Monday

Lagi projek perabis wang negara



Pembelian oleh Kementerian Pertahanan sekali lagi menarik perhatian apabila dikatakan bersedia membayar RM6 bilion bagi mendapatkan enam kapal tentera laut, 870 peratus lebih mahal daripada bayaran negara lain untuk kapal yang sama [Utusan].

Menurut ahli parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua, pembelian kapal peronda pesisir pantai OPVs oleh Tentera Laut Diraja New Zealand tahun lalu hanya bernilai NZ$90 juta (RM210 juta) setiap satu.

Israel, tambahnya, yang sedang berperang, membayar AS260 juta (RM791 juta) untuk OPVs, kira-kira RM219 juta kurang daripada apa yang sedia dibayar oleh Kementerian Pertahanan.

Menurutnya, kelas Roisin buatan Ireland bernilai AS34 juta (RM103 juta); Super Vita dari Greek bernilai AS$108 juta (RM329 juta); Type 130 dari Jerman (AS188 juta atau RM572 juta) dan Saar V dari Israel (AS260 juta atau RM791 juta) untuk setiap satu.

"Hatta dalam kelas yang amat tinggi, Lockheed Martin dan General Dynamics, dua syarikat persenjataan terbaik dan terbesar di dunia, membina kapal perang Littoral (LCS) Amerika Syarikat dengan nilai kurang daripada AS300 juta (RM913 million) pada tahun 2004," kata Pua.

Dalam satu kenyataan hari ini, Pua juga setiausaha publisiti DAP mempertikaikan kerana pembelian itu tidak dibuat secara kompetitif apabila negara yang jauh lebih maju dalam ketenteraan seperti Amerika Syarikat mengamalkan perkara itu. [Malaysiakini]


ReJaM© "Bila tolong rakyat Najib kata tak boleh nanti negara bankrap, bila tolong kroni Najib kata demi manfaat negara..."

30 comments

harga barang asyik naik..perabis wang rakyat...

NAk buat camana DIA ORANG NI IKUT CONTOH perabis wang TERBAIK orang HAMpas yang kayo rayo macam yang kebas duit tabong MEMALI anak yatim piatu dan jando-jando termasok lah duit KOHILAL termsoklah kutip duit ceramah-ceramah..... ish ish ish naik seposen RON97 macam taik gigi aje bagi orang cam ni BIORKAN LAH DEMA.

memang tak masuk akal!!!! ....... 6 billion blh beri biasiswa kepada anak orang miskin.. Perabis duit RAKYAT!!

1 bilion satu kapal??..kapal LNG( kapal kargo yg paling untung) terbesar pun hampir 300milion usd(approx rm 1 bilion)..kapal yg malaysia nk buat brape Lengh overall die?? more than 375m ke??..tambahan pula manufacturer dgr kata nye company malaysia..boustead??..company tu ade kemampuan buat kapal yg berkualiti ke??.. sruh SPRM check kes ni..sebab melampau lampau harga nye..ni nampak macam merompak duit pembayar cukai nih..

la silap patutnye kite antar sebutharge yang paling murah..mesti diorang amik dengan kita

engkau dok bising dengan tabung memali,kohilal....
banyak sangat ke duit tu.....
tabung memali,kohilal.....
duit negara ke tu????

Setujulah,Beli 6 buahje,Cukupke Nak Bawa Lari Kiter Esok esokni.Kita org ramaitau.
1M'sia,Rakyat Didahulukan,Pencapaian Diutamakan.

Perabis DUIT rakyat NO. 1.... (UMNO = untuk melayu NO OTAK)

wei... tu bukan duit negara la... diorg guna duit tabung ahli2 UMNO tu... sbb tu penyokong UMNO x kisah pon... hahahahahaha

Raden Bagun Pagi,Mula Racun Melayu.
Anjing Menyalak Bukit,Bukit Takkan Runtuh.

yg lawak... ramai lagi yg sokong tuuuu... hahahahaha

utk keselamatan negara... sebab org2 pembangkang ni ada ura2 mau buat kecoh di malaysia...mau jadikan malaysia mcm mesir!! aljuburi kan...

Mengapa masih berlaku perkara begini walaupun isu serupa didedah setiap masa. Ini kerana kita berdepan bukan seorang dua penyamun dan penipu tetapi umpama rusuhan penyamun dan penipu.

setiap jenayah ditutup oleh jenayah yg lain. sehingga terlalu banyak tidak dapat diingat oleh rakyat. melibatkan wang berbeliun yg tidak dingat oleh rakyat berapakah kosong yg pada pada beliun.

Terhadap pembangkang amat mudah, hanya isu liwat saja setiap hari. kerana itu liwat amat melekat dlm otak rakyat. dan lagi tiada melibatkan wang berbeliun yg entah ada berapa kosongnya itu.

Sehinggalah rakyat mesir pula yang akan beramai2 naik kapalterbang pulang ke negara mereka nanti dari malaysia. apabila hosni melayu dipaksa turun nanti.

Amin.

alasan rakyat ramai....
alasan takut negara dirampas oleh PR.....
alasan-alasan yang dangkal,tak berpelajaran........

iq blogger ni tahap tapak kaki anjing.. bila buat je procurement military asset, mnyalak mcm anjing! tu rasuah, ni rasuah, bazir duit rakyat. bila anak2 hamPAS tsekat kt mesir, dah nak mampos kene bunuh, pndai pulak mintak tudm, tldm hantar bantuan. klo tak beli kapal2 ni, nk gi angkut anak2 kau dgn ape? dgn kereta korang? cakap pakai otak la wahai keldai2 pembangkang..klo jabatan2 gov xbuat projek2, mane nk idup kontraktor2..mana nk ada economic circulation? cakap dgn anjing pn lagi bijak la dari ckp dgn korang. ada akal, fikir la!

Blogger ni komen pasal harga yg teramat mahal. Bkn pasal beli kapal. jgn tonjolkn kebodohan diri anda kalu xmo org tahu kamu tu bodoh.

kalau nak beli 1000 kapal,belilah....
tapi jangan melampau-lampau harga tu beb...
duit rakyat tu beb....

Nak wat camne klu duk kt Malaysia.
53 tahun kita diperbodohkan Najib.
53 tahun kita diperbodohkan Utusan Meloya.
53 tahun kita diperbodohkan Madey.
53 tahun kita diperbodohkan Felda.
53 tahun kita diperbodohkan TV1,TV2, TV3.
53 tahun kita diperbodohkan UMNO.

Yang kita bodoh tak abis2 pangkah BN tu KITA TAK SEDAR PUN.

Assalamua'laikum,

Kenapa komen penyokong kerajaan dalam ni nampak dangkal dan kurang ilmu ye? sebab diorang ni tak baca pun artikel kat atas ni rasanya... Saya salah seorang penyokong kerajaan, tapi dalam hal ini memanglah nampak kerajaan bazirkan duit, beli kapal sampai mahal tak masuk akal. Jadi kita walaupun sokong kerajaan kenalah tegur, jgn mentang-mentang kita sokong, semua kerajaan buat betul. Kerajaan pun manusia, tak lari dari salah dan silap...

Sekian.

buat penyokong umno...jgn nak mempertikaikan tugas tentera kita..kena paham apa itu pjawat awam..mcm tentera dan polis...tugas mereka adalah setia pada raja dan negara dan menjaga org awam...awat hang bengap sgt....dah tugas dia org...entah2..hang ada syer kot...byk betui 6billion 2..

UMNO = UNITED MALAY NONSENSE ORGANISATION....
BN = BALDYFOLL NATIONAL....

Warghakakakakakak!!!...

company boustead tu x pandai buat kapal..aku penah keja situ..kualiti hancuss..satu kapal amik masa 3 tahun..tu pon kapal kecik..hairan prestasi mcam tu pon kerajaan bg kepercayaan utk projek 6bilion.. kalau nk buat kapal betul2 guna la manufacturer yg betul2 kualiti.. pyokong pro kerajaan jgn jadi bodoh..kapal peronda nilai dia xkan sampai 1 bilion..bacalah artikel tu..kalo xpecaya gi google..kalo xpecaya pegi tanya org naval architecture..ak xsokong mana2 parti politik..tp soal ni kira melampau sbb aku org kapal aku tau..

sbb tu aku ckp...duit tu suma bukan duit rakyat... tu duit tabung UMNO... sbb tu penyokong UMNO x kisah pon... hahahahaha... pastu nak ckp aku tabur racun... padahal diorg dh lama kena racun x sedar2... hahahaha... korg bagi la fakta ker... link ker... website ker... x guna dah... racun dh sebati dlm diri diorg... hahahaha

SATU LAGI PROJEK KRONI KERAJAAN BEE END......

kahkahkahkah..makin ari makin terselah kebengapan umngok ni..kekekekekekeke..sume umngok wat korg nk sokg..jd la lembu kene cucuk idung...xtau ape2 pasal kapal nk sembang gempak2..kahkahkahkah..g wat research dlu le kalo nk sokong pon..kikikiki..alasan paling bangang yg aku penah dengar ape salah nye kalo untuk keselamatan negara..hahahahahahaha..x salah umngok oi..g la bli kapal bnyk2 lg..hehehe

aku tak takut kalo anuar jadi pm, tapi yang aku takut barang naik gaji aku tak naik2.

Rasulullah saw bersabda, bukanlah dari kalangan kami sesiapa yang menyeru kepaada assobiah, bukan dari golongan kami mereka yang berpegang atas asobiah, dan bukan dari golongan kami, sesiapa yang mati atas dasar assobiah (Abu Daud)

mahal sbb cukai tuh....
cukai kat malaysia kan paling tinggi kat bumi nih

Ini dah melampau. Rakyat setengah mati cari duit dan tak cukup duit. Mereka yang kaya terus kaya. Golongan pertengahan akan terus tertekan dan golongan miskin mungkin akan terus ditindas oleh menteri2 yang pentingkan diri mereka.....


EmoticonEmoticon