Wednesday

Kerajaan bazirkan RM 4 Juta kerana kecuaian



Kerajaan terpaksa menanggung kerugian kira-kira RM 4 Juta apabila terpaksa menarik balik kira-kira 400, 000 naskah buku teks KSSR Bahasa Inggeris Sekolah Rendah berharga RM 8.20 setiap satu, yang mengandungi pelbagai kesilapan percetakan bagi menukarkannya dengan naskah yang baru [Berita Harian].



Nampaknya Muhyiddin selaku menteri yang bertanggungjawab perlu menjelaskan kerugian yang mencecah hampir RM4 juta itu. Kerajaan menggesa rakyat agar mengubah cara hidup, berjimat cermat di dalam menangani kenaikkan harga barang dan penyusutan simpanan wang negara. Dalam masa yang sama kerajaan membazirkan RM 4 Juta kerana kesilapan yang dilihat tidak wajar.

Siapakah yang bertanggung jawab mencetak buku-buku ini? Adakah semudah itu kesilapan ini terjadi? Adakah tiada sebarang pemantauan yang rapi sebelum buku ini diluluskan untuk tujuan percetakan?

Kalau dilihat, kesilapan ini merupakan kecuaian yang serius. Kalau sekadar kesilapan kecil, tidak mungkin kerajaan perlu menarik balik kesemua buku-buku yang telah diedarkan. Bagaimana pihak yang bertanggung jawab untuk meluluskan percetakan buku-buku ini boleh meluluskannya? Satu persatu buku-buku dicetak dari satu peringkat ke satu peringkat, tiada seorang pun menyedari kesilapannya.

Mungkin RM 4 Juta sekadar jumlah yang kecil bagi kerajaan, maka tiada tindakan yang perlu diambil, lagipun RM 4 Juta itu bukannya duit Menteri Pelajaran, bukan duit Perdana Menteri, tetapi duit kerajaan. Pemimpin-pemimpin atasan tak rugi satu sen pun kerana duit kerajaan masih banyak lagi.

Duit haram beratus billion USD yang mengalir keluar dari negara ini pun Najib kata tak tahu, tak dapat dikesan, apa lagi setakat RM 4 Juta? Macam taik gigi je bagi pemimpin-pemimpin atasan. Bayangkan negara Malaysia yang hanya sebesar lidi di dalam peta dunia ini, menduduki ranking ke lima pengaliran wang haram terbesar dunia, mengalahkan negara-negara besar yang lain. Tak percaya? Rujuk sini [milo]


ReJaM©"Berapa banyak pun wang dibazirkan, gaji menteri tak bertambah dan tak berkurang..."

27 comments

Kalau kat Jepun ni, menteri dah letak jawatan. Malu giler rugi 4 juta atas alasan human error...

dia orang mana ada perasaan malu.. apatah lagi perasaan bertanggungjawab.. celaka laknat betul BN ni

Membazir ke!...korang ni tak tahu pasal kontrak. Mestila pihak yang suPply buku tu tanggung balik segala kesilapan tu. Setiap kontrak kerajaan ada syarat, so syarikat yang keluarkan buku tu pasti bertanggungjawab dan yg penting kita minta disenaraihitamkan pasal cuai dan memalukan kerajaan.

adale buaya yang kenyang 2....................

hmmm..orang yang mmbazir tu kawan syaitan..

menteri tak ber pelio delete 2 February 2011 at 10:09

apa ke bangang nya komen yang menyatakan pihak kontraktor yang tanggung..kalau betul tak le berita hairan nyatakan kerajaan rugi 4 juta tu...

ada yang tak paham bahasa ni..

sebenarnya takda sapa yang boleh dipersalahkan...pencetak cakap gua cetak apa yang lu beri...penyelia cakap aku ikut apa yang di beri...menteri cakap bukan kuasa aku..pengarah pelajaran cakap bukan bidang kuasa aku..aku nak berkempen..nak buat surat tukar pada cikgu pro pembangkang lagi..banyak keja nak buat...pelajaran adalah part time aku...

yang salah adalah murid yang terpaksa..di ulang terpaksa di beri buku teks.dulu dulu anak anak cikgu je dapat...

menteri menteri bodoh dan tak layak dan tak pandai beri alasan tu patut di buang tong sampah je...ia le..kurang ajar...sebab banyak bercuti..

masalahnya duit tu...hak rakyat..dibazirkan oleh anjing anjing yang tidak bertuan...nak dapat balik cukup mudah..naikkan saja apa apa cukai..dapat le...

nak cover balik 4 juta... naikkan harga minyak.. rakyat jugak jadi mangsa.. menatang babi betul BN ni!

dah sampai 400 000 ribu baru nak perasan . . . nampak sangat dye tak check . .

itu pun ramai lagi yg sokong BN 'babi najib' ni...aku xpaham la...dah menang adun tenang pun masih nak naik minyak lagi..aku rasa bini dia tu x cukup duit nak shopping lg tu..korang lak dok sokong sgt dia, amik upah korang minyak naik..

buat la perubahan pru nanti...ubahlah pemimpin kita...bagi peluang geng pakai serban lak tadbir negara kita...

Yg kelakarnya kesilapan dlm buku tu x dapat dikesan oleh empat penulis dan editornya.Ke editor dan penulis pun dapat kontrak guna kabel?

TAK RETI KERJA KE HAAAA ???!! MINYAK NAIK PULAK TU !! MEMANG BEBAL LA KERAJAAN NI !! NAIKKAN LA SEMUA HARGA !! BIAR KAU KAYA !! RAKYAT MISKIN !! KATA RAKYAT DI DAHULUKAN !! SEKARANG APA CERITA ??!! MANA JANJI MANIS MU WAHAI KERAJAAN ??!!

-zz-

kepada penyokong UMNO SEMUANYA ANAK LUAR NIKAH YG PERNAH DITIDURI OLEH NAJIB sebab tu yg bodoh sangat tu.

aku biase buat publication..silap tu mmg susah nak elak la. mcm aku buat 1 unit, pakat cek cover-tocover. sket pun xleh ade silap. dh tau nak buat dlm kuantiti yg bnyak utk diedar kat seluruh sekolah, patutnye kne lg perinci la. skali dah jalan, xleh patah balik dah. kuantiti bnyak gile kot.

asal cetak sudah lah.. kalau salah KITA cetak lain.. duit? ape susah.. nanti KITA potong la subsidi lagi.. blacklist? masing2 faham sudah lah.. letak jawatan? apa pasal mau letak jawatan.. bukan KITA yang salah.. buku tu yang salah.. malu? apa pasal mau rasa malu.. buku tu yang salah.. kalau buku tu nak rasa malu biar lah.. 'KITA'? 'sap sap sui' sudah lah..

nampak sgt org y komen nih tak tau apa2....oiii...ni bukannya fotostat sehelai dua weh...ini tekan skali mau ribu riban...so lau dah tertekan mmg ler tak leh nak undur...ni keje c 'opis boy' aar...gaji nak tinggi...tp keje sambil lewa...mmg dasar tak sekolah...apsal lak kerajaan yg salah...seme org kena wat keje masing2 ler...lau tak nanti yg lain makan gaji buta aar....itu pun bengap sgt...

ambil la tindakan kat pembuat silap tu asal kera jaan nk tanggung, x pun klu syg sgt kat pekerja tu, pakat ramai2 yng trlibat potong gaji masing2, yg brpangkat tu spatut nya lebih brtanggung jawab kena potong lebih dr pekerja lain supaya di beri iktibar pd masa lain. tp smua nie x kan trjadi sbb smua nya kroni2 diaorg so rakyat la jdi mangsa.

tunggula balasan di akhirat ..ambil duit rakyat sesuka hati..gantila apa yg patut dengan duit rakyat..depa apa peduli..

KASPERSKY ANTIVIRUS 2011 DAN HOTFILE PREMIUM AKAUN TERMURAH !!!!

LAYARI WWW.7PREMIUM.CO.CC UNTUK MENGETAHUI HARGA DAN CARA-CARA PEMBAYARAN.

korg kalo x suke korg leh keluar dr msia
cari negara baru, indon ke, nigeria ke.
sana negara diorg bagus, diorg xmakan duit rakyat, buku teks nigeria pon bagus, diorg ajar camne nk scam kt lelong ngn mudah.com

org indon berpusu2 nk dtg msia, org arab kelam kabut nk invest kt msia. korg je bodoh sangat xnmpk kebaikan msia. sila balik indon please

tunggu kebangkitan suara rakyat sebagimana berlaku kat Mesir

PECACAI PAS engkau kalau xpaham erti demokerasi lebih baik kau keluar dari dunia tuhan ni,sampai buta hati peruk sehinggakan xnampak kejahatan didepan mata.

sapa sebenarnya buta hati?
dunia tuhan bukan lah malaysia sahaja, ape indon ngn nigeria bukan dunia tuhan?
tolong lah, cari lah dunia tuhan lain selain msia, kami x mahukan pembangkang menyalak di tanah kami.

kalau tak bodoh bukan umno namanya.

pencacai suruh kluar m'sia kalau x puas ati??... hahahahahaha... ini statement kalau dh x de hujah yg bernas... hahahahahaha...

tapi biasa la org2 UMNO... kena tipu x per... kena peras... x per... duit negara/rakyat kering kontang... x per... janji yg tipu/peras kering kontang kan... UMNO gak... hahahahaha

kan kita da nampak org dacing tak cerdik.

ada jugak orang yang tak marah duit rakyat kena kebas.. menggalakkan pecah amanah.. apa jenis manusia macam ni? baik la bukak pintu rumah luas2 suruh pencuri datang kebas sampai licin kalau dah baik hati sangat macam tu..

Hahaha.... Boss2 yang pangkat terlalu tinggi ni kebanyakannya cakap ikut sedap mulut je. Akal pendek, bodek memanjang. Tak tahu apa yang berlaku di persekitaran. Semua nak tutup kelemahanan yang ada. Bila semua nak selamat, pandai-pandailah cari jalan selamat. Lepas tu siapa rugi????


EmoticonEmoticon