Tuesday

Muhyidin Yassin nak swastakan sekolah pulak


Senang betul jadi menteri, kalau malas nak fikir pasal sekolah swastakan sahaja sekolah, biar orang lain yang ambil tahu hal ehwal sekolah, kena bayar lebih tak apa, bukan duit menteri, itu semua duit kerajaan, duit rakyat, menteri tak rugi apa-apa.

Cadangan baru Pak Din anak Yassin, untuk menswastakan sekolah benar-benar di luar jangkaan. Apa dah jadi ni sampai nak swastakan sekolah kerajaan pulak? mana tanggugjawab sosial kerajaan kepada rakyat? Apakah dgn cadangan tersebut ibubapa/penjaga pelajar akan membayar kos pengurusan sekolah dan mgkin juga gaji guru?

Apa perlunya untuk menswastakan sekolah kerajaan? Menteri dah malas nak buat kerja? Dah malas nak uruskan hal ehwal sekolah? Dah malas nak ambil tahu hal ehwal pengurusan pembinaan sekolah? Kalau dah malas buat kerja serahkan sahaja kepada orang lain yang masih rajin nak buat kerja, masih sanggup nak jaga kebajikan rakyat.

Tindakan ini akan meningkatkan kos sedia ada. Mungkin penyokong-penyokong kerajaan akan kata ini cerita karut, cerita fitnah dan macam-macam dari pihak pembangkang. Jadi di sini, RentaP© bagi bukti dari akhbar rasmi pembodek kerajaan sila rujuk link ini [Utusan]

Semua benda nak swastakan, tak payahla ada kerajaan, tak payah kutip cukai. Lagi elok, tak payah perintah Malaysia lagi, swastakan saja Malaysia kepada Pakatan Rakyat.



RentaP© "Kalau boleh jual, dah lama sekolah kena jual, duit masuk kocek menteri"

38 comments

sah2 dah makin meroyan derang nehh...kalau semua diswastakan, baik takyah ada kerajaan... baik takyah kutip cukai.. mangkuk pyrex btol!!

sistem ekonomi kapitalis.bila di swastakan lebih mudah mengaut untung,segala tender lebih mudah di salurkan kepada kroni.Inilah politik mereka.

terima kasih pak din, saya happy =)

bila swasta yang menguruskan, pastinya kredibiliti Akademik juga jadi persoalan. penambahbaikan struktur ke apa, kalau sudah diswastakan, maka akan meningkat lagi rakyat yang tak mampu ke sekolah.
saya bukan penyokong BN mahupun Barisan Alternatif. Sy just bagi pandangan je

lor, sekolah KERAJAAN tpi nak swastakan plak.. makin byk kena guna duit nk byr yuran ni

Inilah kerja puak-puak pakatan Haram, apa saja
kerajaan buat semua kau nak bangkang!
Kalau ko pandai sangat ko jadilah Perdana Menteri, jadi
Menteri Pelajaran. Aku nak tengok macam mana ko perintah Malaysia.
Makin bagus ke atau lingkup Malaysia kau kerjakan....

bengong betol pemuda umngok n9 ni....
dh la kaut harta rakyat pastu sng2 nk swastakn...
ko mesti bodoh bab2 ekonomi kn...

Pemuda Umno N9,

hahahaaa....pucuk dicita ulam yg mendatang,
memang kami lebih pandai dari korang...
so, apa lagi, ko suruhlah menteri tu turun sekarang!!....biar pakatan rakyat plak jd menterinyer....
kalau nak tau makin bagus ke makin lingkup, ko ajak org2 ko semua undi PR nanti yer!!! kita tengok PR perintah macam mana nanti...

p/s: ayat ko mcm sama jer mcm ayat komen ko yg lain....dah dasar pemalas....

cakap senang r pemuda umno N9 tue.. dia nak menyokong jer..tapi dalam hati dia aku tau tgh risau giler...haha..bongok..habis suma nak kena bayar. da la minyak naik sikit3..barang pon naik sikit3..pastu sekolah pulak..gampang

swastakan kerajaan.............

Mmm.... semakin kronik pemikiran puak2 UMNO nih...

Mula2 sekolah...lepas tu hospital...terbaikkk la kerajaan ni...macam nak jadi kat Mesir je hahaha

pemuda umno, n9. ko nih tau melalak je dok sokong parti ko tue .. cmner nak perintah. klu dah ada org mcm ko tue sokong BN tak nak sokong pakatan.. hah PR13 nih mai sokong pakatan lah klu nak tgk mcm mana pakatan yg memerintah malaysia..

ERM KORG BACA TOL2 KE X?
BUKAN DIA CKP SEKOLAH2 TERTENTU KE?
BACA BIAR ABES,FAHAM BIAR BTL FHM..KORG KAN AMAT "PANDAI"
BARU KOMEN.SEKIAN

-163-

kahkahkah..dh terang lg di suluh pon x nmpak???hahahahahaha..memg budak darjah 6 pon lg pndai dri org umngok..kekekekeke..hahahahahaha..x thn tgk org2 umngok nyer komen la ari nie...umor brape korg ni weh???hahahahahahhaha

"... atau membenarkan pihak swasta untuk menguruskan pembaikan dan penyelenggaraan."

Pembaikan dan penyelenggaraan banyak dah bagi kat swasta dah pun. Itupun tender banyak dapat kat syarikat kroni-kroni UMNO. Ini bukan dakwaan/tuduhan. Kalau mahu konfemkan betul atau tidak, pergi siasat kat sekolah-sekolah.

Putera Gunung Jerai:

Ingatlah sikit kerajaan, kat sekolah tu banyak lagi tanggungjawab sosial yg perlu diambil perhatian.. x takut ke dgn penswastaan sekolah kerajaan ni masalah sosial murid2 dan pelajar2 menjadi semakin tidak terkawal lagi... pastu mcm mna dgn kos2 yg mungkin meningkat berkali2 ganda nanti... x ada fikirankah wahai Muhyiddin Yassin! sanggup lepaskan tanggungjawab yg terpenting demi memberikan tumpuan pada karier politik... klau x mampu jadi menteri pelajaran baik berundur bagi saja pada org lain yg lebih layak...

p/s: memang dasar cetek akal menteri yg sorang nih!

kenapa asal pembangkang aje dikaitkan dengan melingkupkan negara.....abis bn jadi pembangkang kat selangor,bn la yg lingkupkan selangor..ni lg satu salah ke bangkang cadangan kerajaan.takkan nak yes aje..esok kerajaan nak buat kandang babi kat kg ko..ko setuju aje la..ni nak swastakan sekolah pulak..setiausaha agong KPPK pun bangkang jadi dia dikira penyokong pembangkang ke...

mampos la dpt mintri yg kering idea...suma amik jalan mudah bg swasta je

tumbangkan mentori umngok yg malaih bepikior kesemua sekali dlm PRU akan datang---------lepeh tu kita swastakan depa semua sekali pulak........

kah kah kah........

Pemuda UMNO, Penang delete 22 February 2011 at 19:42

cuba korang kira berapa banyak cadangan bengap muhyidin ni jadi kenyataan

-Menghapuskan peperiksaan
-mengurangkan RMT
-menaikkan yuran suwa sekolah
-menjalankan sistem 1 murid 1 sukan
-mengurangkan bajet sekolah hingga 30%
-meminda novel interlok

Sekarang hendak MENSWASTAKAN SEKOLAH
Lepas ni murid DISWASTAKAN
Lepas ni guru DISWASTAKAN
Lepas ni mak bapak DISWASTAKAN

Jadi saya minta rakyat Malaysia SWASTAKAN Muhyidin dulu sebelum dia swastakan kita

Nama je Tan Sri, akal pendek.

Bagus betula cadangan Pak Din anak Yassin...Biar rakyat ikat perut nak sekolahkn anak diorg atau xpegi sekolah terus.. utk kroni2 ini peluang baik buat duit.
Tanpa Nama berkata...22/2 5.55pm-nak start projek ni buat kat sekolah tertentu dulu..tengok ade untung lebih boleh buat kat semua sekolah...bijak memang bijak..

kalau kita dok nampak orang lain tak betul dia saja yang betul...buat apa pun puak dia juga yang betul, benda yang salahpun puak dia yang betul....apa yang orang lain buat semuanya tak betul. TAPI kalau menguntungkan pihak dia tak apa MEMANG BETUL......tak tahulah manusia sekarang. Mungkin Sebab dia lahir kat Malaysia tahu-tahu dah senang... senang nak mengumpat, senang nak komplen orang, orang tu tak betul...orang ini buat pun tak betul. Apa yang akan BETUL APABILA MALAYASIA TELAH JATUH KETANGAN PENJAJAH SEPERTI ZAMAN JEPUN DULU BARU BETUL KUT.....

aku rasa dorg ni nk ank2 dorg je g skola..ank2 org yg kt kmpung kais pagi makan pagi kais petang makan petang tak payah hantar anak2 ke skolah kalau di swasta kan..pikir la sikit...jangan la jawatan pegang tinggi2 tapi akal bebal melampau2

jarum seribu tahun..

dh tua dh muhyidin bawa2lh trun...
tu psallh malas pkir,,,;p org pencen 56 tahun dh elok sgt tu umur pencen tp up lg 58 pastu up lg g ke 70...;p tu psallh bnyk kerja dlm kerajaan bersepah berserabut sbab org atsn dh tua mudah lupa pastu meroyan ckp xserupa bkin;p hahaha

sbb pencen di upkn sbb kerajaan xmampu nk bayar bonus;p tu psallh kn.kn.kn agak2 xtahan nk pencen 58 pastu pencen awal kerajaan leh lh xyah byar bonus;p wah2...

dh tua trunlh bnyk org muda leh work hard;p...

Lepas ni jgn terkejut pulak kalau budak darjah satu layak pohon PTPTN...

bengong punyer kerajaan..

korang tgk la setiap kali ada tender besar, slalu ada kompeni yg baru ditubih menang... pak menteri ada saham la dalam tu..skarang pak menteri dah pandai cari duit..nak beli kete besar2 mahal2, tapi suruh drebar ja yg bawak...budus..

muhyiddin memang laaa akal pendek blajar setakat diploma politeknik ajer....tu yg mahathir kata kita ketandusan pemimpin

usup anak sdare kak limah

kite bakor je..abih cite

BN = Tahi Lembu

Alah....pedehal setakat swastakan sekolah je pun....rugi ke?? mane rugi...kerajaan akan mendapat keuntungan dengan cepat..bersesuaianlah dengan slogan rakyat di dahulukan...so kena la dulu....baru la pencapaian diutamakan...pemende korang ni...tu pun nak bebel...Malaun,Jibraun,Firaun punya perangai menteri ni...bangang nak mampus termasuk la puak2 gerombolan N9 yg mangkok hayun....weh lagi baik cegah dari berubat....pasal tak cegah la kerajaan abih berjuta2 ringgit utk tukar balik buku teks yg salah taip tu....kalau cegah kan ke leh di jimatkan duit tu...bangang sampai takleh nak fikir...kekadang penggunaan bahas yg kurang hajar camni memang tak sesuai di gunakan utk khalayak tapi bagi org yg bangang sampai camni...ni je la bahasa yg sesuai

ambo da baca habis isu ni,,,pak din kata nak swastakan SEGELINTIR sekolah sahaja...tapi kita kena ingat,penswastaan maksud menjual aset2 rakyat kd syarikat private...keuntung adalahh dari poket mak bapak jugak...dalam segelintir sekolah yg dimaksudkan pak din,,terdapat juga gol yang miskin dan sederhana..so apa jadi dgn golgn ni??kalo diswastakan,maknanya murid kena bayar sewa la.guru2 pun akan dipilih dan dibuang..apakah terdapat sekolah untuk yangg kaya dan miskin...idea ni lebih menjurus kpd idea kapitalis yang banyak menindas golongan miskin...yang kaya bertambah kaya,miskin bertmbah miskin...ni merupakan PERMULAAN,jadi sebelum projek pak din ni bermula,kita wajib bantah protes sebab bila bermula maka ianya akan tada penamatnya dan menyeuruh,,kalo PR memerintah cukong dan kroni amno ni la yang akan dahagakan darah rakyat...Pak Din jgn kemukakan idea yang banggang,,org johor yang celik mata hatinya saja yang tahu apa kamu buat masa jadi MB johor dulu,,,yang buta mata hati kerna akidah ketuanan melayu kamu,,kamu sokong ,anak2 kamu akan merasa tangan2 yang menjahanamkan generasi masa depan...contoh sudahh ada,,msih buta lagi...
kpd pemuda amnon9,,sila kemukakan fakta penafian yang penswastaan menguntungkan rakyat,,,,sila jawab pasal TNB,Telekom,air selangor,,,tangan siapa dibelakang mereka tu????

ni la perjuangan ketuanan melayu..sikit2 hak bumiputra dinafikan..pada masa sama kelentong pertahan ketuanan melayu..rasa macam nak mencarut je..skolah swasta..pelajar IPT terang2 kena amik loan baru dpt sekeping kertas..biasiswa?? brape kerat yang dapat..silap2 lepas ni anak melayu lah yang menjadi bodoh..bangang..sbb tak mampu nak bayar yuran..mula2 kata hanya segelintir..pastu skit2..pastu 1 malaysia punya sekolah..ni lah perjuangan pertahan hak melayu..makin loya aku..
pasni..korang tgk plak pada perkhidmatan kesihatan plak..klinik2 kerajaan..dan hospital kerajaan..silap2 ubat kena beli sendiri kat farmasi..hospital cuma bagi slip ubat je..kita tgk dan lihat..akan terjadi kalu munkee2 ni masih lentok..ayuh kita selamatkan malaysia dari munkee2 sial yang tak tau nak pikir cara lain selain penuhkan kocek sendiri..

bodoh punya muhyidin

Rakyat didahulukan? Ya mmg didahulukan, didahulukan untuk mampos. Di negara yg mengamalkan demokrasi soal pendidikan, kesihatan, sosial rakyat dsb adalah tanggungjawab mutlak kerajaan memerintah, tak kira parti apa pun. Nape tibe2 nk lepas tgn tggjwb utama? X kisahlah bukan sume sekolah pun tp secara logiknya kerajaan skarg ni lgsg x heran dgn rakyat, apa yg tahu kelangsungan karier politik. Nt x sempat x kebas duit billion2.

Allahuakbar....
aklu swasta sekolah mcmmana ngan bapak aku nanti
Umur dah 67 masih ada 4 anak lagi yang sekolah
sekarang ni pun kami adik beradik pakat2 duit
tiap bulan bantu ayah tak cukup nk skolahkan adik2
aku tak tau kalu swasta apa nasib adik2 aku nanti
yang duk kat universiti 3 orang.
Sampai akhir hayat ayah aku kene banting tulang cari duit
nk skolahkan adik2 aku tuh...

Senang saja, Buat mcm yusuf qordhowi cakap, bunuh je najib ni, dan yang lain2 terutama mahathir. sebab jelas najib pembunuh ALTANTUYA, najib pengkhianat ISLAM, najib sudah jadikan M'sia ini negara yahudi APCO.... apa korang nak kata beb ....?

This comment has been removed by the author.


EmoticonEmoticon