Monday

Delegasi 6 Hari 5 Malam ke Dubai: SAMM Tuntut Penjelasan Penuh


Kenyataan Media
14 April 2014

Delegasi 6 Hari 5 Malam ke Dubai: SAMM Tuntut Penjelasan Penuh

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) menuntut Pejabat Timbalan Perdana Menteri dan Pejabat Menteri Pendidikan menjelaskan kepada umum mengenai lawatan TPM 6 hari 5 malam ke Dubai dari 8-13 April lalu.

Merujuk kepada maklumat jadual penuh Timbalan Perdana Menteri ke Dubai yang dibocorkan oleh penjawat awam, TPM didapati hanya mempunyai urusan rasmi selama 4 jam iaitu pada 9 April yang melibatkan Kementerian Pendidikan. Selebihnya hanya ditulis sebagai 'private program' dan 'free program' pada 10, 11 dan 12 April 2014.

Jadual yang dibocorkan itu akhirnya diakui sebagai draf awal dalam satu penjelasan oleh pihak menteri terbabit. Dalam penjelasan yang sama, pihak menteri bertanggungjawab tidak menyebut aktiviti pada tarikh 10 dan 11 April, hanya memaklumkan TPM menyertai satu acara golf rasmi yang dianjur oleh Tourism Malaysia pada 12 April 2014.


SAMM menegaskan bahawa lawatan kerja yang terlalu panjang ini adalah satu pembaziran wang rakyat. SAMM juga menuntut penjelasan penuh termasuk beberapa persoalan yang perlu dijawab, antaranya;
  • Nyatakan berapa jumlah delegasi termasuk staf kementerian, keluarga, setiausaha politik dan sebagainya.
  • Berapa jumlah perbelanjaan, penginapan, tiket-tiket penerbangan / sewaan jet peribadi ke atas semua delegasi TPM dan keluarganya selama 6 hari dan 5 malam di Dubai?
  • Mengapa lawatan kerjarasmi ini mengambil masa terlalu lama untuk satu lokasi/negara?
Ketika negara menghadapi jumlah hutang yang kritikal sehingga memaksa cukai barangan dan perkhidmatan (GST) diperkenal, pembaziran umpama penganjuran satu percutian mewah tetap berlaku di kalangan menteri. 

Ketika yang sama, rakyat sedang berkira-kira menyusun atur kehidupan meninggalkan kesenangan dan masa lapang untuk survival menghadapi cukai GST.

Bagi SAMM, situasi 'wasattiyyah songsang' yang diamalkan oleh menteri ini meninggalkan rakyat tidak banyak pilihan selain turun ke jalanraya pada tarikh yang paling afdal, iaitu Hari Buruh 1 Mei 2014.

Dari KLCC ke Dataran Merdeka, 
Buruh Tani Mahasiswa Miskin Kota Berarak Bersama

Edy Noor Reduan
Pengarah Propaganda
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

24 comments

Mana ada ahli politik yang bercakap benar la ni. Tengokla pkr, dap , umno mic malah pas sekali pun selalu cakap bercanggah.
Hari ni cakap lain esok cakap lain

Samm tunggu la anwar jadi pm dulu baru boleh makan angin dekat dubai, kita sama sama main gof masa itu...hehe, bingai betul milo suam ini..

Kami penoreh getah klau hujan turun kami main golf. Tebas kebun. Harga getah rendah. Hidup umno kami bangga boss kami boleh main golf kat dubai.

knape perlu brarak mcmtu.amik je stadium buat ape suke kt dlm tu.klau x ada agenfa tsembunyi x kan nk bdemo dijlan.ckp majoroti rkyat sokong so jn le jdi bodoh..pikir pikirkan@jebon

Korg berarak sambut kelahiran NABI MUHAMMAD S.A.W lg bgus ler samm...penuhkn msjid..

GST ni (gay special teach)

Suruh nuar jelaskan dulu kes dia. Atau pun " ulang i saman!!!!."

Ini politik biasa la. Pakatan buat nak jatuhkan bn. Bn buat nak jatuhkan pakatan. Apa yg penting rakyat kena faham...gst memang akan membebankan rakyat.

Gua tak kisah sape memerintah yg pasti mesti gaji mahal, brg murah ,minyak murah, hidup selesa. Yg paling gua harap pemimpin gua sokong tak heret gua masuk neraka.

Dia nak gi mana pun ikut dia, dia TPM. Yg gay tua tu tiap2 minggu gi luar negara tu ambil duit kat mana wahai anjing PKR. Penjelasan bahlol utk org bahlol. Padan muka

SAMMDOLL mohon penjelasan penuh kenapa penasihat PKR suka meliwat sedangkan dia ada isteri

Gua rasa lu yg suka liwat...betul tak?

Gst drp umno celaka. Duit negara dah pokkai tarak duit ambik drp rakyatlah. Bagus umno bn tahniah. Nanti kenakan cukai2 lain pulak ye. Bulan mei ni harga gas naik 1.50 tahniah. Harga roti akan naik 80 sen tahniah sekali lagi.

Losimah terketar2 mendengar mh370 hilang. Baiknya bini pm nih berjiwa rakyat. Losimah solat hajat kat rumah dia setiap hari untuk mh370 hebat betul losimah ni. Tapi satu jah...tiap2 pagi mesti pekena air setan dulu untuk kesihatan...klu tak seluruh badan terketar2. Ini body gurd dia sendiri yg beritau beb.

2253 trimakasih krna mmuji bn.

22:58 lu ni x tkut lnsung mnabur fitnah.bkn nk baking ssiapa tpi bckap tu biarlah ada bukti bkn sdap mulut.tjuk kan bukti bri la btul.tpi sinwar buat mksiat afa bukti lgi li orang ckp fitnah plk.ni yg puak lu nk ajk bdemo.bingai je yg mngikut ni

22:52 apela pnye bngang lu ni.dia tnye anwar ada bini awat suke mliwat.yg lu jwab lain apeke hal nye.nmpak sgt bengap lu tu.@jebon

Marilah kite bramai2 meliwat amoii cinna doll kerana pmimpn kite pon mliwat same..

Ikut piket GST xdpt duit bro, nk dpt duit jom kite bramai2 saman krajaan slngor psal air..dlu TNB da kena saman masa krisis elktrik dlu..rase2 bole mnag kes air nii..sebis mcm cibai smue.

Betul tu.. kita saman sekali sykt yg tak Syabas..

Bahlol 09:45..lu ni betul2 mcm org takde agama...ajak buat maksiat..makbapak lu tak ajar masa kecik2 ke?

09:45 ngko punya pemimpin kaki maksia!!! patut pun..

ANON 945 TERSLAH TAIP TU BRO..DIA NK TAIP melawat tp trtaip mliwat bro..SAMBIL KITE mlawat2 cinna dolll kite bole gak mliwat dorg..KAHKAHKAH

Bodo nya mcai ni..isu liwat Anuar dah menang la...??kta dok ngara Umno bkan Malaysia...sbb hakim ketaq pala..tkut duit x dpt punya pasai sangop bhong..Hanya Allah yg mengetahui semua ni..kta perlu menaikan islam dmata dunia..bkanya menjathkan islam...bodo punya umngok barua negara hanjing tok hang


EmoticonEmoticon