Wednesday

Fiasco Pembatalan Lesen 1.7Juta Pemandu: Siapa Hero Seterusnya?


Kenyataan Umum
21 Ogos 2013

Fiasco Pembatalan Lesen 1.7Juta Pemandu: Siapa Hero Seterusnya?

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) memberi amaran kepada pihak berkuasa supaya tidak sesekali menduga kemarahan rakyat apabila seringkali menghadirkan cadangan yang tidak berperi-kemanusiaan.

Pengumuman Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar sebentar tadi bahawa seramai 1.7 juta pemandu yang disenarai hitam oleh polis trafik supaya dibatalkan lesen memandu jika enggan bayar baki tertunggak saman lalu lintas, adalah keterlaluan dan umpama hilang kewarasan.

Cadangan 'jahat' ini dilihat lebih menjengkelkan dengan alasan kononnya tidak berpuas hati dengan keputusan statistik kemalangan Ops Selamat ketika Aidilfitri lalu. Apakah kaitan antara tidak bayar saman dengan peningkatan jumlah kemalangan?

Jika KPN tidak berpuas hati dengan statistik kemalangan, sila buat kajian lebih terperinci punca kemalangan berlaku, sudah pasti bukan kerana pemandu tidak membayar saman. Namun pemikiran yang mungkin dipengaruhi oleh kedudukan kantung kewangan kerajaan maka lahirlah idea yang menafikan hak untuk rakyat memandu.

Apalah nasib rakyat Malaysia, dari menteri sampai ke polis, semuanya seolah berniat untuk menganiaya rakyat. Rakyat yang tersepit dengan kesempitan hidup tidak mampu untuk membayar saman, akhirnya dihukum lagi dengan pembatalan lesen memandu sekaligus bagaikan menghalang seorang ayah menghantar anak ke sekolah.


Jika semalam dapat disaksikan cadangan peminjam PTPTN disenarai dalam CCRIS dan Menteri Belia dan Sukan mendapat nama hasil dari kemelut ciptaan sendiri, kali ini menteri mana pula yang bakal menjuarai isu kononnya membela nasib pemandu yang punya saman ini?

Cukuplah bersandiwara, rakyat bukan bahan eksperimen untuk dicucuk-cucuk dengan cadangan yang menguji kesabaran. SAMM mendesak supaya berhati-hati dalam mengeluarkan sebarang cadangan, kaji sebelum diumumkan.

SAMM berjanji jika cadangan ini dilaksanakan, SAMM akan menggerak mobilisasi besar mengajak semua pemandu yang mempunyai saman supaya mempertahankan hak untuk 'hidup' di tanahair ini.

EDY NOOR REDUAN
Pengarah Propaganda
Solidariti Anak Muda Malaysia

25 comments

Haa yg ni aku neutral pasai aku pun ada saman belum setel, baru habis raya duit pun dah kopak, aku ada cadangan biar lah polis beri peluang orang yg kena saman membuat bayaran ansuran, sbulan 50 ka 100 ka, win-win condition, lesen ta payah dihitamlegamkan tapi bayar tetap bayar, amacam?

Aku setuju sebab aku mmg bawak mcm pelesit....lebih240 km sejam....mujur tak ape2...
Klu boleh....kasi diskaun ker utk 2-3 saman yg teratas...kopak dh raya nie bro....

Bayar saman secara ansor ansor lebih baik dari pembatalan lesen memandu , yang ni aku sokong , tapi samm nak buat demo tentang pembatalan lesen memandu itu aku tak sokong kerana ada motif politik !

SAMMpah ni busuk. Dah sampah mmg busuk. Semua x betul. Dia je betul. Dah buat salah. Saman byr lah. Pegi jumpa pegawai polis buat rayuan blh dpt diskaun. Dah cukup baik dah selama ni tp awak yg degil. Liat byr saman. Bw keta mcm pelesit. Belagak mcm awak sorang je ada keta.

Tak nak kena saman....senang.... patuhi undang2. Senang kan. X pyh nak guling2 atas jalan....ada paham?

Dialog yg aku dgr ketika hari diskaun saman 1 ketika dulu, ketika bribu org bkumpul dikaunter pmbayaran utk mdapatkan diskaun :

DOL: Ooi encik polis, apasal lembab sgt? Kita nk bg duit ni, dh 4 jam tunggu tp xsmpai lg kaunter, xnak duit ker?

ABANG POLIS: AWAK BARU TUNGGU 4 JAM, KAMI DAH TUNGGU BERTAHUN!

aku tengok muka dol tu mcm bengang jek, yg kat kliling nk ktawa pun takot, tp dol mmg diketawakan.. KIKIKI!

kahkahkah.ada lg cai bn mat guling nie.kahkah

..Dol mesti blk dgn kekecewaan dan terus guling2 dijalan raya sebagai tanda tidakpuas hati sambil memegang sepandok "kami sayang DAP"...hahahahah...

Apa lh yg SAMM ni merepek...walaupun ko tu pengarah propaganda tp janganlh berfikir mcm budak yg x sekolah, baik jd pengarah probangang samm...

MILOSUAM kembali mengganas setelah lama bertapa kerana tak disuap makanan..sekali disuap bertalu2 artikel dikeluarkan itupon copy paste je..masyukkkk milosuam!!!

byk wayang bn buat skrang setelah lama duk goyang kaki.. ptptn, ccris, saman, lepas ni mgkin cukai, harga keta. yg penting awal thn depan kuar plak wayang harga minyak..

Ada akal fikirkan dan timbangkan dahulu cerdik ke bodoh komen yang nak ditulis supaya tidak dikata gelakkan orang lain tapi sebenarnya sendiri yang tak cerdik ( kalau cakap bodoh nanti marah pulak )

DENGAR KABAR ANGING KEMUNGKINANG BANG NONG AKANG MASUK MENO SMULAK, KOWANG TAKSEH JOING KA? MALU WEH.

Goyang kaki lebih baik dari goyang telur atas katil dalam hotel

Sesumpah boleh bertukar tukar

Wah . Milo beraksi kembali , tak apa kita tunggu !

Bnyk masyukkkkk bnyk artikel masyukkkkk

Bagi penyokong tegar umno laknatullah tahniah diucapkan padan muka ko sokong punya sokong, kepala kena ketok!!!

Padan muka ahli umno laknatullah babi gila...baguslah tu batalkan lesen serta saman penjara dan rotan sekali...tak kira ahli umno laknatullah anjing gila ke atau ahli mic keling paria ke atau ahli mca porno ke!!! Tak kira tahniah najibultuya ngan rosmoh ayam serama.

Padan muka rakyat masia undi lagi umno laknatullah kan dah kena? Terutama ahli2 bangkai babi umno laknatullah padan muka...boooo booo. Bagus polis bagus...batalkan lesen lepas tu penjarakan dan sebat 10 rotan biar pecah bontot ahli bangkai babi umno laknatullah.

Kami sayang najibultuya sebab dah lepaskan dua body guardnya dari hukuman mati. Kami sayang romah babi betina pendek sebab pandai lancap batang najibultuya. Keg keg keg.

Oi lu bolo la apa bikin goyang kaki la lu bayak bolo la..goyang batang lagi baik la..lu goyang telor apa bolo la..olang umno baayak bolo la..lancau cibai..katanila lu. Boheng liuk sia.

yg kene gelak tu komen dari macai umno bn la... dh sah2 bodoh..


EmoticonEmoticon