Mengapa Tun Mahathir beriya-iya mahukan Jambatan Bengkok?


Bekas Perdana menteri, Tun Mahathir bertegas malah menggesa sokongan akar umbi memberi tekanan kepada kerajaan pusat agar meneruskan idea beliau membina jambatan bengkok yang menghubungkan Johor Bahru dan Woodland di Singapura bagi menggantikan jambatan usang Tambak Johor [Mahathir minta sokongan akar umbi].

Idea pembinaan jambatan bengkok ini dilihat akan memberikan keselesaan kepada orang ramai yang keluar masuk antara Singapura dan Johor. Tambak Johor yang menghubungkan kedua-dua buah negara itu sudah terlalu lama, malah terlalu sempit sehingga menyebabkan kesesakan teruk berlaku setiap hari.

Pembinaan jambatan bengkok ini juga dilihat akan merangsangkan ekonomi Malaysia apabila rakyat Singapura tidak lagi perlu bersesak-sesak untuk berbelanja di Negeri Johor setiap hari. Ini akan menguntungkan ekonomi rakyat Johor sekaligus memberi kebaikkan kepada Malaysia apabila puluhan ribu rakyat Singapura keluar berbelanja di Malaysia setiap hari.

Memberikan saingan ekonomi kepada Singapura

Satu lagi sebab yang menjadi faktor utama Tun Mahathir bertegas mahu kerajaan pusat meneruskan pembinaan jambatan bengkok adalah untuk memadam keangkuhan Singapura dan seteru perang sarafnya Menteri Mentor Singapura Lee Kuan Yew. Lee Kuan Yew sebelum ini sering kali mengkritik pentadbiran Tun Mahathir.

Pembinaan jambatan bengkok dengan ketinggian 25 meter dari aras tanah dilihat akan menarik kapal-kapal dagang kecil untuk ke perlabuahn Pasir Gudang Johor, tanpa perlu melakukan perjalanan yang lebih jauh melewati Republik Singapura.

Tambak Johor dengan struktur binaan yang rendah pada aras laut dilihat menjadi halangan kapal-kapal dagang untuk ke Pelabuhan Malaysia. Kapal-kapal ini terpaksa melewati republik Singapura dan singgah di perlabuhan negara tersebut. Dengan pembinaan jambatan bengkok ini, negara kita dapat menarik sebilangan besar kapal-kapal dagang ke pelabuhan Malaysia, dan memberikan keuntungan kepada Malaysia sekaligus memberikan tekanan atau saingan ekonomi kepada Singapura.

Rakyat Johor juga sangat menyokong usaha Tun Mahathir mewujudkan jambatan bengkok ini. Bukan sahaja memberikan keselesaan kepada pengguna, malah memberikan keuntungan dari segi ekonomi. Sebelum ini Ketua Pemuda UMNO Pasir Gudang Johor pernah menggesa kerajaan meneruskan idea ini [Utusan]

Sekiranya Najib Tun Razak benar-benar mendahulukan rakyat, inilah projek yang sepatutnya diteruskan, bukan menara warisan merdeka yang merapu malah ditentang oleh sebilangan besar rakyat Malaysia.


Tentu sekali sangat menghairankan bila projek yang mendapat tentangan rakyat mahu dilakukan sebaliknya projek yang mendapat sokongan rakyat tidak mahu diteruskan. Adakah Najib tetap tidak mahu meneruskan Jambatan Bengkok kerana takutkan Singapura? Pembinaan jambatan bengkok langsung tidak memerlukan persetujuan dari singapura, kerana projek ini hanya melibatkan wilayah di kawasan Malaysia sahaja, persetan sama itu Singapura!


ReJaM© "ReJaM© secara peribadi mewakili penulis-penulis lain di MiLo SuaM menyokong pembinaan Jambatan Bengkok idea Tun Mahathir demi kebaikkan rakyat!"

44 Comments

  1. mmg elok sgt dibina...apabila terbinanya jambatan baru maka yg lama haruslah di robohkan...maka itulah akan lagi bertambah ekonomi negara melaysia mahu pun hidupan marin yg kian terhapus...biarkan singapura,jika ia berminat ia akan sambungkan sendiri jambatan baru dgn kos sendiri...bukannya kita

    ReplyDelete
  2. 'Pembinaan jambatan bengkok langsung tidak memerlukan persetujuan dari singapura, kerana projek ini hanya melibatkan wilayah di kawasan Malaysia sahaja'

    ape maksudnye?
    name pun jambatan yg menghubungkn kedua2 negara, of course la kena sempadan masing2..musykil la..

    ReplyDelete
  3. betoi jugok... kalo tgok blik gambo 2 .. diorang potong tambak bagi jadi 2 belah.. belah mesia buat jambatan bengkok.. belah singapore biaq kat depa lo...

    ReplyDelete
  4. a..rejam bole pn wt artikel2 positif.lain kali tulis lg.tk la akak naik darah manjang bila bace blog ni.

    ReplyDelete
  5. kyubi9, sebab itulah dipanggil jambatan bengkok, kita hanya buat jambatan di wilayah kita, bahagian di wilayah singapore biar singapura sendiri buat kalau diorg mahu... yg penting kita akan dapat tarik kapal-kapal dagang ke pelabuhan kita sebab jambatan bengkok ni tinggi... kapal boleh lalu kat bawahnya...

    ReplyDelete
  6. oo..mcmtu ye..tp klo singapore xnk sambung jambatan tu, jd jambatan xsiap la ye..

    ReplyDelete
  7. kyubi9 sila tengok gambar di atas, itulah gambaran jambatan bengkok kalau dah siap, hanya sebahagian sahaja yg bengkok, sebahagian lagi tak bengkok sebab guna jambatan lama.

    ReplyDelete
  8. Saya sangat setuju dengan idea pembinaan jambatan bengkok menggantikan tambak johor. Diharap akan dibina juga suatu hari nanti.

    ReplyDelete
  9. o..cm tu ea..bwu la fhm ingt klu spore tk nk smbg jembatan tu separuh je..tk trpk lak akak..

    ReplyDelete
  10. ooooo...maksudnye, same je carenye mcm buat jambatan yg lame tu, tp bahagian malaysia punye tu diganti dgn jambatan bengkok eh..

    ReplyDelete
  11. bagus-bagus...
    teruskan projek ni.......

    ReplyDelete
  12. Inilah Satu Isu Yang Menarik Perhatian Melayu,Seronok baca Komen semua,Langsung Tak Berbalah,Camtu lah Melayu. Nampak Bersatu nya Melayu, dlm hal sebegini. Kalau Hal Politik,
    Hancus,berbalah,berbalah,berbalah.Melayu Boleh Bersatukan,kan,kan!!!

    ReplyDelete
  13. Melayu,Melayu,Melayu,Camtu Lah Melayu.
    Jangan Berbalah Sesama Sendiri, Cina Buat Duit.
    Melayu,Melayu,Melayu. Belajar Buat Duit,Tanya pada
    RejaM@ Belajar Dari Lisa.
    Melayu,Melayu,Melayu,Bersaing Dengan Cina,Buat Duit
    Kekalkan Milo Suam Jangan Bagi Panas.

    ReplyDelete
  14. saya sokong 100%...!!!

    harap jmbatan ini akan drealisasikan...

    ReplyDelete
  15. jambatan baru ini dapat menjana ekonomi malaysia.

    ReplyDelete
  16. alaaaa... kalau tambak tu jambatan kayu... org spore tetap akan masuk JB gak... asalnyer yg dpt projek jambatan ni kroni TDM... bila Pak lah ckp x jadi... tu yg TDM pusing 1Malaysia burukkan Pak lah

    ReplyDelete
  17. soal ekonomi aku setuju... tapi ekonomi kroni la... itu pon susah nak paham ker... hahahahahahaha

    ReplyDelete
  18. Raden Bangun Pagi,Mula Racun Melayu.
    Anjing Menyalak Bukit,Bukit Takkan Runtuh

    ReplyDelete
  19. Bangun Semua Melayu,Pancungkan Jarum Raden tu.
    Melayu Boleh Bersatukan kan kan!!!

    ReplyDelete
  20. hahahaha... racun??... ckp la apa pon... kenyataan tetap kenyataan... aku setuju bina jambatan... asalkan bukan kroni yg dpt projek... hahahaha... racun konon... hahahaha

    ReplyDelete
  21. Raden:
    Bangun Pagi,Pagi,Siram Pokok Bunga.
    Pokok Bunga Melor,Tanam Tepi Batas,
    Itik Dah Bertelur,Ayam Dah Menetas.
    Tenang,Faham Betul Betul,
    Rungkaikan Kata Kata,Diatas.

    ReplyDelete
  22. Rakyat tidak didedahkan lagi dgn lapuran lebih perinci mengenai untung rugi projek ini. Perkiraan untuk 'divert' kapal2 kecil dpd spura ke johor adalah hujah yg baik tapi masih perlukan data statistik, benarkah ianya menguntungkan atau tidak berbaloi. Atau semata2 untuk mengejek singapura macam budak2.

    Ini kerana semua projek mega tetap ada justifikasi yg sudah tentu positif menurut pemimpin yg mencetus idea. Sama juga dgn projek koridor2 oleh Pak Lah. Bagaimana pula dgn iskandar malaysia?

    Kerana itu penting pembangkang dan rakyat dimaklum selama mana tiada data2 rahsia strategik negara yg patut didedahkan. Biar setiap yg mega dibincang dibahas secara mega juga di parlimen.

    Lihat apa dah jadi kepada padang minyak di limbang yg diserah kepada brunei. Singapura yg diberi merdeka. Pattani yg dibiar dibawah negara buddha Thailand. Semua ade justifikasi yg lunak dari pemimpin yg membuatnya.

    Anggapan projek ditangguk oleh kroni jg tidak boleh diketepikan. Lihat contoh pemberian keuntungan segera tanah tapak KLCC kepada kroni. dan banyak lagi.

    Sebagai umat islam, pemimpin2 ni ada buat solat istiharah ke sebelum membuat sesuatu yg mega? Harap2 menjadi amalan mereka lah.

    ReplyDelete
  23. Kagumi Tun DR Mahathir Mohammad8 February 2011 at 10:32

    Untuk Tun Yg Dikasehi dan Dikagumi.
    Dengarlah,Cukuplah,Biarlah,Berehatlah.

    Dengarlah, Nasihat Sorang Adik kpd Abgnya,Tun Dah Berjaya Dari Bawah ke Puncak,Dah Mengalami Jatuh/Bangun dlm Berpolitik,Dah Berjaya Bangunkan Negara dan Rakyat

    Cukuplah, Bersyukur dan Terimalah Hakikat Hanya Setakatini saja Kurniaan darinya yang termampu Tun
    Sumbangkan kepada Rakyat dan Negara.

    Biarlah, Bebankan Kepada Pemimpin Pemimpin yang ada Sekarang untuk Melaksanakan Tanggung Jawab kpd Rakyat dan Negara.

    Berehatlah, Cari dan Tambahlah Bekalan untuk dibawa Pulang Menghadapnya nanti,Sambil Berdoa dan Berserah Kepadanya Agar Akan Lahir Seorang Anak Bangsa Yang Akan Berjuang dan Menyelesaikan
    Sebuah PERJUANGAN YANG BELUM SELESAI.
    Berdoalah Mudah mudahan Kita Diberi Peluang Untuk Menghirup Udara 2020 Yang Berbaki 8TH,11Bln,20Hri
    Lagi,Dimana Semua Rakyat M'sia Akan Menyaksikan
    Kandungan "KAPSUL RAHSIA" Yang Tun Semadikan di Menara Kuala Lumpur Dahulu.

    ReplyDelete
  24. Tun JANGANLAH, Ada Anak Bangsa Yang Lahir Selepas
    Negara Mencapai Kemerdekaan Dan Tidak Pernah
    Mengalami Betapa Peritnya Berada Dibawah Kuasa Penjajah,Muncul Berleluasa Mencemuh dan Menghina Tun. SEMEMANGNYA ANAK "MELAYU MUDAH LUPA"
    Mereka Sekarang Sudah Tidak Faham Dengan Apa Itu
    Susahnya Melayu Makan Ubi Kayu,Bagi Mereka ini,
    Zaman Itu Telah Berlalu,Dan Mereka mereka Ini SEMAKIN Miskin dengan Budi Bahasa,Berbanding
    Zaman Kita Dulu,Melayu KAYA Dengan Budi Bahasa.
    Dengan Sedih dan Hibanya Saya Menganjurkan
    BEREHATLAH TUN,

    ReplyDelete
  25. setiap projek atas kepentingan ekonomi dan rakyat perlu diteruskan,tapi kalau nak jaga kepentingan ekon0mi kroni tak payah.bazirkan duit rakyat.jangan jadi harta pemimpin berbillion tapi rakyat miskin macam di sesetengsh neggara

    ReplyDelete
  26. dulu pencen janji nk ibadat. lupa kot.
    tarikh tun nangis nk letak jawatan lebih kurang sama tarikh pemergian allahyarham ust fadzil nor. kebetulan ke apa?

    ReplyDelete
  27. KOMISYEN BAGI KAT DIA..
    SHARE 90% BARI KT DIA..RAKYAT APA DAPAT?
    RAKYAT TIDAK UNTUNG..KRONI JE UNTUNG
    ITU PANDANGAN SAYA..

    ReplyDelete
  28. Untuk memendekkan cerita, kerja pembinaan jambatan bengkok dihentikan untuk membolehkan Kerajaan Dato Seri Abdullah menjual 1 billion meter padu pasir dan hak laluan terbang pesawat tentera Singapura melintasi Johor Baru jika Singaura bersetuju membina jambatan lurus.

    Ada orang yang akan mengaut untung banyak menjual 50 juta meter padu pasir setahun selama 20 tahun untuk Singapura menambak tanah. Ini satu tawaran menarik kerana tanah yang ditambak boleh dijual antara 3,000-5,000 Dolar Singapura (kira-kira RM6,000-RM10,000) sekaki persegi. Kerajaan Singapura boleh buat banyak duit menjual tanah ini. Lalu merekapun menyetujui cadangan jambatan lurus ini.

    Bahawa mengorek pasir dari dasar laut boleh sebabkan hakisan pantai, kemusnahan tempat pembiakan ikan dan kehilangan mata pencarian bagi nelayan negeri Johor tidak pun diambil prihatin oleh Kerajaan Dato Seri Abdullah.

    Mujurlah rakyat Johor membantah penjualan pasir dan hak laluan pesawat terbang.

    Abdullah yang kecewa kerana perancangannya terhalang menghukum rakyat Johor dengan membatal sama sekali projek jambatan. Tidak ada jambatan lurus mahupun bengkok.

    Hasilnya lebih daripada RM1 billion telah dibazirkan yang dibelanjakan untuk membina kemudahan kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin, kerja-kerja membina stesen keretapi baru dan kerja-kerja awal untuk bina jalan menghubung kompleks KIK dan jambatan serta bayaran pampasan kepada kontraktor disebabkan pembatalan projek-projek berkenaan.

    Kompleks KIK kini menjadi gajah putih, terbiar tetapi terpaksa di selenggarakan dengan memakan belanja beratus ribu Ringgit SEBULAN.

    ReplyDelete
  29. setahu saya, Tun ni nak pelabuhan2 di Msia ni lebih maju sebab Tun dah pegang semua pelabuhan2 di Msia ni. Beliau ada % besar utk masuk poket sdn..

    ReplyDelete
  30. pelabuhan tg pelepas kan dah ada,apa kene mengena dgn laluan ke pasir gudang plak.

    ReplyDelete
  31. HAFSZACK :

    SAYA SANGAT BERSETUJU DGN PANDANGAN YG MENYURUH TUN BERSARA DAN BEREHAT...

    YANG SUDAH TU SUDAH LAH...!!
    ADALAH LEBIH BAIK TUN BAIK KE KAMPUNG HALAMAN TUN DI KERALA INDIA SANA SBB ASAL USUL AYAH ANDA TUN PUN DARI SANA..
    SO TAK PERLULAH SAYA UNGKIT2 ASAL USUL AYAHANDA TUN YANG BERKASTA PALING RENDAH TU..

    TUN SEHARUSNYA BERSYUKUR DGN BANGSA MELAYU KERANA IBU TUN SEORANG PEREMPUAN MELAYU YG SANGGUP MENERIMA AYAHANDA TUN ( SEORANG RAKYAT ASING BERBANGSA INDIA ) SEBAGAI SUAMI.

    APAKAH PATUT TUN MEMANGGIL BANGSA MELAYU SEBAGAI HAPRAK..??
    LUPAKAH TUN BAHAWASANYA WANITA YANG MENGANDUNGKAN TUN SELAMA 9 BULAN 10 HARI ITU SEORANG MELAYU.. JANGAN SUATU HARI NANTI BANGSA MELAYU AKAN MENGGANGGAP TU SEORANG YG MUDAH LUPA BAGAIKAN KACANG LUPAKAN KULIT..

    SAYA TAK TAHU NAMA SEBENAR AYAHANDA TUN..DAN BAGAIMANAKAH RUPA PARAS SERTA WARNA KULITNYA.. YG SEDIANYA DALAM DOKUMENTARI TUN CUMA DIPAPARKAN TENTANG AYAH ANGKAT TUN ( SEORANG GURU SEKOLAH.. MENGAPA TIADA SEBARANG MAKLUMAT TENTANG AYAHANDA TUN..??

    DESAS DESUS MENGATAKAN YANG NAMA TUN SEBENAYA ADALAH MAHATHIR BIN KUTTY MOHAMAD @ MUNIANDY.. BENARKAH SEMUA TU..???

    MAAFKAN SAYA TUN..
    SAYA CUMA NAK DAPATKAN KEPASTIAN SAHAJA..
    SELIAN TERIMA KASIH..

    ReplyDelete
  32. HAFSZACK :

    SAYA SANGAT BERSETUJU DGN PANDANGAN YG MENYURUH TUN BERSARA DAN BEREHAT...

    YANG SUDAH TU SUDAH LAH...!!
    ADALAH LEBIH BAIK TUN BAIK KE KAMPUNG HALAMAN DI KERALA INDIA SANA KERANA ASAL USUL AYAHANDA TUN PUN DARI SANA..TENTU RAMAI SANAK SAUDARA TUN YG SEDANG MENANTI KEPULANGAN TUN DI KAMPUNG..

    SO TAK PERLULAH SAYA UNGKIT2 ASAL USUL AYAHANDA TUN YANG BERKASTA PALING RENDAH TU..

    TUN SEHARUSNYA BERSYUKUR KEPADA BANGSA MELAYU KERANA IBU TUN ADALAH SEORANG PEREMPUAN MELAYU YG SANGGUP MENERIMA AYAHANDA TUN ( SEORANG RAKYAT ASING BERBANGSA INDIA ) SEBAGAI SUAMI.

    APAKAH PATUT TUN MEMANGGIL BANGSA MELAYU SEBAGAI HAPRAK..??

    LUPAKAH TUN BAHAWASANYA WANITA YANG MENGANDUNGKAN TUN SELAMA 9 BULAN 10 HARI ITU SEORANG MELAYU..

    JANGAN SUATU HARI NANTI BANGSA MELAYU AKAN MENGGANGGAP TUN SEORANG YG MUDAH LUPA BAGAIKAN KACANG LUPAKAN KULIT..

    SAYA TAK TAHU NAMA SEBENAR AYAHANDA TUN..DAN BAGAIMANAKAH RUPA PARAS SERTA WARNA KULITNYA.. YG SEDIANYA DALAM DOKUMENTARI TUN CUMA DIPAPARKAN TENTANG AYAH ANGKAT TUN ( SEORANG GURU SEKOLAH.. MENGAPA TIADA SEBARANG MAKLUMAT TENTANG AYAH KANDUNG TUN..??

    DESAS DESUS MENGATAKAN YANG NAMA TUN SEBENARNYA ADALAH MAHATHIR BIN KUTTY MOHAMAD @ MUNIANDY.. BENARKAH SEMUA TU..???

    MAAFKAN SAYA TUN..
    SEBAGAI RAKYAT SAYA CUMA INGIN TAHU KEDUDUKAN YG SEBENAR
    SAYA CUMA NAK DAPATKAN KEPASTIAN SAHAJA..
    SELIAN TERIMA KASIH..

    ReplyDelete
  33. KIMMA ( Kesatuan India Pariah Mamam celup Melayu Seluruh Asia )

    Inilah yg dinamakan bangsa tak sedar diri.. datang dari teluk bengala ada hati nak mengaku melayu.. sepatutnya dia bersyukur jadi india muslim.. ini tak asik dok sibuk2 tentang melayu... adeyy.. thambi lu pigi jaga lu punya bangsa la macha......... lu pigi balik kerala lah.... bila tanya pasai sapa bapak dia, dia pi tunjuk muka cikgu sekolah dia.. dia kata tu gambar pak angkat dia yg berbangsa melayu... betui lah dia ni anak durhaka.. apa nak takut pi lah tunjuk gambaq pak dia yg muka macam keling botoi tu... wakaka...!!! dhey... mathey... ada bran ka...?? po dah chit....!!!

    ReplyDelete
  34. Penbetulan :

    KIMMA ( Kesatuan India Pariah Mamak celup Melayu Seluruh Asia )

    ReplyDelete
  35. Mana adik beradik dan saudara mara tun yg lain ek? asik tunjuk keluarga asmah je.

    nk tengok dia org tu cerah atau mendung hihihih

    ReplyDelete
  36. Tqvm kepada Anon February 8, 2011 6:23 PM

    kerana info yg berguna mendedah yg tersirat dpd pengetahuan rakyat.

    ReplyDelete
  37. setuju 100% utk buat jambatan ini.....yang abdullah badawi takut sngt nak teruskan projek ini pasal apa ?...takut sangat ka ngan singapura ? Lagi pun jambatan ni di kawasan kita...pasal apa kita nak ada persetujuan orng lain ?.....Yang singapura dok tambak laut dan caca marbakan aruskan air di selat melaka, ada dia minta persetujuan kita ?

    ReplyDelete
  38. mmng spura x mntak nak tambak negaranya tapi kata orang dia guna pasir msia. ada orng jual. lepas tu banjir ke johor katanya. .saya sokong nasihat kpd tun dr. m supaya beribadat lah . cari bekalan ahhirat plak.

    ReplyDelete
  39. manyakk mamakk lagiii dalammm umgokk tuuuu....tapi masa tunn c ina ngan indiaaa tak leh angkat mukaaaaa...tapii masa pak lah dan najibbb tido malam punn tak aman masa raya cinaaa ...berdentum-dentam macammm singapura bommm malaysia nieeeee...melayu apa camtuuuu,kannn!

    ReplyDelete
  40. kembangg kempis idung mahatirkutik kalo tau ada org puji2 dia...

    the craftman
    siapa dia yg tersengih2 umpama kerang busuk dlm ofis pm dulu sambil mengukir ukiran kayu kapal terbang bila ada laporan kapal2 terbang udara singapore mengintip m'sia dari ruang udara ? dia peduli aper!

    from singapore with love
    mahathir nie ada bini cina kat sana tu yg beria ia sangat

    faktor ekonomi
    pegi jalan2 kat bdr jb tu..lihat sendiri sapa manapoli premis perniagaan. kebanjiran peniaga2 gergasi syarikat gergasi dari singapore berkembang biak

    faktor keselamatan
    ni paling mustahak. mengikut perisikan tentera jalan utama serangan jika berlaku perang ialah jalan jambatan, kedua jalan laut..lagi besar lagi lebar jambatan lagilah mudah divisyen2 tentera singpore masuk cepat dan menguasai point2 penting. Dulu almarhum sultan mahmud iskandar selalu memantau perkembangan tentera singapore. mahathir firaun lagi suka kalo singapore jajah tanah melayu.

    mahthir, lky..dua2 mason

    ReplyDelete
  41. Najib sebenarnya tak kisah pun....tapi dia lebih berminat kalau jambatan tu lurus...

    ReplyDelete
  42. Kalau jambatan tu lurus kan jadi tinggi utk kenderaan berat melalui nya. Bijak pemikiran Tun M. Mungkin ada yg x pernah terfikirkan semua ni.. utk renungan sape yg x sukakan bengkok ni.

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan