Monday

Bencana banjir: Kita perlu bergerak sebagai satu pasukan — Anwar Ibrahim


KEJADIAN bencana banjir besar kali ini merupakan antara yang paling buruk dalam sejarah Malaysia dan telah memberi kesan kepada lebih 220,000 orang di 5 buah negeri dan mengakibatkan kerosakan kepada terlalu banyak harta benda awam dan peribadi. Pada masa yang sama, begitu ramai rakyat Malaysia - tanpa mengenal usia, jantina, kaum, mahupun beda politik - telah tampil menghulurkan bantuan dalam bentuk dana, barangan keperluan, dan tenaga.

Saya telah berhubung dengan Dato' Menteri Besar Selangor, YAB Mohamed Azmin Ali dan meminta beliau memberikan bantuan sebanyak yang mampu. Saya juga telah mengarah seluruh jentera parti di semua negeri agar turut membantu dalam usaha pengagihan barangan keperluan serta kerja-kerja pembersihan di kawasan-kawasan di mana air bah telah surut.

Saya menggesa agar semua pihak bertindak sebagai satu pasukan, dan menyokong langkah Kerajaan Persekutuan dalam usaha menangani bencana ini, serta menggesa agar diluluskan peruntukan segera untuk makanan dan ubat-ubatan, terutama untuk kawasan-kawasan kritikal.

Saya juga mengusulkan supaya Kerajaan Pusat menyediakan satu rancangan yang menyeluruh untuk memperbaiki atau membangunkan semula rumah-rumah yang telah musnah akibat banjir besar ini.

Saya, Azizah dan seluruh keluarga KEADILAN terus memanjangkan doa kepada Allah SWT agar bencana ini akan reda, dan diringankan beban yang dialami semua yang terkesan.

ANWAR IBRAHIM

29 Disember 2014

17 comments

Salam saudara Anwar. Action speaks louder than words. Actions then resembles intention. What have u done to those flood victims? If you have not taken any action please refrain yourself from giving any suggestions. Your words mean nothing, obviously holding parlimentary seat makes you as good as karpal decendent but far less than Azmin. Apakah seseorang yg ingin mimpin membuka pekung negaranya sendiri kepada negara2 kuffar?

It is funny for a parlimentary member to instruct another person whose is holding higher rank than himself. Like wise and always please don't ssC (syok syok cakap) saudara anwar.

It's a waste of your time to instruct the ruling party to do as what you have proposed since umno will never listen to you. Instead of instructing, telling and proposing, why don"t you just show the action by going to the ground. Well the intention factor let us put aside, up to the challenge saudara anwar.

Ini seorang pengikut umnongok yang betul-betul moron. Dengan menulis dalam BI ingin tunjuk dia pandai. Yang ada dalam umnongok kesemuanya bodoh yang pandai hanya mengampu.

Wahai saudara pak malau saya terima seadanya hengokokkan dan kemoronon saudara keatas saya. Moron tu bahasa apa yek?

Oh pakmalau saya bukan umnongok, pakatanngok atau mana2 orang politikngok tapi kalau nak labelkan saya sebagai islamngok saya sangat bahagia. Apapun saya maafkan anda.

Saudara Anu Ar...seronok bercuti di New Zealand ? Ada bawak ole2 utk mangsa banjir...?

Sudah berpuloh tahun merdeka masih mengunakan bahasa penjajah.ini yg dikatakan baka penjajah bangga gunakan bahasa malaysia melambangkan keperibadian melayu.berjaya inggeris mendidik melayu sampai ke anak cucu

Dio taknak orang tau apa dio cakap tuuuuu...itu lang dio cakap jerman tu......cakaplah wei apa saja..sekarang ni banjir...sejuk..ada beras sumbanglah...ado bee hun..masaklah....nak milage milage..kojo dengan JKR...jangan mare der...sejuk beku hati..jangan nak uoload apekebende...bosan.jangan cakap jerman kat makcik felda dah..bukan apo..nanti buang maso makcik felda..kan tak elok tuuuu..

Anwar Ibrahim baru keluar kenyataan... Puihhh dah basi baru nak komen, Kerajaan Pusat dah pun bertungkus lumus membantu mangsa banjir, dia baru nak ceta Bergerak sebagai satu pasukan.. Sudahlah Pak Syeh.. Semua rakyat dh tau..

Bahasa penjajah apa salahnya, bahasa antara bangsa, kalau sebut Melayu.. Nik Aziz bukan bangga jadi org Melayu sbb tu dia benci sangat dengan Umno yg memperjuangkan hak org Melayu..Org inggeris berjaya mendidik org Melayu sampai keanak cucu adalah satu kebaikan, sbb dulu org Melayu apa satu tak pandai, hanya pandai buat tikar mengkuang shj, mana lebih baik kalau nk dibandingkan dgn sejarah Anwar Ibrahim???.. Sejarah Liwat Anwar Ibrahim sampai tujuh keturunan pun tak habis...fikirkanlah.

itu bukan bahasa penjajah la bodoh. itu bahasa antarabangsa. klu kau pandai bahasa inggeris, kau tercampak kat mana pun boleh hidup. lain la nik aziz tu, cakap bahasa melayu pun x reti, inikan pula bahasa inggeris. yg dia tau cuma cakap bahasa kelate je. sbb tu la fikiran dia kolot dan sempit. dah dipijak DAP pun masih x sedar. masih nak jilat lagi parti yang dah terang lagi bersuluh anti melayu dan anti agama Islam.

Kau boleh faham bahasa arab iaitu bahasa dalam kubur dan di akhirat nanti seperti TG Nik Aziz? Hebat sangat ke bahasa inggeris kamu? Kalau setakat broken english jangan menyombonglah
.

Hadis Nabi Muhammd SAW: Bukanlah kebaikan bagi seseorang itu yang meninggalkan dunianya kerana Akhiratnya dan tidak juga orang yang meninggalkan Akhiratnya kerana dunianya sehinggalah memperoleh kedua-duanya sekali.” (Riwayat Ibnu Asakir).


Itu menunjukkan pentingnya jugak belajar bahasa inggeris(bahasa dunia) Zaman sekarang ni, kebanyakan buku2 ilmiah dalam bahasa Inggeris. Bukan setakat ilmu2 dunia, terjemahan Al- Quran n hadis pun banyak dalam bahasa Inggeris. Bukan setakat tau bahasa kelantan je. Bahasa kelantan tu, nak kata bahasa utk cari akhirat bukan, bahasa utk cari dunia pun bukan. Cuma hasil ajaran nik aziz, aku rasa org2 kelantan cari dunia dgn ambil pil kuda n melanggan pelacur2 siam. Tak tau la plak klu lps 5 tahun melanggan pelacur n ambil pil kuda, diorang cari akhirat dgn undi PAS plak. Pagi mengundi, ptg ambil pil kuda, malam cari pelacur balik. Kan kononnya undi PAS masuk syurga..

TIKET flight SAYA X BOLE cansel or TUKAR.

cm siot je alasan NUAR

Realitinya anwar dah semakin tak laku...beliau memang penyumbang pada kewujudan pkr namun dlm dengan masa keyakinan rakyat kepada anwar semakin luntur...
Isu kajang move melondeh perangai buruk anwar yg beliau berjiwa diktator bila langsung tidak berganjak dengan keputusannya nakkan wan azizah jd mb selangor wlu pun jelas sultan dan majoriti rakyat selangor(termasuk pas) tidak setuju dngan kehendak beliau...
Pakatan pkr/pas/dap tidak akan terus berkembang jika anwar terus memimpin pakatan...kebelakangan ini tindak tanduk anwar menimbulkan banyak kontroversi yg membantutkan persefahaman yg wujud..
Anwar perlu terima hakikat yg kegemilangan kerjaya politiknya telah sampai ke penghujung..

Dinbt

Anwar ni kalau dilelong pun dah tak laku...bagi free pun orang dah tak mahu


EmoticonEmoticon