Sirul ditawarkan tiket pulang percuma untuk ke tali gantung

PENGERUSI NGO Pemantau Jenayah, MyWatch R Sri Sanjeevan tampil menawarkan tiket penerbangan percuma bagi memastikan kopral Sirul Azhar yang dilaporkan berada di Australia dan tidak cukup wang untuk pulang ke Malaysia agar berbuat demikian bagi menjalani hukuman mati di tali gantung.

Melalui akaun twitter miliknya Sanjeevan menulis 

"‎If Kopral Sirul's financial constraints the reason for him to escape, Federal Court's Judgement, then I'll buy him free return ticket home." (Jika kekangan kewangan kopral Sirul menjadi alasan untuk larikan diri dari penghakiman mahkamah persekutuan, maka saya sedia belikan tiket percuma untuk dia pulang)‎.

Sebelum ini orang ramai digemparkan dengan berita ketidakhadiran Anggota Unit Tindakan Khas, Kopral Sirul Azhar di Mahkamah Persekutuan sekaligus menyebabkan dia terselamat dari hukuman mati yang dikenakan oleh mahkamah selepas sabit kesalahan membunuh Altantuya.

Tidak cukup wang untuk pulang ke Malaysia dilaporkan menjadi alasan Sirul untuk tidak pulang kembali ke Malaysia sekaligus membolehkan dia lari dari tali gantung.

Orang ramai tertanya-tanya bagaimana tertuduh yang melibatkan kes jenayah berat iaitu 'bunuh' boleh dibenarkan keluar negara sedangkan perbicaraan kesnya masih belum selesai?

Sirul yang dilaporkan telah lari ke Australia itu dikatakan akan terus terlepas dari hukuman mati memandangkan kerajaan Autralia enggan menyerahkan pembunuh itu kepada Malaysia kecuali Malaysia berjanji tidak mengenakan hukum bunuh ke atasnya.

Keengganan Australia itu difahamkan kerana perbezaan undang-undang antara negara itu dengan Malaysia, di mana Autralia tidak memperuntukan sebarang hukuman mati terhadap pesalah di dalam undang-undang jenayahnya.


Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan