Thursday

Kenaikan tarif elektrik bukan salah TNB


TULISAN ini dihantar oleh salah seorang staff TNB, yang mahu rakyat Malaysia berhenti menyalahkan TNB atas kenaikan tarif elektrik yang diumumkan oleh Najib Razak baru² ‎ini.

Buat makluman kepada semua rakyat Malaysia, janganlah marah kepada TNB bila tarif elektrik dinaikkan kerana TNB telah dikambing hitamkan atas rasuah paling besar dibuat oleh Kerajaan BN.

Kami di TNB tidak bersalah. Kami sudah berusaha sedaya upaya buat yang terbaik untuk rakyat Malaysia namun kami tidak berupaya untuk menghalang perancangan kerajaan BN.

Rakyat mesti bersatu selamatkan TNB kerana TNB itu milik rakyat sebaliknya syarikat penjana tenaga bebas, seperti YTL adalah milik individu.

Tolong sedarkan rakyat Malaysia dengan cara apa sekalipun agar mereka tahu bahawa kenaikan tarif elektrik adalah salah kerajaan BN, bukan salah TNB. 

Namun jika kami bersuara, maka perut kami dan perut anak² ‎kami tidak berisi. 

Dalam perjanjian dengan IPP (penjana bebas) dahulu, TNB dipaksa untuk terima perjanjian berat sebelah yang memang jelas merugikan TNB.

Contoh TNB beli kuasa dari IPP 19 sen seunit, tapi TNB jual dengan harga 15 sen seunit. Sedangkan kos operasi semua ditanggung oleh TNB, manakala IPP (penjana bebas) tidak menanggung apa² ‎kos operasi, malahan kerajaan BN berikan lagi subsidi minyak kepada mereka.

Tuan² ‎fikirlah sendiri, adilkah kepada TNB? TNB tiada pilihan terpaksa meratap merayu kepada kerajaan BN untuk menaikkan tarif elektrik agar syarikat milik rakyat ini dapat terus hidup. 

Bila tarif elektrik naik, rakyat terus marah kepada TNB.

Mungkin anda tidak tahu tentang hakikat bahawa kami di TNB, sedang ‎berlawan dan bergelut dengan pihak² luar (IPP) yang mahu memecahkan TNB ini kepada bahagian² kecil, untuk mereka miliki kerana TNB ini. Kerana TNB ini adalah lubuk emas, dan lubuk keuntungan buat mereka.

Rakyat tidak tahu bahawa kami amat sedih‎ dan sedang bergelut bagi mempertahankan agar TNB, syarikat milik rakyat ini tidak dipecah-pecahkan. Ini kerana, jika TNB dipecahkan kepada bahagian kecil, maka rakyatlah yang akan menanggung akibatnya.

TNB memiliki 3 bahagian operasi paling besar iaitu, penjanaan, penghantaran dan pembahagian. Bahagian kecil pula seperti‎ remaco, TNB suizgear, uniten, dan R&D department. Bahagian paling menguntungkan adalah Penjanaan.

Bahagian operasi yang sangat mereka kehendaki adalah, penjanaan. Operasi Penghantaran‎ melibatkan kabel tinggi, mereka tak mahu kerana tidak menguntungkan. 

Pengurusan di daerah² ‎dalam Malaysia contohnya jika operasi pembahagian di Gemas, mampos mereka tak mahu kerana tidak menguntungkan. 

Mereka mahu operasi di bandar² seperti Kuala Lumpur, Johor Bahru, Pulau Pinang, Ipoh, Seremban dan tempat² yang jualan elektriknya mencecah jutaan ringgit sebulan.

Mereka mahu lokasi seperti di Bentong Pahang, kerana Genting Highland gunakan elektrik lebih RM2 juta sebulan. Begitulah ceritanya...

Sebab itu kami sedang melawan habis-habisan melalui kesatuan kami. Kerajaan BN kini cuma takut dengan kesatuan kami saja lagi. 

Jika rakyat dapat jahanamkan IPP tu semua, tarif elektrik barulah dapat kembali diseimbangkan. Rakyat hentam kerajaan BN dari luar, kami hentam dari dalam, barulah boleh berhasil usaha kita.

107 comments

Percayalah tulisan diatas bukan daripada staff TNB,baru2 ni kerajaan telah umumkan Tarif Elekrik tidak naik tak payah nak kelentonglah,walau pun nama Parti Kelentong Rakyat,bukan semua Rakyat percaya..takrif lekrik tidak naik,takrif letrik tidak naik,tarif lekrik tidak naik...sbb tu kena baca akhbar arus perdana,jgn baca Harakah atau akhbar keadilan Aljuburi.

Saya sebagai penguna teramat kecewa apabila rumah saya setiap bulan terus meningkat dr rm 50 naik hingga rm80 sekarang rm 130.00 sebulan amat beban pd saya tetapi rakyat msia kaum melayu masih ramai lg menyokong bn..tidak sedar lg dgn kenaikan kos sara hidup..apa nak jadi lepas gst di lancarkan hutang negara meningkat lg..siapa yg menanggung rakyatlah..sedarlah rakyat msia kaum melayu khasnya yg masih menyokong bn..

Lu ni bodo la..rakyat mahu tarif turun, lu masih sokong naikkn elektrik..gile ke?

Kalau sokong Pembangkang lagi teruk,bkn elekrik je naik semua barangan berlipat kali ganda,sbb pelabur2 akan lari.

chot...kalau nak komen pun guna lah hujah dan fakta. jgn guna jari dan mata tp otak tak pakai

bil karen naik sbab boros guna karen, pasang ekon, peti ais besar gedabak, 24 jam layan astro, internet, lampu 24 jam, cerek karen, priok karen dan macam2, membazir tu amalan syaiton.

Ini smue salah gng2 PMBNGKANG tduh TNB sbotaj pru13 BLACKOUT..tnb trpksa beli DINAMO yg bsar ckit utk mngelakkn tduhn gng2 PR.

peminat milosuam delete 22 May 2014 at 16:03

Takrif Lektrik naik ke tidak bukan isu penting,pengguna yang bijak pandai2lah sendiri untuk berjimat bekalan letrik dirumah masing2..Isu yang penting skg Isu Hudud Pas,Isu di Bukit Gelugur dan Telok Intan tak payah nak tukar topik pusing kelain..semalam Anwar Ibrahim dah menggelabah sbb dia banyak sangat menipu,kali ni pemilihan pkr game dia tak menjadi apabila diserbu olih pecacai2 dia sendiri yg tak puas hati atas pemilihan pkr sendiri dan Anwar terpaksa main wayang mengeluarkan amaran kepada tiga org kuat dia..dulu semasa dlm umno game dia menjadi semasa singkir ghafar baba sbb dr mahathir ada di belakang dia.skg apa dah jadi..kat Telok Intan,calun Melayu DAP dgn tegas akan menolak hukum Hudud di Parlimen sekiranya dia menang jadi ahli parlimen DAP..pemimpin PAS takut nak komen ke..di Bukit Gelugur Hj Hadi Presiden PAS kata,Syukurlah calun DAP dibayangi Karpal Singh yg tiada tolok tandingnya...dulu Karpal Singh pernah kata kalau PAS nak buat hukum Hudud,langkah manyat DAP dulu...kesimpulannya PAS dgn DAP sama saje bukan Parti Islam.

Kalau takut sgt letrik naik harga,kau pakai je lampu minyak tanah atau lampu pelita karbait tak payah bising2 kami sebagai pekerja TNB nak juga gaji naik kalau takrif letrik naik...terlebih bodoh nampak..

Klu apek tu muslim aku akn sokong apek tu.tp dia pn tolak hudud.baik sokong melayu.hidup melayu!

16:37 memang bodoh,bodoh tak bolih diajar..

hidup blagak mcm banyak wang harta brjuta tp hakikatnya utang kliling pinggang, pbelanjaan mlebihi pndapatan.
peti ais besar gdabak, aircon 24jam on, 24 jam pasang astro, cerek letrik priok pn letrik, intenet 24 jam, rmah terang benderang dan banyak lagi, klu tak mampu tu tak usah nak malu-malu mngaku tak mampu.

Ni bkn bodo lg.. mkn bangang.

dlm dunia ni yg turun cuma ujan jak, kena trima hakikat tu.
aku ingat lg suatu waktu dulu geng2 yg ada dlm pakatan la yg sibuk sruh hapuskn subsidi trutama subsidi bumiputera, knonnya biar bumiputera bsaing..
tuptap rupanya geng pakatan jugak la yg jadi batuapi mrusuh bila harga2 barang naik akibat pngurangan bantuan subsidi, kita tngok bila minyak naik harga.. siapa yg mnyalak?
politik pakatan ibarat lalang, bgerak ikut arah angin tp 1 sen pn xguna..
belajar2 le jd padi.. tunduk tp berisi.

Rumah pm je yg boleh guna letrik juta2..

Pm je yg boleh pakai letrik juta2 tau..tp yg byr?

Lu perli krjaan bn ke? hutg bilion2..ada hati nak bg brim

Ada lg..nafas rakyat makin turun tgok pembaziran kroni...

Duit belanja pun mintak kat bini, ada hati nak bayar bil letrik mahal2....pirahhhh

Aku free aje, pakai elextrik bawah rm20....hehe

1936 biar bgi brim pada bgi jubo lgi teruk tu

aku pun sama free..jgn marah

baik betul mamat yg mnulis artikel ni.jambu sape la yee...puii

Jubo..jubo..sial

Patut juga selamatkan pba p pinang. Sebab tiba tiba guan eng nak naikkan tariff air.
Walaupun sebelumni menentang semua kenaikkan yang dilakukan oleh pusat.
HIPOKRIT lah namanya ni.

Naik letrik lg bagus k,jaan bn kaya boleh main golf skalu, bila pru ja duit boleh tabur byk sikit, alaun jkkkp naik la. Kasi naik minyak sikit rm2.10 ke rm3.50 apa nak heran brim ada. Rakyat sudah kaya. Penyokong2 bn akan seronok bila brg naik. Bab letrik apa kisah org kg dh kaya slps pru 13 k,jaan bn dah hadiahkan harga getah melambung tinggi rm50 skilo. Apa nak kisah ...penyokong2 bn akan setia dgn bn. Hidup bn.....yg kesiannya pemimpin bn amat cerdik...penyokong2 bn teramat bengong

Anon 0738
I LIKE

Rakyat selangor blh hidup tanpa air inikan pulak setakat tarif letrik naik.. Xde hal la..

Selangor patut buat catuan api pulak.. 2 ari ade api, 2 ari xde api.. Haha..

Rumah ko x blh ke

Anon 1637

Kt gelugor lu nk sokong sape lak

Yg bengong kenal mane jantan mane betina.. Yg cerdik sapu dpn blakang..sambil disokong kuat yg alim..

Kisah 3 sahabat :

Hadi, anwar & lim adalah sahabat baik.. Mereka berkawan sejak kecil.. Suatu hari ketika bermain mereka ternampak sebuah mahkota diatas almari.. Mereka cuba mengambilnya namun x dapat mencapainya kerana almari itu terlalu tinggi.. Anwar mendapat satu akal.. Disuruhnya hadi membongkokkan badan lalu dipanjat di belakangnya.. Kemudian anwar menyuruh lim memanjat ke atas badannya pula.. Akhirnya lim dapat mencapai mahkota tersebut lalu dipakai keatas kepalanya.. Mereka bertiga pun pulang dengan hati yang sangat gembira..

Tammat..

Pengajaran cerita..kita perlu bersatu jika ingin menumbangkn BN..

Betul tu.. biar pyokong bn berambus dr selangor

aku percaya crita kat atas yg anuar sruh hadi mbongkok tu..

Haha..lu ade mate bute..ade telinga pekak..ade muke hodoh..haha..

2 ari ade api.. 2 ari xde api.. 2 ari ade api.. 2 ari xde api.. 2 ari ade api.. 2 ari xde api.. 2 ari ade api.. 2 ari xde api.. 2 ari ade api.. 2 ari xde api.. Hahahahahahahahaha....

Tumbangkan bn? Mmm.. Terlepas mulut harimau msk mulut babi..

Pembetulan :

Kemudian anwar menyuruh lim memanjat & memijak kepalanya pula.. Akhirnya lim dapat mencapai mahkota tersebut lalu dipakai keatas kepalanya.. Mereka bertiga pun pulang dengan hati yang sangat gembira..

Tammat..

Celakanya..

cerita mcm budak2.. penulis ni dah akil baligh ke belum khatan ?

Kikikih..lawaknya

betul ni.. mcm real je crita tu trutama dlm bab bongkok mbongkok tu.

peminat milosuam delete 23 May 2014 at 19:01

Bagus punya cete,tak jadi aku nak buat karangan lagi..

Cerita mcm budak2.. Tp sesetengah org dewasa yg dh akil baligh & dh berkhatan masih x paham di sebalik cite ni.. Kdg2 klu lame x solat Allah butakan mate & gelapkan hati kite.. Rajin2 la solat ye..

Hadi ade serbn,kit sian dpt mhkota, nuat brhim dpt APE?

Betul tu..Allah gelapkn hati hingga mrk anggap fitnah tu sbg mainan khidupn..nauzubillahi minzalik

Dpt AP..permit bawa masuk kenderaan

Tulis la lg bro.. betul2 mcm maharaja lawak

0301 nape angin smalam x dpat tale jubo ke

1129 yes bro btul tu.yg alim plk alim alim kucing.spender pun mcm tosei..puii

pada jdi pyokong pr yg mcm kldai bebal lgi teruk.ape orng suruh buat ikut je..puii

1406 eeehh sombong n blagak plk.ada hati nk halau orng.tau plk mnta air dri krajaan pusat.awat tak amik air lombong.awat x bdemo bantah khalid sign ngn krajaan pusat nk air tu.lagi mau sombong nk halau kluar.kau ingt satu slangor tu sokong peliwat mcm kau.ni ank jati banting..puii

da naik muak mndengar tumbangkan bn.tpi cmtu jgk.pm n tpm ttap umno n orng mlayu.tu yg pasti@jebon

Betul tu.mata kau orng yg sbenarnye da bute n hati jgn ckple.da terbukti depan mata seorng peliwat,seorng bertopengkan agama n seorang yg lbih hina dri yahudi tu pun kau masih sngup ikut n buat ape yg disuruh.cmtu terang ke hati..puii

dpt cinadol n jubor le

jubo..jubo..bingai

Astaghfirullahalazim...smpai bila bingai ni nak insaf..

Patut pun kena banting smpai mampusss..

Aku rasa dia ni belum kena lagi dgn Anwar,,dia dok jaja....jubo jubo....kalau dia kena sekali batang Anwar baru dia tau langit tinggi rendah..

Betul la lu jubon..

10:45 mesti ada pegalamn kan?

Suruh nuar doakan pelakon sebenar yg bertenggek atas cinadol ditimpa laknat.. Ade brani? Tobat lahum x brani hahahahahaha..

Haha..takat tu la ko mampu komen..tu mesti pening kpale nk pikir..haha..

betul..betul (suara upin ipin)

Ini video apa? tgok kat mna?

nk doa ape da dia plakonye.byk anugerah dia menang klai dikira dri dulu.10.45 tu mmng sah ada pengalaman.ingt bro nabi x mgaku umat..puii

smpi kau yg bebal jdi bangang.ishtifar utk diri kau dulu sblum utk orng lain...puii

0725 patut pun kena jubo sampai rabak..puii

Betul la memang org umnok ni mmg bodoh mcm babi hutan.main sondol tak guna kepala otak.makan taik punya org

Ye la dlm gelap guna pelita blh juga juboh mak ko!!!

Lps tu suruh mak ko pulak tonggeng.kih3

Dah juboh dia pun kena robek.

Juboh mak lu pun kena sondol juga.

Kt gelugor sokong keling yg kuat auta dr benggali.

nak berpolitik no hal jgn smpi makbapak.klau da jdi bangkai bnywa utk anwer tu lu pnye pasal sbb mak bapak lu didik lu mjdi orng yg baik n bfikiran waras tpi sbalik nye lu jdi pngikut peliwat.semoga lu x tergolong dlm neraka jahanam.nabi x mgaku umat kldai bebal..puii

mcm lu ni x layak pngil manusia lbih pngil bangkai bnyawa je.neraka jahanam tmpt lu.smpi nk sebut mak.awat lu ni jantan yg lahirkan ke n bsalin ikut jubur..puii

kpala hangguk kau..puii

mak jgn dipersendakan.nk berpolitik jgn babitkan makbapak.kau yg patut tonggeng bgi anwar tale.sbb da smestinye kau ni gay bangsat..puii

Lek brader,

jangan gado, kita gado bermakna rancangan jahat pihak luar dah berjaya.

memang ada anasir luar yang nak tengok melayu gado sama melayu, lemah melayu brmakna senang le kita dijajah.

Lek je, bwk ngucap.

1606 kpala hangguk kau yg bebal

jgn risau bro gua masih waras.gua masih knal sape Pencipta gua.nk bperpolitik no hal.tpi biar berpada bkn main ikut sebarang.bukan semua orng sempurna.klau didikan kite cukup n mgunakan akal yg waras kite berpolitik n myokong cara yg betul.gua bkn nk bgado tu smue bkn budaya kite.tpi ada segelentir puak puak yg masih x sdar.smpi bangsa lain mnhina mlayu n islam tu da lbih.jgn mlampau sgt.tpi ada sgenlentir mlayu ni masih x sdar.bjuang atas nama rakyat kononye.peraah.klau lu trgolong dlm kumpulan tu lu pun bwa mgucap tpi klau bkn alhamdulillah..puii

Makpak lu la..

Betul tu..jgn hina dsai & kluarga..ni makpak lu mareeh

Najib pun asak jubor altantuya..

Skrang kita gelar Si Najib...

Najubor...

Hahaha

Najib oun bantai jubor altantuya..

Kaki jubor jg la Si Najib ni ya???

Anon 0230

Mak ko kena gang bang dgn si najib, si.mad maslan dan shabeery chik

Kui kui kui

Patut muka.ko.ada mcm.najib sikit bibir merah, muka mcm down syndrome dan bibir mcm ikan toman..

Hahaha

Tlg tanya mak ko.. dia clinax brp kali?

Hahaha

1716 gua x hina dia n x ada kne mgena makbapak gua.da mmng sah dia peliwat n amik pelacur.da ada bukti bkn fitnah.tpi klau bebal mcm lu nk ckap apa pun x gune.ckp lu bengap lu marah.tpi klau lu tergolong dlm golongan peliwat sdar sdar dri skrng...puii

1854 lupe plk yg jubo kau kne tale ngn anwer n kit siang awat kau cite.brape kli plk anwer klimax masa tale jubo kau tu.sblum dia msk kdalam cpt cpt jmpe dia..puii

1714 kpala hanguk kau bjambul..puii

nk komen apa pun atau nk maki hamun pun x pyah le nk babit kan mak bapak.jgn trlalu mlampau.ada hadnye.ckp pjuang islam n rkyat knon.klau kpla otak da trlalu bebal jgn komen ape ape.dduk diam diam...puii

mak orng lain jgn disebut bro.agak agak skit.gua tau lu ni bangsat yg tramat bebal tpi berpada skit.jgn mlampau sgt.nk komen ke nk makihamun ke lantak lu.jgn smpi gua pngil lu ni bangkai plk..puii

biasa la tu, dah bos dia pun kaki maki hamun mencarut jadi anak buah pun sepesen, malang bbtol mak dia dapat anak macam dia, lagi malang bini dia dapat laki kaki carut, simpati pada keluarga dia, kasihan.

biasa la tu, dah bos dia pun kaki maki hamun mencarut jadi anak buah pun sepesen, malang bbtol mak dia dapat anak macam dia, lagi malang bini dia dapat laki kaki carut, simpati pada keluarga dia, kasihan.

kalau gitu Bapak lu liwat mak lu la..

Lu pikir org lain tak ada anak ke..sedap2 lu kata lucah..abis mak bapak lu tak penah jolok lubang..kalau tak lubang jubo, lubang puki la

1548 hoi bangsat..kpala hanguk lu.klau lu ni da dgolong dlm kumpulan yg dipangil bangkai mcm ni prangainye.klau dah trgolong dlm grup peliwat ni la dia contohnye.lu blh duduk skandang dgn babi n bgi dia tale jubor lu.bangsat..puii

Dalam tnb banyak macai umno hero kami

dalam pkr byk kldai hero anwar..puii

Tale jubo mak lu bole?

Staff TNB haramjadah yg naikkan tarif dan mereka semua sokong pembangang

yg ada semua kt dlm ruangan ni semua anak luar nikah...anak haram.....bodoh nk mampos.....kahkahkah


EmoticonEmoticon