Friday

KEADILAN dedah rancangan SPR benarkan undi dua kali


KEADILAN mendedahkan bukti terbaru berhubung helah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dalam pilihan raya lalu bagi membolehkan pengundian dibuat lebih dari sekali.

Naib Presidennya, Fuziah Salleh berkata, beberapa hari sebelum hari mengundi, SPR mengeluarkan tatacara proses pengundian bagi mengatasi masalah kesesakan di saluran tempat mengundi, dan garis panduan itu turut diserahkan kepada Pengarah Pilihan Raya setiap parti tetapi tanpa sebarang taklimat.

"Menerusi tatacara tersebut, kerani SPR dibolehkan untuk membuka buku daftar pemilih yang baru sekiranya terdapat lebih 20 orang beratur bagi setiap saluran, dan mereka boleh membuka sehingga tiga buku daftar pemilih," kata Fuziah dalam sidang media di ibu pejabat parti hari ini.

"SPR telah memberi ruang kepada satu keadaan yang membolehkan pengundian lebih dari sekali berlaku kerana buku tersebut tidak bertanda. Sekiranya pengundi datang lagi sekali selepas mengundi, buku itu boleh ditanda lagi untuk kali kedua," jelasnya.

Ahli Parlimen Kuantan itu turut menunjukkan salinan laporan polis oleh saksi yang dibenarkan SPR mengundi sebanyak dua kali.

"Ia terjadi kepada Fadli Kaharuddin yang mengundi di saluran empat, Sekolah Kebangsaan Sungai Isap (Kuantan). Selepas mengundi lebih kurang jam 10 pagi dia pulang ke rumah dan mendapati dakwat kekal boleh dibasuh.

"Marah dengan keadaan itu, lebih kurang jam 1.15 petang beliau kembali ke sekolah tersebut untuk menguji samada boleh mengundi lagi, dan mendapati dia dibenarkan mengundi sekali lagi," jelas Fuziah.

Fadli bagaimanapun tidak membuang undi tetapi membawa kertas mengundi dan menyerahkan kepada polis lalu membuat laporan.

"Tapi apa yang (Datuk) Wan Ahmad (Wan Omar) kata, pemuda tersebut boleh didakwa kerana mengundi dua kali dan bawa kertas keluar," katanya.

"Justeru, apabila kita kaji, ini rancangan SPR yang membolehkan penipuan berlaku, dan ia berkemungkinan berlaku di seluruh negara," tegasnya.

Sumber: http://www.keadilandaily.com/?p=52792

Sent from my iPhone 5

49 comments

Apa lagi jasa dan budi yang harus di bayar jika tuan nya masuk bertarung digelangang.....takan nak tengok je tuannya tersepai kena pijak lama lama....apalagi bukti dan setia yang harus dilimpahkan pabila tuannya kebiru biruan di belasah sang peninju muda...air minuman seteru pasti didadahi...mana bukti...tiada....kenapa yang lemah menang dan yang gagah kalah...kerana didadahi...mana bukti....tiada...kecanduan kemenangan itu perit......pedih badan menanggung namun pasti akan terubat dengan kemanisan kerana sang setia yang ditagih budinya akan memunkgkinkan kemenangan itu.....mungkin sinikal bagi sang penonton..tapi tidak pada sang peninju......ini permiannan dunia tinju....kenapa george formen menang dan kalah...kenapa evender tergamak mengigit telinga...kenapa tyson yang menang ditewaskan oleh cukai negara....kerana penonton sudah tidak terhibur dengan kehebatan mereka....mereka hebat tapi melampau lampau..........keterlampauan inilah yang akan dipertahankan oleh pemian pemian dunia tinju...BIARKAN DUIT BICARA.......UMNO...ANAK MUDA SUDAH MUAK DENGAN KEHEBATAN ANDA......KAMI SUDAH MUAK DENGAN KEHANDALAN ANDA....MASA ANDA PERGI SUDAH SAMPAI....silakan cari pintu sendiri.LAWAN

Hehehe xpyah nk bmadah helah... yg KALAH tetap KALAH yg MENANG tetap MENANG..BN menang PR kalah itu aje...cube lg d lain wktu..tngktkan kgigihan n usaha...kehkeh

Terbaik bro.qada dan qadar..jangan MELAWAN takdir tp berusaha MENGUBAH takdir.

Tmpt aku mengundi org yg garis dan sebut nama pengundi adalah seorg cikgu.aku kenal sangat cikgu ni.
So dia tlh dilantik spr utk menjadi wakil.
Cikgu ni adalah kuat kepada parti pas.
X mustahil undi 2 kali ini akan berlaku.fikirkanlah...

Betul tak mustahil, kalau rasa ada dia buat begitu dapatkan bukti.

Apa lah si SAPUABIS ni merepek meraban berjela2..yg kena cari pintu tu korg dh kalah lh ni terjerit2 perghh daaa!

Sapuabis ni boleh di kira orang yang x guna akal lah tu rumah orang dia pi sapu bg bersih tp rumah dia berterabur penuh sampah dan taik kunyit

Itu perkara mustahil...nama pngundi akn disebut dgn kuat...semua wakil akn garis nama pd buku mrk...kalu kali kedua msti nama dh brgaris pd wakil parti politik tu...pastu mustahil petugas benarkan die kluar tanpa mmbuang undi...nk menipu agak2 la wei....dhla kuantan tu pr dah menang...fuziah nk pertikai kemenagan die sendiri ke...

Pakatan rakyat kena usaha lebih untok pru 14 nanti , pru 13 pakatan rakyat tak power lagi , cuba lagi power untok pru 14 nanti , jangan asyik kempen dalam internet sahaja , turon padang jumpa pengundi , bila kalah menyalak dekat umno , cara berkempen itu diperkemaskan , jangan maki hamun membabi buta pulak , kalau macam itu cara berkempen LAIN KALILAH nak undi ....hehe

SPR BAIK PUNYA ! TAK MAHU TIPU PENGUNDI PUNYA ! JANGAN DENGAR CAKAP ANWAR IBRAHIM ITU , DIA ITU PENIPU , DIA TAMAK KUASA NAK JADI PM , JOM IKUT AKU JOIN UMNO , FIKIRAN TENANG , HATI SENANG , UMNO OK PUNYA ....KIHKIHKIH

Bn dah menang , blog milo suam kita pun dah ambil alih , kita beranak pinak dekat SINI LAH .....hehe , nak pecah perot kita ketawa , LAIN KALI LAH ..kihkihkih

Dia bukan pertikaikan kemenangan dia dia tanya kenapa perkara itu berlaku.

Aduh benda ni dah ulang berpuluh kali dah pasal dakwat kekal dan data palsu pilihan raya

Naik bosan ulang benda sama.

Bosan lah bawa bukti kt mahkamah jangan melalak jee.macam anjing.

Aku pon sajer masuk buat hangat bg dpa spin aku nak tengok pecavai pakatan tegakkan kotw bengkok itu jer.

Bagus jg hampa ramai2 kat sini..bukannya apa cuma kome ni telah membuktikan kata2 madey idola hampa tu yg sememangnya hampa taraf cai je..kosong langsung tak dak kemajuan..apa madey cakap melayu lembik..kira hampa la geng amngok..bodoh melantun lantun..ada menteri aww awwl jd menteri jagaa negara!!!mengong..hari tu nyorok blakang kris kontot skrg ni snapang kontot..dasar hampa ni keturunan sulu..


Maksud kau jangan melalak,macam bapak,and mak kau ke bro???

Jangan risau semua sedang diuruskan

Dia tak tahu pendirian kita teguh,
Jangan risau kita ok.

John jo
Biar bulan bicara

Teguh dan tegak

Wow bijaknya kira dah habis bijak lah ni????

semua dah tahu korang macai. Bukan kita orang tak tahu.

Tapi kebenaran kene disampaikan.
Hahahaha macai detected.

Ya macam bapak nuor ko tu lah

Kebenaran kepala hotak ko adalah.menipu kini dan selamanya.

Kesian tgk cai2 umngok. Xde isu lain nak ckp,penggunaan bahasa pulak kelaut. Susah aku nak tgk cai umngok nih berhujah dgn fakta,majoriti melalut dgn isu yg basi penuh dgn kelucahan dan iri hati. Cai2,tepuk dada tny diri,mentalkah kamu?

Idola kunun baru 2 hari meroyan terima ikat jamin aku ingat sampai tarikh sebutan semula kalau cam tu aku pun tabik ini hahahhahahaha itu yang boleh aku gelak gelagat mamat sekor tu

Ko g la sorg2 dgn luncai...

Elehhh...cam ko best sgt..

Berak lampu padam pun menjerit...

Mau tak menjerit dia kata pejuang tp beruang tu yng aku jerit bila lampu di pasang semula.dh kena berak kena kencing lagi

Xmental pun..ble kebencian dah thp melampau,tiada kata2 lain yg layak utk penyokong pr ni..

Hehe...rumah orang tu aku sapu bersih....BERSIH SEBERSIHNYA.....sebab aku berhajat nak duduk....aku nak nak beli tv jenama IPCMC.....ada rezeki...aku nak tukar langsir biru tu jadi colorful colourful.....aku nak bela ikan diplomasi absolute jenis toleransi....kalau ada rezeki lagi...bolehlah aku letak ditengah tengah laman aku satu stand...stand tu aku namakan...TIANG DEMOKRASI....bila syawal tiba...aku jemput semua reformer...ahli umno yang dah berhijrah..para anak muda...para pendokong revolusi...aku akan buka pagar tirai tiang democrasi tu untuk para genuis yang datang tu berkata kata...sambil sambil dengar mereka berucqp...AKU HIDANGAN MINUMAN MILO AIS...MILO SUAM...KERANA...MINUM MILO ANDA JADI SIHAT DAN KUAT...TAK GITU....rumah lama tu stay as usual...ada taik kunyit...yang lama itu sentimental valuenya ada beb.....cukup tempoh..aku sedekahkan kepada surau atau badan kebajikan.....ko nak pun boleh anon...tapi kena cucilah taik kunyit tu dulu.sekian.

Bodo punya macai, hujah longkang

Geli ketiak aku baca sajak madah ko ni bagai... buku daftar wakil spr boleh bukak dua tiga... abih yang wakil parti dua org yg sama2 potong nama pengundi masa nama dipanggil tu buat ape? tido sambil jorek hidung ke? Tolong lah wei!!!! nak menipu bior bijak sikit... dah lah bodoh, nak menipu pun bodoh! Kalau benar perkara ini terjadi, pusat pengundian tempat ko tu tentu diuruskan semuanya oleh org yg paling korup atau tak beretika.. tapi tak mungkin bukan?

Ib ko lg gampang

Sapu abis aku rasa elok lah ko pi jumpa doktor pwreksa ckit otak ko.aku rasa dh biul dh tu pasal kerap sangat kena tipu ngn samdol tu.ko sapu lag tai dia tu.

Nelson mandela itu saya respek , dia dipenjarakan selama 20 tahon kerana menentang dasar aperteid diafrika selatan , bila dia keluar penjara dia dianugerahkan novel keamanan dunia , orang macam itu yang kita mahu , bukan macam anwar ibrahim itu , hoi macai pkr kau silap orang lah , jom ikut kita masok umno / biro penerangan umno .

Dan jadi presiden AFRIKA SELATAN yang pertama dari orang kulit hitam.itu baru betul dinamakan pejuang.

Hahahaha
Bila salahkan bn semua tak boleh.

Kau nak benci pun bencilah bro.
Pelik umno anggap diri sendiri selalu betul. Semua umno buat demi melayu.

Kondo pun demi agama bangsa dan negara.

Bab macam ni pun tak sedar.
Kau benci sebab kau malu dengan umno. Kau malu sebab tu kau benci.

Aku sokong pakatan tapi aku tak pulak benci, sebab aku tenang dalam perjuangan.

Kau kene jumpa pakar sakit jiwa bro, bila kau kata kau tak mental tapi ada benci yang melampau. Kau mengalami tekanan jiwa secara kau tak sedar

Firman Allah SWT maksudnya :

"Wahai jiwa yang tenang. (QS. 89:27)

Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredai-Nya. (QS. 89:28)

Maka masuklah ke dalam jamaah hamba-hamba-Ku (QS. 89:29)

dan masuklah ke dalam syurga-Ku." (QS. 89:30)

(Surah al-Fajr (89) ayat 27-30

Tenangkan hati bro

Ketika kamu memohonkan pertolongan kepada Tuhanmu, lalu diperkenankan-Nya, dengan frman-Nya: ‘Sesungguhnya Aku menolong kamu dengan seribu malaikat yang berbaris dan teratur. Tuhan melakukan semua itu sebagai berita gembira dan supaya hatimu tenteram. Dan pertolongan itu hanya datang dari sisi Allah’.” (al-Anfal: 10)

Hidup melayu!

Wa rasa kalo bro milosuam tulis huruf A pun kat blog terbaru tetap penuh ngan komen.

Malu aku berpendana menterikan yang tidak islamik n rasuah
Yang penoh dengan idea sekular.....

Dah puas dah membebel puak sukun sukun tirai biru ni......mecemnile yer...kami ambil pendirian mencabar petisyen pru 13 ini....ini pendirian kami...siapa siaga lah kamu bertahan yer....walaupun sukatan molekul udara berat sebelah....kami pasti akn bernafas dengan lancar....30 tolak 133...jadinya 103....89 campur 30...jadinya 118...kalau 103 tolak 118 jadinya negatif 15....ini boleh mendatangkan marah dan kemenangan....dengan angka 15 inilah nanti semua tweet tweet akan mati seperti cinta layu ditasik madu.....ibarat no 4 dan 5 bertukar nama atau giliran rasanya......ya benar...mereka bertukar giliran seperti sekarang...angka nya banyak tapi sebutan ruminya berbeza...cuba renungkan kenapa....pasti ada rahasia disebalik tukang pegang tukul keadilan......SIAPA SIAGALAH KAMU WAHAI TIRAI BIRU.......ROKET MATA BULAN AKAN MEMERINTAH.NAH...amik taik kunyit dari rumah lama ku ini.....sedekah.

Aku pun malu kalau pm yang berwatak islam tp penuh maksiat

Mmg telah siap siaga tp kalau puak kamu kalahlagi haraf jangan lah meriyan lagi yer

Orang bukan komen apa artikel dia orang komen pada mangkok mangkok ayun puak pakatan ni jer.

Belah lah, bgegar stadium psl xde karen tp bila time repot cma psl dakwat, pastu sruh rakyat yg bodoh plk buat repot utk dia.. basah kuyup kena kencing.

Bro bau nya sangat sangat lah

Hanchiiiinnnnnggggggggg gilerrrrr.

Tak puas hati pru 13 buat aduan dan sertai bukti yang nyata , jangan buat komplen dijalan raya , macam negara bangla buat protes aje ! Kita jangan ikut ragam anwar itu , otak dan hatinya dah tak sihat lagi , kita kena berfikir secara waras , ikut saluran yang betul .

Masa reformasi anwar tahon 1999 dulu aku pun pernah join puak puak puaka itu ! masa itu bujang lagi , sekarang aku dah ada anak empat dah nak bertambah lagi satu orang . kepada rakan rakan yang masih setia kepada anwar itu saya sarankan lupakan sahaja anwar itu , anwar itu putar belitnya kuat , tak perlu dijadikan idola , sahsiahnya tak berapa baik , takot takot negara ini tergadai dipihak luar , saya bagi tahu saja nanti kot menyesal pulak kita , kalau nak tulis memang panjang , jari ini pun dah nak lengoh dah ..

Saya sokong kerajaan bn sabah tidak membenarkan nurul izzah mendarat dinegeri bawah bayu itu kerana mulotnya sangat lancap , dia tak tahu lagi nama bapaknya telah dipetik jari oleh pihak polis , akan tiba masanya nanti , nantikan !!!

Hidup prakyat....

Gapo la puok2 dede ni dk kecek,nk bual pn ikut fakta la..nk kta buto it celik belako dk sero,tpi hati hitam..tobat la boh..hdup pR....


EmoticonEmoticon