billion ringgit tak takut bankrap pulak? Dia ingat ini negara bapak dia punya!"

20 Comments

  1. bro xpyh jauh2 la, contoh singapore, xde rmah org tua2 pon? Internet free pakej tajaan kerajaan singapore tuk rakyat mereka? ni internet kat singapore pling low speed die pon bpe? 1mb? 2mb? ke 5mb?

    ReplyDelete
  2. Penulis blog aku sokong

    ReplyDelete
  3. dulu bila kelantan bagi cuti jumaat&sabtu BN kata.. kerajaan akan bankrap..sekarang cuti sabtu ok je..BN bodoh sebenarnya

    ReplyDelete
  4. Alasan biasa pemimpin UMNO BN, "Negara akan bankrap"

    ReplyDelete
  5. Kalau orang tak boleh nak fikir lagi tak tau la;)

    ReplyDelete
  6. Bankrapkan Negara

    ReplyDelete
  7. hahaha...kalau bankrap kene swastakan air...sedangkan faciliti air bukan buat guna duet rozali tuh...mmg bn bodoh...

    ReplyDelete
  8. kerajaan xnak cuti jumaat sabtu sebab diorang ni ade yang jenis kapir laknat.... xnk pergi sembahyang jumaat... bangsat lah kerajaan bn ni.. perangai sekor2 macam babi...

    ReplyDelete
  9. rm500 juta leh menampung segala buku teks sluruh pelajar di malaysia. brape byk boleh meringankan kepala mak bapak terutama time nk bukak sekolah nih? tu baru komisen 500 juta yg sampai skarang x brani nk jwb!!! lom mark-up projek lg, lom yg billion lg. kalu nk kire, malaysia ni kaya. kaya ngan hasil buminya. minyak, getah, kelapa sawit, smer antara pngeluar utama dunia. tp rakyatnya diberi cukup2 ala kadar je. kang rakyat senang sgt nanti, melawan tauke kot!!!

    ReplyDelete
  10. wah3~~ sume nampak pandai cakap,, apa lagi bertanding la untuk jadi Menteri Kewangan or jadi menteri di jabtan perdana menteri pown ok la leyh la buat tranformasi kat negara kita,, leyh la hidup kaya kat negara kita,, negara kita macam london,, pendapatan perkapita banyak,, negara pown hutang kurang,, negara kita pown negara dunia kelas pertama,, pegi la korang sume jadi menteri,,

    pasal menra warisan aku setuju ngan rejam, pasal laen2 tu x,, kalo x da subsidi gas ka syarikat,, x ke harga gas naek?korang gak bising, pasal empangan bakun,,, korang tau x brape banyak eletrik yang diperlukan setiap hari? korang tau x brape banyk kilang yang beropetrasi? tau x brape banyak barangna elektrik yang dibeli oleh setiap pengguna di negra kita? kalo x ckup elektrik,,, kan payah tu~~ memang betol menara warisan kelihatan suatu pembaziran tu aku setuju,,, pasal apco x tau la plak~~ x study lagi~~ pasal elaun guru ni pulak,,, 500 tu kira bnyak,,, ada brape banyak guru kat sekolah? ada brape banyak kat sekolah kat malaysia? ada brape bulan dalam 1 tahun darab2 lah kalo anda tahu,,, selain itu semua govement staf memang dah terima elaun sara diri n elaun2 lain dari kerajaan~~ sama macam london tapi x serupa~ kita kena tengok jugak cara hidup die,, kalo pakai benz tapi makan ka rumah sikit2 je,, cukup la tu~~ tapi kalo pakai benz nak beli macam2 untuk modified keta yang sudah tersedia lawa, makan kat luar x tambah ngan duit rokok lagi,,, kan dah naik kos sara hidup diri sendiri~ oleh itu trbukti la bahawa manusia tidak pernah puas kan?

    jadi kalo korang mampu mengubah selai dari cakap kat sini sla bertanding untuk PRU nanti,, aku akan undi kome,, gtau je~ kalo x berubah gak negara,, rejam akan komen gak~~
    buat para pengkomen,, perlukah kita untuk mengkomen seperti perkataan2 yang islam tak suruh kita guna untuk marah orang??

    ReplyDelete
  11. Empangan bakun sampai 6 billion tapi sampai sekarang terbengkalai! dan bakal ditamatkan kontraknya....

    ReplyDelete
  12. patotnya orang2 umno dan BN kne baca apa yg ko tulis bro. mmg power. apa da, mana da bankrupt. dok bagi duit kat khir toyo buat istana dia mmg la bankrupt. dok bagi duit rosmah p shoping oversea mmg la bankrupt. dasar pemimpn kurap. rakyat banyak lagi menderita makan ikan kering lauk kicap tiap2 hari, tapi mereka enjoy, lalai dengan kuasa.. NAUZUBILLAH..

    ReplyDelete
  13. to pmikiran xjauh..
    mmg nk jdi mnteri pun...tgu mnteri yg dh tua nk mampus msuk kubur..

    ReplyDelete
  14. to pmikiran xjauh..

    aku xmau kate bnyak le....
    klau ko stuju pemimpin kite yg islam 2 tubuhkan kelab,
    naikkan minyak,naikkan harge ini itu...
    ak xtau nak kate ape laaa...
    hanya orang BODOH&BANGANG je cakap
    ye saya setuju barang naik
    ye saya setuju judi halal
    ye saya setuju kilang arak diperluasakan
    ye saya setuju rakyat diketepikan
    ye saya setuju bla bla bla
    aku rase ko bole pikir sendiri
    len r kalau ko konek pn belom potong lg
    duduk ngan mak bapak
    duit pn dorang kasi
    moto kete pn dorang siapkan
    or family ko kaye ke
    ak nak nasihatkan ko sebelum ko sokong kerajaan kite
    ko bandingkan dengn kerajaan islam ngan kafir
    mane satu yg same..
    kang sokong kafir murtad lak..
    ko pikir lah jauh2 sikit ye klau dah tau pemikiran ko xberape jauh

    assalamualaikum....

    ReplyDelete
  15. apabila dah lama sangat hidup dibawah rejim bn, maka sudah terbiasa menjadi bodoh, sudah terbiasa hdgn harga kenaikan barang setiap masa, sudah terbiasa dgn fahaman 'semua benda kena bayar, tiada yg free kat dunia ni(20m kiub air di selangor free, buang air kencing setengah cawan kat public toilet kena 30sen)

    sudah terbiasa disogok dgn bersukur apa yg umno buat, sudah lali dgn 'jgn tanya apa negara beri kepada kamu, tanya apa kamu beri kepada negara'. itu sebb menyelewengan bn jangan ditanya, kalau tanya tanda tk syukur dan kena ISA.

    sudah biasa hidup susah, sudah biasa tgk bangsa lain maju, melayu tkleh maju sebab melayu genetik tk baik(baca Malay Dilema - mahathir)

    sudah biasa hidup kerana dan demi umno tanpa umno tkleh makan kita. tanpa bn negara huru hara. sudah biasa dgn momok pembangkang jahat, pas fanatik islam, dap anti melayu.

    sudah dibodohkan dgn matematik dlm bahasa inggeris, maka jika baca penyelewengan berbillion rnggit, tk dapat agak byk mana duit tu. billion, miliion, ribu ringgit rasa mcm sama saja. itu sebab bila menara warisan nk telan 6 billion, rasa takde apa pun. sebb RM6 billion ditulis hanya ada satu angka 6 saja.

    Cuba tulis RM6B seperti ini = RM6,000,000,000,000.00 .... woooooow banyaknya. berapa kosong tu ekk? pakcik tak tau lah nk kira.

    sungguh indah bla rakyat khansya org melayu bodoh matematik, maka mudah penin dan rasa nak muntah mcm mengandung bila membaca bab penyelewengan berbillion ringgit.

    maka sebb sudah terlalu lama dalam jamban bn, maka sudah tidak percaya adanya yg lebih bersih dpd bn. bila selangaor bagi air percuma, dikatakan akan bangkrup. bagi subsidi kpd rakyat dikatakan akan bangkrup. nk bagi duit kat guru dikatakan akan bangkrup.

    kiranya rakyat ini adalah penyakit lah kepada negara. rakyat ini adalah punca negara akan bankrup. rakyat ini spesis tak berguna lah kepada negara. rakyat ini menyusahkan negara ,menghalang negara maju lah.

    maka 'jangan tanya apa negara boleh beri kepada kamu, tanya apa kamu boleh beri kepada negara'.

    ye benar...kita akan beri satu perubahan reformasi kepada negara dgn menukar pemerintah biawak yg ada sekarang kepada kepimpinan RP yang akan membawa perubahan seperti buku jingga.

    jgn ada yg menafikan hasrat PR itu konon sama saja sapa pun yg memerintah. pendapat ini juga adalah hasil hipnotis umno dan bn selama ini kepada rakyat yg kurang membaca, yg hanya tau baca dan dgr media anti rakyat tajaan bn.

    bebaskan diri anda dari hipnotis sesat bn. RM28B ketirisan setiap tahun, mengapa tidak pula dibimbangkan akan membankrupkan negara.

    muhyidin....lagi bercakap lagi nampak bebal, elok diam je.

    ReplyDelete
  16. Salam Semua,

    apalah nak bergaduh sesama Islam, sesama melayu. Cuba korang yang selalu berblog ni search kat internet. Ada ke orang Cina kutuk sesama sendiri walaupun diorang parti lain? MIC or DAP? Kalau adapun terlalu sikit berbanding kite orang2 melayu.

    Memang la kerajaan sekarang banyak lobang sana sini, tapi cuba lihat nasib orang melayu kita, masih terbela kan? Agama kita Islam, masih terbela kan? Cuba fikir kalau Cina yang memerintah?

    Jadi, sebagai rakyat marhain, sama2lah kite jaga hak kita ni. Memang betul nik aziz kate kat akhirat nanti Islam yang akan menjadi ukuran bukan Melayu. Tapi di Malaysia ni majoriti adalah orang Melayu dan beragama Islam. Untuk mempertahankan Islam, kita kena pertahankan Melayu. Cuba korang fikir, kalau Cina memerintah boleh ker orang Islam yang berbangsa Melayu ni bebas macam sekarang? Contoh terbaik Singapura! Tengokla orang Melayu Islam kat sana macam mana!

    Sekarang ni kita rakyat yang ada kuasa tentukan nasib agama tercinta dan negara tercinta ni. Mari kite pakat sume orang melayu UMNO dan PAS bersatu! Bersatu untuk pertahankan Agama dan bangsa Melayu kita!

    Selamat Tahun Baru!

    ReplyDelete
  17. GST 6%???

    Kepada penyokong BN (Bodoh Nye)
    cuba buat kira2 matematik budak darjah satu ye.

    katakan belanja makan purata setiap rakyat Malaysia sehari adalah RM20.
    6% X RM 20 = RM 1.20 setiap org utk sehari
    RM 1.20 X 20 juta org yang berbelanja = RM 24,000,000.00 (juta)
    setahun = 365 Hari.

    oleh ituuuuu, 365 X RM 24 juta = RM 8.76 billion

    ini untuk cukai kalau belanja makanan atau keperluan harian. belom cukai-cukai lain lagii...

    malah, kalau parking pun kena cukai. cubalah pergi ke bangunan2 beli belah atau offices. tgk sket kat resit tu k.

    best kan diperintah oleh biawak!

    -yang tak suka Biawak-

    ReplyDelete
  18. alasan lapuk org2 BN

    -->
    jangan bergaduh sesama melayu
    bersatula UMNO n PAS
    mari pakat ramai2 bersatu
    orang cina n india x penah gado2
    nasib melayu masih terbela
    agama islam terbela
    bersatu tuk bangsa n agama
    n macam-macam lagi..
    <--

    WHAT THE SHIT!!

    macam da tak de idea!! selamanye aku takkan bersatu dengan orang2 yang

    -->
    korup..
    cakap x supe bikin..
    suka penuhkan perut kroni n family..
    suka makan rasuah..
    suka mainkan isu perkauman..
    perasan hanya BN je leh tadbir negara.. padahal makan duit haram masing2..
    n macam2 lagi la.. bosan nk cakap..

    BODOH!! BEBAL!! AKU BENCI BN!!

    ReplyDelete
  19. to Pemikir[x]jauh

    ko ni bebal ke ape? sengal nk mampus,..hahaa

    ReplyDelete
  20. Kenapa kerajaan dan pembangkang asyik nk beri imbuhan kepada guru? Habis tu, what about doctors, engineers, kerani kerajaan, mereka nie takde contribute kepada pembangunan masyarakat ke? Engineers, doctors, kdg2x keje 365 days a year.. always on standby.. kerani dan seangkatannye, kdg2x wat filing system smpi department dpt ISO.. Bile dpt ISO, urusan lebih sistematik.. tue yg IC leh siap sehari, pasport leh siap sehari.. bkn ini dikire contribution kepada masyarakat ke?
    Asyik2 guru, asyik2 guru.. Kenapa xnaikkan imbuhan prestasi kepada sume penjawat awam.. no wonder attendan pam minyak pun nk jd cikgu, lebih masyuk ma..

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan