Saudara baru dihalang gunakan nama Anwar selepas masuk Islam

BARU terima mesej (Direct Mesej) daripada Koordinator Jingga 13 Malaysia, saudara Fariz Musa  melalui Twitter MiLo SuaM memaklumkan bahawa beliau ada bertemu seorang saudara baru (muallaf) yang dihalang menggunakan nama Anwar.

Difahamkan menurut Fariz, saudara baru ini telah memeluk Islam di Jabatan Agama Islam Pahang, JAIP. Apabila diminta untuk memilih nama barunya setelah memeluk Islam, beliau telah memilih nama Anwar.

Difahamkan juga, saudara baru ini memberitahu bahawa beliau mulai tertarik dengan Islam apabila sering mengunjungi rumah Anwar Ibrahim dan melihat Penasihat Umum Pakatan Rakyat itu menunaikan solat berjamaah.



Bagaimanapun, Pihak Jabatan Agama Islam Pahang dikatakan tidak membenarkan beliau menggunakan nama Anwar, sebaliknya memberikan beliau nama Adnan dan nama itulah yang beliau gunakan sehingga ke hari ini sejak memeluk Islam.

Hidayah itu milik Allah, siapa sahaja yang dikehendaki olehNya akan diberi petunjuk, faktor tertarik kepada Anwar itu hanyalah asbab. Namun tindakan menghalang saudara baru ini memeluk Islam dilihat tidak wajar dan bermotifkan politik.

Bagaimanapun, ReJaM© akan membuat satu sesi rakaman temubual ekslusif bersama Adnan selepas ini untuk mendapatkan penjelasan beliau tentang perkara ini.

ReJaM© " Takutnya dengan Anwar, nak pakai nama Anwar pun tak boleh? "

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan