Tuesday

Maka Mendung Pun Berlalu, Kekal Noktah.


Tulisan Santai
12 Ogos 2014

Maka Mendung Pun Berlalu, Kekal Noktah.

Krisis Selangor bukanlah calang-calang, apatah lagi apabila melibatkan kerusi panas Menteri Besarnya. Sejak dulu kala ia sentiasa menjadi rebutan samada antara dua belah seteru dan atau menjadi rebutan inter-organisasi. Tiada yang perlu dihairankan.

Bezanya dengan krisis terdahulu, krisis Selangor kali ini memahat sejarah apabila seorang Menteri Besar terus menjadi Menteri Besar tanpa majoriti yang jelas. Ini semangat Bugis memanglah bagus, tapi bagus itu lebih cemerlang jika bertempat.

Di sebalik kesamaran sokongan majoriti Khalid, satu lagi pihak mempunyai peluang menunjukkan majoriti sebenar biarpun hanya capai majoriti mudah, ia sudah memadai. Majoriti mudah samada 35 Adun atau 32 Adun, mencerminkan Khalid sebagai Menteri Besar minoriti.

Maka mendung pun berlalu, kekal noktah.

Cuma apa yang ingin saya sentuh di sini ialah, bagaimana kiranya pihak lagi satu itu tidak mampu mengumpul majoriti?

Walaupun senario ini tipis untuk jadi kenyataan, namun ia tidak mustahil malah ia pernah dicatitkan dalam mesyuarat 'group whatsapp' AJK se-parti. Dicatitkan pula sebagai 'senario satu' oleh pengarah strateginya.

Marilah kita berterus terang di sini akan senario yang dimaksudkan - jika PR berpecah. Persoalan 'kau perlukan jentera aku dan kau perlukan sokongan aku' tidak lagi terpacul. Tiada lagi bongkak membongkak, tiada lagi mendabik dada.

Persoalan yang berligat di kepala ialah jika PR berpecah, dengan tanpa sokongan sesama sendiri, parti mana yang paling hanyut dalam PRU akan datang?

Walaupun diampu oleh sebuah parti islam, Umno tidaklah sekuat mana pada PRU14 dengan kehadiran pengundi muda yang majoritinya memilih perubahan. Anak muda lebih mudah mencapai kesedaran dengan kekuatan media sosial, kerana itu ada kajian untuk menutup facebook.

Pengenalan GST juga akan menyebabkan harga barang tidak terkawal dan kuasa membeli rakyat mengecil serta hutang seisi rumah yang tidak tertanggung. Rakyat tidak peduli soal demokrasi seperti penafian demokrasi PRU13, tetapi rakyat sangat peduli soal duit poket kontang yang bersifat negetif berpanjangan. Pengenalan GST akhirnya akan memakan diri, kesannya paling dirasai pada tahun pilihanraya, 2017-2018.

Maka sokongan terhadap Umno akan merundum, dibantu oleh kesan pemenjaraan Anwar. Orang melayu penuh sifat simpati kerana itu kerjaya pengemis di Kuala Lumpur cukup lumayan, hingga jadi sindiket yang tak terkawal.

Gabungan PKR, DAP dan serpihan parti islam yang diketuai Abg Mat cukup istimewa. Gabungan kali ini akan disulam dengan kepercayaan dan lebih mudah didekati. Tiada lagi UG kerana ia sudah pun berlaku di penghujung krisis Selangor. 

Gabungan Baru ini akan mampu menang di kerusi campuran khususnya di bandar dan pinggir bandar. Kawan-kawan cina akan lebih selesa memberi undi tanpa sangsi atau sabotaj, begitu juga sebaliknya.

Menyamakan kemungkinan nasib pembangkang di arena PRU14 sama dengan PRU tahun 2004 adalah umpama membodohkan diri sendiri. Banyak faktor yang mampu membezakan kemungkinan itu. Mungkin ada sifolan yang terfikir pada tahun 2004, PKR hanya tinggal 1 kerusi sahaja, nak buat kubur pun tak mampu sebab batu nesan perlu ada dua. Ingat lawak?

Terus, Umno pula akan menang kerusi felda dan kawasan majoriti melayu cerok kampung dan pendalaman. MCA, MIC dan Gerakan kekal status quo. 

Parti Islam pula bagaimana? Berebut kerusi dengan Umno? Kemungkinan jika berlaku 3 penjuru di beberapa tempat, undi Pas dan Umno akan berpecah manakala undi untuk Gagasan baru ini pula yang akan solid.

Akhirnya Gagasan Baru ini akan menang dalam PRU-14. Namun disebabkan 'sistem' penipuan pilihanraya dinaik-taraf dengan jayanya, dibantu pula persempadangan semula (walaupun tanpa pertambahan kerusi parlimen), Barisan Nasional Islamiah akan terus memerintah negara ini dan tamatlah sebuah era perlawanan.

Rakyat akhirnya akan terus ditindas, dipijak, dihimpit ke dinding, sehingga mereka bangkit sehabisnya, atau kekal koma...

Edy Noor Reduan
Aktivis Blogger
Pengarah Propaganda SAMM

36 comments

SEJARAH SELANGOR YANG MEMALUKAN RAKYAT SELANGOR!


DEMOKRASI DIPERMAINKAN!


RAKYAT SELANGOR DIPERBODOHKAN OLEH ORANG LUAR!

NEPOTISMA!

Ko nak sokong parti mana....ada aku kesah!!!
Tapi klu dah nafsu gila tak bertempat...lubang taik pun dibedal....hanya org gila dan dungu jer yg sanggup bertuankan pemimpin rakus gila kuasa mcm itu...
Cakap mcm munafik....dulu kata nepotisme tapi klu boleh satu keluarga dan waris nak diletakkan dlm barisan kepimpinan...
Macai dungu boleh lah dipermainkan...biar mrk mati berguling tgh jln sedangkan munafik seronok mendubur dan memuki yg haram...
Lantaklah apa nak jadi dgn keluarga 69 durjana itu tapi rakyat janganlah diperbodohkan dgn wajah dan cerita kipas simpati yg munafik...
Selamat berjuang kpd macai2 yg rasa kononnya munafik tersebut adalah sheikh mimbar.....ptuiihhhh

Wahai manusia bodoh......pakatan rakyat adalah satu wadah untuk melawan umno dan menghumban umno kedalam tong taik...kalau ini pun tak paham...lebih baik jadi anjing atau lembu...senang...makan jelah apa yang dilemparkan......kesian....ada ketua...nelayan...mana bayar lebih..itulah tempat ikan ikan dia longgokkan...kesian....

Lagi bodoh hidup dgn mat jobo yg gila kuasa!!!
Kawan jadi lawan krn kuasa yg tak seberapa.
Yang dapat hanyalah kutukan dan hinaan majoriti.rakyat thdp manusia gila kuasa dan nepotisme...mat jobo o mat jobo...

Aku akan undi semula pas jika anwar gay tu dihumban dlm tong taik...
Bagus pas krn terus sokong tksi....
Jangan diperbodohkan dan dipijak2 lagi oleh sundal tua dan cina babi dap lagi...SYABAS!!!

Cer kita tnya milo bebal ni dia sokong mana skrg. Khalid ibrahim ka abang non

Kalau dia dh post mcm ni..memang sokong KETUM..xpayah tunggu PRU 14..tunggu smpi 50 january,nk tgk parti KETUM tumbang..

Nk setlekn hal khlid pun terkial2 apth Lagi hal borodai. Ada hati nk prntah slngor.kuakua Mmg hampeh nuar ni. Senjata mkn tuan. PukiR da musnah.. Kroni kepla bpak ko nuar.. BRHIM..SLGOR utk org SLGOR prntah..

Nampak tu milo bebal. Ko buta hati lgi ke apa. Terang lg bersuluh rakyat dh tau nawaitu bang non aka ketum ko lgi mau isap telo dia ka. Bodo

Dia ingat org selangor bodo...
Permatang pauh bole lah digula2 kan...

P ramle kalu cpta filem msti ada kene mngna dgn khdupan kite. 6 EXCO JHNAM da pnig kepla mcmane nk bayo kreta n rumah.. Dlu kerajaan BAWAH POKOK d perak.cite laksamana do Re me. Skang 6 JHNAM d slngor.

PECAT!!!!!!
Kahkahkahkahkahkahkahkahkah!!!!!
6 - 1....
Ingat pas bodo ka?????

Waktu susah...Ketum a.k.a mat jobo mintak pas setia dgn pakatan...
Bila senang ketum dgn anjeng2nya senang2 hina dan aibkan pas...mmg bangsat!!!

Pukimak rafizi punca segala huru hara di selangor...sejarah hitam pukiR....konon bijak tapi bodo!!!Baru setahun jagung dah berlagak jadi otai...mmg pukimak!!!

Pas selangor....pedulikan anjeng2 munafik dan kafir dlm fuckaton....teruskan bekerja utk rakyat dan jauhkan politiking mat jobo....
Tak yah layan nafsu mat jobo gila babi tu...tumpukan kpd kebajikan dan kesejahteraan rakyat....
KAMI DAH LETIH DAN MUAK DGN KERENAH MAT JOBO A.K.A MAT KETUM.....

Biar tski n exco2 pas tumbangkan kemaksiatan rmh2 urut dan sundal yg didirikan oleh cina babi dap dan munafik dlm pukiR...

Parti jahat, pemimpin jahat, pengikut jahat??? Itulah balasannya

Wahai nuar jika kamu tak malu kat babi, malula skit kat anjing.. Itu je standard yang kami boleh bagi.. Hinanya kamu dimata rakyat msia..

Mb Selangor telah tembak sekor2,dah mampus 6 Jahanam,kuat ilmu MB Selangor Ku..

Matlamat x menghalalkan cara
Jadi YB bermakna yang berkhidmat baru mungkin jd yg berhormat.
Kelihatan jelas.TKSI difitnah.. Tuduhan kangaroo court PKR terjawap satu persatu.. Terkini isu Bank Islam dah terjawap.
DSAI mahu singkirkan TSKI by hook or crook. Sebab x penting. Pelbagai alasan digunakan.. Yg berubah ubah hari ke hari.
Persepsi rakyat.. Semua utk kuasa dan ganjaran nya..
TKSI x khianat pd rakyat. PR ( PKR+DAP) la pengkhianat rakyat.
PAS .. Jgn khianati rakyat selangor. Kami mahukan kerajaan yg boleh dipercayai.. berkhidmat utk rakyat.
Kami x mahu kedai2 judi + pusat message/pelacuran yg dilindungi org politik.
Kami x mahu catuan bekalan air . Klu kena bayar pum x apa..janji air ada.

Rafizi for mb selangor......sokong 1000%....marah marah rafizi...ko buat apa dan sumbang apa kek selangor mangkuk.....pui....2050.....jalan daaaaaaa....

Rafizi mmg pukimak...sepukimak dgn anwar berahi...
Percayalah...langkah kajang permulaan pukiR akan terkubur....
Ingat!!! Berkawan dgn kaki maksiat mcm anwar akan menjadikan kita biasa dgn fitnah..menipu..
Hanya bangsat shj yg sudi bersahabat dgn pukimak....

Kajian undian secara online utk mb selangor
96% rakyat sokong tksi...
4% rakyat sokong wan azizah....

Kalu wan azizah jadi mb selangor....gamaknya kena baling telur busuk oleh rakyat nie....

Selamat memukimakkan mak anda.......happy pukimak to you and....minta pukimak ko sikit...laparlah...

Ramainya macai umno

Da cai2 PR xbole nk jwb..gng2 umno FIRE kow2 ny..smpai jd srabai cm KETUM PukiR.kehkeh sabo je ler cai2 PR hoho

Da cai2 PR xbole nk jwb..gng2 umno FIRE kow2 ny..smpai jd srabai cm KETUM PukiR.kehkeh sabo je ler cai2 PR hoho

sabar tuan2..takutlah pd allah..jg kata2 kita..

Kalu manusia tkut allah xkn adany mnusia GILE yg nk mrbut jwtn yg dsndang oleh anak slngor..fitnah,hasad,pnipuan brlluasa...allah maha mngthui..pasti yg batil akan musnh..

apa dah jadi?

permainan apakah ini?

mereka buat sesuka hati seolah rakyat malaysia ini buta dan tuli.

hanya menjadi bahan lawak.

tak malu kah?

tempiasnya terkena pada sesiapa yang rapat dengan Pakatan.

termasuk SAMM.

kesimpulannya -

MEREKA SEMUA ADALAH PELAWAK.

termasuk SAMM.


malunya.

Yg pro umngok Ni sorg je..cuma dia tokok tambah mcm nmpak ramai yg sokong tski..spesis babi Ni dulu dia yg selalu kutuk tski..kata Khalid gagap la, dll

Rafizi...ko terasa ker??
Ko mmg layak dipukimakkan!!!

Gagap2 tski....dia bukan peliwat jantan....dia tidak meliwat rakyat....
Dia tidak tikam kwn dr blkg...seorg kwn yg setia dan berkorban demi peliwat tua tapi dikhianati demi nepotisme....
Keluarga 69 mmg layak dibangsatkan...

Hei babi..lu ada pglamn diliwat dsai ke? tak habis2 buat fitnah

Curi curi malaysia delete 16 August 2014 at 14:18

Terang dan apa lagi.....hadi....lombab. tski......badut. rafizi..sabu..husam...nasution..saari..hasnul....nampak mcm rakyat nampak...waitttt......adalagi....noh omar...mcm udang kenyang umpan dedak...pok hieng......SUMPAHHHHHHHH bukan iiiii.....jasa dan ilmuan lantikan......bonus kasi lebey ahhhhh......yang bukan melayu lebey melayu...baik diam....sudin baca syair....aziz baca jawi...mahathir tak bunyi langsunggggggg......mudin...sekongkol sekongkol...apani...macam anjing...kongkol kongkol......wawawaw...-pandangan anak kampung dari timur.

I like it when folks come together and share opinions.

Great website, continue the good work!

Feel free to surf to my homepage - garage door repair Riverside ca

Great blog here! Also your web site loads up fast!
What host are you using? Can I get your affiliate link to
your host? I wish my website loaded up as fast as yours lol

Also visit my web site top double strollers compared


EmoticonEmoticon