Thursday

Skandal Najib jadi bahan lawak Akhbar Korea Selatan


JIKA Presiden Filipina, Rodrigo Duterte terkenal dengan tindakan membunuh ramai orang di negaranya yang terkait dengan dadah, sehingga mencetuskan kecaman dunia, Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak pula terkenal seluruh dunia dengan skandal 1MDB dan RM2.6 billion dalam akaun peribadinya.


Pertemuan kedua-dua pemimpin negara itu baru-baru ini dilaporkan telah membawa kepada satu persetujuan di mana kerajaan Filipina pimpinan Duterte membenarkan pihak berkuasa kerajaan Malaysia untuk masuk ke perairan negara itu bagi memerangi lanun.

Sebuah karikatur yang dikatakan disiar dalam akhbar Korea Selatan bagaimanapun dilihat memerli dan menjadikan perjanjian tersebut sebagai bahan lawak. Karikatur itu menjadi viral di facebook.


Dalam karikatur itu, Duterte digambarkan sebagai pemimpin yang gemar membunuh, manakala Najib pula pemimpin yang hanya tahu fikir pasal duit.

Duterte: Kamu boleh bunuh sebanyak mana pun lanun yang kamu mahu di wilayah kami.

Najib: Bunuh? Itu jahat! Tak ada peluang rembat duit ke dengan lanun-lanun tu?

Di dalam menghasilkan karikatur seperti ini, hanya orang yang faham tentang karakter individu-individu yang dilukis akan merasa lucu, jika tidak kartun seperti ini tiada unsur humor.

Boleh kita faham bahawa, majoriti pembaca akhbar dari korea Selatan ini sudah faham benar dengan perangai kedua-dua pemimpin ini — seorang suka membunuh, manakala seorang lagi suka menyeleweng duit. Kerana itu karikatur ini dilukis.

Dalam bahasa lebih mudah, orang Korea pun kenal dengan perangai Perdana Menteri Malaysia yang suka menyeleweng duit. Memalukan!

13 comments

Bukan kat Korea jer, dah terkenal seantero dunia...

Cuma utusan dan tv3 yg 'belum' tahu! hahaha

Tu pun lambat lepa kalau boleh pi melancong kat Korea Selatan... laju je packing... tak sedar mamat dan minah korea pandang semacam je kat kita sebab pm kesayangan semua tu.

anuar pon satu dunia tahu main buntut...tp msih lg mjdi pjilat utma terutama madir yang mulai menjilat setelah xdipeduli oleh najib kahakahakahakah..samala dgn admin ni teruskan menjilat!! kikikikiki

@ Anonymous17 November 2016 at 16:47. ko dah duk oversea tgk reputasi Anwar camne? Dunia umno aje cakap main buntut. Dasar macai bawah tempurung. kah kah kah

tiada negara lagi dalam dunia yg hurmat malaysia dan PM nya najibu...PM malaysia hari ini dah jadi bahan lawak satu dunia....
anih ada kalangan rakyatnya menyokong penyamun spt najib itu...terang2 rakyat malaysia dibodoh2kan oleh najib....
apakah kebanyakkan rakyat malaysia ini memang yg terbodoh dlm dunia ini...?

Betapa hinanya aku tengok Najib ni, anak beranak kena maki hamun orang ramai. Kesian...

yusof qardhawi pun tak percaya Sdr Anwar Ibrahim meliwat...

org bodoh tak ada otak utk berfikir je yg akan percaya...

bangsat dan celaka puak2 haram tali barut kafir yahudi yang berterusan dengan kata2 keji dan hina nya terhadap pemimpin2 negara..seperti sudah hilang akal dan berperangai seperti binatang..tiada lagi ada sifat2 manusia dalam otak mereka malah lebih mulia binatang dari manusia2 sial ini..

Sapa la yg lantik si mamat ni jd piem ni
Manusia ni perosak
Pelahap harta negara dan rakyat

Sah...
Si Khalid pelindung samseng2 Jamal Kontol

Yahudi pun hairan,mana mana komen tentang pergolakan seperti ini,nama bangsa depa mesti kena petik.yahudi tak jahat seperti melayu.cuma islam ni diajar membenci umat yahudi,sejak dari kecil mereka.pelik kan,yahudi buat MCd,melayu juga yang bagi penuh restoran dia.yahudi buat iphone,melayu juga yang berebut rebut hendakkan iphone.yahudi buat baju berjenama,melayu juga yang banyak memakainya.yahudi pergi ke angkasa,melayu pergi ikut sama juga.yahudi pergi buat isis,melayu ikuy juga,bunuh orang kafir,tapi kafir yang dibunuhnya orang islam yang benar,yang tidak membenci yahudi,tetapi membenci peperangan.

Yahudi pun hairan,mana mana komen tentang pergolakan seperti ini,nama bangsa depa mesti kena petik.yahudi tak jahat seperti melayu.cuma islam ni diajar membenci umat yahudi,sejak dari kecil mereka.pelik kan,yahudi buat MCd,melayu juga yang bagi penuh restoran dia.yahudi buat iphone,melayu juga yang berebut rebut hendakkan iphone.yahudi buat baju berjenama,melayu juga yang banyak memakainya.yahudi pergi ke angkasa,melayu pergi ikut sama juga.yahudi pergi buat isis,melayu ikuy juga,bunuh orang kafir,tapi kafir yang dibunuhnya orang islam yang benar,yang tidak membenci yahudi,tetapi membenci peperangan.


EmoticonEmoticon