Saturday

Teluk Intan: Pandangan saya — TG Nik Abdul Aziz Nik Mat


1. Pagi ini saya sekali lagi berhalangan untuk menyampaikan kuliah di Medan Ilmu. Hasrat saya untuk mengulas tentang PRK Teluk Intan di sana, namun kesihatan yang tidak mengizinkan menyebabkan saya terpaksa meminta ia digantikan dengan pengkuliah yang lain.

2. Berhubung pilihanraya kecil Teluk Intan, ramai yang bertanya pendirian saya berhubung isu hudud setelah calon DAP dikatakan membuat kenyataan menolak hudud. Saya tegaskan bahawa hudud merupakan satu kewajipan. Mana-mana orang Islam wajib menerima hukum ini sebagaimana mereka menerima kewajipan bersolat dan berpuasa. PAS tidak pernah lari dari kewajipan ini bahkan konsisten mempertahankannya semenjak daripada hari ia ditubuhkan lagi.

3. Di Teluk Intan, kerusi tersebut ialah kerusi DAP yang merupakan rakan tahaluf siyasi PAS. Bersama-sama DAP dan juga PKR, PAS telah bekerjasama membentuk Pakatan Rakyat dan sama-sama memperjuangkan keadilan dan membanteras rasuah. Sehingga hari ini DAP belum pernah menzalimi PAS sebagaimana yang dilakukan UMNO sebelum ini.

4. Justeru, apabila calon DAP dikatakan menolak hudud, ia tidak mengejutkan kerana itulah perbezaan PAS dengan DAP. Dalam hal ini, PAS sewajibnya berusaha lebih gigih memberikan kefahaman kepada DAP agar kebaikan dan keindahan hukum Islam ini dapat difahami dan diterima. Sebab itu, saya sentiasa menaruh harapan agar satu hari nanti DAP menerima hasrat PAS ini hasil dakwah berterusan yang tidak henti-henti.

5. Usia Pakatan Rakyat baru sahaja lima tahun. Dalam masa lima tahun, adalah satu perkara yang logik jika DAP masih belum memahami hasrat PAS dalam isu ini. Pihak yang patut malu ialah UMNO yang telah setengah abad bersahabat dengan parti-parti komponen bukan Melayu dalam Barisan Nasional, namun hingga sekarang masih gagal memberikan kefahaman tentang Islam. Bahkan ada ahli Parlimen UMNO sendiri secara terang-terangan mengeluarkan kenyataan untuk mengundi menolak hudud di Parlimen nanti.

6. Saya kira UMNO perlu menilik wajah di cermin sebelum mentohmah PAS kononnya menggadaikan prinsip. Jerawat, kurap dan panau di badan sendiri masih bertompok merata tiba-tiba jari lurus menuding kononnya orang lain itulah pesakit kusta! Sedarkah UMNO bahawa parti Gerakan itulah yang menjanjikan rantai manusia bagi menghalang hudud dibentang?

7. Saya ingatkan sekali lagi, elakkanlah menjadikan isu hudud sebagai bahan kempen di Teluk Intan. Dalam pertarungan DAP dan Gerakan ini, tiada untungnya isu ini ditimbulkan. Pada saya, harapan saya tetap ingin melihat Pakatan Rakyat menang di Teluk Intan dan hudud akhirnya berjaya dilaksanakan!

Salam hormat.

HAJI NIK ABDUL AZIZ NIK MAT,
Kampung Pulau Melaka, Kota Bharu.

Bertarikh : 23 Rajab 1435H

Sent from my BlackBerry 10 smartphone.

141 comments

tuan guru tuan guru.dgn dap yg da pasti isihatinye blh plk bkrompomi tpi dgn umno yg pasti mlayu n islam tetap disalahkan.kata dlm isu hukum hudud ni tidak blh krompomi kerna ianye hukum yg terkandung dlm Al Quran.jika benar ikhlas kerna Islam x kan bdolak dalik mcmni.cmne la nk bgi orng lain hormat klau pndirian mcmni.sah lah pemimpin pas yg berkupiah n berserban skadar luaran shaja yg slebihnye cita cita politik.jgn la kerna politik agama dan bangsa tergadai.sape mncanangkan hukum hudud tpi sape plk yg beralahdlm isu ini.tpi knape la masih ada segenlentir yg tidak nmpak isu ini dimainkan.dap disanjung tpi umno yg da pasti mlayu n Islam dimaki hamun n dihina dgn berbagai gelaran.ni kononnye mnegakkan Islam.sudah sudah le nik aziz n pmimpin pas yg lain.bangsa n ugama lain ktawa kan kite.peliwat dijadikan rakan karib.kafir yg secara terang anti islam n anti melayu dijadikan sahabat..aku tnggu puak kau orng dlm pas n pr mjawab komen aku@jebon

kalau tengok gaya dn cara pnulisan entry kali ni sbijik bukan gaya pnulisan tok guru, memandai je milosuam ni.

Sebagai pnyokong tegar pakatan yg sanggup brbaris djalan raya dlm keadaan kehausan, bkhemah dgn tajaan mkn dn minum dtengah padang, yg sanggup trlentang dn bguling diatas jalan dn dbawah kereta, yg sanggup mnterbalikkan kreta polis dan mnendang tong sampah kami mnyokong penuh tuan guru.

kami faham akan niat tuan guru yg sanggup mnangguh plaksanaan hudud demi krana Dap masih blum paham atau taknak paham atau buat2 tak paham, kami sanggup mnunggu lagi seribu tahun lagi asalkan Dap yg disayangi dpat paham dn menerima hudud walaupn BN telah pn mberi lampu ijau utk mlaksanakn hudud dkelantan.

kami amat bbangga dapat guru sperti tuan guru yg amat memahami isihati dan keluhkesah Dap.

VIVA PAS!!!!!!

hidup hidup tuan guru pasir bdengung puii

fikiran pas oleh kepinpimnanya.sebaran pe.yampai2 fasik mereka...meloyakan ddan amat tidak menguntungan kpd islam.dari muda ketua aq tetap kerugian bilaasa di permainkan demi sedikit sokongan politik yang mcm fatamorganana.hantam la kamu laaaaaaaabu!

Hahaha XPENA D Zalimi DAP? Tahaluf yg bhlul n terCOROT dlm PARLIMEN..kt mlysia ni xd pmimpin mcm FIRAUN pon mlainkn kite sndri yg mnzalimi dri sndri..kalu TGNA naik beskal bole gk ckp kene zalim ni gua tgk naik VELFIRE,LGE naik MERC,nuar brhim hmmm korg pkir sndri...whai pmmpin PAS org2 kamu smue da MMBRONTAK...mana HUDUD?mana HUDUD?mana HUDUD?mana HUDUD?shingga PRISTWA MEMALI rmai terkorbn krna HUDUD TEMBERNG PAS..moga allah mmblas DOSA yg dcpta oleh korg..

Lu ni bodo la.. calon bn tu sokong hudud ke?

Rasa2nya yg kat atas ni beria2 cite pasal hudud, betul2 ke nak sokong..hanya Allah yg maha mengetahui..ya Allah Kau tunjuklah niat sebenar org ini

Haiii panas tlinga nmpk...hehe ko da trjrat dgn cptaan hudud korg ke? ko bg tau TGNA n HADI utk wt UNDIAN sokongan hudud bg stiap org islam mlayu kt mlysia ni xkire PAS atau UMNO...ado BRANI ker?

Masih ada orang islam yg menolak hudud maka gugurlah islamnya. Olih itu bila biar yg bukan islam pertikai tak mengapa kerana mereka itu kapir. Dalam ini biar kita bersetuju hudud dilaksanakan keranaitu tanggung jawab pemimpin

Syukurlah dlm kejahilan itu masih ada cahaya hudud..

Kita mesti sokong calon BN di teluk intan yg terima hudud 100% wpun bukan islam..takbir

peminat milosuam delete 24 May 2014 at 11:04

Baguslah tajuk ni nanti aku pun nak komen..

biar btol tok guru!
tahaluf siyasi pekebenda ni???!!!
langsung tak sama dgan yang diamalkan Rasulullah!
Pas cuma minoriti dlm pakatan so mna datang istilah tahaluf tu?

kafirun hanya mgguna peluang yang ada dlm kebodohan Pas utk menggunakan Pas!!


bila la agaknya tok guru nk sedar ni..

WAKAKAKA!!!!!!!

Tahaluf siyasi dalam pakatan????

Dengan DAP dan Anwar menjadi pemegang kata putus?????

WAKAKAKA!!!!!

Sudah-sudahla tu melayu yg ada dlm pakatan,
tak cukup lagi ke bengkak otak tu?
sedar2 le yg korang hanya jd TOOLS je.
korang bukak le tempurung kpala korang dan terima le hakikat.
tak payah bk pikir jauh2, korang cuma kena pikirkan siapa yg paling untung besar dlm kemelut melayu ni, siapa ek?

MCA & GERAKAN.. sbb 2 2 cauvanis cina ..tak da satu pun adun melayu

Ape buat jd adun MCA n GRAKAN....nk kene msuk dlm pasor babi sbb nk salam ng tokey2 babi..org mlayu UMNO da byk dlm stiap DUN..

Hahaha... ini olang @jebontot tara tau hudud.. mcm dia yang sel otaknya tidak berhubung.. anak haram kot.. hahaha..

@jebon jgn @jebon.. hahaha.. cukupla nenek ko cik embun dan datok ko james bond.. hahaha

kau orng kt atas ni smue bangang sgt knape.x skolah ke ape.jwapan yg korang mnampakkan btapa bebal n bingainye kau orng.klau da kldai mgaku je kldai bebal.bca betul betul komen aku lpas jwab mgunakan akal yg dikurniaNye.kau cite sikit hudud yg kau paham benor atau hudud lebai yg kau agong agongkan tu.klau x skolah jgn mjwab.hukum Allah bkn utk diperdagangkan n dijaja.Paham jendul jendul samdol@jebon

0715 mat bangang n bebal hbs calon Dapigs tu sokong hudud jgk ke.tye soalan kne btng hidung sdiri bebal btul kau ni@jebon

barua dap ni da makin kureng ajar btul.knape la krajaan blmbut sgt dgn puak puak barua ni.si bebal pas n sikldai pkr mngikut je.klau zaman tun mhathir smue da kne cekup ni..puii

peminat milosuam delete 25 May 2014 at 12:34

Seingat aku dulu Pas kata kat org melayu umno Kafir sbb tak sokong Pas,sbb Pas Parti Islam,ramai org kampung sokong..sampai sanggup berjihad mati Syahid konon kalau mati melawan dgn org umno mcm dimamali...sbb umno Kafir berkawan dgn Cina MCA..org kg kena tipu hidup2 masa tu sbb org kg mana ada pelajaran sangat hanya dapat maklumat dari Penceramah Sesat Pas je..Allah maha kuasa tengok skg,Kafir dah berbalik pada Pas sbb berkawan dgn Cina DAP...yg parah sekali DAP tetap menentang keras kalau Pas nak laksanakan Hukum Hudud...

Dah bodo tak bleh diajar....bakor jeee

Gua jgnkn org PAS pkai serbn, kalu dorg pkai jubah sklipon n naik kuda atau unnta mmg gua XKAN PCAYA org PAS ni...baik gua pcya org yg jage PANDA dr pcya ke PAS..hahaha mmg hampeh PAS ni.

Melayu sudah kene celake dengan keling.

KIKIKI!!!!

Betul tu jgn percaya org melayu

Betul tu..melayu umno je

KIKIKI!!!!!

wa dah cakap, melayu dlm pakatan adalah melayu derhaka, sanggup cangkung ternganga bawah klengkang keling dan cina kulup dari membela bangsa dan agama.

Buktinya ada kat anon 16.39.

KIKIKI!!!!!

KIKIKI!!!!

Ini lah hasi tarbiyah ulama tersohor yg menghalalkan caci makian, moga tuhan ampunkan dosa dia walaupun dia tak kearah pun nak mintak maaf dan bertaubat, dia bakal meninggalkan legasi pengikut yg gemar memaki dan menimbulkan kekacauan, moga tuhan ampunkan dosa2 dia.

Syukur melayu PR tak dpt celake mcm puak umngok..

peminat milosuam delete 26 May 2014 at 00:43

Apabila ramai org kg mamali mati.Pas terus istihar mati Syahid kerana berjihad menentang umno sbb umno dituduh Kafir kerana berpakat dgn Cina MCA..seluruh pelusuk kg buat ceramah..anak2 muda pas dikg usung tayar traktor buruk letak kat ujung jalan ditulis dgn 'Membangun Bersama Islam''selang beberapa tahun Hj Hadi kata negara islam takde dlm Al Quran..Kesimpulannya bolihkah peracaya dgn Parti yg kata Parti Islam..

bile le agaknyer hudud nk dilaksanakan dikelantan nih? tak kan nk tangguh lagi, kerajaan pusat dah kata ok bole dilaksanakan.

Takde sebab pun nk tangguh.. huhu.

Ke memang pas ni kaki kencing kot? tak kan ditangguh gara2 kafirun Dap? tak kan parti yg brtulangblakangkan ulama mnangguh hudud krana gertak kafirun?

Ini lah bukti parti Tong Kosong, bergegar 1 dunia nk laksanakn hudud tp 1 apa pn tak nampak hasil, memang hampeh!

Contohilah kerajaan brunei, dlm diam2 takde angin takde ribut dah pn laksanakan hudud.

Bila la ahli2 pas nk sedar ni betapa mereka dah kene kelentong bulat2?

pas lah yg diharapkan untuk tunjuk pada kafirun tntang keberkesanan hukum hudud.

tapi ikhlas ke pas? harap ahli pas boleh jawap.

1639 jauh sesat kau ni.klau x pun bebal lbh ski pda kldai.dia sebut m..e..l..a..y..u .umno tu parti bangang.melayu tu bangsa da tentu le kau skali.tpi x la plk klau ni kapir laknat cina ke keling...puii

dap da slambe je hina bangsa melayu n islam.tpi pas n pkr pun slmba je jdi kldai dap.knape le kau orng x sdar.klau cina n india bsatu hilang kuasa orng mlayu kerna da berpcah tiga.time tu kau ingt dia orng nk bgi hadi n anwar jdi pm x usah mimpi la.yg pengikut ni x sdorke.slgi ada bn slgi tu kuasa orng mlayu ada sbb mca n mic mngikut khendak orng mlayu tpi dapigs nk smue sama rata.x nmpk lgi ke.pikir la wahai pgikut pas n pkr@jebon

Yelah tunggu mak lu tonggeng blh kena jubor juga!tu yg bestnya dot jubor free!!!

Gua tetap percaya org pas dari umnok yg semua bodoh bak kata mahathir.

Parti PAS ni asalny dr prmainn DONKEY. .bile x bole jlan atau xd pair dia akan PAS bg org lain jln plak..gtu lah serba sdkit asal usul parti PAS..tp slaluny HADI yg akn kalah n akn dconteng mukeny dgn kapur shinggakn muke dh mcm RED BEAN INDIAN..NUAR plk slalu mngis bile xleh jln..KIT SIANG slalu main mngelat n slalu tkar daun donkey dgn NUAR..daun DONKEY ni mmg dkhaskn utk HADI sorg..hehehe

cakap banyak tak guna.

bawak keluar la jam omega tuh, dah betahun tunggu nih.

ada ke tada???

Lupa pulak.

da jumpa ka pelakon seiras pelandok dua serupa dari siam tuh?

dulu kata ada kat sempadan.

Lupa la lagi.

apasai tada repot besar besaran kes blackout?

padahal blackout suda jadi moto pejuangan dengan tshirt pn dicetak blackout.

ke otak korang yg dah blackout?

itu belum kes bangla 40ribu yg umno dah sewa pesawat boeing bribu bijik mendarat di airport.

ops lupa la lagi pulok.

kalau dah hari2 makan fitnah, tido pun peluk fitnah, berak pn kluor fitnah.

langsung tada inisiatif nak cari sumber kesahihan berita, pecaya bulat2.

tak ka bengong namanya tu.

peminat milosuam delete 26 May 2014 at 15:24

Jangan harap lagi Pas akan laksanakan Hukum Hudud di Kelantan selagi Pas bergantung harap dgn DAP..terang2 Pas menyokong calun DAP yang menolak Hukum Hudud..yang dibawah ni melalak Hudud Hudud Hudud dah jadi burung pungguk..Hukum Hudud tak akan dilaksanakan sbb Pas takut dgn DAP..sedangkan Allah pun Pas tipu inikan pulak sesama manusia apalah ada.kesian penyokong2 Pas kena kencing.

Tgna kata setiap orang islam wajib terima hudud.
Dyana tu islam ke tidak?.Sebab dia kata tak menyokong hudud. Sebagai orang islam hukumnya tetap haram. Walaupun parti nya kafir.

Sial bagi mrk yg mempolitikkan hudud.....
Kelantan nak buat hudud...sbg org islam....aku sokong penuh krn aku percaya mb kelantan yg baru nampak ikhlas dgn pelaksanaan hukum hudud..
Jika umno yg majoriti besarnya islam menyokong kehendak kerajaan pas kelantan utk melaksanakan hudud....yg merasa dirinya islam dlm pkr dan dap tolong jgn nak hina atau memperlekehkan niat umno.

Tgna dh pencen...dh sedar kekhilafan beliau menyokong peliwat tua yg menentang keras hudud.
Sy syak ini adalah bukan penulisan tgna...tgna dh 'berhenti' dpd berpolitik menyembah pendubor dan pemuki agung pakatan rakyat...
Biarlah beliau berehat dan beribadah...

Kesian hudud....jadi mangsa politik manusia rakus demi kelangsungan politik mrk....

Kata nak tggu kapal tggelam....dh tggelam dah!!!
Atau nak langkah mayat gay atau maharaja limbabi ker??

Tahniah PR dpt kekalkn P. gelugor..

Mana hudud, lebai kampong dah bising, jangan jadi jenaka orang umno nanti, kita tunggu apa cerita tentang hukom hudud yang akan dilaksanakan dikelantan nanti, dan apa putar belit yang akan dilakukan oleh ular dalam semak parti pas nanti, kita tunggu nanti kita ungkit balik cerita hudud itu...

Apa salahnya pakatan? Bagi le pakatan merintah, kita cuba dulu sepenggal, mana tahu pakatan lebih bagus dari BN, tak salah mencuba, sepenggal aje, klau tak ok kita pilih semula BN, bagi la peluang.

Betul tu..

0738 da lu ni kldai pas ape nk diheran kan.ckap apepun x guna..puii

slagi anwer,mat sabuk n dap ada dlm pr sory bro.sburuk buruk bn yg lu ckp pun kami rela lgi.ni bkn nk cube kuih bro x sdap blh main tukar tukar.tgk le contoh ngara jiran.dri zman mahathir lu orng ckp mcm mcm tpi alhamdulillah ok je@jebon

lu ni di diajar buat mcmtu ke.kesian kldai bangang ni..kpla hanguk kau.nape smpi nk sebut mak orang plk.bangsat punye orang.klau nk komen ke nk maki ke x pyh le nk babitkan smpi mak orng lain.jgn jdi bangsat sgt.agak agak skit..puii

cina penang da brangan nk jdi kan penang mcm singapore...puii

peminat milosuam delete 27 May 2014 at 08:24

Kalau bagi kpd pakatan pembngkng mengambil alih kerjaan pusat..aku jamin akan jadi haru biru belum sampai satu penggal.ibarat macam Beruk dapat bunga.macam dalam Zoo..skg pun tengok pilihan pkr dh jadi mcm dlm kandang Kerbau..

peminat milosuam delete 27 May 2014 at 08:42

Kalau Pakatan memerintah tak mustahil akan bertambahlah Gereja.Tokkong Cina.Kuil Hindu yang besar2 tepi jalan dan ada juga yang akan dibina bersebelahan Masjid..masa itu perebutan kuasa akan berlaku antara DAP PAS PKR masing2 nak jadi Ketua..akhirnya masa tu PAS baru tersedar dan keluar dari Pakatan dan buat ceramah suruh penyokong berjihad..dah jadi huru hara,Cina pun dah mula bunuh melayu mcm 13 may 1959..apa blh buat sudah terlambat..

peminat milosuam delete 27 May 2014 at 08:45

Nak poyo pun poyolah.

Peristiwa 13 May 1969 masa tu Cina DAP kata Melayu Bodoh,Melayu masuk Hutan,Melayu Lancau,Polis Lancau.peristiwa tu jangan buat lupa..tapi pemimpin Pas nak kejar kuasa skg terpaksa menyembah DAP.

Peristiwa 13 mei mengingatkn kita agar tidak mmainkn api perkauman dikalngn warga malaysia.. wbgaimnapun segelintir bangsat sdg cuba mengungkit2 peristiwa itu bg mnaikn kmarahn sesetgh pihak.. moga rakyat m'sia smkin mtg utk menangkis dakyah yg sdg brsungguh2 mmecahbelah kaum d ngra ini...

Biar la...

Lantak la..janji aku kaya

1556 dan jnji aku gay

1555 sbab kau ni bkn orng mlayu n islam

salah seorang yg masih hidup terlibat dlm pristiwa hitam tersebut adalah lim kit siang.tpi knape jendul jendul dlm pr x nmpak mainan politik kit siang@jebon

Hadi awang pon sokong kapir harbi kt TI..bukan main suka dia...haha, dh terang tolak hudud DAP tu..ehhh dipeluk cium lagi...aku pun xpaham...konon dgn harapan DAP akan memahami hudud dimasa depan...korang percaya ota cina malaysia ni...jangan la oii...bila umno sume salah wajib tentang sebab tolak hudud...skg umno anytime blh sokonghudud pas...MCA bantah tu hak dia la...dia bkn ada pape pun dlm BN lagi...bangsa dia pun xsokong dia...kabinet pun xda nama...pru 13 pun byk kalah...umno buat pekak telinga sudah...xjadi kudis pun...ni fuckatan rakyat ni melayu islam dia aku pun xpaham la...huhu

Kita ramai ramai telanjangkan lebai lebai pas ni, kita tengok kulop tak...

Bangsatnya perangai...

Lek brader.

Apa yang ko merapu ni syaiton!!!!!,

Mana lebih penting, hudud ke tutup aurat?

X kira... @jebon tetap @jebon.. beballll...

0205 lu plk dh knp...? bapak tiri laki mak ko cina keling ke..?

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

23:15 sakit kau ni.gi jmpe anwer brubat dgn dia atau kau ni ank murid dia@jebon

yaaa…memang bn umno celaka babi n pati sial sepanjang zaman

1859 n 2317 kau orng plk layak dipngil bangkai je..puii

PAS PUN CELAKA BABI.

SALAM TUAN GURU DAN PENGANUT SEKELIAN. . . .

DGN PENUH DUKACITA DIMAKLUMKAN AYAM TANBATAN KITA DI TELUK INTAN TEWAS.

ALHAMDULILLAH.


AYAM TAMBATAN KITA KALAH DI TELUK INTAN SIAL SIAPA PULAK ? ? ?

SEMUA SIAL ? ? ?


Ayam yg kalah kt teluk intan tu
Balek ke johor
Jadi ayam balik.

TAHNIAH PR.
DAP DAPAT NO 2 PRK T INTAN.
DAPAT NAIB JOHAN.
ALHAMDULILLAH.

Betul tu..cina menang melayu jd arang

Yahoo..cina jg teluk intan

Org melayu balik johor..bg org cina jg t.intan

Umngok sial..bg org cina mng

Yg pas tido sbantal n mimpi sama dgn cinadap pastu p salam dgn tokey babi bpahala la sgt..

Yg pas p tdo sbantal mimpi sama2 dgn cinadap pastu bngun tido p salam tokey babi n ckp cina dap lbh baik dpd melayu Islam umno bpahala la sgt..

Celakenya..mna ada tido satu bantal

Cina dap lbh baik drp perasuah umngok

Hahaha @jebon... cukupla nenek ko cik embun datok ko james bond..

00:59.. suh bapak tiri laki mak ko yg buat cepat.. xyah nk gempak je lebih.

LANCHIAU CINA DAP LEBIH BAIK.

Betulll...


EmoticonEmoticon