Tuesday

‎‎Perutusan Tahun Baru Cina 2015 Dr Wan Azizah


SEBAGAIMANA biasa Tahun Baru Cina bakal diraikan oleh masyarakat Tiong Hua di samping keluarga serta sahabat handai.

Uniknya di Malaysia ia diraikan dengan kesantunan dan toleransi bersama-sama masyarakat Melayu, India,Sikh Iban, Kadazan,Dayak,orang asli dan orang asal dengan penuh semangat kekeluargaan.

Tahun ini menyaksikan Tahun Kambing Kayu yang merupakan zodiak ke-8 daripada 12 zodiak Kalendar Cina, yang pastinya sinonim dengan keuntungan  kemakmuran dan pendamaian. 

Tahun Kambing membawa signifikan tersendiri, diasosiasikan dengan keadilan dan kesejahteraan. Sanak saudara dan ahli keluarga akan berkumpul memeriahkan suasana, menghangatkan lagi kemeriahan perayaan.

Namun di sebalik kemeriahan ini, cabaran besar sedang menanti kita. Kita sedang dan bakal berhadapan dengan pelbagai rencam permasalahan: baik dari aspek ekonomi yang kurang memberangsangkan; politik yang masih dibelenggu mentaliti perkauman; kebebasan institusi kehakiman yang terus dipersoal dan jurang keadilan sosial yang semakin menampakkan kesenjangan.

Komitmen masyarakat dalam menempuh perubahan untuk dilaksanakan adalah amat signifikan, dan pastinya dengan semangat Tahun Kambing ini komitmen tersebut digarap dengan lebih ampuh untuk mendorong keadilan terus ditegakkan buat seluruh rakyat Malaysia melangkaui perbezaan agama, ras dan perbezaan politik.

Marilah kita istiqamah dengan perjuangan ini;

 sesuai dengan pepatah Cina yang menyebut, "manusia yang mampu mengalih gunung adalah mereka yang bermula dengan mengalih batu kecil secara bertahap". 

Komitmen dan dorongan semua, meskipun kecil tetap besar nilainya untuk sebuah perjuangan yang akhirnya memenangkan rakyat.

Mewakili Dato' Seri Anwar Ibrahim dan seluruh saf kepimpinan serta akar umbi KEADILAN, kami mengucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru Cina 2015 dengan ucapan Gong Xi Fa Cai dan Xin Nian Kuaile. 

Moga usaha kita memerangi sistem yang korup mampu melahirkan sebuah negara yang adil, damai dan makmur.

DATUK SERI DR WAN AZIZAH WAN ISMAIL
Presiden KEADILAN

17 Februari 2015


EmoticonEmoticon