Wednesday

Bomoh Khurafat rupanya penyokong kuat Calon BN DUN Perak


‎HARI ini laman media sosial Twitter dan Facebook penuh dengan ejekan dan kutukan orang ramai terhadap individu yang menggelar dirinya sebagai 'Raja Bomoh'.

Kutukan dan ejekan tersebut berpunca daripada perbuatan khurafat Ibrahim Mat Zain (Raja Bomoh) dan orang-orangnya di dalam mencari pesawat #MH307 yang hilang.

Antara perbuatan khurafat yang menjadi sindiran dan kutukan rakyat Malaysia, malah masyarakat antarabangsa itu ialah, tindakan mereka duduk di atas sekeping tikar ala tikar terbang dalam cerita P Ramlee, 'Laksamana Do Re Mi'.

Tindakan khurafat ini wajar ditentang, dan tidak sepatutnya berlaku. 

Melihatkan kritikan dan ejekan bertali arus masyarakat terhadap 'Raja Bomoh' ini, segelintir pihak cuba mempolitikannya dengan menanam persepsi kononnya Raja Bomoh ini adalah penyokong Pakatan Rakyat.

Namun hasil tinjauan aku sendiri di halaman peminat Raja Bomoh ini di facebook, aku dapati Raja Bomoh ini adalah penyokong kuat Barisan Nasional.

Malah pada Pilihanraya Umum yang lalu, dia dengan bangganya mengumumkan kononnya 500,000 ahli Silat Gayong Ghaib Perak menyokong Calon BN DUN Pasir Panjang, Encik Rashidi Ibrahim. 

‎Lihat foto Ibrahim Mat Zain ini yang sedang memegang banner sokongan terhadap calon BN DUN Perak. Foto ini diambil di laman facebook miliknya.


Di kala rakyat sepatutnya mendekatkan diri kepada Allah bagi memohon petunjuk berhubung kehilangan pesawat #MH370, ada pula pihak mengajak masyarakat menjauhkan diri dari Allah dengan perbuatan khurafat yang menjurus kepada syirik.


"Berdoalah kepada Allah, bukan kepada Syaitan..."‎

51 comments

Susah skit nak nasihat mereka dari parti yg berkawan dengan syaitan ni. Tapi x mustahil boleh berubah.

Sekurang kurangnya dia cuba membantu.. ni asyik cari salah orang je.. nampaknya tak boleh lah kita duduk atas tikar lagi lepas ni takut nanti jatuh khurafat.. janganlah kita menjatuhkan hukum dengan sewenangnya..

Lagi susah menasihati orang yang berperangai syaitan ni malahan lagi teruk dari syaitan. Kalau dah mcm ni contohnya seperti anon0028 dan penulis milosuam, memang mustahil boleh berubah..

WOit..!Dh terang lg bersuluh! Ni la akibat hg bkwan ngan syaithan yg dknali...

Anon 00:29 bukan ke perbuatan raja bomoh tu terang2 khurafat... klu ikut cara islam kita kena minta pertolongan dari allah dgn berdoa dan buat solat hajat... setakat bawa tikar terbang pastu minta pertolongan dari setan memang kerja sia2..

Walau pun air mani nuor berada hanya 4cm dikedalaman jubo saipul, aku percaya para Dr yang ditugaskan mengambil sampel air mani nuor kena menggunakan lampu suluh jugak untuk melihatnya walaupun berada di tempat yang terang.

Yang mana terang yang mana khurafat. Yang terang itu tikar yang tak mungkin terbang. Yang khurafat tu adalah kau setelah dengan yakin mengatakan bomoh itu meminta pertolongan syaitan. Janganlah bekawan sama syaitan jika tidak mengenalinya. Sudah mengenalinya tiada siapa yang mahu berkawan dengannya.. tidak mungkin syaitan menjatuhkan hukum kerana mereka tahu Allah swt yang mencipta. Jadi siapakah anda?

Anon 01:07 bukan setakat mani anwar je dalam jubo sepol mani ko pun boleh ada dalam tu... syaratnya ko kna jadi musuh hakiki umno dulu... kan musa hitam pun kata klu dia dulu melawan mamak kutty silap2 dengan dia skali ada tuduhan meliwat..

Anon0123, ini bermakna air mani engkau jugak ada dalam jubo sepol.. oh my god...... Boleh bagi tahu bagaimana air mani kau bole ada dalam jubo sepol..

yes bro 00:29 btul tu.jendul jendul ni mmng mcm ni.orng lain buat smue nye salah.puak dia orng smue btul knon nye ikuy ajaran islam.da byk gua lyn kan puak dia orng ni kst topik lain.pergh mcm ikut ajatsn islam tpi bile sergah hebat siap maki hamun tpi bila gua tye blk blas komen mcm x ckup umur.x caya li tgk sok yg blas komen ni.tu pun klau cape cape ada brani nk blas le.snang je klau jmpe doctor sape kite tawakal.kanbila fa sihat pasti ckp baik la doc tu.tpi yg myembuh kan sape.tpi itu usaha.x ada satu apa pun yg blaku kt dunia ni tanpa izin Allah bro.yg penting niat kite x dahului dariNya

ape pnye bebal le di milo suam tahi ayam ni.ada ke dia ajak sembah slain dri Allah.kdua ada ke bukti yg dia khurafat.jgn le dok jatuh ksn hukum je.tgk kt mnr ilmu kite dulu.lu ada bukti ke dia bdoa kpada setan.jgn sdap mulut bcakap tnpa usul periksa.cuba dia ckp myokong pr da tntu lu orng ckp lain plk.setan je yg suke ckp orng lain setan sbb dia x nk orng lain tsu dia sbnarnye setan btopeng kan manusia.

Woi aku baru je tengok video, orang PKR jumpa bomoh ni minta ramalan kemenangan masa pru 13 dulu.. puki ayam punya milo suam.. semuanya habis kantoi, malu aku, dah lah aku tak dapat jawab macam mana air mani anwar boleh ada dalam jubo sepol kat puak umno ni..

Perhhh.. dasyat bro, makan dalam ni. Syaitan pun tak berani nak jatuh kan hukum apatah lagi mengaku tuhan. Dasyat pencacai lobang taik ni. Jika bukannya syaitan siapakah mereka ini? Adakah tentera dajal?..............

Ko jawab je bideo tu besi, tak boleh jadi saksi. Kalau pasal air mani tu kau cakap masa nuar tengah tido umno telah lancapkan kote dia sampai air mani dia keluar, lepas tu masukkan kat dalam jubo sepol. Tak pun ko cakap nuor suke melancap jadi tak heran kalau air mani dia umno boleh dapat.

dr dulu lg aku dh kata puak2 umno jobo ni dh jauh menyimpang dr landasan agama sbnrnya krn kbnykkn nya mrk ni dh bnyk yg dh sesat n snggup pangil bomoh utk mencri pswat mas yg hilang tu n mrk2 ni x nak mengaku keje2 bodoh yg mrk lakukn slma ini...bodoh punya puak umno!!!...aku nak crik pulak bomoh yg pndai tengok no ekor..hehehe

Ko ckp ada video..ko tlg share video..xpayah nk menipu la..klu ada video tu dlm lama TV3 kaki tipu siarkan.

Khurafat...
K-kesesatan
H-haramjadah
U-umno
R-ramalan
A-ahli nujum
F-firasat
A-akal
T-tenuk..!

Dapat dosa kering dan percuma ja korang, yang tukang buat blog lagi berganda, cukup2 le dan bertaubat le, maut berada dimana-mana, macam la korang tak kan mati sampai berkoyan kumpul dosa.

Percayakan bomoh ke atau korang percayakan ALLAH.
LA TAHZAN INNALLAHA MAANA

pada anon 1.23..masih sempat lg klu jubo hang tu bg toron pd nuor jobo..hang pn boleh jd kaya lps ni tp dgn syarat dlm jubo hang tu ada mani nuor hnya 4cm aje..jgn lebih @ kurang dr 4cm tu...

puak2 pr ni lebih percaya dn yakin dgn anwar dr Allah ..klu anwar ni suruh sembah dia macai2 pr pn sanggup agaknya....

Tak payah nak tunjuk kan.. nanti kau kate video tu besi.. bangang kau ni.. otak macai mana boleh percaya.. lu pikir sendirilah. Cari video tu.. jangan kau cari vedo lucah pulak takut nanti kau jumpa video nuor tengah menoron cina dol, bertambah meroyan menggilababi kau nanti...

Tak heran lah ambo...kalu bn gak memang puak ni jahil tukey.drpd kpla dia sapai ko anak buak bodo ketok psl agama..hak cidek skit jamil kucing.fatulbari
Tapi main dgn pitih gelap mta habis..kalu org ramai tak usik psl bomoh ni tak akn buka mulut lg puak kera 2 ekor.. bila org gege buka mulut latah gila babi slalu.. ni org kata perangai umno barua...brak taik tak basuh cuci

Wou nuor main lubang taik lah bodoh..

Mana datangnya ni. Satu hapah haram pun aku tak faham apa yang dia tulis.. woi.. dari hutan mana kau datang ni.. ni ke anak buah niky ajis bapak ayam yang melacurkan agama tu ke, yang suka mengkafirkan orang...
Celako..celako..celako....

Macai umno mencarut.. Anak badal ajar la tuu... Suka sgt dgn jubo air mani. Xde perkara lain dahhh nk ckp. Fakta jauh sekali. Ayam rm1 dh beli le?? Kahkahkah

Oarang umno tak makan ayam rm1.. ayam tu jual khas kat orang pr.. orang pr ni miskin hina. Segala galanya miskin. Selama ni asyik makan kangkung je sekarang ni dah boleh makan ayam pulak ye.

Dah tentu puak umngok lebih percayakan bomoh

02:57 snang je jwapan nye bro klau lu x bebal.dia orng tu mnusia ciptaan tuhan lu yg sbnarnye syaitan btopeng kan mnusia.jdi puak lu orng yg slalu suka jatuh kan hukum terhadap orng lain.asalkan blh je bcakap lpas trus jtuh hukum.jgn sbarang hukum bro klau ilmu kite sciput.biar yg lbh arif yg mnilaikan nye.ilmu Allah ni luas jgn smpitkan.soalan lu psal dajjal tu plk dri puak lu orng le.byk kan mbaca n btye ciri ciri dajjal tu.sory bro bljar trima hakikat

bro smue jgn marah 16:40 bdk x ckup umur tu.

Tapi kenapa pemimpin tertinggi umngok beli ayam rm1 ?? Macam mana badak nak kurus klu tiap2 hari jamah ayam

Badak cap ayam..kui..kui.kui..

Umat pecinta lobang taik!!!!
Weiii....korang tak ada pemimpin lain ker...
Kena rejected oleh umno krn mendubor...
Dah ada air mani dlm dubor org lain pon korang msh sembah jugak pendubor dan pemuki tu....kesiannyerrr...

Umno tak sembah pendubor dan pemuki mcm pgayr....

Pemimpin tertinggi merangkap ketua pembangkang...tak mkn ayam rm1...
Dia mkn ayam betina dari china dan ayam jantan dgn menerkam mcm rimau...

Bukannya ayam betina dr mongolia ke?

Dah2.. Baca ni suma
“Sesiapa yang mendatangi tukang tilik dan bertanya kepadanya tentang sesuatu perkara, tidak diterima solat yang dilakukannya selama 40 malam.” (Hadith riwayat Muslim dan Ahmad)
So jgn pertikai k.. Ni hukum Nabi dah keluar 1400 tahun lepas.. Sapa beriman dgn Muhammad Saw jgn sedikit pun pertikai

06:40 yg tlalu bebal n mlas nk ksekolah ni.kau bgi tau aku ape yg kau ckp orng sesat ni.bgitau aku landasan agama ape yg kau ckp kan ni.nk politik kite politik tpi jgn kau tahap mdahului Allah dgn mnghukum orng.tnggi benar ke ilmu agama kau.main sdap mulut kau je bcakap.kau ni pun sama line ngn idola kau ni anwr ni.sbb slmbe je nk mmpermainkan agama utk kpentingan politik.oi jendul meh jwab post aku ni.biar aku skolahkan kau.1 je aku tnye kau.klau jumpe doktor kafir ape hkum nye plk.aku blh agak ape jwapannye yg kau akan bgi tpi biar aku tgu jwapan kau

lu orng lak dlm pkr lbih pcayakan anwer ya x.

tilik tu mksudnye mlihat atau ingin mgetahui sesuatu dimasa depan.maksud nye mdahului kententuan Allah.tu yg x leh.qada dan qadar so kne rhda contoh tilik nsb.so kne paham btul btul tpi klau da trjadi kite blh brusaha dan btawakal kpada Allah.

briman kepada Allah dan rasulnye muhammad saw.Allah dulu kmudian nabi.bhati hati buat post.jgn psal politik agama lak dicarca marba kan

Mamat pujaan rakan aku mendubor ayam jntan...trtinggal mani bro!!
Dashyat....nak kena penjara dah!!!

org2 umnogok smuanya bli ayam dgn seipul krn jobo ayamnya memang sdp...

anon 2325 aku cadangkn kat kau spya kau ni g ke sklh tahfiz n lps tu kau g jmpe bomoh yg kau org puja tu n tanya dia, betul ke pak bomoh ni bomoh 1 malaysia????? isisisisis....

biarknlh c bomoh tu terjun dgn tikarnya...

Sedap ke tidak, hanya nuor je yang tahu..

Yg dubor ayam betina mongol bila nak kena penjara?

Salah tu, hanya doktor pusrawi yg tahu..

10:39 ok aku ikut cdngan kau.tpi ada ke aku ckp puja bmoh ni.yg aku tau puak bebal mcm kau ni suke sgt tksub kt pmimpin kau orng.smue nye orng lain buat salah n sesat.klau da rsa bomoh tu khurufat da le jgn le ikut.klau betul dia sesat disisi Allah biar Allah yg hukum dia.jdi kite ni yg ilmu sciput x yah le babitkan orng lain.aku byk nk skolahkan kau ni jendul.kau jwb blk post ni

aduhaiii...knpa pulak bomoh umnogok ni brani pulak nak tmpar ktua pmuda umno kj pasal kj dh bg warning kat dia?...skrg dh trbalik, ktua pmuda vs raja bomoh, umno sama umno pulak tu...aku nak pnggil bomoh tu nak tmpar badak air

umno mmg bodo..


EmoticonEmoticon