Sunday

Isu kalimah Allah, Harussani sudah sampai tahap mengkafirkan mufti


POLEMIK isu kalimah Allah sudah semakin hangat apabila Mufti Perak, Tan Sri Harussani sudah sampai ke tahap mengkafirkan umat Islam yang membenarkan bukan Islam menggunakan kalimah Allah.

Hujah yang dikemukakan oleh beliau adalah, membenarkan kalimah Allah digunakan oleh orang bukan Islam, bermakna bersetuju dengan pihak berkenaan untuk menyekutukan Allah ~ Bernama



Nampaknya fatwa baru dikeluarkan oleh Mufti Perak ini jelas bercanggah dengan fatwa yang dikeluarkan oleh negeri Perlis sebelum ini.

Mesyuarat Jawatankuasa Syariah Negeri Perlis bil 1/2008 bertarikh 14-15 jun 2008, memutuskan tiada halangan bagi orang bukan Islam menyebut nama Allah, atau memanggil nama tuhan dengan nama Allah ~ Mufti Perlis



Sila baca ayat di bawah ini baik-baik.

Hai orang-orang yang beriman, apabila salah seorang kamu menghadapi kematian, sedang dia akan berwasiat, maka hendaklah (wasiat itu) disaksikan oleh dua orang yang adil di antara kamu, atau dua orang yang berlainan agama dengan kamu, jika kamu dalam perjalanan dimuka bumi lalu kamu ditimpa bahaya kematian. Kamu tahan kedua saksi itu sesudah sembahyang (untuk bersumpah), lalu mereka keduanya bersumpah dengan nama Allah, jika kamu ragu-ragu:

"(Demi Allah) kami tidak akan membeli dengan sumpah ini harga yang sedikit (untuk kepentingan seseorang), walaupun dia karib kerabat, dan tidak (pula) kami menyembunyikan persaksian Allah; sesungguhnya kami kalau demikian tentulah termasuk orang-orang yang berdosa" Surah Al Maidah ayat 106.

Dalam surah ini jelas Allah menyuruh orang berlainan agama (bukan Islam) bersumpah dengan nama Allah. Jadi bagaimana Mufti Perak boleh mengkafirkan pihak yang membenarkan orang bukan Islam menggunakan nama Allah?

Inilah akibatnya bila kalimah Allah dijadikan alat politik untuk meraih undi Melayu menjelang pilihanraya ke 13. Maka keluarlah fatwa-fatwa lucu sehingga sanggup mengkafirkan orang.

Sampai ke tahap mufti mengkafirkan mufti. Sampai ke tahap, mufti menolak ayat daripada kitab suci Al-Quran. Sampaikan mufti pula seolah-olah mengkafirkan Al-Quran yang menyuruh bukan Islam menggunakan  kalimah Allah.

Sebelum ini gua dah kata, dalam dunia ini isu kalimah Allah hanya kecoh di Malaysia sahaja. Tidak ada satu negara pun di dunia ini yang kecoh tentang isu kalimah Allah baik negara Islam mahupun negara kafir.  Kenapa? Jawapannya mudah, kerana hanya di Malaysia ada Umno rujuk sini ~ Isu Kalimah Allah.

Sumber: ~ Bernama, Mufti Perlis

86 comments

Anarkin...kite ken ingat,mufti perak tu pun manusia,buat silap...agak dangkal apabila statement beliau dibuat secara peribadindan bukan melalui permuafakatan majlis fatwa kebangsaan..dan tidak berlandaskan nas dan dalil...hmmmm....

Dia kena ingat status dia sbg mufti. Kesal dgn statement tak matang yang tiada smgt muhibah dalam malaysia. Mohon dia jadi mursyidul am perkasa. Molek benar gamaknya

bukan mursyidul am perkasa je mufti huruharasanasini ni boleh juga jadi mursidul am pukida dan blog2 pencibai amenongo semuanya. kakakaka

orang amenongok memang semua nya tahap bagang bodo sombong tak reti diajar pundek paria madey kutty setan.

mudah2han biar semua org amenongok mampos cepat2 pru kali baru selesai masalah negara bangsa dan agama.

Isu kalimah allah lagi !!!! kenapa ada banyak songeh ???

I agree with your opnion milo suam.saya pernah tinggal di Qatar .....orang Arab sanjung tinggi orang luar yang berbahasa Arab...beri salam kami mula2 takut tapi dia orang encourage us talk in b.arab.to tell you they are good muslims and i enjoyed my stay there.

Sy cadangkan semua org dgr jawapan dr Dr Asri....sy rasa setuju dgn beliau....mudah dan senang faham....juga jelas...

Korg ni ahklak pun mcm &%@%&* maki2 ada hati nk bercakap soal agama..cuba tengok balik diri tu ada tak 'maki2' yg korg sebut tu ada pada muka/diri korg..

Hanya nik aziz dgn hj hadi yg layak kafirkan org Islam

Aku nk tanya milosuam dan bangsat2 kat atas ni yg maki hamun..APA PANDANGAN KORG DGN KEPUTUSAN MAJLIS SYURA@HARUN TAIB PASAL ISU KALIMAH ALLAH..SETUJU @ TAK?
klu setuju alhamdulilla tp klu tak setuju korg maki2 tak harun taib?

Yang haron din & majlis syura pas x dgt jwapan dr asri yang lebih muktabar kenapa

gong..gong..gong...slow sikit menyalak tu bro, bising laa!!!

Ada lg sekorrr...!!!

Just stay there forever for god sake

Sebab Umno tak caya ulamak Pas

Kalo orang umno tak setuju lah sebab umno tak iktiraf ulamak Pas. Macam mana dgn Melayu Indon? Presiden dia, ulamak dia? Rajyat dia. Sana Melayu lagi ramai. Orang Banjar pun dari sana jugak

Macam mana orang yang menegakkan undang undang sekular kat Msia yang membenarkan kalimah itu digunakan. Boleh tolong jawab tak?

Sekular itu memisahkan agama dari negara ! Malaysia bukan negara sekular ! Malaysia adalah sebuah negara islam ! Negara sekular itu macam turki dibawah pemerintahan mustapa kamal atartuk dulu , tetapi sekarang turki tak sekular lagi setelah refah mengambil alih kerajaan turki , perlu diingat malaysia adalah negara islam contoh dibawah pemerintahan barisan nasional . tak timbul negara sekular dimalaysia !!!

Terbaik ko sekolahkan org Pas yg buta ni bro!!!!
I like your fakta bukan auta mcm milosejuk

Cepat laksanakan hukum hudud.kalau kita tak niat nak buat salah nak takut apa.Negara kita dah semakin byk jenayah berlaku sb hukuman yg sedia ada tidak berkesan dan setimpal.

Kau tunggu kapal singki mati dulu , bila kapal singki dah mati kau langkat mayat dia , selepas itu kita boleh cerita hudud ni , senang cerita buat hudud dekat kelantan dulu sebagai role model , kita umno bukan menentang hudud !

Kau tunggu kapal singki mati dulu , bila kapal singki dah mati kau langkat mayat dia , selepas itu kita boleh cerita hudud ni , senang cerita buat hudud dekat kelantan dulu sebagai role model , kita umno bukan menentang hudud !

undang2 Allah pn tolak delete 27 January 2013 at 21:45

Kalo xlaksana hudud tu mkne nye tolak al quran,kalo tolak al quran mksdnye apa?fkr sniri ye insan yg terpesong dr hukum2 trkndung dlm al quran

Kalo malaysia negara islam,org islam dimalaysia yg terdedah aurat tu apa?knpa ek,kalo bini pepimpin pn xttp aurat,mcm tu contoh,basik islam pn xlepas,nk pimpin negara,tula rasuah,pembunoh,kondo lembu,pelingkup melayu trjdi tu..kalo jadi negara contoh pn,dimata negara luar,hanya pura2 bt pe..org malaysia sniri lg tahu,

ABU.. X 100%
Asal Bangang Umno!
Asal Bengong Umno!
Asal Bodek Umno!
Asal Bodoh Umno!
Asal Bengap Umno!
Akhlak Burok Umno!
Asal Bani UMNO?
tu lah Umat Melayu Naif Otak nya!

Ni lah bani UMNO
Umat Melayi Naif Ptak nya!

Umat Melayi Naif Otak nya!

macai UMNO
Umat Melayu No Otak!

USTAZ NASA DIPECAT DARI MENJADI AHLI MAJLIS SYURA PAS SEKEMBALINYA DARI GAZA BERSAMA NAJIB ....KIHKIHKIH , JADI MODAL POLITIK UMNO LA DISAAT PRU INI , PAS GALI KUBOR SENDIRI...KIHKIHKIH

anon 9:17.
Di Kelantan nk laksanakn hudud tpi Dr Mahdey Kutty telah menghalang dgn mengugut utk berbuat sesuatu terhadap kerajaan Kelantan.
Mengambil kira kemaslahatan rakyat Ng Kelantan jka Mahdey kutty istiharkan darurat uk Ng Kelantan maka TGNA tanguhkan perlaksanaan enakmen hukum hudud tersebut! Ada faham?
Takde sebab nk laksanakan hudud tu kerna Karpal Singh yg smemang dia kafir & tak faham hukum hakam yg Allah perturunkan melalui wahyu kpd RasulAllah utk umat Nya.
Umno bukan menentang hudud yg kononya ciptaan PAS kan? 55 tahun Malaysia merdeka dibawah pentadbiran UMNO Be End, mana hudud umno dgn islam adahari nya lah & islam waksaktiyah nya?
Dgn dicanangka kononya umno tu parti suci & pejuang islam tuli (bukan tulin tau) tpi mana hudud kamu? mana? mana? mana?
Takyah la nk berwacana soal hudud!, soal kononya amanat Hj Hadi!, soal kafir mengkafir, DSAI cabar debat hal ekonomi pun kecut teloq! PM apa barang pengecut tahap gaban camtu?

Pas sendiri dah cair nak buat hudud , buat macam acheh dikelantan dulu , jangan salahkan orang lain , tepok dada tanya iman !

Kalau dah tahu kapal singki tu tolak hudud mengapa puak pas tidor sebantal mimpi lain lain dengan kapal singki ...mengapa naif sangat ?

Umno cerdik ! Bukan macam kau osama , kau tu pak turut !

Osama hasil didikan produk tok guru pas , kita jangan hairan masih ramai lagi produk macam ni yang akan lahir !

umno gunakan agama utk keuntungan politik semata2, bukan utk martabatkan agama islam, pencacai umno ingatlah mahathir telah hina hudud, tanya harun sat ni apa hukumnya kafir ke x,sudah 50 tahun lebih umnogok ni perintah negara kenape x laksana hudud, tanya lagi harun sat ni apa hukum menipu dlm pilihanraya, tanya lagi si harun ni merampas secara zalim pemerintahan perak yg telah dipilih rakyat, apr hukumnye

Pas pun bukan ada pendirian punya parti , pendirian sering berubah ubah , dulu cerai dengan dap , lepas cerai rujuk balik , dulu nak buat negara islam ditukar kepada negara kebajikan pula , dulu tak boleh kerjasama dengan bukan islam sekarang dah boleh dah ! dulu nak jual putera jaya sekarang nak dudok putera jaya , kes yang terbaru ni isu kalimah allah , hadi cakap lain , majlis syura cakap lain , anwar cakap lain , nik azuz cakap lain , pas umpama keluarga 69 !

I hope Bernama has mis-quoted him.. But if it is true, kita mintak ada la orang yg arif tampil bagi penjelasan bagi merungkai kekeliruan. Kita tak mau nanti ada pulak puak puak yg angkat pandangan ni sebagai benar sebelum dibincang dan dibahaskan. Naya kot nanti orang sebut sebagai "AMANAT HARUSSANI".
-----------------------------------
Umat Islam di negara ini akan MENJADI KAFIR sekiranya membenarkan pihak lain menggunakan kalimah Allah.

Jika umat Islam membenarkan kalimah Allah digunakan oleh agama lain, BERMAKNA MEREKA BERSETUJU dengan tindakan pihak berkenaan mempersekutukan Allah.

Maka persetujuan itu juga menjadikan kita (umat Islam) kafir.
-----------------------------------

PAS dah jadi parti U-turn bila PKR dan DAP tegur. Kalau dulu PAS mengutarakan Hudud dgn lantang; sekarang nak sebut pun susah sampai terpaksa ditukar kpd negara kebajikan.
Jangan dok berdolak dalih menyalahkan orang lain kalau PAS sendiri tak mampu laksanakan hudud di Kelantan dan Kedah.
PAS masakini seperti mempergunakan agama untuk habuan dunia. Nik Aziz sendiri pun belum bersedia bagi laluan kepada pemimpin lain PAS setelah sekian lama berkuasa di Kelantan. Seteruk teruk ex- PM Dr M, dia sanggup lepaskan jawatan semasa di puncak kuasa.

Nik aziz bila nak letak jawatan , cukop la tu , dah lama sangat dah tu , bagi peluang orang lain pulak !

Tak pe lah dari piem dan tpiem ko yang bisu nak play safe

Ko kempen umno je lah tak payah sibuk pasal Pas

Anon 2:06 am, Pasai tu org jemput masuk dalam.. Kalau dok luar lepas tu nak jugak komen pasal dasar PAS memang berterabur laa.. Jom masuk dalam.. jemput masuk.. sila.. sila..

Brooo....pas dh lm nk laksa hudud...tp medey xbg..surat dri medey pom ad lg kt suk klnatan nuh..klu xde modal or ilmu cetek xyh nk melalak..nmpk lg ko tu bodoh..bkn ko je nmpk bodoh ngn macai2 umno pom nmpk bodoh...bc la lg utusan...dgr la lg tv3 suku tu....dasar manusia pak turut....

Hahaha bodohnyeeee macai nih...ko cek la fact nasa tu d gugur dlm majlis sura bl lg...bkn blk dr gaza je...apa...xde fact tp nk smbang..org ikut politik p.k n kaji..die ikutttt je...patotla ko bengap snang kne kncing....asal umno je bongap...hishhhhhh

Kalau silap buat la kenyataan mohon maaf atau bagaimana?

Yg hukum zina kena denda dgn duit tu la sekular namanya. Cuma nama saja mahkamah syariah tapi hukum sekular. Umngok!

Hukum Allah memang berat utk dilaksanakan jika dipandang dr mata kasar termasuk solat. Ia seimbang dgn maksud tdk menguntungkan dan tdk merugikan mana2 pehak. Perlaksanaannya juga lebih kpd pencegahan dr mengubati

Hahaha...biarlah dah org percaya dengan die....ketokohan die,amanahnya dan ilmunye...lau x takkan jadi menteri besar paling lame,xmcm jamil khir tu baru sepenggal pegang jawatan kerajaan,umah da mcm istana,,,xkeh celen la der...

Yup...ataupun bagi die perincikan kenyataan die tu...

Yahudi kata! Napela Muhammad tak terima kitab kita( taurat) sedang ia turun dr langit. Melayu pulak kata! Napela tak buat hudud kat kelantan kalau tak kita mesti sokong. Belum buat lagi pun Melayu dah kata hudud pas, ini pulak nak dilaksanakan. Hukum Allah tetap hukum. Tak kira hudud atau solat atau zakat. Ada melayu kata solat pas? Siapa berani ubah hukum Allah? Siapa kata hukum berzina didenda 1000 atau 2000rm? Mahkamah syariah kot. Jika hakim kata ini hukum Allah, sah dia murtad

Menurut nko malaysia ni negara islam..leh aku tau 3 ciri2 negara islam bagi mengesahkan malaysia ni negara islam?

Nko nak jawab cmtu depan Allah nanti?sekiranya umno tdak menetang hudud...alhamdulillah,dah 50 tahun memerintah,bg alasan utama kenapa kerajaan masih lagi gagal laksanankan hukum hudud?.nak tunggu kapal sinki mati baru nak buat?nak jawab cmtu depan Allah?

Anarkin: ko tolong bg aku 3 ciri2 parti islam semalaysia itu ISLAM..?

Kalau hj hadi awal2 ckp dia tak setuju kalimah ALLAH boleh digunakan org kafir kitaorg pn sokong lh..kami tahu bezakan antara agama dgn politik,.tp ckp pusing2..kalau bercakap soal agama kami lebih respect harun taib@ majlis syura dr hj hadi n nik aziz..

Secara tak langsung korg menganggap tok guru tu pengecut lh ea..kena sergah dgn Tun melalui sekeping surat je terus tak jadi(kalau betul lh)..
Kata pejuang ISLAM parti pn parti islam semalaysia..mana jihad yg dilaungkan!!
Lg satu sekarang bukan lg zaman Tun apa lg buatlah hudud..

Jgn emosi sangat osama...aku ckp sekor bukan seorg!!!
Ko sekor ke? Kih..kih..kih..

Ko tu pegi tanya harun hadi aziz..apa hukum nk beli MP bn 30org..apa hukum mungkir janji 16sept..apa hukum ckp pusing2 isu kalimah ALLAH..apa hukum benarkan berhala budda besar2 didirikan di kelantan..???
Hukum dia senang jgn HIPOKRIT!!!! Itu je..

Hahaha hipokrit..So Tun sblum letak jawatan sama mcm nilai2 terpuji yg ko sebut pd nik aziz tu lh ea der!!!
jamil ckp banglo sebelum dia jd menteri tp fauziah senyappp bila di tanya psl 4@5 biji keta mewah bru sepenggal jd mp..dia kata nk saman tp pun senyapp je.

Tanya diri tu dulu! Nape tak tak antar kak ijat yg bau lembu tu kat pulau jerjak

Org yg ingkar itu kamu nyatakan kebenaran atau tdk tetap mrk tdk mau ikut bersama kamu. Umngok...

Buat demo pun kerajaan kata salah. Inikan pulak nak pandai2 gubal undang2 sendiri. Umngok

Hahaha....nape x jawab soklan itu?1.pemimpinya beragama islam,perlembagaannya juga berteraskan islam dan penubuhanya juga untuk memperjuangkan islam...aku nk dgr jawapan nko lak,then baru kite berhujah...ok?

1.stakat ni xde bukti yg menunjukkan 30mp tu kene beli,tapi ura2mengtakan mereka nak LOMPAT parti,2.memang 16 sept.tu hari penubuhan malaysia yg baru,pastu kerajaan nko ciplak idea tu..hahaha, 3.kalimah Allah,semoga Allah bagi hidayah kat nko,berulang kali dah dijelaskan,tapi yg duk berpusing2hanyalah nko n da cybertroops,.sekiranya ramai umat islam malaysia ni yg menjadi semakin keliru hasil putar belit mereka2yang sengaja membutakan hati dan fikiran mereka,mohon tuhan ampunilah mereka...3.islam itu adil,dan adil itu meletakkan sesuatu pada tempatnya...bagi,u agama mu,dan bagi ku agama ku....islam melarang kta menindas kepecayaan org lain apalagi menyerang rumah2ibadat mereka,apalagi membakar kitab2kepercayaan mereka.. Jadi berhala tu utk mereka dan agama mereka...soxde masalah pun..satu lagi,hukum hakam islam ini terpakai utk umat islam...dan memberikan keadilan pada org bukan islam...adil itu ape murid 2??bukan dacing ye..adil tu meletakkan sesuatu pd tempatnya...

Ye ke tun tu ada nilai2 terpuji?aku xnafikan dari sudut pembangunan,tapi mcm mane dr sudut penyelewengan?agama n akidah?tun M 'cerdik'sebab letakjawatan ketika dipuncak kuasa,kerana die tahu umno sudah mula goyah..akibat barah yang sudah sampai usus(ni die cakap)..so org x blame die bila umno,bn ni gagal raih majoriti lam pilihanrayan seterusnya..jamil cakap banglo sebelum jd menteri tu aku setuju,tapi skang ni bukan banglo yg aku dok ce ni de,...da mcm istana...then fauziah tu kalau benar dakwaan nko,mesti dah nkorg punya media,tv1,2,3n utusan dok serang die hari2...ni lah peluang nak jatuhkan die...tapi silent komedi jer?.Dan kenyataan aku x hipokrit la der..sentiasa konsisten..nko tau ke makne hipokrit tu?tang mane yg cek dok hipokrittu? Nak tau jugak,leh muhasabah diri..

Hipokrit..erm aku rase nko kene tanye harussani la...die mufti perak,cemane die boleh membisu bilamana awie yang dilantik sebagai duta aoe ntah berkaitan kesedaran tentang islam di negeri perak,sedangkan lam mase yg same bukak kelab malam kat ipoh?then awie ckp la lm paper,salah ke buka kelab malam?nak buka lagi 3 cawangan lam mase terdekat...mufti?pls do your homework...

Ini dah menceroboh kepercayaan org bukan Islam. Umngok..

Silap buat kerja cuma rugi masa dan duit. Silap pada agama boleh jd fasik atau kufur. Umngok...

Nik Aziz ada gak baca ayat Quran tiap kali berucap. Itu yg perlu kita ikut. Ke bagaimana? Soal dia menafsir sesuatu perkara itu mengikut ilmunya. Salah atau benar, ikhlas atau tidak, dia yg tanggung. Yg penting! Quran mesti kita terima KALAU kita percaya adanya Allah dan hari kiamat

Tunggu bubar parlimen kan terlucut karn dgn sendirinya. Tanya la Najib. Umngok...

Tak dapat royalti pun agaknya salah org Kelantan. Sebab tak menuntut dgn keras. Umngok..

Hahaha.... apalah bising2 hudud ni.
pas offer kt umno, umno tolak, bila dap tolak melalak lak.
dh yg islam pn tolak, yg bukan islam lg lah tolol psl hudud ni.
Patutnyer umno yg malu bkn pas yg malu.
ni salahkan pas u-turn la, takut dap la.
Lawaklah parti yg mengaku islam tp bila jd mcm ni bersorak2 pulak.

Anon 7.24..bahasa ko ni mcm budak tak sekolah..tu soalan ke..puisi ke???

Pemimpin tertinggi Islam..
Islam agama rasmi..
Islam diperlihara dlm perlembagaan..

Kalimah ALLAH boleh dikongsi..!!! Mana yg dtg nya plembagaan, penubuhan dan perjuangan islam tu td bro..?

Dr ko terlompat2 demo..baik terus buat hudud ada faedah..

Jawapan yg panjang tp kosong..kosong..(lagu najwa latif)

Sori bro hiburkan hati kejap penat sangat baca jawapan ko tu..

Hipokrit tu bila kena pada nik aziz ko kata semua ok sebab tu lama jd mb tp bila tun lama jd pm..cerita sudah tukar jd lain!!!
Terpulanglh nk muhasabah ke tak..

Mungkin harussani 'belajar' dr pengalaman hassan ali apa yg terjadi dlm dia mencegah kemungkaran kot..

Kalo doh tok leh gi keno wak u-turn. Kalo tok leh u-turn keno goste.

Bro negara islam tu selain pemimpin nya islam,islam agama rasmi PERLEMBAGAAN die juga harus mengikut perlembagaan islam..ape itu perlembagaan islam,bilamana didalamnya terdapat undang undang dan hukum hakam yang berpandukan al quran dan hadis..bukan setakat pelihara sahaja bro...kene laksanakan...! Kalimah Allah sudah lama dikongsi sebelum keluarnya fatwa haji hadi,nik aziz dan harussani..cth...lagu2negeri terutama lagu negeri johor..2.tiada nas atau dalil malah nabi junjungan kita juga tidak pernah melarang bukan islam dari menyebut dan menggunakan kalimah Allah.3.hikmah dari itu bahawasanya tiada siapa didunia ini hatta nabi dan rasul sendiri pun ang boleh menentukan siapa yang layak dan siapa yang tidak layak menyebut nama Allah...3.Allah maha mengetahui,semua makhluk hatta batu dan kayu juga menyebut dan bertasbih memuji nama Allah..maka siapakah kita utk melarang hamba2Nya dari menyebut namaNya??namun oleh kerana isu ini hanya kecoh di malaysia menjelang pilihanraya,maka dewan syura secara jemaah memperincikan perkara ini bagi meredakan org2yg kurang kefahaman dalam islam...

Nape nko tak kuarkan hujah nko...?atau kerana nko ketandusan idea?kalau hujah nko tepat,aku tanpa segan silu akan menyokong...

Aku xpernah kata salah menjawat jawatan selama mana yg mungkin selagi 1. Rakyat pilih die,2.die amanah dalam urusanya,3.adil iaitu meletakkan sesuatu pd tempatnya 4.masih mampu menggalas tanggungjawab... So nk kata hipokrit cam tak cermat sket...berbalik pada tun letak jawatan,itu nko kene tanya ahli2 umno sendiri la..

Rujuk Albaqarah 139

This comment has been removed by the author.


EmoticonEmoticon