Thursday

Mahasiswa cenderung sokong pembangkang - Mukhriz




Satu lagi kenyataan yang tidak dapat disangkal, bagi anda yang pelajar di IPTA dan IPTS di seluruh negara tentu menyedari hakikat ini bahawa majoriti pelajar dan lecturer yang ditemui lebih cenderung untuk menyokong pembangkang berbanding kerajaan. Mengapakah hal ini terjadi?

Jawapannya mudah sahaja, dan hakikat ini juga menjawab persoalan mengapakah Akta AUKU yang menghalang mahasiswa dan mahasiswi berpolitik diwujudkan. Pelajar-pelajar institusi pengajian tinggi lebih cenderung menyokong pembangkang kerana mereka ini adalah golongan yang celik akal, dan tidak mudah ditipu. Begitu juga dengan kebanyakkan pensyarah-pensyarah di IPTA/IPTS yang secara diam-diam menyokong pembangkang.

ReJaM© sendiri sedar keadaan ini sewaktu di universiti dahulu. Ramai di kalangan kawan-kawan yang celik politik akan cenderung untuk menyokong pembangkang. Malahan ramai di kalangan pensyarah ReJaM© yang menjelaskan isu-isu negara kepada para pelajar membuatkan pelajar sedar dan bijak di dalam memilih pemerintah.

Harapan kerajaan hari ini hanyalah golongan peneroka FELDA, kakitangan kerajaan (yang terpaksa menyokong) dan orang-orang kampung yang kurang celik politik dan kurang maklumat untuk menyokong Barisan Nasional. Siapa yang harus dipersalahkan? Sebenarnya kerajaan sendiri yang silap. Jika mereka ingin rakyat menyokong mereka, BN harus memastikan semua rakyatnya mendapat kurang pendidikan jangan benarkan mereka masuk ke Universiti.

Ini kerana jika lebih ramai rakyat masuk ke Universiti dan memiliki ilmu, maka mereka akan celik politik, kerana mereka paham ekonomi, tahu ilmu pentadbiran, tahu undang-undang, tahu bagaimana memperolehi maklumat yang sebenar dan berfikiran rasional. Maka orang-orang bijak pandai inilah yang akan menghancurkan BN! Buktinya Dato Mukhriz sendiri menyedari hal ini!

Tapi kerajaan tidak perlu bimbang, masih ramai lagi golongan yang kurang berpendidikan di kampung-kampung yang mudah di "indoctrinate" dan diserapkan propaganda agar terus kekal menyokong BN melalui RTM, TV3, Utusan Malaysia, Harian Metro, dan Berita Harian. Golongan ini termasuklah warga emas yang memiliki darah biru dan golongan "pengampu" yang mengharapkan balasan projek-projek besar untuk memboncetkan perut.


ReJaM© "BN Nak menang senang je, robohkan semua universiti kat Malaysia!"

26 comments

perenggan yg last dr screen shot tu..soh rakyat bandingkan pe kerajaan wat ngan ape yg pihak pembangkang dah buat.hohoh.rasa cam nk lempang laju2 je.media arus perdana mana nk cover ape kebaikan yg pembangkang dah buat.memburukkan lg ada la..huh!

Aku xkn tertipu ngan kerajaan yg gne taktik kotor skang ni..
aku smakin lme smakin bnci tgk berita kt tv3 suku..
asyik nk menipu org je..
pndai belitkn cter..
pstu wt fitnah kt pembangkang..
dorg igt dgn cara tu blh ke nk tipu bdk2 u..
org2 tua blh la kot..

kn kt atas @Rejam kate kakitangan krjn sokong krjn krn tpakse.... cam salah jer.... mcm aku dgr dr mak aku yg dulu keje kt jkr kate nk dkt semue kt jkr sokong pmbangkang, lg2 pas... xtau la kementerian laen...

ada part yg aku tak stuju.. part lecturer tu...

sebenarnya lecturer yg sokong BN lebih ramai, aku pun meluat! menyampah!... dorg ingat kita ni bodo sgt...

aku kakitangan kerajaan di terengganu.. utk pengetahuan anda semua di jabatan tempat aku kerja semua pekerja sokong pembangkang.. bodoh gak kerajaan ni, dalam diam-diam dia tak tahu yg kakitangan kerajaan anti kerajaan.. hehehehe

haha..mmg btul tue..kbykkn kakitangan kerajaan sndiri pun anti kerajaan..haha..bihtu,sape nk sokong kaki penipu n kaki rasuah.xabih2 ngan projek yg bole mengembungkn perut org2 BN jer..bihtu perut rkyat bknnya dier ada pikir..pastu naikkan hrga brg sesuka hati..kt tempat aku,nasi ayam dr 4hengget jd 4.50!! Gila btul! tu yg jelasla..brg2 lain???kompom naik gak terutama harga susu!! kerajaan skang mmg da xpndai cari duit sndiri! sumenyer nk paw duit rkyt sesenang cmtu jer! sape yg nk sokong krajaan lg kalau dah mcm tuh

aku x sokong pembangkang and krajaan sbb aku x cukup umo lg nk mgundi..huhu..tp aku tau pembangkang lg bagus dr krajaan..btw,mak aku kje cikgu n dye mmg sokong krajaan but ayh aku pn kje krajaan tp sokong pmbangkang..cmne tu?tp aku stuju la yg kte student U byk skong pmbangkang..student skunk dh pndai pikir propanganda2 palsu krajaan..

yeah.. mmg btl rmai student yg skong pmbangkang diorg igt student2 ni bodo agknye mcm diorg....
pigi dh...jom gulingkn diorg...

ketuanan melayu? melayu y seketul dua je r y dorang bela, y lain2, kita ni ap?rakyat.. bukan melayu ke kita ni? kata nak bela melayu, tp projek sume bg cukong kenyang, bg tanah bumiputera kat org luar, ketuanan kroni adalah.. x boleh pkai ketuanan melayu UMNGOK ni... y tinggal baju melayu dgn JANJI MELAYU je r..

wah.. yg bodoh kg2 saja lah pada kerajaan. korg ni dah macam apa skolah bording school ke?

"kakitangan kerajaan (yang terpaksa menyokong) dan orang-orang kampung yang kurang celik politik dan kurang maklumat untuk menyokong Barisan Nasional"
banyak saja, kakitangan kerajaan yg menyokong pembangkang, jangan berfikiran "low-mentality" dgn beranggapan kerajaan menaruh harapan pada org2 FELDA. beri tanggapan yg baik2 pada bantuan yg kerajaan dah hulur pada org2 FELDA. nak bagi org kanpung2 yg kurang upaya ni dapat merasa apa yg kita semua rasa. kenapa perlu assume the government to nail their hopes on the poor? how would you oppose if the same situation goes on the opposition? ada jugak parti pembangkang yg membantu golongan miskin kampung2 tak celik politik ni? kan. same goes to you.

Anonymous | December 23, 2010 10:53 AM
betol~~ senang aku cakap politik kat malaysia ni xda yang betoi2 suci,,, masing2 mengaibkan,cakap buruk, mengumpat dan lain2 tidak seperti yang disuruh dalam islam... mungkin kita mempunyai pelbagai kaum dan mempunyai pelbagai matlamat politik masing, kita cuba amik negara yang betol2 maju,,, bila habis pilihan raya, terus berusaha untuk menguruskan negara, bantu rakyat, majukan negara~
di negara kita,,, hal2 peribadi semua masuk parlimen, gadoh macam kat kedai kopi tapi menggunakan bahasa rasmi~ x payah la nak cakap pakai ape,, pakai paper, pakai tv, pakai banner masuk parlimen, memalukan,,, pemikiran pemimpin sendiri macam budak sekolah menengah yang menyokong pasukan bola sekolah sendiri~ memalukan, dan mencemarkan parlimen~

apa punca turr laa...dia kata suruh mahasiswa banding bn dgn PR, mana lebih baik..hahahaha

sebab dah banding tula maka mahasiswa sokong PR.....

tk layak jadi pemimpin la budak 'kuat membaca' tu...putar belit termakan diri sendiri

bagi aku, ayat yg betul ialah 'mahasiswa majoritinya yg terlihat menyokong pembangkang'. kenapa? sebab biasa dorang lagi verbal. yg ekstrim pon ada. tegur skit melenting. yg jantan mengalahkan pmpuan kalau sentuh pasal parti politik yg dia sokong. sebab kebanyakannya berjiwa rebellious. menentang. tak suka dengan itu ini. semua serba tak kena.

kalau pas pulak, ada pulak golongan2 yg alim, yg giat berdakwah, menunjukkan sokongan kepada pas. jadi maksd aku 'verbal' tadi tu, tak semestinya negatif.

yg sokong kerajaan? dorang ni pasif sikit. tak ramai yg lantang. tapi tak lantang tak bermakna bilangannya kurang.

tu pendapat aku je. sebagai seorang bekas pelajar.

hahaha..asal gaduh2..sume org buat kesilapan..aku x sokong mane2 sbb x cukup umr..tp korg blh byg x..klau la sume org nk protes, 6t bnyk berlaku huru-hara..contohnye kt russia skrg...rkyt nk lwn pemerintah..ngre hbs hncur..bom sane..bom sini..korg nk ke berlaku kt ngre sndri..nk ke!!!skrg ngre kite aman damai..jngn sbb politik negare hbs hncur..so...trime la ape y ade skrg..aku bersyukur..korg ingt sng nk jd pemerintah??skrg nie ssh nk cri pemerintah y btl2 jjr..so..trime je la..sume org buat kesilapan...tp x semestinye org wak silap tu kite kte dye jht...so..aku hrp korg fikir..aku nie student ag...tu je..pk la baek2..aku xnk ngre kite nie huru-hare...6t kiote jgk ssh...and 4 nasik ayam naek hrge tu..jngn merungut...cube korg g luar negare..makanan kt sane lg mhl..aku tau la coz akudah merase..tu je aku nk ckp..bersyukur ape y ade...

kerajaan dan pembangkang sume x bole pakai...doktrin dan dakyah2 fitnah dari dua2 pihak same je...nak kan kuasa...berebut 2 berebut ni...sahabat2 Nabi dulu punye tkt nak jadi pemimpin...x mcm skrg...kalu mahasiswa yg jadi pemimpin skrg, baru aku sokong...

ape bnd ko ni ahli pikir... anwar ibrahim, mahathir, etc., they were all once mahasiswa... name nye ahli pikir. tp mcm x reti nk pikir. suke hati kaulah.

kau orang sume kalau nk ckp politik, tp xpnh nk amik tau psl politik n xpnh phm psl politik, aku cdg kn senyap je. pg main jauh2 kt gue mane2. malaysia ni byk lg gue. tadahal lah.

untuk anon 7.09am
siape kate malaysia ni aman damai? tu la slalu sgt tgk tv3 suku smpi keadaan semasa pun xtau. klu malaysia ni aman, xde la kenaikan harga barang mcm gila, gov tax smpi 6% etc2. aman dr segi social? xde gak, kes rogol, bunuh etc bersepah2. kene igt, kita berhak menentang pemimpin klu pemimpin menzalimi rakyat, klu pemimpin xamalkan dasar islam etc. sanggup ke hidup slamanya ditindas? n pasal harga ns ayam, pls la jgn bandingkan dgn negara lain. asal x bandingkan ngan pendapatan rakyat sendiri? berbaloi ke x? ni msti bandingkan dgn negara lain..haiz

orang kerajaan ni bsing aje lebih, sokong pembangkang konon masa tak dapat bonus. najib bagi aje bonus semua sokong krajaan balik. (lalang dan wayang aje lebih )

sume org wat clap,even pembangkang yg dok blame kerajaan pn pnh wat clap,tp pointnya d cni ialah kta hendak berubah ke arah yg lbh baik,kalu asyik terima ja apa keadaan yg jd,baik xyah wat pilihanraya...hrga brg naik,syuko je sbb ngra len mhl,dey!!korg duit byk ble la ckp,yg x ckup duit,org2 miskin 2 korg x pk ka?mgkn ada yg tkt kalu ubah krjaan tkt jd mcm2,mmg la,everytg has risk,tp kalu suma nk d takuk lma,trpulg la...dlm msa sthn ja,korg ble bndg x hrga brg nek byk mn...bka mta la wei...tax naik,brg naik,sdgkn org ats njoy,aku bkn nk mgmpt bni najib,tp dia dok blnja duit ngra byk mn dh...rmai yg kta bn jg org mlyu,jg kroni ada la,yg bwh2 mcm aku ni,apa dpt,habuk pn tarak...korg tgk klntn,walopn nmpk mcm mundur,tp korg tgk peniaga diorg,byk org apa,org mlyu jugak,negeri len kalu nmpk maju 2,maju dgn org cina ja,so apa melayu nk bggakn,sekadar bg pndpt,bkn nk racist ka,gado ka,kalu ada salah mtk dibetolkan...

memang org kampung dgn felda sokong umno ke... boleh jalan dah kami pun ada otak boleh pkir ngan wrs ingat dh masuk u dh pndai dh ke ckp tu biar berlapik sikit.. jangan pandang hina dekat orang kampung

mencari penyelesaian delete 26 January 2011 at 17:24

bukan nk brlagak pndai cuma nak luahkan pndgn saya...
saya ni pun seorg student dan saya mmlih pembangkang kerana kerajaan byk menggunakan media masa utk memburuk-burukkan pmbangkang...
kami sbagai student bukan nya xtau membaca...
apa salahnya klu kerajaan brlaku adil dan tidak mnjatuhkan nma pembangkang..
skgr ni org cina cuma tggu masa ja nk rampas kuasa dari kita...
fikir la suma tu...
xpyah nk gduh2 sesama islam...
kenapa masa pemerintahan mahathir dulu xda masalah yg besar??
ini kerana tok det bijak mentadbir wlaupon pada hakikatnya dia byk mnggunakan duit rakyat tapi nmpak hasilnya...
xmcm pemerintahan skung...
asyik nk mnjatuhkan satu sama laen..

untk anon 10.02 a.a

erm..mmg ade kes sosial camtu..aku x nafikan...knpe perkare tu berlaku..tu kne tnye diri masing sbb sume org ade pandangan berbeza..aku cadangkan la..kpd semua kaum ibu dan bape..klau dah ade anak mereka yang remaje n dah blh berkahwin..kahwin je kan la..terhindar skt perkare2 mcm nie..klau dah kahwin x semestinye x boleh belajar..untk kenaikan harge barang nie..aku rase korg bersyukur la sbb kat ngare kite nie xde lg y ade masalah kebuluran mcm negare2 kat benua afrika tu..btl x..so bersyukur ape y ade..pemimpin??ermm....ingt senang ke nk jd pemimpin..skrg nie dah akhr zaman..ssh nk cri pemimpin y jjr..klay nk tngk pemimpin y jujur..aku berdoa semoga kite semua dpt merasai pemerintahan y jujur suatu hari nanti..y aku tau la..akhr zaman nie.akan ade seorang pemerintah y btl2 jujur..gelaran dye Imam Mahadi..so..kite tunggu je la kemunculaan beliau..beliau akan memerintah seluruh dunie dngn jjr n berdasarkan islam...tu je aku nk ckp...n klau x puas ati lagi..ape kate korg la jd pemerinteah..tngk kerje nie senang ke x n korg nie jjr ke x..tu je..manusia nie insan y lemah..sering kalah dngn nfsu....fikirkanlah..

saya sokong di atas...sy sbgai student ni rsa kita kena buat prubahan..kita try tgok pmbkg blh x tkbir ngara..wt la prubahan,ngara lain pon sling2 tkuar krajaankn,dan dari situ kita rkyat akn tahu yg mna lbeh elok kan....

ni hanya pndapat sorg student u shaja..cuma sy nk agar media2 kita bnar2 bebas..salam

ape barang komen aku kena delete.. kalo korang kate UMNO sebagai UMNGOK.. x de beza lar kalo aku kate pembangkang nie BONGGOK..

korang nak tengok ke UITM milik melayu jd universiti campur ke seperti cadangan menteri kesayangan korang tu dulu tu.. mungkin sume nie bole jd kenyataan kalo pembangkang memerintah kerajaan nanti.


EmoticonEmoticon