Tuesday

Isu cukai tanah UUM, MB Kedah jawab fitnah Khaled Nordin


Sebelum ini Portal Berita Bernama melaporkan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, menabur fitnah kononnya Kerajaan Negeri Kedah sengaja menaikkan cukai tanah yang dikenakan kepada Universiti Utara Malaysia, UUM sehingga sepuluh kali ganda dan gagal menyediakan bekalan air kepada universiti tersebut sehingga mengakibatkan kerugian terpaksa ditanggung oleh pihak UUM [Bernama].


Di bawah ini jawapan Menteri Besar Kedah Ustaz Azizan berkenaan fitnah yang dilemparkan oleh Menteri Pengajian tinggi tersebut. Cukai tanah sejak dua tahun lalu sebenarnya telah diberikan pengurangan (rebat) oleh kerajaan negeri Kedah pada masa itu, memandangkan pihak UUM membuat rayuan kerana tidak cukup wang.

Justeru itu kerajaan Negeri membenarkan UUM membayar RM 100,000 lebih bayaran cukai selama dua tahun. Setelah tamat tempoh itu, Kerajaan Negeri Kedah meminta semula jumlah asal bayaran cukai tanah, bukan dinaikkan seperti yang didakwa oleh Khaled Nordin.

Berkenaan masaalah bekalan air pula, ia terletak di bawah tanggung jawab kementerian. Kemudahan bekalan air sedia ada sudah tidak mampu menampung keperluan pelajar UUM yang semakin meningkat dari 10,000 orang kepada 30,000 orang. Maka MB Kedah menasihatkan agar sistem kemudahan air sedia ada di UUM agar dinaiktaraf (upgrade).

Menteri Besar Kedah juga membidas menteri tersebut, sekiranya sudah tidak mampu mentadbir Universiti Utara Malaysia lagi kerana sudah tidak ada duit, serahkan sahaja kepada Kerajaan Kedah, supaya Kerajaan Kedah boleh menjaga kebajikan Universiti tersebut. Ambik kau Khaled kah kah kah...

Saksikan sendiri video rakaman kenyataan MB Kedah di bawah ini.



Ada saja akal menteri gerombolan songkok tinggi nak burukkan kerajaan negeri Pakatan Rakyat.

ReJaM© "Hang ingat Kerajaan Kedah gila ka nak bagi penaik harga cukai tanah, dan nak susahkan pelajar UUM? Ada akai pakai bukan dok suka-suka buat fitnah!"

59 comments

MB Kedah ni tak bayak cakap tapi Performace mantap. Sampai Sultan Kedah pun puji. Siap suruh negeri-negeri lain ikut cara pentadbiran Ustaz Azizan. Good Joob MB Kedah! Kedah lebih makmur di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat, tahniah!

Haha khaled Nordin kantoi buat fitnah! Pandai ko putar belit ye Khaled... nasib baik rakyat hari ini dah semakin bijak mencari maklumat! Good job Milo SuaM!

khaled sembang maw kencang sedia...x malu ka hang tu menteri pelajaran tp sahsiah dri xdak lnsg...agak2 la bai isu bangang mcm ni pon nk pitnah,nk ajaq studen mesia jd mcm hg gak ka...aku kot mna pon setia gila ngn pentadbiran ustaz azizan..ampa pitnah la lantang cmna pon...pui menteri bn!

Kah kah kah...

Siakap senohong gelama ikan duri,
Suka cakap bohong nanti bn lantik jadi menteri.

Kah kah kah...

ak sokong klu kerajaan negeri kedah sendiri yg tadbir UUM.....
ILMU, BUDI & BAKTI.....

Aku dan kawan-kawan aku sokong sangat-sangat kalau UUM diambil alih oleh Kerajaan Negeri Kedah. Suka dgn ustaz Azizan, cool, cakap Sikit tapi kerja banyak... Tabik!

aku puji ustat wat statement..pandai bn putar
bagiustat cakat kat tv la..berani

Pegang aje jawatan Menteri Pengajian Tinggi tapi tak berapa nak cerdik, dah la tak berapa nak cerdik, pembohong lak tu, kesian anak bini, mak bapak dia kene bohong hari-hari

Saya juga sangat respect dengan pentadbiran negeri Kedah di bawah Ustaz Azizan. Beliau seorang yang sangat rendah diri tetapi menjalankan tugas dengan penuh dedikasi. Tidak seperti pentadbiran BN sebelum ini. Kucar kacir dibuatnya kerana terlalu banyak perbelanjaan negeri digunakan tetapi terlalu sedikit yang dapat rakyat nikmati. Perbelanjaan itupun dimasukkan ke 'poket' kroni-kroni mereka.

Semoga kerajaan negeri Kedah terus maju dan aman sejahtera dibawah pentadbiran Ustaz Azizan. Saya juga sokong Kementerian Pelajaran menyerahkan UUM kepada pentadbiran kerajaan Negeri Kedah. Kementerian Pendidikan di bawah Kerajaan pusat sudah tidak mampu lagi menjaga kebajikan UUM. Tidak perlulah menabur fitnah, Ingat! Satu jari anda tunding, Sepuluh jari akan menunding anda kembali.

"Memimpin negeri mengikut ajaran Islam, InsyaAllah negeri akan dirahmati oleh-Nya dan sentiasa aman. Maju Kedah maju"

-Dr. Latif-

olang bikin universiti untuk lu olang suka2 hati belajar..tp umngok aaa bikin itu universiti suka2 hati fitnah macam bapak lia punya..wa manyak cuak oooo...

wakakakaka.. bodoh puak2 nie.. aku dok kedah aku tau laa.. memang sejahtera pon.. bodoh semua.. bodoh mcm meloya.. kahkahkahkah

wahai pak2 menteri 1msia....tolonglah selidik dahulu sesuatu fakta2 sebelum keluar kenyataan.....jika tidak maka terlihatlah akan kebodohan yang tahap.....malas nak sebut(jangan smpai lembu lebih cerdik dr pak2 mnteri 1msia) kita sebagai menteri 1msia sepatutnya fikir dulu sebelum bertindak @ keluar sesuatu kenyataan......seseorg menteri 1msia biasanya ada ramai pegawai2 @ s/usaha politik,sulit & akhbar... bazirkan duit rakyat makan gaji buta saje......bodoh nak mampusssss

tapi tkde toleransi...wpun tempoh rebet dh habis....perjanjian baru blh dibincngkan..

tak pe naik...jgn bmbang...peruntukan kerajaan kpd UUM blh dinaikkan 1 juta lgi tnp blh dibangkang oleh mn2 pihak, tak pun UUM naikkan aje yuran pengajian.

Tnapa nama...cuba fikir gini plak, uum bayar rm80-90k utk lori air sebulan kalau setahun dah busuk2 Rm1.6 juta nape kementerian tinggi tak bagi peruntukkan utk naik taraf bekalan air sedangkan ini dibawah tanggungjawab mereka. mereka yg tak buat kerja uum yg rugi byk. sapa lagi takdak toleransi kerajaan negeri atau pihak kementerian sedangkan kita tahu peruntukkan untuk pengajian tinggi byk.

kerajaan negeri plak terutama kedah apa sgt hasil dia ada selain cukai. sedangkan kerjaan negeri perlu duit utk nak 'run' negeri. kalau la peruntukan pusat kat negeri leh direct sampai takpa mcm negeri lain, tp dek kerana pas hah peruntukan turun melalui satu jawatankuasa yang dikelola oleh umno iaitu JPM. itu toleransi ka adil kah ikhlas kah dalam nak bagi duit. tidak itu zalim, menekan supaya kerajaan negeri jadi lemah.

jadi jgn cakap la pasal toleransi.

menteri umngok ni kalau bercakap buatlah keje rumah dulu...konon nye nak jual minyak urut pada pelajar dan rakyat tapi minyak urut chop 'apco' takde sape pun nak beli...ahli umngok pun taknak..kalau nak bezakan dgn ustaz azizan mcm jauh panggang dari api...otak dah dah ade 'virus' bodoh...

Kerajaan naikkan harga petrol ada toleransi ka...jawap mai sini....bila dibahaskan dalam Dewan Rakyat....
Kalau otak tu penyokong UMNO susah nak menerima hakikat...

toleransi klau ade permohonan dari UUM...kementerian pengajian tinggi nak mintak tolong kerjaan negeri kurangkn harga?? ape kerajaan pusat dh xde duit ke nk uruskan?klakar plak aku rasa...alah..klau kerjaan pusat bkn main susah nk tolong krjaan negeri pakatan..

RESPECT LA UST AZIZAN!
KANG DAH TERKENA BALIK PAK MENTERI

yg bes MB kedah cakap kalau papa sangat x mampu meh kjaan negeri amek uum.. :p

masa i kat universiti dulu selalu je xde air...masa tu BN pegang negeri tempat i blajar tu..so, kat sini nampaknya kerajan pusat yg problem...

terbaiekkk lah ustaz azizan. mmg bodo piang lah menteri pelajaran tinggi...harap belajar jah tinggi2...mampuihh!

kes xda air kat UUM nie sjak BN pegang kedah lgi...yg geng BN jgn wat kecoh la...kalu yuran angpa nak nek lgi, ak cmfrm student kali nie wat mogok macam kat U Inssaniah...


law student UUM

Sudah2 la Tok Menteri Khalid... u are useless... tarak guna 1 sen pon. org dah buat baik tu, pandai2 lah terima kasih... Kalau aku, aku suruh je UUM tu pindah kat negeri lain... baru padan muka... Pas tu bukak balik universiti atas tapak UUM... baru tau langit tinggi rendah... Jgn perbodoh org Khalid, kalau hang menteri yg paling bodoh, hang bodoh sorang2 dah la! Baguih Ustaz azizan, depa tak pandai jaga UUM, mai kita pakat ambil alih...

magua_putra@2000

susah la UUM nk jd Univesiti Pengurasan Terkemuka kalau bab fasiliti pon xbley nk handle......
kata nk tunjukkn demokrasi dlm sistem pemerintahan tp bila pihak kerajaan negeri kedah nk masuk UUM xbley, kononnye pihak k'rajaan negeri akn sebarkn dakyah utk membangkang k'rajaan pusat...
STUDENT POWER!!!!

-accounting student-

beto tu... khaled cakap ikut prasangka... bom bom bom

MENTERI PENGAJIAN TINGGI TAPI MENTALITI RENDAH

kalau dah Menteri PENGAJIAN TINGGI pun mentaliti RENDAH, maka apatah lagi menteri2 lain seperti menteri hiburan(kebudayaan).

UMPORNO KETANDUSAN PEMIMPIN BERAKHLAK DAN WIBAWA

umporno memang menghadapi masalah kredibiliti menteri2 dan pemimpin. ini kerana yg dinaikkan mestilah mempunyai syarat pandai mengampu pandai membohong pandai fitnah putar belit demi umporno.

SYARAT JADI MENTERI UMPORNO MESTI PANDAI FITNAH DAN PUTARBELIT

kriteria jadi pemimpin dan menteri umporno bukan lagi kompetensi dan kualiti akhlak dan kepimpinan. mereka memang ketandusan pemimpin kerana jiwa-jiwa pemimpin sejati semua akan beralih ke PR.

dgn menutup media kepada PR dan bercakap sorang2 di tv, menjadikan menteri2 ini sebagai juara kepada rakyat yg sekat maklumat pihak kedua.

KENYATAAN MENTERI MESTI MEMBURUKKAN PR KERANA NAJIB MEMANTAU

setiap isu yg boleh dijadikan peluru kepada PR akan menjadi tajuk utama media terutama Utusan Haram. sama seperti fitnah saifool dan video lucah. tiada lagi menjadi tajuk utama media mereka..sebab lubang bontot saifool telah dirabakkan oleh karpal singh. video lucah telah dibaling ke muka eskay dan rogolhim.

lihat saja menteri2 yg ade sikit wibawa dalam kerja, mereka tidak ada tempat di media. dan media hanya hilight isu yg boleh diguna utk fitnah PR.

KALAU MENTERI KENCING BERDIRI, PENYOKONG UMPORNO KENCING LARI LINTANG PUKANG

aku ingat kalau hg pa ambik alih, lagi porak perandala uum tu...hak dok ada pun tunggang langgang...boleh jalan la korang

ustaz sindir ja nk amik2..pak menteri main cakap tnpa fakta pastu msuk muka dpn utusan,marah la pak ustaz tu..patut pak menteri bincang elok2.xda duit buat la pmohonan bru.mintak rebat.ni semua nk mlalui media..mana pgawai2 kmenterian,pgawai uum?? step by step la..kata bodo piang marah umco ni..pagawai2 kt uum pon 2x5.dah nk 10 taun dah isu air kt uum ni..repot la jkr ke,pm ke,sada ke.lu punya sistem bkalan air dah xmampu nk tmpung kpasiti.request system baru..ni bangang dok sewa lori btaun2..

pasal sewa lori masyyyyyyyyyyukk
tanya prof kangkong kat uum tu..

kalau depa ada akai dah lama sistem bekalan air kat uum tu diupgrade
ni tak sangup sewa lori 80k-90k sebulan
kalau sepuluh tahun.....berapa beb
dalam harga 80k-90k tu mesti ada tempias..masyukkkkk
baik sewa lori dari ganti paip baru
tak caya tanya UMPORNO

SATU UNTUK KAU SEPULUH UNTUK AKU

satu lagi projek kerajaan UMPORNO
aka BARISAN NAJIS

mula2 masuk paper dulu...kmdn baru senang peruntukan tmbhan kerajaan nak lulus...kalau tk nnti belambak pihak yg mmbankang

macam tu ka...jika org tk toleransi dgn kita kita pn tk perlu toleransi la....ajaran islam mcm tu?

Kedah mmg antra negeri yg rendah terima geran...cm terima geran asas sprti pmberian mgikut kepala, dn jln raya. geran utk serahkann tnh utk wujudkan P.Pinang pun ikut perjanjian selagi ada bln bntg byr RM 18K. nape kedah mnta mcm tu? kenapa tk mnta mcm sgor minta peratusan atas nilai kehiangan sumber ekonomi atas tnh yg diserhkan.

so, jk krjaan ubah kaedah pmbayran geran ianya tk begitu mmberi kesan sgt coz geran yg diberi mmg sedikit.

psl harge minyak tu pulak...cb ko tny shell pesal dia sykt international...kalau nak kembangkan market syer shell kt msia....nape dia tk jual hage lbh rndh dri hage Petronas jual? sure berduyun2 org g kt shell...sure org dh tk g Petronas. ke kerajaan mmg tk bgi dia jual mnyk byk2 cb tnya.

betul juga...serahje UUM pd kerajaan negeri. Ms UUM bwh federal...cukai tk blh direbetkan coz hasil kerajaaan negeri kurang....lps serah kpd kerajaan negeri boleh urus. Aku tk pe dh habis belajar....lau kos belajr pun tinggi tk jdi mslh...biar la budak2 yg nk belajar tu fikirkan.

UMNO NI MEMANG BONGOK DARI PENGIKUTNYA HINGALH KE MENTERINYA.ITU PASAL AKU LARI DARI UMNO BONGOK NI AWAL2 LG.HAI KAWAN2 TINGAL KAN AJA UMNO NI .KALAU TIDAK HABIS ANAK BINI KITA DIHASUTNYA NANTI .

KERAJAAN PUSAT TAHU PULA MARAH BILA DI TARIK RIBET.TAPI RAKYAT TAK BOLEH DAPAT SABSIDI DARI KERAJAAN KATA NYA NEGARA AKAN BENGKRAP. PUNDEK UMNO.

aku cm akan sokong parti yg boleh bw dasar utk kurangkan cmpur tgn kerajaan dlm byk hal seperti penetapan harga brg2 n kurangkan subsidi ke atas semua jenis brang n subsidi hnya diberi kpd perkhdmatn yg krtitikal/ sektor pendidikan.

ape ke punya bodo menteri ni.. nak cakap ikut le fakta jgn mcm budak tak sekolah cakap. camni le kualiti menteri umnogok.

MENTERI PUN TK PAHAM CUKAI DINAIKAN ATAU REBET TAMAT TEMPOH .KLAU MCM NILH MENTERI PATUTLH SEMUA BARANG NAIK HARGA.AKU HARAP 1MALAYSIA SEDAR TIPUHELAH PEMIMPIN KITA DG MENGEMUKAKAN FAKTA YG SALAH UTK MENGELIRUKAN RAKYAT.HAMPEH .

DAlam puak2 ni mana ada yg layak utk jd menteri yg membela nasib rakyat contoh diatas menipu aja. klau tk menipu ,fitnah klau tak rasuah klau 2-3 rm tak lah teruk sangat ini 400-500juta beb ini bru satu projek belum lg PKFZ, BAKUN blh bengkrap negara bro.

kalau nak murah hg buat sendiri le...kemudahan asas nak bila orang belanja lebih sikit merungut...kalau macam tu baik tak payah buat pa tapi kena ingat rakyat semakin bertambah bukan untuk hg sorang saja

abih dah ka org yg ada otak dlm ameno ni?

kalau kerajaan tak boleh nk tolong rakyat .jangan jadi kerajaan.kita lantik wakil rakyat untuk membincangkan masaalah rakyat.bukan nak suruh jadi tuan tanah.HANG TAU TUAN TANAH MACAM MANA.cuba hang tnya hasil jualan minyak kita yang banyak tu pgi kt mana.rakyat minta sabsidi minyak bukan dari hasil cukai kerajaan tapi dari keuntungan jualan minyak kita.paham.

bro nampak sangat menteliti puak2 umno ni LOW CLAS

apa da hal... email pun RM50juta. cukai secoet tu kacang je.
-max

minyak subsidi...gula subsidi...tepung subsidi..bahan api subsidi tpi living kos tinggi jugak...subsidi tk membantu utk kurangkn living kos

tk salah nk minta untung petronas...tpi lbh baik untung tu digunakan utk benda2 yg lbh manfaat...cthnya bgi pendidikan percuma kt rkyt msia..bknnye nk kt krajaan lnsg tk perlu tlg rkyt

sokong kerajaan negeri kedah,
take over UUM..

apa mau gaduh.......sapa yang btul n spa salah biar Tuhan yang tentukan

apalah asek asek tanpa nama tanpa nama awat
orang tua tak kasik name ke

tanpa nama 20 April 2011 6:33 PM

hang pn sama..kah3..
aik...aku pn sama...kah3

kalu kerajaan negeri baik hati bg free jela cukai tanah tu. kata nk membela rakyat. cukai tanah pn nk berkire ke dgn uum.kutip cukai byk2 nk wtpe. ke kerajaan negeri nk bg projek kt kroni2 die jgk. alah pas pn mcm xde kroni. kt kelantan kroni balak pn dr pas jgk. jgn nk ckp org lain la kalu diri sendiri pn 2X5. ko marah BN byk kroni sbb hangpa pn nk jgk bnde tu. kalu PR jd kerajaan pusat pn kroni mesti ade. kerat la kepala kalu PR xde kroni nt..podah..

apalah MB ni, teruk betoi, penyombong, dah la cakap pun tak betoi, awat dia kat boleh bagi rebat ka, tu tempat mengaji, apa salah ka bantu bagi kurang cukai. Pas takkan tak mau anak cucu kita pandai. saya pun sokong dan undi Pas. tapi tak sangka perjuangan saya dari dulu dah dihancurkan Pas zaman azizan lani, kami veteran Pas desak MB diganti dengan orang lain yang lebih bagus.

Veteran Pas...hahaha..pndai menyamaq nooooo...nak pebusuk nama PAS..ceit!

Cayalah MB KEDAH..hebat

klo air skit,nk upgrade cmne pown xjd gak.ape slh nye ksi rebat cukai lama.duit uum wat byr cukai 2 pown dtg dr student gak.klo cukai naek,kmpem la yuran pown tggi.abeyh 2 xkn student nk mkn batu dgn pasir lak.bkn smua student ank org kaya.pkir la skit....kata nk wat "negeri berkebajikan"

cukai tanah kedah 2 untuk rakyat kedah.....hak untuk penduduk kedah berjumlah 1.8 juta.....jadi mmg negeri kebajikan r....kebajikan untuk rakyat kedah.....jd ko x malu sebagai student nak amik hak orang lain????

ko patut salahkan kerajaan pusat sebab dia yg x nk upgrade air korang dan x mao bayar cukai tanah....duit korang telah disalahgunakan pihak UMNO untuk POLITIK diorang.........

-->UMNO
Saudara, awak faham tak beza antara rebat dan cukai? Ini bukan kes kenaikan cukai, kerajaan Kedah mana pernah naikkan cukai, selain menurunkan macam2 cukai sebanyak 50% pada masa ia mula memerintah. Ini kes rebat yang diberikan oleh kerajaan negeri sebelum ini. Apabila tempoh rebat habis, maka UUM perlu bayar cukai pada harga yang biasa ia bayar. Mana yang kata cukai naik? GUNA OTAKLAH!
_____________________________________________________________________
-->Veteran PAS
Apa pak cik cakap ni? Saya dengan hormat sebagai anak muda membantah pandangan pak cik bahawa perjuangan PAS lari dari asalnya. Ustaz Azizan ni insya-Allah MB Kedah terbaik dalam sejarah negeri Kedah. Turun cukai pun majlis perbandaran dapat hasil yang melebihi perbelanjaan. Sebab apa? Rasuah haprak pun tak ada. Semoga PAS terus memerintah Kedah demi menjaga kebajikan rakyat Kedah sekalian.

UMNO

hah! ini satu lagi perangai bengap UMNO.asik2 nak mencabar jek. cabar sumpah laknat la, cabar letak jawatan la. ni nak cabar bagi tanah free?cakap tu lenkali pikir rasional.kalau BN pembela rakyat, kenapa bila rakyat mengeluh dulu diorg lembab sangat buat keputusan?dah tu keputusan pun bukan nak meringankan beban...betul cakap Ahmad Syafiq, kes sekarang bukan pasal naikkan cukai, cuma perjanjian rebat dah habis. x faham ka?

veteren PAS

hang ni dah berapa lama masuk PAS? 2 bulan?dari gaya tulis pun dah bleh agak hang x matang.kurangkan cukai tu boleh, proposed je la dengan alasan kukuh.hang nak mintak loan belajar x sampai RM10 ribu pun kena isi borang, bukti apa bagai, inikan pulak pasal cukai nilai juta2?


EmoticonEmoticon