Friday

Gempar! Patung Dewa Najib di Batu Caves




Patung yang hanya akan muncul setahun sekali di Gua ibadat terbesar bagi masyarakat Hindu di Malaysia, gambar di atas diperolehi di Batu Caves, dipahamkan patung Najib ini dibina sempena sambutan Hari Thaipusam oleh masyarakat India, Hindu tahun 2011.

Biasanya penganut agama Hindu akan menyembah patung dewa yang dibina oleh mereka. Jadi adakah patung Najib yang dibina di Batu Caves ini turut disembah oleh kaum Hindu?


Di bawah ini patung yang dibina pada tahun lalu.



Update: Memandangkan ada pembaca yang mendakwa gambar ini sebagai gambar tipu (edit photoshop) ReJaM berikan video sebagai bukti di bawah ini semoga anda berpuas hati.

47 comments

abih takkan nak halang agama lain wat mcm tuh??? org usik agama kita, kita mesti marah

Mengarutlah...
Tgk gambar pon tahu gambar tipu. Ni tak pasal2 marah org Hindu sbb buat main gambar tempat ibadat diorang.

Dah la tuuu...
Ape korang rase kalau org wat main gambar kaabah? Guna la otak skit. Dalam Islam pon suruh menghormati agama lain.

Ape laaa....

Sila tunjukkan ayat mana dalam artikel di atas yang menghina
kaum Hindu? Sekiranya ada saya padam sekarang.... Di mana pula
tipunya? anda dah pergi ke batu caves atau belum?

Mak aih...
Patung Najib lagi besar dari segala
patung yang ada hahaha
kuat bodek betullah diorang ni...

kalau takda ilmu maksud saya ilmu Agama..jangan dok cakap...laa...7 petala langit 7 petala bumi ISLAM saja yang ada...yumi kiryu belajaq mana nie...

"Jadi adakah patung Najib yang dibina di Batu Caves ini turut disembah oleh kaum Hindu?"

source: http://milosuam.blogspot.com/2011/01/gempar-patung-dewa-najib-di-batu-caves.html#ixzz1BcnEDiyV

sendiri tulis sendiri baca : kalau awak orang india : tak panas baca?

Taruk je gambo kepala setan terus dapat kabel car... belum taruk gambo setan betina lagi... terus tukar hakmilik nama batu caves agaknya..

Anonymous January 21, 2011 8:22 AM

tau tak itu "soalan"? kenal tanda soal tak?

yg Chua Soi Lek bg statement menghina Islam tanak kira plak?

dun be narrow minded. thats so 90's

"Jadi adakah patung Najib yang dibina di Batu Caves ini turut disembah oleh kaum Hindu?"

p/s:orang india tak mrh kot.yang nk mrh mungkin najib.huhuhu

memang umno ni hang keliru semuanya. tk faham isu dan akal tumpul. dgr dan patuh lagilah kepada utusan merapu dan tv3/4. lain disiar lain difaham. sepupu soi lek ni memang buta kayu...tau nak 'anu' je.

sepatutnya 40ulamak patut nasihat kuil supaya merujuk mereka sebelum buat perkara itu. terangkan yg najib tu mengaku islam dan tidak sesuai membina gambar besar mcm tu di kuil.

kita hormat mereka beragama dan beri kebebasan mereka tetapi ada batas2 pemisahan tertentu terutama yg melibatkan upacara keagamaan.

Ini bukan menghina agama tetapi penghormatan kepada agama mereka. yg hindu ni pun nak bodek biarlah bertempat. mengapa nk sama tarafkan najib dgn patung dewa tu. tok sami besar mesti tak setuju.

seolah menyamakan najib dgn dewa bukankah tidak sesuai dgn agama najib. kecuali la najib setuju demi...demi...demi...1MALAYSIAAAAAA

ayah pin = ayah jib ....hahahhahahahahahha

Anonymous said...
Mengarutlah...
Tgk gambar pon tahu gambar tipu. Ni tak pasal2 marah org Hindu sbb buat main gambar tempat ibadat diorang.
...................................................................

ko duk mana mat???
mmg ada kat sna...

yg sebetuinya pariah2 kat bt caves ni saje je nk kasi melayu lagi gaduh. perancangan yg tersusun..dulu letak poster giant DSAI pastu letak pulak najib...klu letak poster DSAI org2 UMNO dok kutuk PKR, letak poster gambar najib org pakatan kutuk...lama2 puak depa yg kaya raya...melayu terus hanyut dlm game depa....
kenapa depa x letak poster pemimpin MIC atau pic sami2 agama hindu kt batu caves or pic dewa siva???? kenapa mesti depa letak pic Najib?? klu nk ikut logik akal depa mesti letak pic yg ada kena mengena ngan tema perayaan depa...takkan suma AJK bt caves xleh nk pikir kot?? bodo la klu depa xleh nk pikir yg pic najib nie akan jadi isu..nie perayaan thaimpusan bkn perhimpunan UMNO...
sekadar renungan...

Pikir dalam2..
Ini takda kene mengena dgn org Hindu atau India. Knp nak salahkan dorg. Dah mmg cara dorg nyatakan hormat mcm tu.
Kalau Najib betul tau hukum hakam dah tentu tahun lepas dia bg nasihat jgn buat lagi. Dia diam je, maknanya dia suka.
Org Melayu tu la yg melagakan org Melayu spy dpt undi org bukan Melayu.

Cuma yg dihighlightkan masa gambar DSAI terpampang disebelah kuil (tempat lain) semua Ulamak2 UMNO bersuara. Boleh jatuh syirik, membazir dll. Kini mana suara2 tu> Knp diam saja. Itu sahaja isu yg nak dibangkitkan.

--Mai Fikir Sendiri--

bkn tuduhan tapi dlm buku hikayat melayu pun dah bilang klu jumpa india ngan ular ketuk india dulu...kaum kacau bilau..nak tunjuk hormat pun agak2 la..xkan pic najib lagi besar dari tuhan depa...

"Gempar! Patung Dewa Najib di Batu Caves"
"Dewa Najib"?
"Dewa Najib"?

Agak2 la nak wat tajuk artikel tu pon.

ehehehehe najis dah jadi tuhan kepada kaum hindu,bertambah jali le tuhan depa no!!!!!!!!!!!

eheheheheh bertambah lagi le tuhan depa no.

pengguna jalanraya delete 21 January 2011 at 23:53

saya pun tak faham apakah keperluan mengadakan 'poster' sebesar itu yang menyamai kebesaran patung emas di belakang itu... mmg sekali imbas rasa mcm dewa jugak..

kalu ye pun nk letak gambar najib sebagai perdana menteri ta payah la wt poster beso tu.. haha.. (nak bodek xagak).. ntah2, najib pn ada mase thaipusam aritu, die buang dosa skali kot.. Steadylah MiloSuam. :)

sandiwara dunia...emmm kasihan kat org2 melayu, bangga kat org2 india. oran2 cina tersenyum riang...

ni gambar benar... aku dok batu cave laa..... mmg betul.. arini pon ade lagi.. pegi la tgk!!

oi...kalau hang xtau papa xpayah komen la.. aku keje batu caves..ari2 lalu batu caves..hang xcaya mai sndri la tgk oi..barua hang ni

Poster je bukan patung, kalau gambar poster najib tu korang panggil patung dewa, abis gambar2 billboard model iklan yg blambak tepi jalan tu patung dewa jugak ke?

Akai ada ka?

Wei macha hg xfhm ka? Patung 2xsmstinya dibuat dpd batu, kayu @ lain2. Patung adalah bnda y diagung n disanjung.. K0 sanjung papan iklan ka? Xkan? Dlm kes najib ni p0ster dia disanjung n diagungkan 0leh pganut Hindu... Sama k0nsep ngn patung...

salam, saudara sekalian.
disini kita tidak pasti lg apakah kegunaan gambar diatas.
adakah tujuan untuk disembah?
adakah tujuan sekadar gambar?

sedangkan kita sendiri masyarakat islam melayu memaparkan gambar keluarga di dinding rumah bg tujuan memperingati ahli keluarga dan sebagai perhiasan.

dan jika benar isu di atas di ambil kira, tidak kah kita sedar bahawa kita sudah melakukan perkara sama, yg menjadi perbezaan hanyalah size gambar tersebut.

dan saya kesali dlm konteks ini, kenapa dibangkitkan isu laen?
dan isu yg dibangkitkan tidak langsung ade kene mengena dengan konteks di atas.

jika ingin di cari keburukan seribu jalan ade arahnya, jika ingin mencari kebaikan depan mata terlepas kita pandang, jika ingin menyatukan islam sama kita bersatu-padu menasihatkan, jika tidak mahu kita tumbang mari kwn saudara kite melaungkan azan~

ky..
gambar 2D patong 3D..
gmbo 2 raseny bukn tok dipuja tp utk mengalukn perdana menteri..
mmb r agk ketara besarny tp biarlah kaum India yg mmberi penjelasan sbb mereka lbh layak memberi pandangan dr kita yg tak menyambut taipusam..
pemimpin prlu menunjukkn keadilan yang sama rata bg menyeimbangkan perasaan semua kaum..
aku bersyukur r pada Allah sbb negara kita masih aman makmur walaupn berbilang kaum...

ps/ tak kira r korang sokong sapa skalipn, klu nk brborak, brkwn, lepak2 prkenan kopi ka bole r chat dgn aku..
ky7sense@yahoo.com ;)

najis dah jadi paria

fathee

najib mmg sial....sapa sokong najib lps nie,jd hindu lh korang..ha3x

xkeluar kat surat kabar pon....

Tumpang lalu... yang harus dipersalahkan adalah management Batu Caves.. tapi yang korang ni cakap pasal org hindu dan tuhan diorang tu apasal...buat ape nak maki org hindu macam lah seluruh warga Hindu ni yang request utk meletakkan poster sebesar tu..yang mencaci tu and yang panggil org hindu ni pariah and najis tu semua hipokrit!! renungkan la sebelum anda komen.. Just because d poster is there,dun say that d whole hindus pray to Najib...

.kerana setitik senila...rosak susu sebelanga

Salam.....
Menyanjungi pemimpin tidak salah dalah mana2 bangsa @ pun agama, bukankah dalam kitab suci Al-Quran juga telah tertulis bahawa pemimpin yang baik haruslah dihormati. Adakah DS Najib seorang yang kejam???? dah berapa ramai rakyat M'sia yang telah dibunuh atau disiksa????Salahkah kaum India menyanjungi beliau dengan cara sebegitu?????Kenapa ramai yang menyatakan DS Najib dah jadi "tuhan"?????bila DS Najib keluarkan kenyataan bhw beliau "tuhan" bg kaum India?????? Sebenarnya inilah pemikiran kolot kita kaum Melayu....mudah menjatuhkan hukuman melebihi segala2nya.....Kenapa senang2 buat "dosa kering" mengeluarkan kenyataan yg buruk terhadap sesama bangsa dan seagama?????? Billboard memang kita tak sanjung...tetapi saya nak tanya lagi...kalau potret Tuan Guru Nik Aziz dan DSAI yang dipasang di tempat2 lain di M'sia ni apa pula "hukum"nya?????? bukankah mereka juga di"SANJUNGI" oleh para penyokong mereka seperti jua DS Najib disanjungi oleh para penyokongnya.....Sedarlah wahai BANGSAKU......jangan kita mudah menjatuhkan hukuman tanpa berfikir panjang...Agama dan Bangsa kita sedang dihakis perlahan2 oleh segelintir manusia yang tamakkan kuasa hingga Agama dan Bangsa kita dipermainkan.....Jangan kerana ketabsuban anda Bangsa MELAYU lenyap suatu hari nanti.....Saya bukan nak jadi HERO hanya sekadar memperingatkan diri sendiri supaya menjadi manusia yang sebenar2nya manusia tanpa mudah menjatuhkan hukum yang ntah apa2.

lalat merah sekor dah mai kome!!!!!

woiiii bodoh la dok persendakan agama org lain. politik dgn agama mane blh dicampur aduk!! bodoh piang la sape yg bangkitkan benda ni! dulu patung anwar ibrahim pun ada gak kt batu caves ni x heboh pun!! klu terjadi rusuhan kaum, hang nila salah 1 sbbnya! baghal!! unta!! cipan!! tenuk!!!

pastu klu terjadi huru hara kaum, org mcm hang ni bkn membantu pun!!! mau menyorok bawah katil sambil terketar2!! bodoh babi punya admin blog ni!! klu ada org yg terbaru kene sumbat dlm ISA, hang ni la!! bodoh tahap apa xtau la ko ni!!!!!!!

Tu Patung Ke Sekadar Gambar Kadbod Gergasi....Kalau Sekadar Gambar Kadbod Gergasi...Perkara Biasa......Gambar Nik Aziz Bersaiz Gergasi Pun Banyak Di Kota Bahru......hehehe Ni Auta Bukan Fakta....kah kah kah!! Cari Isu Lain Yer....Next!!

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=1561478082462&set=o.197344137372

Macam mana Pulak Dengan Gambar Dalam Link Tu?? Berhala Agama Mana Pulak? kah kah kah,,,,,,

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=1561478082462&set=o.197344137372

Lepas Milo Suam Tengok Gambar Dalam Link Atas....Harap Milo Suam Boleh Bertindak GentleMan....Kalo Tak..Sah La Anda Hanya Blogger Bodoh yg Syok Sendiri....

kalau poster tu takde kalung bunga..... tak letak di satu kawasan dgn patung dewa tu, mungkin orang tak bising...

Memang betul.

Orang yang tak percaya tu.. dah buta hati kot.

Korang duk kat ceruk hulu kampung mana??

Kitorg ni org KL.. kalo pegi Selayang lalu dpn batu caves dari sebatu dah boleh nampak patung besar Najib tu.

B.L.I.N.D
(reti ke x eja ni? Ohh.. aku lupa.. ko anynomous org ulu)

Boooo sama smua orang kampung yg membaboon buta percaya sama UMNO.

Lagi pun apa kes si Milo Suam ni nak reka gambar??

UMNO la gersang nak reka fitnah segala.

Oh ye.. MB korang ckp PAS akan potong tangan pencuri ye? Itu suruhan Allah la ngok.. Reti baca quran ke x ni?

~Ohh Tuan Rumah si Air Milo Suam, sory aku emo. Tapi aku bengang dgn org buta hati dan buta akal~

ibnu naim al-bahiyah delete 25 January 2011 at 07:11

zaman sekarang ni banyak org yg buta hati, bebal akal fikiran. belum tengok tahu main cakap aje yg gambor tu gambor palsulah, gambar tampallah. Kalau tak percaya, pergi ajelah tengok kasi puas hati korang. banyak yg menafikan tu memang org2 yg rugi lagi bebal. kebanyakkannya org2 kerja kerajaan lah sebab mereka rasa karajaan yg najib pimpin sekarang ni kerajaan yg adil lagi saksama. padahal, nak beli susu anakpun dah merungut sebab harga dah naik lepas minyak naik. Dahlah gaji tak naik, nak dapat bonus pun jangan haraplah. org2 gomen ni iri dgn org2 gomen dari kota singa sebab mereka g melancung kesana kemari dgn duitbonus 2 bulan gaji hadiah dari gomen kota singa itu. org2 gomen kat Bolehland ni ape dapat? Barang Naik lagi adalah....

bodoh lagi hang ni, tu poster yang di print, bukan patung yang diukir atau acuan... saje nk bg nmpak salah ko guan ayat patung.. BEBAL LAGI SENGAL LA ko milo pahit suam.

lain kali pilihanraya jgn duk gantung poster tok guru ok?? korang gantung dan korang sanjung, cmnee???

bukan diorg sembah pun najib.. wei.. ni satu m.sia la oiii.. pikir positif skit.... poster bodoh ni pun jadik isu....takde modal ker???

Tahniah pada penyokong2 najib di sini...pertahankan lah najib anda seboleh2nya..agak2 korang la,najib suka tak gamba/papan/patung/iklan dia ada kat situ?aku rasa dia suka,sbb dapat tarik pengundi india untuk BN.kalau dia tak suka maybe gamba/papan/patung/iklan dia takde kat situ...sebagai negara islam dan pemimpin islam,ptt ke dia bagi kebenaran untuk gamba/papan/patung/iklan dia ada kat situ?kalau die benarkan,pasti dia berdosa besarkan?sbb mengalakkan penyembahan..so,anda telah pun menyokong najib dalam hal ni.jadi,pikir-pikirkan lah.

kefifitan
awat la BANGANG sangat...aku tak nampak pon org doh sembah gambaq hari-hari aku dok lalu kat batu caves tu.....bila masa pulak org dok sembah gambaq tu???hang nampak ka????? Bengong la hang ni....jawab dulu soalan aku.....gambaq Nik Aziz n DSAI yang besaq2 kat lain2 tempat tu apa pulak hukumnya????? Bahlol!!!!!!!!! Kompom ka Najib bg kebenaran utk pasang???mana hang tau???? Dok nak fitnah orang tak sudah2....Ni la didikan pemimpin2 hang pa semua...baguih la tu.....belajaq tinggi2 dgn bantuan kerajaan ambik didikan pemimpin hang pa memfitnah org bila dah pandai......bijak...bijak...teringat aku kat satu peribahasa...."seperti melepaskan anjing yang tersepit...." cuba pikiaq balik...kena dak batang hidung hang pa yang macam tu.....masa nak mula2 hidup kerajaan la ni yang bantu pastu....bila dah jd org hebat mula nak menari "twist"....Anjing pun tak macam tu...Kalau rasa hang pa ni ISLAM berenti la dok mengata macam2 kat org lain....reti dak istilah "DOSA KERING"...????? Baik hang pa dok diam2, malam2 bangun banyakkan ibadah....pastu bila hr mengundi pangkah la sapa pon yg hang pa sokong....ni dak....dok jatuh hukum tah apa2 kat orang, taboq fitnah macam2....INSAF la.....tau la hang pa tak mengaku hebat sebagai MELAYU...tapi jangan sampai MELAYU hilang di dunia.....Perjuangkanlah ISLAM dalam cara yang baik...tapi jangan dihina bangsa sendiri.....Bertaubat la wahai bangsa ku.....

Wahai umat Islam sekalian...
kalau pegi meraikan majlis2 yg syirik,korg rasa ape hukumnye dari sudut Islam? hukumnye adalah haram.
kalau ade yg cakap "sebab dia ni pemimpin,jadi dia kena la raikan bersama" atau "sebab kita ni negara berbilang bangsa,jd kita kena la raikan same2"..
alangkah bodoh dan cetek agama sesiape yg berpendapat mcm itu krn Rasulullah dulu pun mentadbir sebuah Negara Islam yg ade pelbagai pegangan agama dan bangsa..siap ade yahudi dan majusi lagi di Mekah dan Madinah pd waktu itu tapi Rasulullah xpernah meraikan majlis2 perayaan diorg. jadi adakah pemimpin sekarang atau kita sbg rakyat biasa lebih bagus dan dibolehkan pulak ke majlis2 syirik spt ini? fikirkanlah....

Saya tak menyebelahi siapa2 dlm hal ini.sebagai pemimpin negara malaysia yg di iktiraf sbg negara islam mestilah berwibawa tinggi.sebagai pemimpin negara islam mana boleh meraikan atau merasmikan berhala tersebut.ini dah bercanggah dr ajaran allah s.w.t
Kenapa allah s.w.t mewajibkn kita yg bragama islam mengetahui 25nabi dan rasul.allah mengurniakn kita kelebihan berbanding makhluk yg lain yakni akal dan fikiran.supaya dapat berfikir dan membezakan mana yg buruk dan yg baik.
Dalam kisah 25nabi dan rasul tak ada satu pun yg menceritakn bahawa para nabi dan rasul pernah merasmikan ataupun merayai pembinaan berhala.
Kalau menghancurkn ada laa.
Tentu ramai yg tk pernah membaca kisah 25nabi dan rasul.renung renungkan.
Allah s.w.t pernah berfirman yg membawa maksud.sesungguhnya hukuman dan siksaan aku(allah) adalah keras dan dahsyat,lalu jgnlah engkau memaksa ku mempercepatkannya.
Renung renungkan lah


EmoticonEmoticon