Thursday

Kenapa Dr. Maurice Bucaille Memeluk Islam Selepas Bedah Mumia Firaun?



PRESIDEN Perancis menawarkan kerajaan Mesir bantuan untuk meneliti, mempelajari dan menganalisis mumia Firaun, Ramsess II yang sangat terkenal pada tahun 1976.

Firaun yang dikatakan hidup di zaman Nabi Musa yang akhirnya mati tenggelam dalam Laut Merah ketika mengejar Musa dan para pengikut baginda yang melarikan diri daripada kekejamannya.

Mesir menyambut baik tawaran itu dan membenarkan mumia itu diterbangkan ke Paris.

Malah ketika sampai di sana kedatangan mumia itu disambut dengan pesta dan keramaian.

Ini termasuklah apabila Presiden Mitterand dan para pemimpin Perancis yang lain tunduk hormat ketika mumia itu dibawa lalu di hadapan mereka.

Mumia itu kemudiannya diletakkan di ruang khas di Pusat Arkeologi Perancis.

Di situ ia bakal diperiksa sekali gus membongkar rahsianya oleh para pakar, doktor bedah dan autopsi Perancis yang dipimpin oleh doktor yang sangat terkenal, Prof. Dr. Maurice Bucaille.

Bucaille seorang pakar bedah kenamaan Perancis yang dilahirkan di Pont-L'Eveque pada 19 Julai 1920. Memulakan kerjaya di bidang perubatan am dan pada tahun 1945 beliau diiktiraf sebagai pakar di bidang gastroentorologi.

Ramai kerabat diraja dan keluarga pemimpin dunia menggunakan khidmat Dr. Bucaille, termasuk Raja Faisal Arab Saudi dan pemimpin Mesir, Anwar Sadat.

Lalu kesempatan beliau untuk membedah dan menyiasat mumia Firaun, mengerah seluruh tenaga dan mindanya untuk menguak misteri di sebalik penyebab kematian raja Mesir kuno itu.

Ternyata, hasilnya sangat mengejutkan.

Dr. Bucaille menemukan sisa-sisa garam yang masih melekat pada jasad mumia tersebut sebagai bukti terbesar bahawa Firaun itu mati akibat tenggelam di dalam laut.

Iaitu jasadnya segera dikeluarkan dari laut, 'dirawat' segera dan dijadikan mumia supaya jasad itu kekal awet.

Namun penemuan itu menimbulkan persoalan yang sangat besar kepada Dr. Bucaille.

Bagaimana jasad tersebut masih dalam keadaan sangat baik berbanding jasad-jasad yang lazimnya tenggelam dan dikeluarkan daripada laut?

Lalu beliau menyiapkan sebuah laporan akhir yang diyakininya sebagai penemuan baru, iaitu proses menyelamatkan mayat Firaun dari laut dan kaedah pengawetannya.

Laporan tersebut diterbitkan dengan tajuk; Mumia Firaun: Sebuah Penelitian Perubatan Moden (judul asalnya; Les Momies Des Pharaons Et La Midecine).

Ekoran penerbitan laporan itu, Dr Bucaille dianugerah penghargaan tertinggi kerajaan iaitu Le Prix Diane Potier-Boes (Penghargaan Dalam Sejarah) oleh Academie Frantaise dan anugerah Prix General daripada Academie Nationale De Medicine, Perancis.

KISAH FIRAUN DI DALAM AL QURAN.

Mumia ramses

Namun seorang rakan sempat membisikkan kepada Dr. Bucaille bahawa penemuan ini sebenarnya bukan sesuatu yang baru.

"Jangan tergesa-gesa kerana sesungguhnya umat Islam telah berbicara mengenai peristiwa Firaun yang mati lemas dan mayatnya dipelihara sehingga hari ini!"

Namun kata-kata itu ditentang keras oleh Dr. Bucaille kerana beliau menganggap sangat mustahil.

Baginya membongkar sesebuah misteri yang lama tidak mungkin dapat diketahui kecuali dengan perkembangan teknologi moden, peralatan dan makmal canggih yang mutakhir dan tepat.

Dr. Bucaille menjadi serba salah dan bingung apabila diberitahu bahawa al-Quran yang diyakini dan dipercayai oleh umat Islam telahpun meriwayatkan kisah tenggelamnya Firaun dan kemudian mayatnya diselamatkan.

Beliau semakin tertanya-tanya, bagaimana perkara seperti itu dapat diterima oleh akal kerana mumia itu baru sahaja ditemui sekitar tahun 1898.

Sedangkan al-Quran telah ada di tangan umat Islam sejak ribuan tahun sebelumnya.

Sambil mata tidak lepas memandang mumia Firauan yang terbujur di hadapannya, Dr. Bucaille terus tertanya-tanya bagaimana al-Quran dapat membicarakan kisah Firaun yang jasadnya diselamatkan dari hancur sejak ribuan tahun lalu.

"Apakah masuk akal di hadapanku ini adalah Firaun yang cuba menangkap Musa (Nabi)? Apakah masuk akal Muhammad (Nabi) mengetahui hal sejarah ini? Pada hal kejadian Musa dikejar Firaun telah berlaku sebelum al-Quran diturunkan," bicara hatinya sendirian.

Lalu beliau mendapatkan kitab Injil yang di dalamnya hanya membicarakan Firaun yang tenggelam di tengah laut saat mengejar Nabi Musa tetapi tidak diceritakan mengenai mayat Firaun.

Sementara dalam Kitab Perjanjian Lama (Injil Lama) pula yang diceritakan dalam kitab itu hanyalah: "Air (laut) pun kembali seperti sebuah lautan yang berombak dan beralun, menenggelamkan kereta-kereta (chariot) kuda, pasukan berkuda dan seluruh bala tentera Firaun tanpa ada seorang pun yang berjaya menyelamatkan diri. Tetapi anak-anak Israel dapat menyelamatkan diri atas daratan kering di tengah-tengah laut itu". (Exodus 14:28 dan Psalm 136:15)

Dr. Bucaille sangat terkejut kerana tidak ada disebut langsung mengenai apa yang terjadi seterusnya kepada mayat Firaun selepas tenggelam itu.

Ini menjadikan beliau semakin kebingungan.

Apabila mumia dikembalikan semula ke Mesir, Dr. Bucaille terus mendapatkan kepastian mengenai mumia itu.

Lalu beliau memutuskan untuk bertemu dengan para ilmuwan Islam mengenai sejarah Nabi Musa, kekejaman Firaun sehinggalah Bani Israel meninggalkan Mesir dan dikejar Firaun dengan seluruh bala tentera di belakang mereka.

Maka salah seorang mereka terus bangun dan membaca ayat al-Quran berhubung sejarah tersebut untuk Dr. Bucaille mendengarkannya sendiri:

"Maka pada hari ini Kami selamatkan badan kamu supaya kamu dapat menjadi pelajaran bagi orang-orang yang datang sesudah kamu dan sesungguhnya kebanyakan manusia lengah dari tanda-tanda kekuasaan Kami." (Yunus: 92)

Apabila mendengar ayat ini, hati Dr. Bucaille benar-benar tersentuh. Beliau akhirnya mengakui kebenaran ayat itu kerana ia dapat diterima akal dan memberikan satu inspirasi serta dorongan kepada sains untuk maju meneroka lebih jauh lagi.

Lalu dengan hati yang begitu bergetaran dalam menahan sebak dan keharuan, beliau pun bangun dan dengan suara yang lantang berkata: "Sesungguhnya aku masuk Islam dan beriman dengan al-Quran ini."

Tidak sekadar beliau mengakui kebenaran dan memeluk Islam tetapi beliau kemudiannya pulang ke Perancis dengan menggali seluruh isi al-Quran.

Akhirnya beliau berjaya menerbitkan buku yang sangat mengejutkan seluruh dunia dan sehingga kini telah diterjemahkan dalam pelbagai bahasa pada tahun 1976, iaitu The Bible, the Qur'an, and Science : The Holy Scriptures Examined in the Light of Modern Knowledge.

Melalui buku ini, Dr. Bucaille yang kemudiannya dikenali sebagai Dr. Yahya Maurice Bucaille berjaya membuktikan bahawa al-Quran adalah selari dengan fakta-fakta sains sementara kitab Injil adalah sebaliknya.

"Sains dan Islam umpama saudara kembar yang tidak boleh berpisah. Ini kerana dalam Injil terdapat pelbagai kesilapan dari aspek saintifik tetapi tiada sedikitpun kesilapan seperti itu ada dalam al-Quran. "Al-Quran yang di dalamnya diceritakan segala penjelasan mengenai fenomena alam semula jadi yang sangat bertepatan dengan sains moden," katanya.

Beliau memberikan kesimpulan bahawa tidak syak lagi al-Quran benar-benar kalam Allah!

Sebarkan! Semoga ada manfaat...

19 comments

Terima kasih atas sumbangan ilmu yang berguna ini. Ianya lebih manfaat dr kerja memfitnah, mencari salah org, 24 jam fikir hal politik- pemimpin senang dan mewah dgn keluarga. Kita macam kucing kurap

Tapi bila dah masuk islam jangan jadi macam orang umno lahanatt dahlah. Umno sebenarnya orang munafik dalam bahasa kasar lagi kafir laknatullah.

Betul tu bro sebb umno sekarang ni hanya pentingkan dan menggagongkan taik palat mak semoh je.

Dan jgn jd spt PKR babi yg gila nak jadi PM. Muka pemimpin PKR dah jadi macam babi. X bagi apa2 sumbangan penipu, jahat dan laknatullah. Tengoklah wajah anak melayu yang ikut PKR macam org tiada agama dan gay

Semoga Allah ampun kita semua..amin

Pehhh bahasa orang beragama...

Entah agama apa kau ni...

Anwar ibrahim mumia juga, mumia dari permatang paoh nak bertanding dekat kajang, pkr selangor dah berpecah dua, tolong sikit la jangan buat serabot lagi dekat selangor, nanti kami undi bn sebagai tanda protes, dah elok khalid ibrahim kenapa perlu dilantik anwar sebagai mb selangor..

Amin. dr bucile dh mndpt hidayah dr allah..org2 PR bile lg nk dpt HIDAYAH?stiap hari dkencing hidup2 oleh mumia permtng pauh..

Amin betul2 tu orang2 omno selama2nya takkan dapat hidayat sebab omno dilaknat Allah penjual negara anti islam sekongkol ngan yahudi apco. Najib tarak lain nak kerja puki amoi je. Tak cukup ngan puki aktantoyo dibedal jobo pulak sampai bertabur taik kunyit altantoyo. Omno bangkai negara. Umno babi negara. Bn = bengkerap negara.

Astaghfirullah...

Parah betul puak puak pkr ni, asyik nak salahkan bn je, cari kerja la, peluang kerja dah banyak telah disediakan oleh kerajaan bn, jangan malas kerja la, orang yang selalu salahkan orang lain yang saya tahu orang itu mental block aje, cari kerja rezeki banyak dekat bumi bertuah ini, jangan ikut ragam anwar sebab dia kalau tak berpolitik pon memang dah kaya pon..

POLITIK ITU DAKI DUNIA, TAK KIRA BN ATAU PR, JANGAN AMBIL KISAH SANGAT DENGAN POLITIK MALAYSIA SEBAB ITU ADALAH MAINAN MEREKA, YANG PENTING KITA JAGA KELUARGA KITA DAN BERUSAHA UNTOK MENINGKATKAN PENDAPATAN KELUARGA, MENCARI REZEKI YANG HALAL ITU HUKOMNYA WAJIB...

Jangan jadi macam najib najis. Sebab dah totoh pantat altantoya takut dan hilangkan bukti. Babi punya pm kaki puki.

Itulah bahasa bengap orang2 umno celaka laknatullah bro jangan tak tau.

Kecuali Allah takkan sesekali ampunkan orang2 umno yahudi tu. Insyaallah.

Tobqtlah wahai najib ko dah tutoh altantoya lepas tu ko bunuh dan lepas tu ko letupkan agar tarak bukti.

Tapi bagi umno mana ada halal haram bro mereka pakai laghong je sebab tu mereka ni jahat2.

Kemain lagi bahasa dua2 pnyokong pr n bn...dua2 sama...sikit pun xlebih..tk kurang...sama2 cantik bahasa kalian..smga Allah merahmati kalian smua dgn bahasa2 yg cantik dan indah itu...aminn

Mcm tgh buka aib sdri Jew..percakapan mlmbangkn hati..bila hati tu rosak..maka rosaklh keseluruhannya..


EmoticonEmoticon