Saturday

Haram mengapikan isu perkauman - Dr Asri


TINDAKAN mengapi-apikan isu perkauman adalah haram disisi agama Islam, kata Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin hari ini, ditengah-tengah kemelut kerajaan pemerintah Barisan Nasional (BN) menyalahkan masyarakat Cina ekoran keputusan buruk pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13).
Bekas mufti Perlis tersebut berkata tindakan memainkan isu perkauman bertentangan dengan ajaran Islam sebenar yang mengajar ke arah keamanan dan kemakmuran.
"Haram bagi seorang muslim meniupkan api perkauman yang menzalimi pihak yang tidak bersalah hanya kerana warna kulit ataupun keturunannya.
"Wajib kita mempamerkan keindahan kesejagatan Islam kepada semua pihak supaya keindahan Islam dapat diterima oleh manusia," kata Asri dalam satu kenyataan akhbar hari ini.
Menurut Asri,masyarakat berbilang kaum dalam negara akan berpecah-belah dan menyebabkan situasi tidak harmoni sekiranya pemimpin politik negara terus menggunakan isu perkauman untuk kepentingan politik.
"Ia boleh mengundang kemusnahan masyarakat dan negara terutama negara berbilang kaum seperti Malaysia ini.
"Ia hanya akan menimbulkan ketegangan dan pergaduhan yang tidak berasaskan prinsip kebenaran, sebaliknya atas prejudis perkauman," katanya lagi.
Beliau juga berkata isu perkauman adalah sesuatu yang bertentangan dengan Islam yang mana ia tidak khusus kepada sesuatu kaum sahaja ataupun negara, berbeza di Malaysia dimana orang Melayu adalah secara tidak langsung ditafsir sebagai penganut agama Islam.
"Islam adalah agama rentas kaum dan sempadan geografi.
"Keadilannya Islam itu melebar merentasi perbezaan pemikiran dan agama," tambah tokoh agama tersebut lagi.
Ketentuan seseorang itu dilahirkan dalam bangsa tertentu bukan adalah pilihan individu tersebut tetapi adalah ditakdirkan oleh Allah, tegas Asri sambil menambah masyarakat di Malaysia sepatutnya memahami antara satu sama lain.
"Tiada siapa yang mampu menentukan bangsanya sebelum dia lahir samada untuk dia menjadi arab, atau melayu, atau cina atau india atau selain itu. Ia adalah ketentuan Allah," katanya lagi.
Asri kemudiaan memetik ayat Al-Quran yang menyebut, "Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan."
Akhbar milik Umno, Utusan Malaysia antara yang paling lantang mengkritik dan menyalahkan masyarakat Cina ke atas prestasi buruk BN dalam Pilihan Raya 2013 disamping menyerang DAP yang dikatakan menghasut masyarakat tersebut.
Malah, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak juga selepas keputusan PRU13 mengeluarkan kenyataan kontroversi apabila mengganggap pilihan raya kali ini adalah "tsunami Cina" dan kemudiaan Utusan Malaysia menyokongnya dengan mengeluarkan artikel berbentuk perkauman "Apa lagi Cina mahu".
Selain itu, blogger pro-Umno Papagomo atau Wan Muhammad Azri Wan Deris baru-baru ini juga ditahan pihak berkuasa kerana mengeluarkan artikel berbau perkauman ke atas masyarakat Cina dan beliau disiasat dibawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 serta dibawah Seksyen 4 (1) Akta Hasutan, tetapi telah dibebaskan semalam.
Penganalisis telah menekankan keputusan Pilihan Raya 2013 bukanlah "tsunami Cina" seperti didakwa oleh Najib akan tetapi peralihan besar pengundi bandar dan kelas menengah yang menyaksikan jurang antara bandar-luar bandar Malaysia semakin luas.
BN memenangi 133 berbanding 222 kerusi yang dipertandingkan untuk parlimen, menurun tujuh kerusi, kepada pembangkang jika dibandingkan dengan keputusan Pilihan Raya 2008.
Daripada 89 kerusi dimenangi Pakatan Rakyat, DAP memperolehi kerusi terbesar dengan 38 kerusi.
BN turut hilang undi popular kepada PR — pertama kali sejak 1969 ketika parti itu dikenali sebagai Perikatan.

Sumber: The Malaysian Insider


Sent from my BlackBerry

159 comments

dap lagi perkauman , buta sejarah .

Lepas ini pas kena cucok hidung oleh dap , kita sama sama tengok , mana hudud , mana negara kebajikan , lepas pru ini pas dan pkr sudah pasti jadi barua dap , suroh bersatu dengan umno tak mahu , pergi mamposlah lu , kau makan lah tahi cina dap itu !!!

PR kt Selangor pn kelam kabut nk lantik MB...ni pe lg klu kt Putrajaya..

Sonang jo nk solesai mb slangor tuu.. caro nyo lntik tigo org jdi mb , khaled jdi mb 1, azmin jdi mb 1, dan rani jdi mb 1.. hahh.. dapet pn tigo org solosai lo masoalahh...

Lama kelamaan anwar akan dilupakan oleh bangsanya sendiri , selepas itu ia akan menjadi kera sumbang didalam pkr , nak jadi pm sekarang ' lain kali lah ' .

terus la bermain dengan isu perkauman/puak (asobiyyah) berjawab depan mahkamah Allah nnt..n skrg ni cite klakarnya bn duk ajak dap join bn pehal...dah hilang taring ke...lol...kena buka minda sikit...jgn sekat otak daripada berfikir...rasullullah pon tak bersifat perkauman..inikan kita manusia biasa.....n one more sejarah ditulis oleh pihak yang menang...banyak lagi fakta sejarah yang ada skrg tidak lengkap sebab ditapis,edit, dibuang mana yang patut untuk menjaga nama baik parti yang memerintah.....negara kita dah lama terjajah, jangan sampai fikiran n minda kita juga terjajah...

Betul rose...

Rose,
memang rasulullah tak berjuang utk kaum tapi utk Islam, dimalaysia kaum apa yg 99.99peratus beragama islam? Lain kali guna akal sbelum mnulis.

Bn ajak dap bergabong ? tak munkin ! itu hanya pandangan peribadi seorang pemimpin biasa bn , bukan melambangkan semua pemimpin umno , kau ni rosie baru bangun tidor ke ? katakan tidak untok dap ! nak bergabong lain kali lah !

Rose,
anda ni dh bnyak sangat trmakan fitnah, smpai tak dapat beza mna yg benar dan tak benar, kaji balik tntang murtad, kbebasan bragama utk melayu, hal brkongsi khalimah yg unik yg hanya blaku dimalaysia, dan bnyk lg tntang pcubaan mrosakkan akhlak, akidah dan tauhid bangsa melayu islam, kaji blik siapa dbelakang tabir, jgn bgitu mudah mggadai agama.

Rose,
kamu brjuang utk sape sbenarnya? Utk Islam atau melayu? Jgn jadi bodoh xguna akal yg dberi percuma tu.

Rose,
kalau kamu kata kamu brjuang utk Islam dn bukan bjuang utk melayu makna kamu lah warga malaysia melayu paling bengap dlm malaysia ni.

Dia nak buat kunyit spring ! kalau berani datang memekak dekat tempat aku , nak kena hambat silakan !

Islam tu x esklusif utk org melayu ja..spnjg jd srg muslim ce pk byk mn kita cerita atau tunjuk dkt non muslin the beauty of islam..brapa byk misconceptions non muslim thdp islam yg kita da betulkan...jgn sbb nk jg kemelayuan ...taksubnya melebihi prnan sbg srg muslim...im not a perfect muslim but im proud telling my chinese fren bout islam when they asked me because im not racist in the 1st place...golongan paranoid and ekstremis je yg racist..

Anon 11.50,
dimalaysia jika kamu mperjuangkan islam bmakna kamu juga mperjuangkan melayu, jgn salah paham antara mperjuang dan mgembang/mperkenalkan islam, kalau kamu ingin mperkembang dan mengenalkan islam pada kafir kamu xperlu mengenalkan mereka pada bangsa melayu, ni le silap mntafsir sehingga bila kaum kafir mengatakan masuk islam bmakna masuk melayu, kamu kena pahamkan btol2, majoriti penuh melayu adalah islam, tak logik kalau kamu kata kamu hanya mperjuangkan islam tp tidak melayu dimalaysia,pcaya lah..runtuh bangsa melayu bmakna runtuh juga islam dimalaysia, dan inilah agenda mereka.

Ia adakah di Malaysia melayu itu buddha, cina itu islam, india itu yahudi..?

Woiii bodoh... agama islam bukan terletak pd bangsa... ko tau ka asal usul tnah melayu?? Islam bila sampai di tnh melayu?? Amno perjuangkan islam ker... bila nk laksanakan HUDUD? Yg nodoh je dok dlm amno..

HUDUD?
Kita tengok Pas tutup tak kilang beer kat selangor, ops lupa..rumah urut.

HUDUD?
Hang ada baca sejarah ka? Mahathir telah membenarkan Kelantan buat hudud, tekejut berok puak Pas kat kelantan, kalau hang tengok masa tu DAP cukup menentang, hang lupa masa Pas dapat ganu, apa hadi cakap? Sebelum pagi hudud akan trlaksana di ganu, apa jadi? Lagi hang nak borak pasal hudud, berdosa besar weh jadi munafik menipu rakyat.

Anon 1.06,
pandai pulak kau tanya islam bila sampai TANAH MELAYU, ngaku pong.. hang jgn jd puak liberal tu, puak2 ni memisahkan melayu dan islam, depa nak kapirkan melayu, apasal? Sbab melayu bragama islam, susah sgt ka nak paham? Depa tak tumpu pada bangsa lain tapi pada melayu,pasai apa? Pasai melayu adalah majoriti bragama islam, pertahankan bangsa melayu skaligus ptahankan islam, susah ka nak paham?

KISAH DI SELANGOR.... Kaled nak jwtn mb... asmin nak jwtn mb... rani nak jwtn mb, agk2 nye la klau diorg ni bertumbuk sesame sdri sape yg kan mng..?

Aku tau,DAP.

Sudah2lah. Kalau Allah meteri hati jadilah mcm umno. Tak mampu guna akal utk fikir Islam dlm kerangka yg luas mcm sifat Islam. Luasnya Islam mencakupi langit dan bumi manakala Melayu??. Fikir2 kan.

Lu cite lebih. Telo pun tadak. Kita sume hindu tau... Lu kaki kencing punya... Kunyit spring la...apa lah... Sebelum lu hambat PR....kitaorg rembat lu dulu musibat.......

:) anda terlalu beremosi bercakap tentang melayu...anda juga mengaku rasullullah memperjuangkan islam bukan kaum...maksudnya tak semua bangsa arab beragama islam...tapi anda masih lg terikat dengan statement melayu di tanah melayu semua beragama islam...adakah anda tahu siapa penduduk asal tanah melayu...ya...orang asli tu la sebenarnya penduduk asal...tapi tengok cam ne idop diorg...adakah mereka semua beragama islam?diorang juga melayu...melayu native yg terpinggir..tak diiktiraf nama melayu tapi dipanggil orang asli...kalo nak dikaji...kita semua ni bukanberasal dari tanah melayu pon..tak percaya?mana datang bahsa jawa,banjar...parameswara tu melayu ke..datang dari tanah seberang jugak...kesannya wujudla segala macam adat melayu yang sama macam hindu...opss...lol...satu ja perkara nak sy sampaikan...apabila anda memperjuangkn bagnsa,manfaatnya hanya untuk anda,tapi tidak orang lain...mana keadilannya?Adakah ini yg Allah suruh...bagaiman dakwah islam dapat berkesan seandainya ini terus berlaku...orang non muslim akan cakap islam adalah pengganas kerana sering melabelkan orang lain tidal baik oleh anda yang mengatakan melayu3 yang terbaik...berbalik pada dap...kalo anada partisan memang anda akan cakap dap itu cina,non muslim...tetapi anda salah!ada juga ahlinya melayu seperti anda...cuma pemimpin trtinggi mereka yg non muslim..apa yang anda harapkan dari non muslim?boleh ke dia faham apa itu hudud sebab dia non muslim...tak,dia tak faham...dia cuma ditakut2kn nanti tangan kena potong etc..sudah tentu dia menolak hudud! sebab dia tak tahu dan tak paham! tetapi bagaimana pemimpin bn?beragama islam? melayu, tetapi masih mengatakan tidak pada hudud?kelantan tak buat hudud? yes btul sebab apa,mana ada dana dan fasiliti yang cukop...logik la sikit,nak latih hakim,nak latih penghukum sebat, nak ubah enakmen undang2..bukanterletak pada kerajaan negeri...perlu bantuan dari kerajaan pusat..kalo kerajaan pusat tak boleh nak buat, macam mana kelantan nak buat....madey cakap silakan buat...macam ajak2 ayam..kalo ya dia support patut dia bantu sampai btul tertegaknya hudud di kelantan! tanah melayu ni juga bumi Allah...Allah suruh kita kongsi hasil dengan adil dengan semua orang..sebab itu juga Allah jadikan kita berbagai kaum....berkenal2an....tgakkan islam semua mendapat manfaatnya!

99.99% beragama islam..tp adakah dipraktikan sepenuhnya!??? Macai tlg jawab...

Islam bkn untuk melayu sahaja..xkira la kat malaysia ke amarika ke jepun skalipun..blh pesong akidah ko ckp mcm tu...macai biasa la..nak tunjuk pandai..tp ilmu takda

Nampak sgt xpaham fungsi dewan rakyat..asal ko xpetikai 7 8 tahun yg lepas kilang arak tu xtutup...macai..kesiannnn...

Banyak sgt bace utusan..patut laa...macai..kesian

Puak umno mane tau sejarah..hukum hakam pun separuh2 je...pemimpin dieorg hukum bab najis pun xtau..xmustahil la macai kat bwh 1 ape pun xtau..gebang je....hahahaha

Jgn marah2 der..puak2 macai umno mmg mcm tu..

Skrg pemimpin biasa la..dulu ko sanjung..pegi dahhh...macai aku tau dah...hahahah

Tegakkan islam dulu..bkn melayu dulu.. Pemimpin sprti mahatir tu melayu asli ke ??.. Anwar tu melayu asli ke ?!..najib tu melayu asli ke ??.. Mahatir tu mamak kerala... Anwar tu darah indon... Najib tu darah bugis... Kalo nk tegak melayu..tegakkan penduduk asal asli... Bkn melayu pendatang... Ingat !! Islam adalah universal... Dan melayu bkn supreme being kat malaysia.. Cuba teka.. Sape bangsa paling berjaya atas usaha sendiri tanpa harap bantuan kerajaan ??.. Melayu ke cina ?.. Dan sape salahkan cina bila cina berjaya ?!.. Sape ge13 kalah... Sape disalahkan ?... Jangan nak asyikkan melayu jer pastu islam dan kaum dgn agama lain dipinggirkan... Dorg ada perasaan gak.. Biar cina makan babi.. Tu bkn haram buat dorg.. Melayu tau ke yg ada tiga jenis org tak makan babi...??... 1 - islam 2- kristian SDA ( seven day adventise ) dan 3- vegetarian... Bangsa lain pun ade yg masuk islam bkb jer yg melayu jer...

Kudos to rose.. bukan semua org faham.. bahawa SEJARAH HANYA DITULIS OLEH MEREKA YANG MENANG... jadi terlalu banyak lompong lompong dalan sejarah malaysia kalau nak difikirkan... sampai org boleh mempertikaikan.. maaf makat.. umno hanya perjuangkan melayu islam.. bukan cina dan india muslim.. stigma islam hanya melayu hanya ditiup oleh umno.. aku melayu.. dan aku muslim..

JAdi siapa yang pertahan muslim kadaZAN, melanau or bangsa muslim lain yang diasikilasikan melalui perkahwinan? Atau bangsa lain yang dapat hidayah dari Allah..? Di sini umno tidak rasional atas perkauman yabg ditiup...

MEmalukan.. melukakan.. dan maaf.. ianya kelakar statemwnt presiden umno...

Kudos jugak ntuk rose... SEJARAH MEMANG HANYA DITULIS OLEH MEREKA YANG MENANG... dan kali ini sejarah mereka mmg memalukan...

Ryochi

Makin hari makin bodo pencacai umno ni.. Langsung x berubah..

org bn mmg byk guna otot kurang guna otak.. Sbb tu bn menang dkt majoriti kwsn kg dan pedalaman. Golongan menengah dan tpelajar majoriti bsama PR. kesian org bodo2 yg masih bsama BN. BODO YG KEKAL ABADI

Utusan adalah panduan hidup puak bn.. Sbb apa? Utusan senang dpt silap2 bleh dpt free.. sbb tu paper jenis standard tong sampah..

Ni contoh macai yg bodo lg membodohkan yg lain.. Inilah jadinya klu utusan mjadi panduan hidup.. dan Hidup bersunnahkah tv3..

Anon 11:43pm tu sebenarnya yg bengap... dalam dunia ni.

X phm ape yg anon 1206 ckp..cer terangkan cmna cara memperjuangkan bangsa melayu?? Kalau crnya dgn mmbnci dan malabel kaum lain..until u push them away..cmna nk mprjuangkan islam dgn hati x ikhlas dan penuh kbncian...yg len pon x payah la nk menghukum sgt kalau pndpt org x sma dgn kita.kita meraikan perbezaan pendapat..agree to disagree..election pn da abih.

nk tegak kan islam..? ooi.. macai pr, ko pnya anwar PKR tu pn ckp hudud tak sesuai kt negara ni.. Ko ni pekak ke tau buta.. hehe mcai2..

Hoi bahloi, lu jqngan suka-suka kata buta sejarah, lu punya sejarah dah jadi rojak.... melayu umno dah lesu, dah tak ada support dari kaum cina.... lu tahu kenapa? Sebab umNO lu UmNO MAHAkutir..... bukan UMnO perjuangkan yang Tungku bawa, bersatu semua kaum untuk berfakat merdekaan.

Bang non x jadi nak bersara dh x dpt putrajaya.jnji yang di roti canaikan.

Yang bodohnya pecacai pr.kalah kerusi spin plak undi popular.bangang x habis habis.

Sudah lah tu..jgn menghina. Malaysia dikenali pun sbb Mahathir. Cuba hangpa buka minda buleh tak.. buka mata luas2.. apa kemajuan yg PR dah bawak diselangor selain dr meneruskan apa yg bn initiate..? Mana ada ahli pemikir ahli perintis dalam PR tu.. aduyaii

Nasib baik la jgk paper utusan blh buat recycle..kalo x bankrap jgk utusan tu

Ish ko ni..biar betulll!!!banyak sgt bace utusan...

Ko lg truk baca haramkah ngn milo suam yang dh basi.bangang betul

Cukup cukup sudah
Cukup sampi disini saja
Daripada melalak x tntu saja
Lebih baik jadi pensyarah saja.

Sudah sudah lah pecacai pr
Rakyat dh buat pilihan
Jumlah kerusi yang banyak dia lah kerajaan
X payah lah nak spin undi popular.
Dh jnji nak jadi pensyarah lakukan lah jngn janji di roti canaikan.

X yah ckp kah 7 ke 8 tahun lpas klu dahpegang selangor kuasa ada dalam pr tutup jer lah nak spin apa lagi.sama jer cakap x serupa bikin.bodossss

Macai macai pr ni dh ditutupkan pintu hati mereka olih allah.

Jangan ckp kat selangor je,even kat trengganu pun same

SlPin atau tidak.. ini adalah fakta.. kerusi yang berkurangan pergi ke pr.. kita akan tengok suara pembangkang tetap makin bercambah dalan parlimen.. suara bn makin susut.. perkukan lebih seouluhvparti komponen untuk 130++ kerusi.. uish.. umno oh umno.. susut jugak berat badan ko ye.. dah tua kot..

RYochi

Awatlah hang ni bangang cuba kira 2008 umn0 dpt 79 2013 umno dpt 88 umno ttp juara pkr turun 3 dap naik 10 bodoh btul kiraan ko

peratusan pengundi baru melayu telah nampak meningkat sedikit , dan pertambahan kerusi yang dimenangi oleh umno pun agak baik , yang tak menjadi pkr dan pas sahaja , dap mendapat keuntungan politik yang besar , pendek kata dan panjang pun kata untok pru ini sokongan orang melayu telah condong kepada umno semula ....analisis

Dalam seminggu dua ini aku suka tengok gelagat anwar itu , macam budak kecik tak dapat ais krim , kalau pr menang pun dia tak akan dapat jadi pm , tak munkin ada pengundi hantu , yang jadi hantu itu anwar bin ibrahim , untok maklumat semua suruhan jaya pilihan raya atau spr antara badan pilihan raya malaysia paling telus didunia , kita jangan dengar hasutan anwar itu , anwar itu syaitan bertopengkan manusia , kita perlu fikirkan masa depan negara dulu , ada faham adik abang , tak faham saya sekolahkan balik ....

Itulah dia sifat sifat orang yang munafik yang tidak dapat menerima ketentuan allah.

Siapa mb selangor ni?? Tak sabar nak tahu ni. Baru isu selangor dah nampak belang masing masing. Belum perintah negara lagi! Hancus la!

Tgk Pulau Pinang dah la. Sorang wakil PAS pun takde dlm barisan exco!! Sedeynya aku tgk melayu PAS!! Tapi nak gelak la sebab depa ni bodoh sombong! Kah kah kah kah kah

Baik jadi macai umno dari jadi macai cina DAPkomunis! Hak ptuihhhh!

Bila melayu perjuangkan bangsa melayu dikatakan perkauman! Bila cina perjuang bangsa dia, siap suruh boikot roti gardenia sebagai contoh.. Korang orang Melayu PR bole sokong plak eh. Tak kata depa racist! Vangang ke apa??

Islam pun bukan untuk orang pas jer

PAS round 21 da tumbang.x mlwan lansung..bckap bdegar2..mase training smpai tido kt jlnraya tp hampeh se hampehny..cube d lain pru 2018..hehe

Betul tu. masa BN perintah selangor baik punya kutuk. Masa dia perintah tak tutup tutup pun! Rasa rasa DAPigs kasi ke tutup? Ahakss. Wa sulah cucuk itu hidung PAS ma. Ikut saja sama montot wa.

Pandai pun cakap election dah habis. Tak yah la nak berhimpun bagai nak tegak keadilan kunun. Bukti penyelewangan sampai skrg tak dpt nak tunjuk lagi! Berapa bangla dh dpt tangkap? Sedey!! Lain kalilah!

Itu yang sepatutnya tunggu lagi 5 thn.pas tu tunggu lagi sampai jalan.

Ala..bru nk bincang scra ilmiah cra nk memperjuangkan melayu...da setat main tuding jari bab citer bangla pesal...otak sempit x dak hujah...

Pas nak tutup cam ner.masa hasan ali ada baru kadai 24 jam jual dia pi rampas .kena pulangkan balik.last last hasan ali pula kena pecat.ni nak tutup kilang arak maunya pas berani

Kesultanan MELAYU MELAKA. Takkan MELAYU hilang di dunia.

Dap perkauman pun depa bukan islam hang perkauman hang orang apa.

Bodoh tulah cakap bodoh tak percaya

Sibuk aja pasal umno dah terang ada ayat Quran larang tu pun nak degil.

Malaysia maju bukan pasal umno lah bodoh,
Malaysia maju sebab cina.
Ekonomi,negara kuat sebab cina

Umno tukang perabih duit buat projek tak dinafikan ada yang baik, tapi dalam baik tu ada lah korek sikit hahahahaha

Haram tetap haram

Mmg bangang maksima dah kalah meroyan! Dah kalah salah itu ini. Diri sendiri tak pernah nak salahkan pulak!

Apa yang sedih???
Melayu pas????

Lagi sedih mintak dap gabung lah bro hahahaha

Umno gila kuasa

Nak beli kereta duit pendahuluan dh bayar tp kereta dh di jual pada orang lain adusss kempunan nak naik kereta.

X mustahil akan hilang kalau ada si kitul zaman moden

Hahahaha rembat konnon hahaha,buto

Jangan sembang lah.

Kau nak rembat kau rembat mulut kau dulu.

Bila,bersatu kau kata macai,
Baik gabung dengan dap dari kau tegak kan,pemimpin bathil yang tak amanah.

Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (menyokong) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

Sila baca

Benda ni ada dalam ajaran agama kau sendiri bro, kau islam kan benda ni ada dalam,islam jangan,jadi bodoh ye

Nabi suka kesatuan walau dengan bukan islam.
Tulah belajar agama rujuk ustaz

Byknya alim2 n cerdik pandai kat sini. Sibuk berbincang isu perkauman tapi isu persaudaraan tak bleh nak settle. Kesimpulan dari sume komen2 ...... ko bodoh aku pandai ..... tak tak tak ....... ko lah yg bodoh aku bukan pandai tapi lebih warak dr ko. Dua2 hipokrit tahap giler tak tau bezakan persaudaraan n perkauman. Lantak korang la!

NEGARAku, Tanah TumpahNYA DARAHKU.

Eleh puak bn ni bodo
Bila pangkah mca untuk bn tak apa
Halal boleh digalakkan

Bila pangkap dap pakatan
Jadi isu perkauman tu aja cite dia

Depa ni ikut tv3
Baca lah fakta pru pekan punya penduduk samapi 20k kenaikan hahahaha

Takut sampai menipu
Menipu halal.

Kerja ngan,syarikat cina tak apa ke????
Asal bagi gaji kerja ngan bukan islam tak apa. Dalam office bukan cina tu pemimpin ke hahahaha

Duit punya pasal halal.

Baca buku hingga lah bro jangan jadi benak kene,kencing pemimpin umno

Tgklah keadaan ekonomi negara umno menang negara tergadai buat apa.

Baca sikit apa jadi dengan negara
Dah berapa tahun defisit ni???

Kalau tak tahu defisit tu apa gi ngaji ngan cina bab ekonomi.

Baru hang faham isu sebenar nak jatuhkan umno

Mahatahir benarkan????
Hahaha macai umno bodoh

Mahathir cabar lah bengap punya macai,umno

Benarkan,kene bersurat kalau tak dah langgar perlembagaan,lah bodoh bila langgar perlembagaan adalah satu kesalahan. Maka boleh kene lah kerajaan pas Kelantan masa tu.

Apa punya benak lah lu ni haha bodoh tapi berlagak tahu.

Tulah membaca lah duduk mezakarah sekali budak pas baru faham.
No hang duduk ngan puak umno yang hang dapat fitnah aja.

Hidup dan mati,ku kerana Allah bro bukan umno,
Bukan umno bagi aku makan
Bukan umno bagi aman
Islam tak laung pun,hidup muhammad
Walau sesuci mana pun baginda
Takde umno melayu still hidup
Negara bukan islam islam pun berkembang tanpa umno

Kau tak pernah lauangkan hidup muhammad walu kau islam

Kita cinta,muhammad sebagai nabi kita,
Kita cinta ajran baginda.
Kerana apa kerana Allah.

Takbirrrrr

Bezakan antara Allah Maha besar dan hidup umno????

Bezakan slogan kami.
Bezakan perjuangan kami

Kau nak cakap pasal,ketentuan

Baik,kau tak,pasyah kerja tgk ketentuan tunggu umno bagi makan

Bodoh punya umno macai.
Keputusan tu kami redha dah
Now,kami mohon,pada Allah untuk bantu perjuangan kami,agar yang tipu tu ditegakkan semula.

Apa punya bangang lah kau ni.

anon 9.43. apa kata kau cadang kan di selangor pas 15 + pkr 10 = 25 dpat adun islam (dap cuma 15) hapuskan judi seperti magnum,kuda,toto di selangor (kerana semua agama larang judi) sama mcm klantan, tereganu, kau agak adun2 islam nak buat tak benda ni..?

Apalah benaknya ko ni.nilah orang yang x tahu mana beruk mana monyet.

X payah baca utusan semua orang dh tau.xkan bankrap nye .aku rasa ko yang patut direcycle kan

Redha hahahahhaha guling guling aku ketawa .redha macai redha .abag non......aku x redhaaaaaa............

Baru 25 msih xdpt mlwan DAP 38..brani ke hadi n ajis mlwan tokey DAP..Rase2ny kdua2 org ni msti kene pulas tlinga dek kapal sin hehe

Bang pi tanya pada nik aziz dulu.ehhh..x yahlah dia dh x larat dh rehat jerlah

Anon 10.21 am
Komen ko adalah fitnah.
Saya anti fitnah.

Anon 9.36
Komen saudara berunsur fitnah dan pohon dielakkan dari terus berbuat demikian krn dosanya terlalu besar.

SAYA ANTI FITNAH.

Awak tak nak baca Utusan itu pilihan awak tapi jangan pula marahkan orang lain kalau minda dah terlalu taksub.

Apa gunanya akal kalau tak mampu berfikir dan terbatas dgn tohmahan yg tidak benar.

Buat lawak lah kamu ni der.sapa yang gila kuasa der.cer jawab.dh kalah dok meroyan lagi kata menang undi popular dh meroyan jadi pm.hahahaha hehehehe lawak der.

Cer citer ckir bro aoa yang sama nyerrr.

Betul bro tp nabi x ngaku umat pada umat dia yg pendusta ngn pexxxxx.....

Sapa yang kuat kencing bro.cee tanya bang non.nilah orang kata bapak kencing beediri anak kencing berlari habis beeterabor.

Puak depa ni mana tahu dosa

bro 10.14.... aku gak la adun ISLAM kt Slangor nie nti kn kta.. eehh..!! mna da outlet judi tu kt Slangor nie... kta nie cam kltan & teganu laa.. lps tu depa pn kn teriak.. takbirrrr...

Aku jo

Bro lu ngan isu liwat huhuhu
Macam ni lah dalam islam nak jadi saksi jadi saksi yang amanah.
Bukan semua boleh jadi saksi.

Kalau lu tak tgk lu jangan cakap pasal liwat lah bro. Lu baru dengar pertuduhan dari pihak saiful yang di sangsikan kredibiliti dia sendiri sebgai jujur and amanah.

Mamat saiful ni banyak kelentong, dia pernah jumpa Najib apa semua dia nafi. Video depan kaabah pun di sangsi kesahihan.

Aku tak kata ye tak kata tak.
Kalau lu sendiri tak tahu atas ajaran agama lu baik diam.

Sebuah kisah terjadi di zaman Imam Malik Rohimahulloh,

seorang wanita yg berprofesi sebagai tukang memandikan jenazah, sedang memandikan jenazah seorang wanita yg baru meninggal dunia, disaat menyiram (membasuh) kemaluan jenazah tersebut, wanita (yg memandikan mayat) itu berucap, berapa banyak farji (kemaluan) ini telah melakukan zina.. maka tiba-tiba tangan wanita itu lekat pada tubuh mayat, dan tidak dapat dilepaskan.

Maka bermusyawarahlah para ulamak untuk menangani hal ini.
sebagian mereka berpendapat, potong saja tangan wanita yg memandikan jenazah tersebut karna, kehormatan mayat sama seperti kehormatan orang yg masih hidup.
dan sebagian lagi berpendapat, potong saja sebagian jasad mayat sebab orang yg masih hidup lebih utama dari orang mati.
Dan seseorang dari mereka berkata, mengapa kita berselisih pendapat sedangkan Imam Malik ada di dekat kita. lantas mereka datang kepada Imam Malik dam mohon fatwa (nasehat) atas masalah itu.
datanglah Imam Malik ke tempat pemandian mayat dan bertanya pada wanita pemandi mayat itu dari balik hijab, "Apa yg telah kamu katakan..? wanita itu menjawab, aku berkata berapa bamyak kemaluan ini melakukan zina..!!
Lantas Imam Malik berkata, "Hukumlah wanita ini dengan delapan puluh kali dera, sebagaimana firman Alloh:

وَالَّذينَ يَرمونَ المُحصَنٰتِ ثُمَّ لَم يَأتوا بِأَربَعَةِ شُهَداءَ فَاجلِدوهُم ثَمٰنينَ جَلدَةً

"Dan orang-orang yg menuduh wanita baik-baik (melakukan zina) dan mereka tidak mendatangkan empat orang saks, maka deralah mereka (yg menuduh itu) dg delapan puluh kali dera".


Tapi bab ketua umno yang jelas tak amanah lu patut dah lama tahu.

Aku jo

Biar sama2 kencing,berdiri tak apa
Dari,lu kene,kencing kat muka,pun lu tak sedar.

Depa dok tabur kencing lu pun jerit hidup umno.

Bro,check,lah bab ekonomi amik data bank negara defisit bro.
Defisit tu belanja besar terima kurang bro.

Kalau untuk,kemajuan kita faham juga
Tapi kalau dah masuk poket anak bini macam mana bro.

Lu fikir tang tu ajalah bro.

Lu nak cakap bagi fakta lah bro ini tangkap muat siapa kencing lu pun belah.

Mai lu punya fakta

Negara defisit
Hutang banyak bro
Lumbu negara jadi kondo keluarga.
Hilang ratus juta untuk kroni tak apa ke???

Kes pkfz apa cerita berapa billion diut negara habis bro.

Lu faham tak benda ni,
Lu tgk aja taraf hidup lu gaji makin cukup ke tak???
Itu situasi ekonomi
Gaji sama tapi kuasa membeli tak sama dah.

Lu nak cakap kencing lu mai fakta bro,
Jangan cakap tangkap muat belah aja.

Aku jo

Nabi ,berjuang untuk umat lah

Umat muhammad semua umat muhammad.

Umat umat umat harapan baginda aduh.

Puak umno bebal

Melayu
Terpedaya nama melayu tu.
Tak faham ke atas sebab melayu korang nak bising,
Lahir melayu tak ada maknanya secebis pun tapi kalau kau bersama dengan ajaran nabi kau adalah yang berjaya.

Udah lah tu nak isu perkauman sangat. Mca ok dap tak ok

Tu tanda bodoh nya umno.

Islam dah kata panyatuan,
Now yang kita tentang adalah pemimpin yang korup
Puak umno ni tak faham ke????
Dap pasand pkr tolak pemimpin umno yang korup.

Apa kaitan ngan kaum???
Apa kau ingat melayu tak pangkah dap ke???
Aku sendiri pangkah dap.

Now kami tentang pemimpin korup
Bukan menentang melayu pun takde kaitan pun.
Bodoh punya macai UMNO tak faham bahasa.

Kau tak nampak ke kerosakan ekonomi,pembaziran, pecah amanah
Kau sokong apa sebenarnya.

Ayat puak umno paling aku benci ialah ,"kami sokong parti" aduh ni namanya takde akal

Siapa yang bawak parti tu????
Bukan manusia korup ni jugak ke???
Jadi siapa yang korang tolong???

Firman Allah SWT;

﴿الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآَتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ (41)﴾ (الحج)

“Mereka yang apabila kami kurniakan kekuasaan di bumi, mereka mendirikan solat, mengeluarkan zakat, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang mungkar dan kepada Allah SWT kembali segala urusan”.(Surah al-Hajj ayat 40)

Ini yang kami nak supaya berhenti korupsi.

Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (menyokong) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga);- (Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim).

Aku jo

Gadai agama????
bro cakap dengan ilmu bro,
Takut kau nanti menyesal berkitabkan utusan dan ceramah tv3

Kalimah Allah digunakan bukan islam pada zaman nabi lagi bro,
Sebelum islam,datang lagi dah ada bro
Dalam,Quran pun Allah ada sebut bro

Terdapat banyak ayat Al-Quran di mana Allah tidak mengecam orang-orang kafir menggunakan namaNya, tapi apa yang dikecam oleh Allah adalah perbuatan mereka yang tidak beriman kepadaNya. Antaranya firman Allah,

“Dan Demi sesungguhnya! jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (orang-orang kafir), ‘Siapakah yang menciptakan mereka?’ sudah tentu mereka akan menjawab, ‘Allah’. Maka bagaimanakah mereka boleh dipalingkan (dari menyembah Allah)? Dan (Allah mengetahui) ucapan (Muhammad) yang berkata, Wahai Tuhanku! Sesungguhnya mereka ini adalah satu kaum yang tidak beriman!” [TMQ al-Zukhruf (43):87-88].

Firman Allah dalam ayat yang lain,

“Dan sesungguhnya jika engkau bertanya kepada mereka, ‘siapakah yang menjadikan langit dan bumi dan menundukkan matahari dan bulan?’ tentu mereka akan menjawab, ‘Allah’, maka betapakah mereka (dapat) dipalingkan (dari jalan yang benar)? [TMQ al-Ankabut (29):61].

Allah juga mengecam orang-orang kafir yang, walaupun meyakini Allah dan menggunakan kalimah Allah, tetapi menyekutukanNya. FirmanNya,

“Ingatlah! Untuk Allah agama yang bersih (dari syirik). Dan orang-orang yang mengambil pelindung selain Allah berkata, ‘Kami tidak menyembah mereka melainkan supaya mereka mendekatkan kami kepada Allah dengan sedekat-dekatnya. Sesungguhnya Allah akan memutuskan di antara mereka tentang apa yang mereka berselisih padanya. Sesungguhnya Allah tidak menunjuk orang-orang yang berdusta dan sangat kufur. [TMQ al-Zumar (39):3].

Kau anggap nabi rosakkan aklak juga tak kalau kau baca,benda ni.
Nabi pun tak menentang tentang pemahaman bukan islam tentang nama tuhan mereka Allah.

Di dalam Sirah Ibn Hisyam, juga di dalam banyak hadis mengenai perjanjian Hudaibiyah di antara Nabi SAW dengan kafir Quraish, disebutkan bahawa, tatkala Quraish membuat perjanjian damai dengan Nabi SAW, antara wakil Quraish ialah Suhail bin Amru. Apabila Nabi SAW memerintahkan agar Ali k.w menulis di permulaan perjanjian kalimah ‘Bismillahirrahmanirrahim’, Suhail berkata, ‘Adapun Bismillah (dengan nama Allah), maka kami tidak tahu apa itu Bismillahirrahmanirrahim’. Maka Nabi SAW pun memerintahkan agar Ali memadam kalimah tersebut dan menggantikannya dengan ‘Bismikallahumma’ (dengan namaMu Ya Allah).

Maka perjanjian dibuat....

Bro kau lahir sebagai apa???
Siapa yang mencorakkan kau????
Biar aku bantu,

Setiap anak dilahirkan bersih suci, maka ibu bapanyalah yang membentuk sama ada menjadi Yahudi, Nasrani atau Majusi." (Hadis riwayat al-Bukhari)

Jangan salahkan orang lain
Kalau kau tak faham diam
Bila dah faham kau dakwah lah pada orang umno yang tak faham jugak.
Dan bagi mereka yang tak faham

Sumber lain
http://www.mykhilafah.com/sautun-nahdhah/1863-sn202-ya-allah-namamu-diperjuang-hukummu-dibuang

Aku jo

Kalau aku islam tapi aku cina macam mana???

Aku umno jugak ke hahahaha
Apa pulak rose tu bodoh

Islam islam lah melayu kaum, islam agama

Rupanya yang kritik rose lagi bengap

Melayu sangat lah konon,
Melayu bangsat kau sanggup tgk bangsa kau kene pijak dengan pemimpin melayu korup tak amanah
Curi harta negara kayakan kroni

Itu yang kau bangga itu yang kau nak sokong????
Pasal dia melayu????

Kau lah yang bengap dan buat bangsat pada kaum kau sendiri.

Bila puak UMNO nak sedar, yang mewakili melayu tu cuma penting diri aja lah bodoh

Bukan melayu pun dia sibuk cari and kumpul harta.
Nak,berkuasa sampai tipu pilihan raya

Nah bangla pun ada ic hahahaha tanah melayu lah sangat

Sebab tu puak umno tak cakap pasal isu pilihan raya dia cuma tahu di menang hahahah

Malu nak akui guna bangla nepal myanmar

melayu kau punya negara dah tergadai kau sibuk layan kata pemimpin umno parti melayu lah sangat.

Itu kau tak nampak
Pelik puak2 umno ni pelik pelik.

Aku jo

Itu yang dapat tangkap
Disebalik tabir???

Kes kestas undi masuk kawasan lain???
Kes undi dua kali , sebab dakwat boleh padam????
Kes tak daftar tapi nama ada kat negeri lain???
Kes penambahan,penduduk contoh di pekan yang naik mendadak???
Askar undi dua kali???
Kes bangla mengundi???? Yang dapat tangkap dapat lah

Kes daftar pengundi yang pelik???

Puak umno aja buta, kita bukan nak,dapat 100%

Tapi bila terjadi maksudnya ada syaksangka yang benda ni ada penipuan.

Bila itu dah ada kita boleh buat kes lah
Untuk naik mahkamah

Ada faham Ka????

Luar negara pun kritik kita malu ooooo
Yang tak malu cuma geng gila kuasa and harta kat atas sana

Nak menang sampai menipu kelakar betul hahahahahah
Serious kelakar sanggup tu hahahaha

Puak UMNO pulak macam biasa
Hidup umno apa pemimpin kata semua kita sapu betul hahahahaha

Sengal

Aku jo

Aduh kau percaya lah hassan Ali tu dia sokong umno kan sekarang???

Mana isu murtad dia???
Mana dia suruh tutup kilang???

Kes hassan Ali tak payah sentuh lah orang las tahu perangai dia dah lama.

Ok apa pun kita nak hudud jangan risau. Itu tetap matlamat

Pernah dgr MBO tak bukan wayang tapi management by objektif

Hudud hukum Allah bukan bawah pas tapi semua yang beragama islam tu kau kene ingat. Jangan,nak gelak kata pas tak mampu buat benda bukan kelakar benda ni hukum yang Allah tetapkan.

Jangan jadi macai umno bodoh.

Kedua, buat masa ni matlamat kita tumbang umno dulu objektif utama sebab umno tak boleh pakai.

Ketiga jalan ke hadapan insyallah ada perjuangan lain tapi syiar islam tetap matlamat kita

Umno nak bantu melayu 55 tahun yang kaya tetap pemimpin dan kroni
Fikir lah wahai pencinta jubur saiful
Hahahaha

Umno demi melayu dan jubur saiful hahahaha

The enemy of my enemy is my friend

Aku jo

Mahathir benarkan laksana hudud???
Bagi tarikh surat kebenaran yang di hantar pada kerajaan Kelantan???

Betul lah tu mana boleh langgar perlembagaan, kalau laksanakan jugak bahaya pada kerajaan negeri.

Aku suka lah anti fitnah tu

Kalau ada dalam penulisan aku tersalah tulis aku mohon maaf kepada yang berkaitan

Thank

Awak pandai berhujah dan pada masa yg sama melemparkan fitnah. Berilmu tanpa beramal tidak akan mendatangkan sebarang faedah.

Saya anti fitnah.

Jangan awak memfitnah orang tanpa bukti sahih. UMNO juga dianggotai oleh orang beragama Islam dr perbagai lapisan yang patuh pada ajaran agama Islam.

Apa hak anda untuk memfitnah semua ahli UMNO dengan mengatakan mereka semua tipu dan Islam mereka disangsikan.

Aku anti Fitnah dan eloklah saudara balik ke pangkal jalan.

Ko dak kena sampuk dengan badi Anwar sebab tuduh sebarangan bersandarkan hearsay aja.

Kalau ada bukti semua yg ko katakan tu, elok dikemukakan untuk pengadilan dan bukan dengan cara yang bercanggah dengan undang undang.

Hak berpolitik dan bermasyarakat bukan berpaksi kepada penyokong Anwar saja tapi juga orang lain juga.

Cakap berjuang kerana Islam tapi hujahnya tak menunjukkan akhlak orang Islam dan penuh dengan fitnah. Apa jenis Islam yang awak bawa ni.

Saya anti FITNAH dan bermuhasabah lah saudaraku .

Kencing x dak bunyi oooo....gua ipoh mali ooo jooo.hahahahha

Jo tolong dakwahkan dulu puak pr dan pemimpin pemimpin ko ru dulu baru btul banyak yang x betulnya.jngn kuman di sebwrang laut lu nampak gajah depan mata ko x nampak.jangan cari kesalahan orang lain .cari kesalahan kita dulu baru betul

Jo aku ingat lah ko ni adalah orang yang paling bengap yang pernah aku tengok dalam dunia ni sbbnya ko x nampak apa apa peebuatan salah laku pemimpin ko.semuanya betul agaknya mata hati ko telah di tutup oleh allah.ko hanya nampak kesalahan umno jer.di mana nya yang ko kata negara telah tergadai di mana nya yang dikatakan negara bangkrap?.keluarga ..negeri negara mana yang x berhutang teemasuk ko sendiri.belajarlah dari kesilapan jo.jngn membabi buta jee.

Jo inilah masaalah ko suka buat fitnah bawa bukti kalau ada jangan hearsay.kalau puak bn bg dengan segala bukti ko x percaya kau kata finah tp ko .....masyaallah taubat lah jo jangan buat dosa kering.

Jo maaf cakaplah ko ni aku tengok adalah jenis manusia yang di upah untuk menjalankan propaganda.ko ni x tahu halal haram ko hentam jer demi telah di bayar hujah ko mcm ustaz tapi banyak fitnah ingat lah orang kuat buat fitnah tanpa bukti kukuh adalah munafik

Mmg budossss ko ni jo.teramat bangang

Nik ajis lepah tange doh.. Manyok benor fatwa songse tubek, dan2 benti pulok politip, puok hok baru ni pulop cuci najis.

Itupon atas nasehat dymm sultan klntan kalu x sampai arwah lah dia nak jadi mb

Aku jo

dakwahlah kat yang 55 tahun memimpin ni,
Sampai bila,tak amanah

Aku jo

Siapa kata aku tak nampak???
Tapi umno tak releven untuk,perintah negara sudah masa berhenti.

Dari kau yang lansung tak nampak kesalah pemimpin kau juga. Hutang sekarang dah jadi baik????
Bro lu belanja tiap bulan lebih atau kurang dari gaji.

Agak2lah bro.....
Kau kritik aku kesilapan umno dah makan tahun dah bila lagi nak sedar
Ada lu kritik????


Ye negara hutang normal bang pandai
Tapi yang tak normalnya,bila hutang tu masuk poket pemimpin

Yang tanggung negara jugak, pemimpin kekal kaya

Tu yang tak betul.
Fakta bro pandai bagi tak salah tapi kurang tepat. Masalah 250juta projek lembu bila negara akan dapat balik duit tu???

Siapa akan tanggung kekurangan tu.

Negara tergadai bila hutang terlalu banyak lah bro.

Umno,memang dilapisi berbagai golongan, tapi pemimpin sekarang soalnya pemimpin lu bukan umno.

Umno tu parti yang hidupkan pemimpin pemimpin,umno tu masalh sebenar yang meminpin dah seleweng

Aku kritik pemimpin umno bukan umno parti.

Bila masa aku kata ahli UMNO disangsi,iman dia???
Aku pun nak jadi anti fitnah hehehehe

Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu. Bukan juga yg paling soleh dlm kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah org yg memberi peringatan” [Imam Hasan Al-Basr]

Kan ada video bangla kene tangkap aduh khabar angin apa pulak ni???

Lu baca utusan mana ada sebut.
Kalau baca harakah lu nafikan

Itu aja ceritanya.
Cakap apa pun tak percaya.
Berapa banyak bukti ada????
Sebab tu depa nak bantah, buat apa bantah tanpa bukti adoi

Dah tangkap bangla pun khabar angin, muka bangla ic nama cina pun kahabar angin.

Pakatan mana ada cakap betul semua tipu belaka kan

Aku jo

Aku jo

Cakap mana aku hentam aja???
Jangan tuduh lepas tu hilang
Point kan pada aku.

Supaya aku sedar silap aku.

Macam yang aku point kan isu pemimpin umno

Aku pulak diupah hahahaha
Sorry bro aku bebas bro.

Bab jubur saiful tu,
Betul,lah tgk pemimpin umno semua cukup concern bab jubur dia.
Ini fakta ma.

Aku silap lu tegur aja.
No harm done ok.

Bukti????

Sebab kau cakap aja???
Aku pun boleh cakap kau bodoh apa susah.

Aku mintak bukti pun bodoh hahaha lu kelakar lu sangat kelakar.

Mana bukti mahathir bagi izin laksana hudud.
Main cakap aja.

Bro bodoh serious kau takde apa nak kata dari itu ke???

Tang mana fitnah point kan ye

Sama lah kita hahahahahaha

Elehhh..aku ambik 1 je..sistem perbankan di malaysia..ada unsur riba ke x?? Sbb tu bile aku ckp umno ni amalkan islam sparuh2..blh ke mcm tu??kalo ko melayu islam sejati, ape hukum riba??? Macai tlg jawabbbb...plzzz

Jo taubat lah jioooo.sruh bang non bertaubat dulu dosa yang paling besar tu....

Kata kata iman hasaan tu baik joooo..tapi kata kata ko tu fitnah belaka munafik ko

Mmg tipu cek seluruh negara repot mana negerimana yang tangkap bangla mengundi awatlah hang tu yang aku kata hang buat fitnah mmg hang munafik

Bahlol bin tolol lah ko ni ana bank dalam dunia ni x kenakan faeedah atas pinjamam yang di beri cer citer.kebanyakan bank dalam dunia sapa ya g punya bahlol ko ingt duit mak bapak ko punya dkt bank tu.btul kalu ada duit mak bapak ko simpan abih tu sapa yg jaga duit tu upah jaga x payah jaga bahlol bin tolol

Tegur dulu abg non nik aziz hj hadi mr bean dan banyak lagi pemimpin pr yang buat maksiat dan pecah belah umat tak lypa spanda putih kaunseling jam 3 pg dalam keretapi n banyakagi adakah ko nampak atau mata ko dah buta kenehel ktorg melaka.

Jenis orang mcm ko bg bukti ko kata fitnah lpas tu minta bukti aku rasa ko dh kena taik palat sbb tu ko meroyan x bg surat lah klu nak buat buat lah hukum hudud tp hukum hudud pas hukum yang di pinda pinda

Aku jo

Aiiii apa semua report polis masuk akbar ke????
Akbar nak info ke benda ni huhuhu

Aiiii boleh cakap orang munafik pulak???

Macam ni lah bro, undian bangla tu dari segi undang2 tak salah, sebab dia ada ic dia dah daftar

Persoalan,nya kenapa pulak mudah dapat taraf warganegara???
Cuba check internet berapa ramai yang datang mengundi berapa yang kene tangkap???
Berlaku atau tak???

Bila aku kasar marah, ni aku bagi chance lembut bak sutera hahahahaha

Aku jo

Tang mana fitnah, tang defisit ke???

Point kan lah bro

Jangan cakap and belah,
Tang ketirisan ke hahahaha tu
Projek lembu tu audit negara yang info

Hahahha mana yang fitnahnya bro???

Selembut sutera

Aku jo

Dosa mana bro???

Mana kau tahu dia buat???
Dah sabit ke???

Kau saksi ke???
Or kau base on utusan???

Mana kau tahu dia bukan dari golongan yang bertaubat???

Malas nak tulis benda sama dua tiga kali baca tulisan aku pasal orang menuduh ni.

Point,kau asyik bab liwat aja aduhhhh takde modal,baru ke???

Bab zina eskay pun tak berani kata dia zina, aduh hahahaha

Nanti aku bagi link utube kau tgk sendiri insyallah.

Aku jo

Mintak,pemimpin,mana yang kau suruh dakwah tu.

Mintak bagi tahu dakwah apa
And apa kesilapan

Sebab kau lagi tahu dosa depa

Jo org buduh ni kite jgn layan..buat perabih ayo lior becakap..1 haram pun dieorg xpaham..macai bengap sampai ke tapak kaki

Aku jo

orang perak jugak


Hehehehehehe jo aku x mau ngaku ko orng senegeri ngn aku hehehehe jngn mareeeeee

Ingat lah jo jngn tudoh orang ko ada bukti ke tudoh umno rasuah baut lah rpt sapa yg rasuah kn senang.ko x caya sprm plak ahhhh minta cia lah siasat

Payah ckp dngn orang munafik ni

Payah ckp dngn orang songsang ni

Wowo.. Khalid jd MB selangor walaupun PAS dpt kerusi lebih dari PKR. Ha ha ha... Cayole PAS. Hangpa mmg bertoleransi. Apa kata suruh DAP je lain kali jadi MB? Baru nama PAKATAN.LAIN KALILAh.. LAIN KALILAH .. Cayok.. Cayok..

Tu la..ckp pandai..tp ape yg ko ckp pun aku xpaham..serius der..

Mak cik ko sarizat umno bn babi bg loan bela lembu240juta tanpa faedah.tiada tempoh bayaran semula pinjaman yg dikenakan..ade spesel ke makcik ko tu kat mata najib..hahahaha..tp kalo mak bapak ko sniri yg wat loan paham2 je..black n white siap tulis brape presen interest n tempoh pinjaman yg kene bayo....nasib baik la lembu tu pecah rahsia kak jat ko tu...hehehehehe

Ko pun same bangang la msk dlm blog ni..hahahahaha

Dengki la tu..dr mb ko shahidan kasim duk bebaloh same melayu rebut nk jd mb..hahahahaha...puak umno gile2 sumenye...kikikiki

Der lu ni pun blh tahan sengal jgk..org xde dah nak mengira turun bawah..kire menaik la..ore kecek 2013 mu kecek 2008..berat nanang mung ni...

Aku jo,

Hahahahaha

Aku rela,berdebat dengan 100 orang bijak dari beedebat dengan seorang bebal

Adios bro
Maaf aku takde ubat untuk penyakit buta dan bebal lu

1.Orang muda memang buta sejarah.
2.Dap memang tak pandai kira. Budget buat underground tunnel pun silap 2 billion.
Faham faham sudah lah.!!!!
3.Kira undi pemilihan parti pun silap sampai 700 lebih undi.
Pasal tu dap bagus. Dia tak pandai kira.
Ye ke?
Ha ha ha!!!!!

Aku jo

Bosan lah bro itu aja ayat lu Point takde fakta tak ada

Adios

Kecewa aku tgk melayu bebal hahahaha.

Oklah lu menang lah lu kelakarlah hahaha patut lah mahathir kata dalam umno banyak orang bodoh rupanya betul

Aku jo,

Hahahaha bro tak syok lah borak ngan lu

Aku suruh Point fakta langsung tak ada huhuhu

Bosan cau dulu

Dulu nik aziz cakap .
1. Undi bukan islam itu haram.
Kalau tak caya check balik fatwa tahun a1990an. Taulah sebab masa tu saya taksub pas.
2. Malaysia bukan negara islam . Sebab tu kena tubuh negara islam. Sekarang ni hadi cakap negara islam tak dak dalam Quran.
3.Malaysia wajib laksana hukum hudud.
Sekarang kalau dap tak sudi, kita tak paksa.

Hello bro.Macam ni mana ada commitment. Asyik flip flop.
Macam kejap ada kejap tak ada.

Nik Aziz buat maksiat??/?
Jadi buat maksiat????

Banyak,pemimpin pe buat maksiat????

Bila????

Aku dengar2 dua tiga aja hahahaha mana datang selebihnya.

Bro polis yang bertugas kat pd tu ingat tak kes pd dulu2 tu

Sedara aku tu hahahahaha

Aku jo

Aku jo tang mana fitnah???

Mamat tu kata mahathir bagi???
Mana surat dari kerajaan pusat???

Aku kata mahathir cabar.
Bukan bagi kebenaran

Ada ke hudud pas bro???
Bukan hudud hukum Allah yang kau juga patut juangkan???

Kau tak nak ke hudud???
Kau taknak ke bn laksanakan hudud???

Itu aja kau mampu buat kan nak berhujah tak pandai lepas tu kau cakap lah orang lain bodoh lah munafik lah

Dari segi masalah mental sebenarnya kau cuba cari salah orang untuk tutup benak diri kau sendiri.

Bab taik lalat apa semua memang mainan umno aku tak pelik sangat bab jubur pulak adalah perjuangan pemimpin umno. Sampai situ ajalah yang otak kau mampu pergi

Bila cakap ekonomi
Semua fitnah
Salah guna kuasa pun fitnah

Yang betul cuma kau aja, yang betul cuma umno,kan???

Jawab bro perlu atau tak hudud kita perjuangkan???
Perlu atau tak pemimpin kita usaha laksanakan hudud

Perlu tak umno perjuangkan hudud???

Ps: jangan kau melalut dari soalan simple ni tau

Menang kerusi aja bro

Majoriti kau dah kalah pun lepas ni tak boleh umno kata majoriti rakyat nak umno hahahaha sebab kau dah kalah.

Hahahahahaha itu pun kalau betul bilangan undi yang diterima korang hahahahaha

Lepas ni

Nik Aziz keluarkan fatwa or statement???
Nik Aziz boleh keluar fatwa ke???

Ok bro,masa situasi bro,keadaan masa tu macam mana???
Keadaan sekarang kita perangi apa???
Dalam keadaan aman bukan islam dan islam tak salah bersatu tapi dalam keadaan lain kita kene perangi
Ikut situasi
Benda ni jadi zaman nabi dalam,pejanjian nabi buat dan akhirnya puak bukan islam langgar janji.



2. Negara islam???
Bro,apa kata kau terang kan negara islam???
Bukak surah al baqarah baca pasal, kebajikan.
Apa,ciri kebajikan nanti kau faham

SURAT AL-BAQARAH (2) Ayat 177



لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَـكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلآئِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّآئِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاء والضَّرَّاء وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَـئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَـئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ

[Bukanlah menghadapkan wajahmu ke arah timur dan barat itu suatu kebajikan, akan tetapi sesungguhnya kebajikan itu ialah beriman kepada Allah, hari kemudian, malaikat-malaikat, kitab-kitab, nabi-nabi dan memberikan harta yang dicintainya kepada kerabatnya, anak-anak yatim, orang-orang miskin, musafir (yang memerlukan pertolongan) dan orang-orang yang meminta-minta; dan (memerdekakan) hamba sahaya, mendirikan shalat, dan menunaikan zakat; dan orang-orang yang menepati janjinya apabila ia berjanji, dan orang-orang yang sabar dalam kesempitan, penderitaan dan dalam peperangan. Mereka itulah orang-orang yang benar (kebajikannya); dan mereka itulah orang-orang yang bertakwa.]

Bila kata negara kebajikan semua komplain pas pindah dari hudud aduhhh.

Itu tetap dalam perjuagan bro hidup sampai mati
Sebab dalam kebajikan ada iman pada Allah dan kitab.

Kau ikut pas dah lama mesti kau pun tahu benda ni.

But for now hapuskan pemimpin zalim dulu

3. Perjuangan,sekrang apa bro??? Jatuhkah umno dulu.

Bab hudud lagi emmmm
Bro hudud ni dari Allah bro bukan tugas pas tugas kau jugakan????
Kenapa kau tak nak ke???
Bukan tanggungjawab kau sebagai islam,untuk perjuangkan ke??
Atau kau rasa itu tugas pas???
Umno pun patut perjuangkan

Tapi bila pemimpin dah jelas2 kata hudud takkan dijalankan apa maksud dia bro

http://m.youtube.com/watch?v=sUMkCAXDQlM

Ini boleh sokong pulak ke????
Apa pendpat kau bro

Yang ni boleh and patut sokong ke????

Iklas lah bro

Aku jo

Tak marah bro apa erti pengakuan kau pun??

Aku still,lahir situ jugak tak datang mudarat pun.

Jangan marah

Malaysia maju sebab cina!!! Bongokkkk punya orang...kalau tak dpt tadbir negara dgn betul/aman cina blh berniaga blh utong manyak kah..boloh punya olang!!!

Anon 9:03..."dlm baik ada korek skit" elehh tabung memali&tin milo tu dlm baik korek byk ke sikit??? Perrghh daa..


EmoticonEmoticon