Thursday

RAPAT KEBANGSAAN CETUS 6 RESOLUSI SAMM: PASCA PRU13 MENDEPANI MASSA


Kenyataan Terbuka
10 Julai 2013

RAPAT KEBANGSAAN CETUS 6 RESOLUSI SAMM: PASCA PRU13 MENDEPANI MASSA

Seramai 31 komrad utama penyelaras kebangsaan, segmentasi dan negeri Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) selesai mengadakan sebuah Rapat Kebangsaan peringkat pengurusan pada 5hb-7hb Julai 2013 lalu bertempat di Ampang Pecah Training Centre, Kuala Kubu Baharu. Sebuah pertemuan penting meletakkan halatuju perjuangan SAMM ke jalan yang lebih dinamik, kembali ke landasan yang lebih tepat dan kena dengan aspirasi anak muda.

Dalam usaha memantapkan lagi gerakan anak muda SAMM, Rapat Kebangsaan siri kedua untuk tahun 2013 selepas di Melaka pada Februari lalu adalah sebuah retreat tergempar, mengambil kira mood rakyat khususnya anak muda yang dilihat sedikit merundum dingin setelah melalui tempoh perlawanan yang panjang. Maka program padat tiga hari dua malam ini dimanfaatkan sepenuhnya bagi meneliti potensi dan sumber kekuatan baru bagi meneruskan agenda perjuangan anak muda.

Julai 5 - 6 | Jumaat - Sabtu : Mengenal Kelemahan dan Muhasabah

Bermula dengan perbincangan pre-council pada Jumaat malam untuk susunan akhir sebelum retreat bermula. Setiap penyelaras yang hadir telah diberi tugas merungkai sub-topik untuk agenda pada setiap sesi perbincangan.

Sepanjang hari Sabtu menyaksikan sebanyak 5 sesi perbincangan dan tiga daripada sesi tersebut merupakan sesi bersama tetamu jemputan dalam agenda "Pandangan Umum Terhadap SAMM". Pelbagai sudut pengolahan adalah termasuk, penerimaan SAMM di mata rakyat khususnya anak muda, soal pengkaderan, potensi & kemampuan SAMM, halatuju, peranan dan matlamat SAMM. 

Beberapa tokoh dari pelbagai latarbelakang telah dijemput untuk menjayakan sesi ini antaranya termasuklah tokoh mahasiswa, dari pengamal media dan juga tokoh dari arena politik tanahair. Tokoh-tokoh jemputan juga memberikan pandangan umum terhadap SAMM selain turut sama membantu dalam membincangkan agenda anak muda dan penyusunan gerakan.

Dapat dirumuskan dari pertemuan dengan para jemputan, bahawasanya;
  • SAMM merupakan kelompok anak muda yang laju dan agresif dalam membawa isu rakyat. Momentum sebegini menjadi ikutan.
  • Pengkaderan SAMM dicadangkan bermula di peringkat lepasan sekolah
  • SAMM mampu melahirkan kelompok pemimpin baru namun tidak berjaya memisahkan nama SAMM dan Che'GuBard itu sendiri. Usaha serius untuk memastikan pemahaman SAMM sebagai gerakan anak muda harus dilakukan.
  • Selain dikenali sebagai kelompok anak muda berani, SAMM juga disarankan menyertai diskusi keilmuan bersama NGO lain.
  • SAMM perlu memperbaiki hubungan dengan NGO lain dan memastikan jaringan antara NGO adalah kuat.
  • Peranan anak muda SAMM yang bersifat radikal dan 'tidak dijangka' diperlukan dalam menentang kekuatan regim.
Julai 7 | Ahad : Gerakan SAMM Diperhebat

Setelah seharian suntuk mencari titik kelemahan dan potensi kebangkitan, melihat kembali sorotan permasalahan dan pandangan umum, Akhirnya hari ini tiba masa gerakan anak muda SAMM terus disusun dan diperhebat.

SAMM secara massa akan menumpukan program dalaman khususnya di peringkat negeri/zon. Sepanjang Ramadhan ini, SAMM Kebangsaan akan turun ke semua SAMM peringkat negeri dan zon dalam bentuk program bersahur atau berbuka puasa. Pertemuan 'mini retreat' di peringkat negeri ini juga bertujuan memperkukuh kekuatan SAMM di bawah dan mempertemukan semua komrad baru yang direkrut oleh SAMM negeri/zon. Jadual pertemuan akan dikeluarkan dalam sedikit masa dan program SAMM peringkat negeri/zon yang telah disusun akan dimuktamadkan pada pertemuan ini.

SAMM kebangsaan juga akan menganjurkan program penting untuk kelangsungan SAMM iaitu Training Of Trainer (TOT) yang dijadualkan akan berlangsung pada 23 dan 24 Ogos tahun ini. Setiap SAMM negeri/zon perlu menghantar 2-3 orang komrad yang sedia untuk menjadi pimpinan pelapis.

Satu perjumpaan raksasa yang dinamakan Jambori SAMM juga akan dilaksanakan pada 24-25 Ogos 2013. Jambori SAMM yang berbentuk pesta pertemuan anak muda bagi meraikan kewujudan SAMM dan semua komrad SAMM, penyokong dan pendokong dari seluruh negara adalah dijemput hadir. Maklumat lokasi akan diumum dalam masa terdekat. Booklet mengenai SAMM juga akan dilancarkan buat pertama kali dalam sejarah gerakan anak muda SAMM.

SAMM juga akan sekali lagi menjadi penggempur utama dalam mempertahankan nasib rakyat, dan kali ini dalam isu TPPA. Bagi SAMM, bentuk penjajahan baru terhadap tanahair yang dinamakan sebagai perjanjian TPPA ini perlu ditangani secara serius dan radikal kerana kesannya terhadap masyarakat umum juga serius, dan radikal.

Menyentuh soal antarabangsa di Syria, SAMM tidak bersetuju dengan keganasan yang ditunjukkan oleh Regim Assad dalam masa sama SAMM menolak usaha anasir luar khususnya barat, dalam menjatuhkan pemerintah di Syria. Di Mesir pula, SAMM menolak keras rampasan kuasa yang berlaku, kemenangan Mursi secara demokrasi telah dicabul.

Resolusi SAMM Rapat Kebangsaan 02/2013

1. SAMM menolak sepenuhnya keputusan PRU-13 yang penuh kecurangan dan SPR yang 'bekerja' di bawah JPM harus dimansuhkan, diganti dengan badan pemilih baru yang diletakkan bawah parlimen.

2. Dua tahun kebelakangan ini SAMM bekerja memberikan tumpuan mengembeling sokongan dan undi kepada Pakatan rakyat sesuai dengan maksud perubahan harus dimulakan dengan menjatuhkan regim. Selepas PRU ke 13 tumpuan kerja SAMM berubah dengan  SAMM akan menumpukan program dalaman untuk menguatkan gerakan anak muda bagi meneruskan kelangsungan SAMM sebagai kelompok progresif dan bergerak ke depan. 

3. Demi memperkukuh pemahaman massa rakyat terhadap SAMM maka pedoman apa dia SAMM akan dikeluarkan dalam bentuk booklet, khusus untuk mengenali SAMM dan perjuangannya. Seiring dengan itu program - program penerangan mengenainya akan dipergiat.

4. SAMM akan terus mengembeling kesedaran rakyat untuk bangkit. SAMM akan terus menjuarai isu rakyat yang dilihat makin kritikal dan sewenangnya dipermainkan oleh regim pemerintah, termasuklah isu terbaru seperti TPPA, GST. Hanya dengan kesedaran rakyat akan bangkit. SAMM yakin kebangkitan hanya melalui kesedaran akar umbi.

5. SAMM menolak keganasan Regim Assad dalam masa sama menolak usaha anasir luar khususnya barat, untuk menjatuhkan pemerintah di Syria. Di Mesir pula, SAMM menolak keras rampasan kuasa yang berlaku terhadap Mursi. Pengambil kuasa dari perubahan seharusnya faham dan mengikut kehendak rakyat bukan berdasar kehendak dan pemikiran mereka semata. Ini pengajaran penting. Dunia seharusnya lebih sensitif dengan isu kezaliman contohnya Rohingya yang seperti tenggelam.

6. Walaupun keadaan dilihat semakin sukar dan mood perlawanan yang menjunam jatuh, namun SAMM tetap bertekad dan berjanji pada tanahair ini untuk terus berjuang mempertahankan nasib rakyat, kami berjanji untuk tidak berganjak daripada jalan perjuangan kami selama ini untuk menyelamatkan ibu pertiwi dari terus dijarah.

Sekian

Laporan disediakan oleh;

ISAMUDDIN SANUSI
Pengarah Sekretariat SAMM

63 comments

mana macai2 umngok nie senyap je.biasanya cpt melalak..g goncang dakwat kekal kat besut atau tgh jaga lembu2 nfc.kahkahkah

dok tgk video stopa n nuar juboq...

bagus.mmg macai umngok kaki lucah.semua org tau.haha

buruk2 kaki lucah tkdalh sampai gadai agama dn akidah jd syiah..tgk video pn sbb prlakunya ayatullah pas dn pkr..haktuiii

Yg mula2 kata anwar peliwat adalah karpal singh dlm tahun 1997 dgn cubaan mencetus undi tak percaya di parlimen.Mat sabu menjuarai ceramah2 pas sejak itu dgn menggelar anwar sheikh aljuburi.Mrk berani krn terlalu cukup bukti utk disanggah oleh seorg 'pak sheikh'.
Sekarang mrk sahabat baik dlm erti kata pakatan..pakatan kpd rakyat dlm menjuarai perjuangan anak2 muda yg merasakan perjuangan mrk adalah perjuangan majoriti rakyat.
Malang...semuanya gagal krn kesilapan dan kekhilafan lalu yg tidak mgkin dilupakan oleh majoriti rakyat wlpun lagu dan iramanya berbeza dgn mgkambing hitamkan pihak spr disebabkan tidak mampu jadi juara..
Maka...klu pemimpin tidak serupa dr mursi....jangan haraplah perjuangan kamu mengangkat gay dan biseksual sbg pm akan berjaya!!!


Semua ingin jadi puak syiah krn kahwin mutaah yg diamalkan....lain dpd itu hanya ikut2an.Klu ratusan tahun dulu tak heran aku...hanya amalan seks yg dianggap halal punca rakan2 aku jadi syiah.Majoriti dari pas...kenapa?Mana mursyidul am pas???

Perjuangan yg nampak baik utk rakyat tapi berat sebelah...yg buruk dlm pr didiamkan.Agak munafik dan tak ikhlas...

TAHNIAH CHE GU BARD ANDA ANAK JANTAN MALAYSIA SEMUGA ANDA DI RAHMATI DAN DI BERKATI ALLAH ...

Samm tak laku lagi , sapa nak , orang dah sedar , kita nak aman , tak nak bikin sakit jiwa macam anwar gila itu !

Ini ke muka2 yg nak berjuang....apa? Komrad harapan anak muda... ? Hihihi....lawak lah. Aku tgk lembik je semua....komrad?

anak samm ke , bapak samm , atau nenek samm , orang tak pandang itu semua , kita nak cari pendapatan lebih bulan puasa ni , kita tak nak dengar politik gampang samm bulan puasa ini , cukoplah tu , beli utusan malaysia disitu ada banyak iklan kerja kosong !

Samm apa tu , macam macam istilah , itu semua retorik gampangan barua barua anwar ibrahim , lagi satu nak tanya ? Anwar bila nak buat ujian hiv , ramai orang kata wajah anwar dah macam mayat dah !

Selamat berjuang wahai anak-anak muda, anda memang diperguna dan diperkeldaibaghalkan oleh puak-puak yang tiada kerja tapi hanya nak menyusahkan dan merosakkan keamanan Malaysia, puak-puak ni memang nak jadikan Malaysia seperti Mesir, kenapa anak-anak muda yang dipilih? Kerana anak-anak muda kurang berfikir, belum arif tentang perjalanan sosiokehidupan, anak-anak muda hanya jadi kambing tunggangan sahaja.

Haha...puak macai omno mmang munafik..org posa depa pun kalut nak posa padahal ajak laksana hukum islam depa paling kuat tentang..jenis bangsat puak macai..pas tu tabur fitnah n ckap lucah..tengok pulun pejuang islam sakan sampai terjelen lidah dan tergedik2..mca hina islam depa diam..kahkahkah..dasar munafik...nama ja posa tp pengertian posa entah kemana..woi macai toksah brlakon la..hampa tgk ibrahimkatak pun ketua hampa x lyn telah la macai tahap tikus hampa ni..fikir la..

tu dia contoh Spesis Islam pada mykad sahaja.halal haram tiada dlm kamus diri.bulan Ramadhan sama je ngan bulan bulan yg lain.aper kejadah nyer manusia jenis nie.harbi melayu totok.

tu dia alasan bodoh mempersendakan hukum Allah swt.jika dah tengok video lucah tu dah gadai pegangan ler tu.menghalalkan yg haram.bodoh punya macai didikan umno.

DARIPADA IKUT SAMM ITU LEBIH BAIK PUAK PUAK HARAM INI REBUT PELUANG BERNIAGA DEKAT BAZAR RAMADAN , JANGAN MAIN POLITIK LAGILAH , TINGKATKAN EKONOMI PADA BULAN RAMADAN INI , BANGSA LAIN DAH MAJU KEDEPAN DALAM EKONOMI , JIHAD EKONOMI ITU PENTING , KALAU KITA NAK JADI TUAN DALAM NEGARA INI KITA MESTILAH KUATKAN EKONOMI BANGSA KITA ...BELILAH BARANG BUATAN BUMIPUTERA BERSIH LAGI SUCI !

Mangkok jd tuan..macai dok jd barua x sdar..fikir la tuhan bg otak..kedarah pun cina bagi ada hati nak jd tuan..kahkahkah..bila kata macai bodo nak marah..marah kat cina tapi keja ngan cina..yg tau puak macai omno haramjadah jual cd blu ngan mercun..hahaha ada hati nak jd tuan..abis puak omno gadai tanah melayu ada hati nak jd tuan..hahaha..lawak2...ko p isap susu la wei...

hahaha.cian tgk macai umngok komen taraf bebudak aja.hahaha.nmpk sgt taraf pemikiran katak bwh tempurung.wakaka

hahaha...lawak la macai umno...bodoh la wei...ko pg beli barang skrg msti tunjuk kad umno...sbb tu barang naik korang diam ja...hahahaha

setuju sangat tu.tapi malang nyer seruan kalian tidak mendapat sahutan dr pemimpin kalian.selain barangan,kerja kerja kontraktor penyambungan rumah banyak didominasi oleh kaum lain akibat pemimpin umno/melayu masih yakin membantu kaum lain.satu contoh penyambungan paip air tangki diubah ke air direct dr meter.jika melayu buat hanya RM450.00.malang nyer bila kaum lain buat kos menjadi RM6500.00.padan muka.bila masih bermasalah baru cari melayu buat semula keseluruhan sistem paip hanya RM 2400.00 sahaja.sedangkan modal kaum lain tu cume tak sampai RM100.00.aper citer.tu kata nak tolong melayu.bole sembang jer abe oi.

mohon pencerahan nyata atas kenyataan kebanyakan ahli PAS menganuti fahaman syiah.

apakah anak muda yg didedahkan dengan gejala hiburan sure heboh,didedahkan dengan konsert k pop maka layak digelar memahami sosiokehidupan.apakah kefahaman mereka dengan melangah air kencing syaitan dan seterus nyer berlaku insiden rogol maka layak digelar yang matang sosiokehidupan.perlakuan keji oleh belia melayu yg pada mykad jelas tertera agama nya Islam.bro.bro.

nie baru betul konsep nyer.mencari pendapatan lebih di bulan puasa.melayu mengalakan nya.jika Islam pula digalakan beramal lebih dibulan Ramadhan nie.lebihkan ibadat.banyakan bersedekah.tak jumpa ler lagi hadis Rasulullah saw yg suruh banyakan lagi pendapatan dibulan Ramadhan nie.yop.yop.

ha.ha.ha.sori bro.lawak sungguh saranan ko.tingkatkan ekonomi bulan Ramadhan.tu yang lawak nyer.Islam menggalakan umat nyer tingkatkan amalan ibadah terutama dibulan Ramadhan ko sebalik nyer plak.aduh.geli nyer hati.maaf terpaksa gelak sorang sorang.nak gelak besor tak leh tapi hati,aduh geli nyer.TOLONG.adus geli nyer hati.nie mana ko blajar sistem ni.kitab maner ko pakai nie.kesian aku pada ko.moga Allah merahmati ko.

rasai lah sendiri delete 12 July 2013 at 00:07

Akhir kalam buat yg masih belum memahami.Ramadhan hanya datang selama 29/30 hari sahaja dlm setahun hijrah.maka rebut ler peluang beramal soleh kerana ganjaran nyer amat besar.kedatangan nya dinanti dan pergi nya dirindui.meh tengok dan rasai betapa sedih hiba nya para solehin menangisi saat berterawih pada 10 hari terakhir Ramadhan.mari rasai perasaan Imam Imam yg terpaksa menghabis 1 surah Fatihah lebih lama dari biasa.meh rasai kehebatan para Imam yang mampu membawa jemaah khatam 30 juzuk pada masa 25 hari solat Terawih.meh rasai kelazatan solat terawih di utara Perak.Bandar Yg Aman.

Bile baca perkataan KOMRAD2 tringat aku jawatan tertinggi dlm KOMUNIS. ..pssttt tringt cite bukit kepong..komrad komrad komrad..

Tarbiah diri sendiri dlu baru nk nasihatkan org lain..jangan ingat kita je islam..kita je bagus..

Harga brg naik sikit bising....tau salahkn umno...lg2 umno yg salah...tang pendapatan rakyat naik diam pula...bising jg lah puji umno....

Adakah umno yg naikkan harga brg?..kaji lah mcmana hrga brg blh naik. Klu xtau kena pg belajar ekonomi. Konsepnya mudah je...bila penawaran kurang permintaan tinggi harga mesti naik punya. Bkn kat sini je kat mana2 di dunia pun sama.

Harga brg keperluan sedaya upaya dikawal utk rakyat...byk subsidi diberi...pegilah baca sebelum kutuk org....kutuk umno....

Ckp pasal harga barang bkn main lg...tapi harga diri kau...tak tau lah tinggi ke rendah....fikirlah bln ramadhan ni sudah2la keji org lain sbb ia mencerminkan betapa kejinya diri kita...

Puak haramjadah lagi teruk .....

Bis bos besar kaki sex

Dunia dan akhirat sama pentingnya.mik
Kalau kita x usaha x dak sapa nak bagi mmg rezeki datang nya dari dari allah.to kita ttp kena berusaha

Semua hal sosial nk salahkan kerajaan..bagaimana di kelantan yg ditadbir parti islam jika ada kes rogol, mabok, sabong ayam tonggak air ketum itu semua nk salahkan kerajaan negeri ke???
Di selangor klu melanggan gro/pelacur pon salahkan kerajaan ke bro...
Jangan hipokrik bro..bro..yg salah tetap salah jgn nk 100% terus salahkan pihak lain..
Selamat Beramalllll!!!

Pergertian posa kononnn perrrgh daa!!!
Yg ko kutuk2 org ni puasa ko kemana????
Pandai cakap tp bodoh berfikir.

Yop..yop..mcm mana nk sedekah klu kita sendiri terkais kais yop..itu sebab berusaha cari rezeki lebih di bulan ramadhan ni pastu baru bersedekah baru betul yop! Bukan senang2 tadah tin milo je yop..bukan mencari rezeki lebih kita lansung tak beramal yop..Akhirat nk dunia pon nk yop!!!

Mohon pencerahan betul ke tim presiden pas mad sabu pro pas?

..Pro syiah?

Bulan posa tin milo ada gerak tak bro..saje je tanya?
Ko mcm merajuk tak dapat projek je bro siap blh bg detail harga lg kekeke..
Relaks brader..brader relaks..

Jantan bukan utk binatang ke bro???

Gambar Nik Aziz pn ada trgantung di seb dalam surau di kelantan sblm pru13..itu ajaran ikut fahaman sapa?????fikir2kn

Memang cam binatang pun perangai..binatang cerdik sikit dari dia..

mik yop ni nik aziz dah janjikn dia masuk syurga sebab sokong pas mana dia heran semua tu...

Biasalh tu yop ni dh ada kerja hakiki tp nak cari duit lebih di bulan ramadan pastu takdapat merajuk tk masyuk..salahkan orang lain tkdapat job tu yang meroyan suruh org ln byk bramal dn bribadah bulan posa ni cuba yop ni dapat job tu..mmm..sembang aje lebih..Rezeki Allah yg bagi yop..usaha dan tawakal dn berdoa yg penting..

Dah memang idealogi mereka...Samm tu wayang aje..Dah mmg nk jadi komunis pn ..skg pn dah jadi macai dap...

Bleh ko bgtau surau mana?aku nk pg..........

La......mmg kerajaan pun slah...ckp jamin hrga x naik...ni naik apa cita?ko x tgk berita ke.....dh kerajaan yg ada kuasa....klau rakyat nk boikot....bleh ke rakyat buat klau x sepakat?menteri bertnggung jwb ckp mcm bagus.....puiii.....contoh la ni...harga aym naik..bg alasan dedak naik...pastu ckp plak dedak aym import dari luar....alasan bangang..dh bape thun cmni...knapa x proses dedak sendiri pastu bg subsidi?ckp negara maju...pendapatan tnggi...rakyat d dahulukn...apa usaha yg krajaan buat?stakat turun padang pg pasar?hari2 ke mampu buat.....tiap2 tahun jd cmni....bodoh la wei...apa igt sume rakyat ni kerja elok ke...ramai lg yg susah.....klau dh macai...macai la gak....jnis mkn suap berak bertadah..tu barang naik x bising..telan hadam sume yg mengarut asal ummo kekal pastu duit masuk...blah la wei....apa cite kt besut...macai gaduh lg berebut duit....blah ah wei....ko x mkn ayam kot......

dah cukup tarbiah diri sendiri la tu sebab menegur bila bulan ramadhan nie ader jugak tengok pilem lucah.jelas nie puak laknatullah yg perlu digazetkan sebagai khazanah purbakala.negara.jika di malaysia nie umporno tu jelas Islam pd mykad ajer.amalan sori ler.ko sama spesis aper ker.

PAU lubuk seks umporno delete 12 July 2013 at 20:29

ajer nye ye.big boss umporno memang kaki seks.bila PAU je,habis puteri umporno jd mangsa hinggakan menerima teguran keras dr ketua puteri umporno Malaysia.ada yg sampai koyak baju lengan akibat cube dirogol.tak caye lg tanye noh omaq ngan rahim anak tambi.

surau?jika surau tu milik peribadi lantak pi la.dari segi hukum pun tak salah.tu yg umporno laknatullah siap gantung bendera harbi be end disurau diSelangor per citer?tak ker bodohpiang punya harbi yg pi gantung bendera harbi be end.

tu ler masalah nyer dgn puak cerdik pandai hukum akal.aku tidak berkonsep begitu.akhirat dan dunia mesti ada garis pemisah.dlm menjalani penghidupan mesti melebihkan akhirat.mesti condong sikit keakhirat.dan jika kais pagi makan pagi dan kais ptg makan ptg itu tanda nyer ko malas berusaha.dah tu kedekut plak nak berkongsi rezeki.apa yg ko kais tu bukan hak ko semua nya.masih ada hak orang lain gak.tapi takpelah jika itu yg diberi tahu oleh akal ko.kekalkan.aku plak jika kais(tapi la nie tak berkais dah)aku berkongsi walaupun sedikit.maka baru ada barakah dari Allah swt.lepas tu silap ko pi tadah plak tin milo sedangkan aku memberi rezeki melalui tin milo tadahan ko tu.itu perbezaan jelas antara kita.aku bersyukur memanjangkan sedekah atau pemberian dan ko plak menghina tin milo.maka berterusan lah ko mengais.ko lupa janji Allah tidak akan miskin manusia yg memanjangkan sedekah.ko plak akan rasa miskin bila bersedekah.itu perbezaan kita.maka berkais lah ko sampai tua.aku berjariah sepanjang masa dan ko berjariah bln hijrah ramadhan jer.itu pun jika benar ko berjariah ler.itu perbezaan ko dgn aku.maka berkais la ko.bab syurga nie tidak pernah aku dijanjikan syurga oleh sesiapa.dan jangan ler memfitnah plak TGNA menjaminkan syurga utk aku.jangan jadi dajjal memfitnah di bulan puasa.dan atas sebab aper ko masuk syurga.cer citer skit.

kerajaan memerintah bertanggungjawab atas keruntuhan moral belia.apa usaha kerajaan memastikan setiap belia mematuhi etika hidup sebagai belia Islam?dan perkara ini perlu dijawap oleh pemimpin masa di hari perhitungan nanti.

itu lah masalah korang.aku menceritakan masalah yg korang banggakan tu.tolong melayu.hidup melayu.sori lah macai,aku kerja sendiri dan sebulan ramadhan aku bercuti melakukan kerja.simpanan aku selama 11 bulan hijtah kerja cukup menampung tanggungjawab aku.dan korang sekali aku bole tanggung.bab merajuk kerja ni sori la bro.apa yg aku kisahan tu adalah contoh kebodohan pemimpin umno yg memekik kisah hidup melayu.hidup melayu.last last cari melayu gak but usaha.jika setakat komen bangang tak payah ler.korang ya perlu lebih menekan keyboard untuk mencari sesuap rezeki.tu yg terkais kais.abis pilihanraya ngaga.meh sini aku ajarkan cara mencari rezeki halal dan ada bahagian yg perlu dimasukan ke tin milo.sedekah jariah diperlecehkan.tu sebab ko orang ni tak habis habis berkais.jika raya nie korang tak cukup belanja meh usaha cari aku.tak payah berhutang dgn aku.aku hadiahkan ajer.jgn malu yer.biasa nye macai umporno ni tak der rasa malu.

ko pun aper beza nyer mengate orang bodoh.

ha ah....pastu ada plet tulis surau ni smbangan umno la...dato tu...dato ni la.....mcm haram....warna plak biru....klau kata umno bodoh marah plak....xfhm la aku dgn umno bodoh ni.....ptt la surau terbiar cmtu...buat pun demi duit....blah la wei....umno dah xrelevan dh....

Dah niki aziz bagi fatwa pangkah pas masuk syurga.

Badigik punya fatwa niki aziz ni........

Bodoh lah ko mik.

Semua nak salahkan kerajaan

Awat x nak salahkan mak bapak termasuk mak bapak ko yang salah mengasuh dan mendidik anak2 termasuk ko yg bengao ni

Biasalah kalu orang yang x dapat projek dari kerajaan maka di hemtamlah kerajaan x betul semua
Termasuk si mik ni .........
Bila pakatan bagi projek jadi macai dalam blog milo suam ni maka pakaran tersangatlah baik
M.....mengikut..
A......apa
C...... cakap
A......anuar
I.........ibrahim

Harga ayam naik salah umno ngn kerajaan?

Pemborong dan pembekal ayam kerajaan kot???

Kt indonesia harga ayam naik..

Itu pun salah kerajaan ngn umno gak ke?????

woit.nak komen,komen la.aper hal masukan makbapak.ko betul lah dasar pencacai haprak.aku dididik dgn sempurna oleh mak bapak aku dr sudut agama dan dunia.tu sebab aku boleh menilai akan kebobrokan pemimpin umporno dan pencacai upahan.agak malang buat makbapak ko yang terkurang ajar anak nyer.tu sebab masih menyokong umporno harbi yang menghina hukum Islam dan juga gagal mendidik ko untuk mencari rezeki halal.tu sebab ko jadi hamba pencacai umporno dialam siber.jd aku nasihatkan ko dan makbapak ko meh jumpa aku supaya dapat akuu didik ko orang bagaimana nak didik anak mencari rezeki sebulan RM2500.00 dgn cara halal tanpa perlu menjadi hamba pencacai umporno dialam siber.meh,bawak MAKBAPAK KO sekali.

he he he sori la bro.aku kaya bukan projek kerajaan.projek kerajaan HARAM.penuh dengan penipuan kos dan rasuah.Allah anugerahkan aku kekayaan material dgn rahmatnya atas usaha aku.ko lain la.berkais kais jadi hamba pencacai dialam maya.jika aku sori ler nak jadi hamba pencacai umporno.ko memang spesis menadah tempurung.malu ler bro pada Allah.rezeki dr Allah bro bukan nyer kerajaan haprak yg busuk sampai keusus.ko perlu banyak ngaji lg.

Tengah jaga lembu dan haiwan yang bernama SAMM (sapi, anjing, monyet dan menkarung)

yeke.mana lg teruk jd macai komunis atau macai yahudi?

mudah2 dapat dari sumber yg halal ye yop..jgn jual benda yg menyalahi undang2..

aku tak pernah menjual maruah aku demi utk kais rezeki.jual dan menterdarah benda haram nie jauh sekali ler.ko aper mcm.mgkn tak same mcm aku kan.jika nak rezeki yg halal meh keja ngan aku.tak reti aper aper skil aku bayar RM1300.00 sebulan.lebih lg dr gaji siling permulaan kerajaan.halal lg mahal beb.tp jika nak RM2500.00 kena ler ada skill skit skit.janji HALAL der.


EmoticonEmoticon