Saturday

Kaji Semula Kenaikan Kadar EDL Atau Berhadapan Protes Kumpulan Berkepentingan


Kenyataan Umum
1 Ogos 2014

Kaji Semula Kenaikan Kadar EDL Atau Berhadapan Protes Kumpulan Berkepentingan

SAMM Johor menggesa Perdana Menteri untuk mengkaji semula keputusan menaikkan kadar bayaran tol EDL di CIQ Tambak Johor. Kenaikan ini akan menambah beban pekerja-pekerja tempatan yang berulang alik ke Singapura bagi tujuan menambah pendapatan mereka.

SAMM Johor ingin mengingatkan Perdana Menteri untuk mengotakan akujanji bahawa tidak ada sebarang kenaikan kadar bayaran tol. Kenaikan 400% ini menunjukkan sama ada Perdana Menteri telah mengalami sindrom pelupa ataupun ketidakmampuan Perdana Menteri untuk mengawal tindak tanduk konglomerat swasta. Isu EDL ini menjadi satu lagi siri flip-flop Perdana Menteri yang merupakan "trademark" kepimpinan negara hari ini.

Kumpulan pekerja ini telahpun mengorbankan masa mereka mengharungi kesesakan jalanraya di Tambak Johor demi untuk meningkatkan taraf hidup mereka dan keluarga dan memilih untuk mencari pekerjaan di negara jiran ekoran daripada kadar tukaran matawang yang berbeda nilainya.

Adalah sangat tidak adil apabila kita mensasarkan pulangan keuntungan segera kepada pihak konsesi dan juga rakyat Singapura yang memasuki negara ini namun hakikatnya kita turut menekan dan mengambil sedikit lebihan pendapatan rakyat kita yang mencari rezeki di negara jiran itu.

Tambahan pula, kelompok pekerja ini juga telah terbeban dengan pelbagai caj masuk kenderaan yang dikenakan oleh Singapura. Malah, Singapura telah berhasrat untuk menaikkan kadar Permit Kemasukan Kenderaan (VEP) sebanyak SGD 15.

Dengan pengumuman kenaikan kadar bayaran tol EDL, ia secara tidak langsung menyebabkan kelompok pekerja tempatan yang berulang-alik ke Singapura terpaksa menampung kenaikan berganda perbelanjaan perjalanan mereka untuk bekerja.

Adakah caj berganda dengan kenaikan tol EDL dan pengenalan VEP nanti merupakan satu langkah untuk menggagalkan usaha Kerajaan Johor dalam mengukuhkan ekonomi tempatan terutamanya di Bandaraya Johor Bahru?

SAMM Johor berharap agar pihak Istana Johor segera melihat perkara ini agar rakyat Johor tidak terbeban dengan keputusan Kerajaan Persekutuan yang tidak memikirkan kesejahteraan rakyat di Johor Bahru.

Dalam pada itu, SAMM Johor menyokong kewajaran pengenalan kadar bayaran masuk kenderaan asing ke Malaysia bagi tujuan menambah pendapatan dan juga untuk mengurangkan kesesakan di pintu-pintu masuk negara ini terutama kebanjiran kenderaan Singapura yang memasuki bandaraya Johor Bahru.

SAMM Johor menggesa Kerajaan Persekutuan untuk mengkaji semula keputusan memberi kebenaran kepada konsesi untuk menaikkan kadar tol. Kerajaan Persekutuan seharusnya mengenakan kadar Permit Kemasukan Kenderaan Berpandaftaran Asing yang lebih tinggi daripada memilih untuk menaikkan kadar bayar tol EDL.

SAMM Johor juga menyeru operator-operator Kenderaan Awam yang terlibat, kelompok-kelompok pekerja dan mana-mana pihak berkepentingan untuk terus bangkit memprotes keputusan yang menekan dan tidak mesra ini agar menjadi pengajaran kepada pihak konsesi dan Kerajaan Pemerintah sehingga mereka mendengar suara dan rintihan rakyat terbanyak.

Mohd Azrol Ab. Rahani
Penyelaras Bersama
Solidariti Anak Muda Malaysia Negeri Johor ( SAMM Johor)

20 comments

Buat kajian sebelum buka mulut
1.Siapa pengendali baskilang kalau ukan bangsa India.

2 . Siapa yg bekerja di Spore . Berapa percent bangsa Melayu. Melayu Malaysia ta boleh kerja security.Pekerja kilang majoriti India dan di ikuti Cina . Melayu buat syarat aje.

3.Siapa yg memandu kereta, majoriti rakyat Spore yg menafaatkan rumah dan minyak murah Malaysia.Satu golongan ialah Penduduk Tetap Spore yg berkerayatan Malaysia (mereka memandu kereta Spore kerana di larang memandu kereta Malaysia)

4.Jadi di mana rakyat terbeban dan siapa yg sebenar terbeban.YANG KAYA DAN TAUKEY CINA

Mrk ikut stail nuor berahi....
Hentam dulu...baru kaji...

Baik BN @ PKR jangan meraih sokongan semata mata.Apa yg untungkan kita @ rugikan kita? Kenapa ta protest bila Spore menaikkan bayaran kenderaan memasukki Spore.

Ta kan Singapore saja yg dpt keuntungan.Tenaga kerja dari Malaysia, barangan dari Malaysia.

Dah berpuluh tahun baik pemerintah @ rakyat Spore meraih keuntungan dari Malaysia.

Bila Malaysia mahu mengambil keuntungan, ada pertualang yg mengugut untuk protes.Lepas itu kutuk Malaysia mundur.Fikir2

Yang memandu kereta keluar masuk Malaysia siapa.?

Adakah pekerja2 Melayu @ pekerja2 Cina dan rakyat Singapore?

Kenapa kita ambil berat kepentingan mereka.Tidak cukupkah keuntungan yg mereka perolehi dgn tinggal di rumah2 mewah di Malaysia, kehidupan yg tidak mereka perolehi di Spore.

Mengapa kita ambil kisah rakyat2 Malaysia yang bergaji besar dan mampu membeli kereta kereta mahal Spore.

Rakyat biasa cuma naik bas kilang yang telah di pajak oleh majikan, itu contract antara majikan dan pemilik bas kilang.Dah bertahun tahun mereka meraih keuntungan.Bila contract tamat, bikin perjanjian baru.

Yang terjejas sebenar nya rakyat yang ta bekerja di Spore.Aliran dollar Spore menaikkan kos kehidupan dan rumah rakyat biasa

Yang bodoh ia lah mereka yang mahu berdemo menentang TOL.Yang untung ada lah rakyat Malaysia berbangsa Cina yg mendapat taraf penduduk tetap Spore dan rakyat Spore yg menetap di Johor.

Mereka memandu kereta Spore dan keluar masuk tanpa membayar VEP dan cuma bayar tol di Spore dan Malaysia.Mereka bergaji besar dan hidup mewah di Malaysia dan menaikkan kos kehidupan.

Ada lah kita mahu berdemo utk membela mereka.SAMM menunjukkan kebodohan kerana mahu meraih sokongan org2 Cina dan India.

Kerajaan pula terlalu lembab dan kerugian berbillion rm kerana tunduk kpd tekanan pelobi yg berkepentingan

Malaysia free for all.Yg untungkan Cina dan India selama ini BN . RAKYAT terutama Melayu yg ta di terima bekerja di Spore yg sengsara akibat aliran dollar Spore, menaikkan kos kehidupan.

BN takut tekanan Cina2 yg memandu ka Spore dan taukey2 bas kilang milik India

SAMM memang bodoh di pergunakan org Cina dan India yg bekepentingan.Nanti guna Melayu utk berdemo demi kepentingan Cina Malaysia yg keluar masuk Spore dgn kereta mereka dan pemilik bas kilang India.

Kereta berdaftar Spore yg di pandu Penduduk Tetap Spore rakyat Malaysia ta bayar VEP di Spore. Jadi na semua free dan mereka untung 100%

masalah akan setel kalo anuar atau azizah yang jdi mteri besar johor.

Bukannya Cigu Badigol SAMM ni dah dikencingkan PKR ke masa party election ari tu? Itu pun sibuk lagi nak berdemo dengan PR. Awak tu balaci je mcm unit anl PAS, krje cuma cingkung dan tadah mulut utk dikencingkan.

wahai samm.
ada baiknyer korang brjuang tlebih dahulu isu politik demokrasi yg dpermain-mainkn oleh kluarga anuar.
adil ke bila sesuka hati korang ikut ssedap rasa tukar MB?
ssuka hati korang mngosongkn kerusi dn letak bakal calon MB?
demokrasi apekebende ni?
korang ingat rakyat selangor ni dungu ke?


korang setel dlu hal tipu menipu antara korang baru la korang bole bicara hal lain.


rakyat dh muak dgn msalah kencing mngencing dlm pakatan.



mcm bbudak skolah tadika prangai korang.


mcm ni ke korang nk jadi pmerintah yg dipercayai?


hancur!!!

Betul tu..najib jer yg boleh tukar mb trengganu

Satu lagi kedunguan macai2 nuor gay...
Mantan mb tgnu mmg dah berjanji nak lepaskan jwtn berikutan kemenangan tipis pru13...
Sbg umat islam...janji mesti ditunaikan...maka beliau lepaskan jwtn mb...

Tak macam anwar a.k.a mat liwat yg dh janji nak berhenti berpolitik jika gagal ke putra jaya slps pru13....ADA KER JANJI TU DITUNAIKAN????

Yg untung bukan rakyat tapi bapak2 umno. Org umno kat kg masih miskin.dan.dibodohkan.slalu. padan muka
Tq umno krn hadiahkan kemelaratan kpd rakyat

Lu ni bodoh babi la..khalid dah setuju lpas jwtn sblum prk kajang.. gila babi

Ko ni mmg org kg yg pmlas.aku org kg umno yg bjya

Anwar dan para macai2 nya bodo babi....dah presiden pkr cuma tahu angguk2 ikut kote bengkok laki dia...
Macam mana nak pegang selangor???
Parti sendiri cacamarba...ada hati nak jadi mb....
Nie tak ada lain...si tua gay laknat tu yg nak menguburkan nasib parti kencing rakyat di selangor...ptuiihhh

Hampeh2x

SEKARANG JELAS NAMPAK KEMUNAFIKAN ANWAR IBRAHIM DGN MENAIKKAN BINI DIA JADI MB....
LAWAK BODOH ALAF INI!!!KAH KAH KAH KAH KAH KAH

SAMM telah diperkudakan oleh DAP!

Ramalan aku....pkr akan hancur lebur dgn perlantikan kak wan sepat sebgai mb selangor..
Akar umbi menolak keturunan dan waris gay tua memegang tampuk negeri mahupun negara...
Kegilaan nafsu gay tua tu mmg tak mampu nak ditahan....gila gamaknya...

Asking questions are actually good thing if you are not understanding anything entirely, but this post presents
pleasant understanding even.

Also visit my page :: 90w led grow light


EmoticonEmoticon